رفتن به مطلب

تاثير ايجاد دانشگاه فرهنگيان در رشد و تعالي آموزش و پرورش


ارسال های توصیه شده

رسالت آموزش و پرورش ، توان بخشيدن به فرد فرد انسان ها در جهت توسعه كامل استعدادها ي خود ونيز شناخت توانمندي هاي خلاق فرد است و اين هدف از ساير اهداف متعلي تر است.حصول به اين هدف، هر چند دشوار و طولاني است، وليكن ارزش سرمايه گذاري هاي فكري ، معنوي و مادي را دارد.

پرورش نيروي انساني متخصص و مورد نياز جامعه يكي از عوامل مهم و اساسي براي تحول در نظام تعليم و تربيت است.زيرا آموزش و پرورش باور ،خلاق و سازنده امر حياتي كشور است و بايد براي پيشرفت كشور (توسعه اقتصادي، اجتماعي)،و رسيدن به تحولات موجود در جهان و باز نماندن از علم و تكنولوژي جهاني ، راهبردها و تدابير علمي و منطقي اي به صورت برنامه ريزي كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت تدوين و اجرا نمود.گرچه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور تلاش هايي در اين زمينه اغاز كرده اند، اما ، متسفانه به علت نامناسب بودن سرفصل ها و عناوين درس ها دانشگاهي با نياز هاي جامعه ، دانش اموختگان دانشگاه ها تخصص و كار ايي لازم براي تصدي مشاغل مربوط را ندارند، زيرا آموخته هايشان مطابق با نياز هاي واقعي جامعه نيست و اموزش و پرورش نيز از اين قاعده مستثني نمي باشد.

لینک به دیدگاه

به طور كلي نظام آموزشي از دبستان تا دانشگاه مهمترين عامل توسعه به ويژه توسعه انساني و تربيت انساني متخصص است.آنچه در اين زمينه بايد مورد توجه واقع شود، اين نكته است كه اموزش و كيفيت آنها بايد با نياز هاي واقعي جامعه تناسب و هماهنگي داشته باشد.گرچه اموزش امري معنوي است، ولي نتايج و اثار آن مي تواند در راستاي اهداف مادي رشد و توسعه اقتصادي نيز به كار رودو چون رشد و توسعه ، كل جامعه تحت الشعاع قرار مي دهد، همه تخصص ها اعم از علوم انساني ، تجربي يا مهندسي در جهت پيشرفت اهداف موضوعيت پيدا مي كند، با توجه به اين كه نشاط، كار آفريني و پويايي جامعه ريشه در اموزش و پرورش دارد و آموزش و پرورش است كه ساختار هاي ذهني و به تبع آنساختار هاي اقتصادي ، فرهنگي جامعه را شكل مي دهد لذا ، در نظر گرفتن ابزار و استراتژي مناسب در اين مرحله از فرآيند تحصيل امري اجتناب ناپذير مي باشدو عاملي مهم براي تربيت نيروي متخصص و متعهد با شرايط آموزش و پرورش است.

لینک به دیدگاه

اگر نظام اموزش عالي (دانشگاه ) بتواند نقش مهمتري در اين مورد ايفا كند ، جايگاه ان در جامعه روشن تر خواهد شد. در جوامعي كه مراكز آموزشي و پرورشي ، پويا و زنده هستند و با جامعه ارتباط دوسويه دارند ، پديده رشد و توسعه در انها جدي هست و حركت ، نوآوري و ابداع وجود دارد.البته جاييگاه واقعي آموزش عالي زماني مشخص مي شود كه نقش آن در تربيت نيروهاي متخصص مورد نياز آموزش و پرورش مورد توجه قرار گيرد.در اين شرايط است كه مي توان انتظار چشم انداز روشن داشت و به آينده اميدوار بود .زيرا اساسي ترين عامل پايداري نظام آموزش عالي (دانشگاه) ، پرورش و آماده ساختن نيروي انسانس كارآمد، شايسته و ماهر به منظور پاسخگويي به نياز واقعي جامعه در زمينه هاي گوناگون است.نظامي كه مي تواند دانشجويان را به عنوان نوآوران ،انديشمندان ،حرفه شناسان وحتي مخترعان ،تربيت و به جامعه عرضه كند.روشن است زماني دانشگاه ها مي توانند ياري رسان جامعه باشند كه هماهنگ با پيشرفت هاي دانش و تكنولوژي پيش بروند.با توجه به نقش هاي موثر دانشگاه هاي كشور براي ايجاد تحول در آموزش و پرورش ، فعاليت هايي كه در ادامه ذكر مي شود حاصل تاسيس اين دانشگاه خواهد بود.- توليد دانشگاه سازمان دهي شده در نظام اموزش و پرورش- ايجاد زير ساخت هاي ارتباطي رضايت بخش- به روز نمودن دانش جامعه از طريق آموزش و پرورش- توليد سرمايه انساني موثر و قوي جهت حل مسايل آموزش و پرورش- هماهنگي وجهت دهي فعاليت هاي آموزشي و تربيتي آموزش و پرورش و آموزش عالي- به حداقل رسيدن فاصله پژوهش و عمل با توجه به ايده سازي در دانشگاه ها و به مرحله رسيدن ان در حوزه آموزش و پرورش- منطقه اي و محلي شدن توليدات آموزش عالي متناسب با نياز هاي آموزش و پرورش مناطق- ضمانت اجرايي پژوهش هاي دانشگاه ها در اموزش و پرورش جهت اجرا

 

منبع: روزنامه نگاه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...