رفتن به مطلب

کشت بابونه


ارسال های توصیه شده

بابونه

 

کاشت :

 

رايج ترين روش تکثيربابونه ،استفاده ازبذراست. دربين گياهان دارويي ، بذر بابونه سرعت جوانه زدن وسبزشدن زيادی دارد. بسترکشت بابونه بايد بسيارنرم وغلتک خورده باشد تا بذرتماس کافی با خاک پيدا کند. بابونه را می توان به صورت يک کشته (چند سال در يک زمين) کشت کرد. در اين مورد 10 و يا حتی 100 سال می توان به کشت بابونه در يک زمين اقدام نمود.و در صورت روش يک کشته هر دو بوته و يا هر چهار يا پنج سال (بستگی به کيفيت خاک) بايد به مبارزه با علفهای هرز زمين پرداخت کشت بابونه بشكل بهاره و پائيزه است ( کشت پائيزه در نيمه دوم شهريور ـ کشت بهاره در نيمه دوم اسفند ). تحقيقات نشان می دهد كشت آن بشكل پاييزه عملكرد خيلی بيشتر ازكشت بهاره دارد. درکشت بهاره يا پائيزه پس ازآبياری زمين ، بذرها را دررديف هايي به فاصله ی 12 _ 15 سانتی متری درزمين اصلی کشت می کنند. برای کاشت درهرهکتارزمين به 3- 5/4 کيلوگرم بذر خوب نيازاست. بذرها را درسطح خاک به صورت يکنواخت می پاشند و پس زمين را غلتک وماله می زنند و از آنجاييكه بذرها جهت رويش نياز به نور دارند، کشت سطحی آنها در خاک توصيه می شود.

 

دمای مناسب برای جوانه زنی بذر 6 _ 7 درجه ودرجه ی مطلوب برای جوانه زنی بين 20 _ 25 درجه است. بابونه گياهی هالوفيت (شورپسند) است وکشت بابونه درمناطق شورباعث کاهش عملکرد گل می شود وزن هزاردانه ی بابونه 02/0 _ 03/0 گرم است. کشت بابونه به صورت رديفي ويا درهم در کرت ، انجام می شود ، در کشت رديفی فاصله رديف ها 10 _ 50 سانتی متر در نظر مي گيرند بذر لازم درکشت رديفي 4کيلوگرم و در کشت درهم 6 کيلوگرم در هکتار است . Ph حدود 3/7 _ 1/8 مناسب است.

 

بابونه را ازطريق نشاکاری هم می توان تکثيرد، که دراين صورت بايدنشا ها همراه با حجم قابل توجهی ازخاک مرطوبِ اطراف ريشه منتقل شود و بي درنگ آبياری شود اين روش زياد توصيه نمی شود.

 

داشت :

 

مبارزه باعلف های هرزبابونه ،ضروری است ، برای مبارزه باعلف های هرزازعلف کش مالوران به مقدار3 تا 4 کيلوگرم درهکتاربه صورت محلول پاشی می توان استفاده کرد. زمان مناسب برای استفاده ازاين علف کش اواسط فروردين است. و می توان تا مرحله 2 تا 3 برگی ازآن استفاده نمود. تا قبل از به ساقه رفتن بابونه از علف کش سيس 67 پروپ به مقدار 8/1 تا 2 کيلوگرم در هکتار می توان استفاده نمود.تا قبل از به گل رفتن بابونه می توان ازعلف کش آفالون به مقدار 3 تا 4 کيلوگرم در هکتاراستفاده کرد. وازآنجايي که بابونه به علف کش های با ماده موثره تريازين حساس است نبايد در تناوب با گياهانی( شويد ، کشنيز زيره سياه و........) که به علف کش مذکور مقاوم هستند، قرار گيرند.

 

جهت کود دهی افزودن 20 _ 30 کيلوگرم درهکتار ازت و 20 _ 30 کيلوگرم درهکتار اکسید فسفر به خاکهای تهی از مواد و عناصر غذایی نتايج مطلوبی درافزایش عملکرد گل خواهد داشت چنانچه خاک تهی از پتاس باشد بايد با توجه به کمبود مقادير مناسبی اکسيد پتاس به خاک اضافه کودهای حيوانی يا گياهی به مقدار200 _300 کيلوگرم درهکتارمفيد است شود.

 

برداشت :

 

اندام مورد استفاده دراين گياه گل هستند با توجه به رسيدن غيريکنواخت گلها عمل برداشت مشکل است وچون بوته ها هم دائما گل می دهند بايد هرچند روز يکبار بايستی برداشت صورت گيرد.علامت رسيدن گل ها، باز شدن کامل گل ها است که در اين حالت گلچه های زبانه ای سفيد بصورت افقی قرارمی گيرند.

 

گلها هنگامی که کاملاً بازمی شوند، ازبيشترين مقداراسانس برخوردارهستند. برداشت گلها درساعت 12 ظهرنقش عمده ای درافزايش كمّيت وكيفيت مواد مؤثره دارد.گل ها پس ازبرداشت به سرعت بايستی خشک شوند.خشک کردن گل ها درسايه توسط خشکن های الکتريکی (دمای 40_ 50 درجه) صورت می گيرد.عملکرد گل تازه 5/0 _ 2 تن درهکتار است که پس ازخشک کردن 100 تا 500 کيلوگرم گل خشک به دست می آيد.

 

جهت برداشت بذر، درزمانی که گلچه های سفيد رنگ زبانه ای به سمت پايين خم شده اند و گلچه های لوله ای به رنگ قهوه ای درآمده اند، ومقدارعملکرد بذر30 _ 150 کیلوگرم درهکتاراست گل ها برداشت می شوند. برداشت گل درسطوح کوچک با دست ودرمقياس وسيع کشت با ماشينهای برداشت گل بابونه امکان پذيراست

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...