morvaridtalaee 2,591 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 بهمن، ۱۳۹۰ رسالت آموزش و پرورش ، توان بخشيدن به فرد فرد انسان ها در جهت توسعه كامل استعدادها ي خود ونيز شناخت توانمندي هاي خلاق فرد است و اين هدف از ساير اهداف متعلي تر است.حصول به اين هدف، هر چند دشوار و طولاني است، وليكن ارزش سرمايه گذاري هاي فكري ، معنوي و مادي را دارد. پرورش نيروي انساني متخصص و مورد نياز جامعه يكي از عوامل مهم و اساسي براي تحول در نظام تعليم و تربيت است.زيرا آموزش و پرورش باور ،خلاق و سازنده امر حياتي كشور است و بايد براي پيشرفت كشور (توسعه اقتصادي، اجتماعي)،و رسيدن به تحولات موجود در جهان و باز نماندن از علم و تكنولوژي جهاني ، راهبردها و تدابير علمي و منطقي اي به صورت برنامه ريزي كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت تدوين و اجرا نمود.گرچه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور تلاش هايي در اين زمينه اغاز كرده اند، اما ، متسفانه به علت نامناسب بودن سرفصل ها و عناوين درس ها دانشگاهي با نياز هاي جامعه ، دانش اموختگان دانشگاه ها تخصص و كار ايي لازم براي تصدي مشاغل مربوط را ندارند، زيرا آموخته هايشان مطابق با نياز هاي واقعي جامعه نيست و اموزش و پرورش نيز از اين قاعده مستثني نمي باشد. 3 نقل قول لینک به دیدگاه
morvaridtalaee 2,591 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 10 بهمن، ۱۳۹۰ به طور كلي نظام آموزشي از دبستان تا دانشگاه مهمترين عامل توسعه به ويژه توسعه انساني و تربيت انساني متخصص است.آنچه در اين زمينه بايد مورد توجه واقع شود، اين نكته است كه اموزش و كيفيت آنها بايد با نياز هاي واقعي جامعه تناسب و هماهنگي داشته باشد.گرچه اموزش امري معنوي است، ولي نتايج و اثار آن مي تواند در راستاي اهداف مادي رشد و توسعه اقتصادي نيز به كار رودو چون رشد و توسعه ، كل جامعه تحت الشعاع قرار مي دهد، همه تخصص ها اعم از علوم انساني ، تجربي يا مهندسي در جهت پيشرفت اهداف موضوعيت پيدا مي كند، با توجه به اين كه نشاط، كار آفريني و پويايي جامعه ريشه در اموزش و پرورش دارد و آموزش و پرورش است كه ساختار هاي ذهني و به تبع آنساختار هاي اقتصادي ، فرهنگي جامعه را شكل مي دهد لذا ، در نظر گرفتن ابزار و استراتژي مناسب در اين مرحله از فرآيند تحصيل امري اجتناب ناپذير مي باشدو عاملي مهم براي تربيت نيروي متخصص و متعهد با شرايط آموزش و پرورش است. 3 نقل قول لینک به دیدگاه
morvaridtalaee 2,591 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 10 بهمن، ۱۳۹۰ اگر نظام اموزش عالي (دانشگاه ) بتواند نقش مهمتري در اين مورد ايفا كند ، جايگاه ان در جامعه روشن تر خواهد شد. در جوامعي كه مراكز آموزشي و پرورشي ، پويا و زنده هستند و با جامعه ارتباط دوسويه دارند ، پديده رشد و توسعه در انها جدي هست و حركت ، نوآوري و ابداع وجود دارد.البته جاييگاه واقعي آموزش عالي زماني مشخص مي شود كه نقش آن در تربيت نيروهاي متخصص مورد نياز آموزش و پرورش مورد توجه قرار گيرد.در اين شرايط است كه مي توان انتظار چشم انداز روشن داشت و به آينده اميدوار بود .زيرا اساسي ترين عامل پايداري نظام آموزش عالي (دانشگاه) ، پرورش و آماده ساختن نيروي انسانس كارآمد، شايسته و ماهر به منظور پاسخگويي به نياز واقعي جامعه در زمينه هاي گوناگون است.نظامي كه مي تواند دانشجويان را به عنوان نوآوران ،انديشمندان ،حرفه شناسان وحتي مخترعان ،تربيت و به جامعه عرضه كند.روشن است زماني دانشگاه ها مي توانند ياري رسان جامعه باشند كه هماهنگ با پيشرفت هاي دانش و تكنولوژي پيش بروند.با توجه به نقش هاي موثر دانشگاه هاي كشور براي ايجاد تحول در آموزش و پرورش ، فعاليت هايي كه در ادامه ذكر مي شود حاصل تاسيس اين دانشگاه خواهد بود.- توليد دانشگاه سازمان دهي شده در نظام اموزش و پرورش- ايجاد زير ساخت هاي ارتباطي رضايت بخش- به روز نمودن دانش جامعه از طريق آموزش و پرورش- توليد سرمايه انساني موثر و قوي جهت حل مسايل آموزش و پرورش- هماهنگي وجهت دهي فعاليت هاي آموزشي و تربيتي آموزش و پرورش و آموزش عالي- به حداقل رسيدن فاصله پژوهش و عمل با توجه به ايده سازي در دانشگاه ها و به مرحله رسيدن ان در حوزه آموزش و پرورش- منطقه اي و محلي شدن توليدات آموزش عالي متناسب با نياز هاي آموزش و پرورش مناطق- ضمانت اجرايي پژوهش هاي دانشگاه ها در اموزش و پرورش جهت اجرا منبع: روزنامه نگاه 3 نقل قول لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .