رفتن به مطلب

مدیریت سیستم های ارتباطی درسازمان


ارسال های توصیه شده

3. اطلاعات‌ و جامعه‌ اطلاعاتی‌

 

جامعه‌ اطلاعاتی‌، جامعه‌ای‌ فراصنعتی‌ و مبتنی‌ بر خدمات‌ است‌ كه‌ رسانه‌های‌ جدید در آن‌از اهمیت‌ زیادی‌ برخوردارند. اما در پاسخ‌ این‌ سؤال‌ كه‌ آیا پیام‌های‌ الكترونی‌ جای‌ سایراشكال‌ دیگر پیام‌ را خواهند گرفت‌، هنوز جای‌ تردید باقی‌ است‌. اگر ارتباط شفاهی‌، رسانه‌دوران‌ شكار بود و نوشتن‌، رسانه‌ دوران‌ كشاورزی‌ و چاپ‌، رسانه‌ جوامع‌ صنعتی‌ ; می‌توان‌رسانه‌های‌ الكترونی‌ را ویژه‌ جوامع‌ مبتنی‌ بر اطلاعات‌ دانست‌. سرعت‌ زیاد، هزینه‌ كم‌، قابل‌درك‌ بودن‌ در سطح‌ جهان‌ از ویژگی‌های‌ عمده‌ پیام‌های‌ الكترونی‌ باید باشد. با افزایش‌ تعدادكانال‌های‌ ارتباطی‌ و تخصصی‌ شدن‌ آن‌ها، ارتباطات‌ فردی‌ آن‌ طور كه‌ با تلگراف‌ و تلفن‌آغاز شد، مجددٹ گسترش‌ پیدا می‌كند. مشتری‌ گرایی‌ و آزادی‌ فردی‌ در انتخاب‌ كالا محورسیاست‌های‌ تجاری‌ خواهد بود. شبكه‌های‌ ارتباطی‌ توسعه‌ خواهد یافت‌ و حتی‌ یك‌ خانواده‌می‌تواند روزنامه‌ الكترونی‌ منتشر كند و بدین‌ ترتیب‌ ارتباطات‌ الكترونی‌ جدید روابط میان‌فردی‌ را توسعه‌ می‌دهد. رادیوهای‌ شخصی‌، پست‌ الكترونی‌ و كنفرانس‌ از راه‌ دور سه‌ نوع‌رسانه‌ شفاهی‌، كتبی‌ و تصویری‌ جدید هستند كه‌ در آن‌ها علائق‌ و ویژگی‌های‌ افراد به‌ یكدیگرمنتقل‌ می‌شود. در جامعه‌ اطلاعاتی‌ سرمایه‌ انسانی‌ محور اصلی‌ اقتصاد اطلاعات‌ را تشكیل‌می‌دهد و نیروی‌ كار تغییرات‌ كیفی‌ پیدا می‌كند. بر اساس‌ یك‌ بررسی‌ انجام‌ شده‌ در امریكاسهم‌ نیروی‌ كار در بخش‌ كشاورزی‌ این‌ كشور طی‌ سال‌های‌ 1980 - 1880 از 50 درصد به‌كم‌تر از 5 درصد كاهش‌ یافته‌ و در مقابل‌ سهم‌ شاغلان‌ بخش‌ اطلاعات‌ از 20 درصد به‌ 55درصد افزایش‌ یافته‌ است‌. چنین‌ تغییری‌ در دو بخش‌ صنعت‌ و خدمات‌ نیز مشاهده‌ می‌شود كه‌به‌ ترتیب‌ از 36 و 12 درصد به‌ 15 و 25 درصد طی‌ این‌ مدت‌ متغیر بوده‌ است‌. ((Forester - 1980: 521 در سال‌2000 سهم‌ بخش‌ اطلاعات‌ در نیروی‌ كار این‌ كشور به‌ 66 درصد افزایش‌ یافته‌ است‌.

جامعه‌ اطلاعاتی‌ حداقل‌ سه‌ مرحله‌ تكاملی‌ را طی‌ كرده‌ است‌. مرحله‌ اول‌ در اواسط قرن‌نوزدهم‌ و با تأسیس‌ خبرگزاری‌های‌ بین‌ المللی‌، فن‌ آوری‌ تلگراف‌ و شكل‌گیری‌ اتحادیه‌ بین‌المللی‌ مخابرات‌ آغاز می‌شود. مفهوم‌ جامعه‌ اطلاعاتی‌ كه‌ در همان‌ آغاز فراملی‌ محسوب‌می‌شد، مفهوم‌ سازمان‌ و عناصری‌ چون‌ كنترل‌ و تصمیم‌گیری‌ را دگرگون‌ ساخت‌. با پایان‌یافتن‌ قرن‌ نوزدهم‌ نه‌ فقط مالك‌ جایش‌ را به‌ مدیر داد و تصمیم‌گیری‌ از انسان‌ به‌ ماشین‌ منتقل‌شد، بلكه‌ بین‌ المللی‌ شدن‌ جریان‌ اطلاعات‌ بر اقتصاد جهان‌ و روابط بین‌ ملت‌ها نیز تأثیرگذشت‌.(Braman - 1993 : 134)

تغییر در سازمان‌ها اطلاعات‌ را به‌ نوعی‌ كالا تبدیل‌ كرد و به‌ تدریج‌ آن‌ را بخشی‌ از ساز و كارنظارت‌ و هماهنگی‌ در بازار تجارت‌ قرار داد. توسعه‌ خبر گزاری‌های‌ بین‌ المللی‌ فروش‌ اخباررا به‌ مثابه‌ یك‌ كالا رونق‌ بخشید و موجبات‌ غیر محلی‌ شدن‌ و جدا شدن‌ اطلاعات‌ از زمینه‌خبر را فراهم‌ كرد. به‌ عبارتی‌، عینیت‌ گرایی‌ در روزنامه‌ نگار این‌ دوره‌ اطلاعات‌ را از تفسیر وتحلیل‌ تفكیك‌ كرد. مرحله‌ دوم‌ از دهه‌ 1960 با ادغام‌ شدن‌ رایانه‌ و فن‌ آوری‌های‌ ارتباطی‌ ودرك‌ اجتماعی‌ از نقش‌ و اهمیت‌ اطلاعات‌ آغاز می‌شود. این‌ تغییر فن‌ شناختی‌ حجم‌اطلاعات‌ و سرعت‌ آن‌ را افزایش‌ می‌دهد. كاربرد فن‌ آوری‌های‌ اطلاعات‌ در امر توسعه‌كشاورزی‌ و صنعتی‌ رونق‌ پیدا می‌كند. به‌ طوری‌كه‌ در امریكا فریتس‌ مك‌ لاپ‌(Machlup - 1962) از آن‌ به‌عنوان‌ اقتصاد دانش‌ نام‌ می‌برد. همزمان‌ در ژاپن‌ تا دائو اومه‌ سائو (1963) مفهوم‌ جامعه‌اطلاعاتی‌ را برای‌ اولین‌ بار عنوان‌ می‌كند. (كسلز -1380) در این‌ مرحله‌ به‌ علت‌ جهانی‌ شدن‌ جریان‌اطلاعات‌ مفاهیمی‌ چون‌ نظم‌ نوین‌ جهانی‌ اطلاعات‌، دهكده‌ جهانی‌ و در مقابل‌ آن‌ها مدیریت‌دستكاری‌ اطلاعات‌ و امپریالیسم‌ خبری‌ و رسانه‌ای‌ بر دیدگاه‌های‌ نظری‌ ارتباطات‌ اجتماعی‌حاكم‌ است‌. پس‌ از سه‌ دهه‌، مرحله‌ سوم‌ جامعه‌ اطلاعاتی‌ كه‌ در آن‌ اطلاعات‌ تولید نهایی‌اقتصاد محسوب‌ می‌شود، از سال‌ 1990 آغاز شد. عصر جدیدی‌ از جامعه‌ اطلاعات‌ كه‌ در آن‌همگونی‌ سیستم‌های‌ مخابراتی‌، رادیو ـ تلویزیونی‌ و رایانه‌ای‌ را در پی‌ دارد و جامعه‌ شبكه‌ای‌ظاهر می‌شود. در نظام‌ شبكه‌ای‌ مبادله‌ اطلاعات‌ بین‌ شركت‌ها هر دو نقش‌ رقابت‌ و همكاری‌ راداراست‌. در عرصه‌ بین‌ المللی‌ سازمان‌ تجارت‌ جهانی‌ (گات‌) پا به‌ عرصه‌ ظهور می‌گذارد. دراین‌ دوره‌ اطلاعات‌ به‌ سه‌ دسته‌ خصوصی‌، عمومی‌ و جهانی‌ تقسیم‌ می‌شود، جریان‌ اطلاعات‌جایگزین‌ مكانیسم‌ بازار می‌گردد و واقعیت‌ مجازی‌ جای‌ عینیت‌ گرایی‌ را پر می‌كند.سازمان‌ها جای‌ رسانه‌ها را می‌گیرند و محتوای‌ آن‌ها شامل‌ نظام‌ تراز پرداخت‌ها و نظام‌مقررات‌ سازمانی‌ می‌شود. همچنین‌، قدرت‌ سیاسی‌ و ارتباط بین‌ دولت‌ و مطبوعات‌ جایش‌ رابه‌ ارتباطات‌ سازمانی‌ در جامعه‌ می‌دهد.(Braman - 1993 : 134)

  • Like 1
لینک به دیدگاه

4.روابط عمومی‌ مجازی‌

 

نقش‌ رسانه‌ها در ارتباطات‌ برون‌ سازمانی‌ با توجه‌ به‌ ورود رسانه‌های‌ جدید در حال‌ تغییراست‌. یك‌ نظر سنجی‌ انجام‌ شده‌ در سال‌ 1998 توسط بنیاد بین‌ المللی‌ روابط عمومی‌(IPRF) این‌ تغییر را نشان‌ می‌دهد. در این‌ بررسی‌ از 1600 مدیر اجرایی‌ و ارتباطی‌شركت‌های‌ بزرگ‌ اروپایی‌ خواسته‌ شد تا از مجموع‌ 14 وسیله‌ ارتباطی‌ مورد استفاده‌ درارتباطات‌ برون‌ سازمانی‌ طی‌ سال‌ گذشته‌ را به‌ ترتیب‌ اهمیت‌ رتبه‌ بندی‌ كنند. از 142 پاسخ‌دریافتی‌ استفاده‌ از روابط عمومی‌ سنتی‌ با 94 درصد رتبه‌ اول‌ و پس‌ از آن‌ مطبوعات‌ با 88درصد رتبه‌ دوم‌ و وب‌ سایت‌ با 73 درصد رتبه‌ سوم‌ را به‌ دست‌ آورد. سایر رسانه‌ها به‌ ترتیب‌عبارت‌ بودند از: سمینار برای‌ مشتریان‌، پست‌ مستقیم‌، بازاریابی‌ مستقیم‌، آگهی‌ در مطبوعات‌،ارتباط با مشتریان‌، تلویزیون‌، تابلو، پوستر، رادیو، آگهی‌ در اینترنت و سایر ابزار ارتباطی‌ كه‌بین‌ 61 تا 23 درصد از اهمیت‌ كاربرد در ردیف‌های‌ 4 تا 14 قرار گرفتند. در همین‌ بررسی‌خواسته‌ شده‌ بود تا نسبت‌ به‌ درجه‌ اهمیت‌ رسانه‌ها در پنج‌ سال‌ آینده‌ اظهار نظر كنند كه‌ پاسخ‌دهندگان‌ وب‌ سایت‌ را در ردیف‌ اول‌ (55 درصد)، پست‌ مستقیم‌ را در ردیف‌ دوم‌ (51درصد) و پس‌ از آن‌ استفاده‌ از روابط عمومی‌ سنتی‌ را در ردیف‌ سوم‌ (46 درصد) رتبه‌ بندی‌كردند. نتیجه‌ این‌ بررسی‌ نشان‌ داد كه‌ اولاپ اینترنت‌ جای‌ روابط عمومی‌ سنتی‌ را خواهدگرفت‌. ثانیاپ گرایش‌ سازمان‌ها در عرصه‌ تجاری‌ به‌ ارتباط مستقیم‌ و شخصی‌ با مخاطبان‌ ومشتریان‌ است‌، زیرا توزیع‌ پیام‌ بین‌ مخاطبان‌ خاص‌ جای‌ بخش‌ و نشر برای‌ مخاطبان‌ توده‌ واررا خواهد گرفت‌. (این‌ بررسی‌ در سال‌ 1998 به‌ سفارش‌ بنیاد بین‌ المللی‌ روابط عمومی‌ (IPRF)و توسط شركت‌ " Mamning , Selvage and Lee " به‌ مدیریت‌ آلستر سادرلند (رئیس‌ اسبق‌ ایپرا) بانظر خواهی‌ از 1600 مدیر اجرایی‌ یا ارتباطات‌ و روابط عمومی‌ شركت‌های‌ بزرگ‌ در اروپاانجام‌ شد. جامعه‌ نمونه‌ در این‌ بررسی‌ 142 نفر بوده‌ است‌. این‌ تحقیق‌ با عنوان‌ ConsumerFragmentation Challenging Companies توسط IPRF منتشر شده‌ است).

بررسی‌ دیگری‌ روی‌ مطبوعات‌ امریكا نشان‌ می‌دهد كه‌ اینترنت‌ وسیله‌ ارتباطی‌ مسلطی‌ دربرقراری‌ روابط بین‌ سازمان‌ها و مطبوعات‌ است‌. در این‌ كشور در سال‌ 1998، 76 درصد ازروزنامه‌ نگاران‌ به‌ صورت‌ الكترونی‌ كار می‌كردند و 65 درصد از آنان‌ خبرهای‌ شان‌ را ازطریق‌ پایگاه‌های‌ وب‌ دریافت‌ می‌داشتند. ضمنا 80 درصد از دبیران‌ سرویس‌های‌ عكس‌مطبوعات‌ از سیستم‌ دیجیتال‌ استفاده‌ می‌كردند. پست‌ الكترونی‌ مهم‌ترین‌ وسیله‌ ارتباطی‌خبرنگاران‌ محسوب‌ می‌شد و دو سایت‌ Zdnet و Cnet بیش‌ترین‌ كاربری‌ بین‌ خبرنگاران‌راداشته‌اند. (Holtz :1999)

از سوی‌ دیگر واحدهای‌ روابط عمومی‌ در این‌ كشور از وب‌ سایت‌ به‌ عنوان‌ اتاق‌ خبرمجازی‌ استفاده‌ می‌كردند كه‌ در آن‌ اطلاعیه‌های‌ خبری‌، سخنرانی‌ مدیران‌، گزارش‌های‌ فصل‌یا سالانه‌، گزارش‌ نشست‌های‌ سالانه‌ سهام‌ داران‌، مصاحبه‌ها، عكس‌، زندگی‌ نامه‌، آگهی‌ واطلاعات‌ آموزشی‌ منتشر می‌شود.

علاوه‌ بر مطبوعات‌، خبرگزاری‌های‌ بین‌ المللی‌، ملی‌ و تخصصی‌ اقتصادی‌ و سندیكاهای ‌خبری‌ خصوصی‌ یا متعلق‌ به‌ گروه‌های‌ ذی‌ نفع‌ دارای‌ دفاتر مجازی‌ روی‌ اینترنت‌ فراهم‌ كردن‌گروه‌های‌ فشار اینترنتی‌ است‌ كه‌ به‌ عملكرد سازمان‌ها انتقاد می‌كنند. از معروف‌ترین‌ آن‌ها درامریكا دو سایت‌ Rougeو Urban Legends هستند. پایش‌ (مونیتورینگ‌) این‌ گونه‌ سایت‌هااز وظایف‌ عمده‌ واحدهای‌ نظر سنجی‌ روابط عمومی‌ مجازی‌ است‌.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

5.مدیریت‌ اطلاعات‌

 

حجم‌ زیاد اطلاعات‌ در درون‌ سازمان‌ها و ذهن‌ جست‌وجوگر مخاطبان‌ برای‌ كسب‌اطلاعات‌ و عامل‌ سرعت‌ در اطلاع‌ رسانی‌ نیازمند تدوین‌ سیاست‌ مناسب‌ برای‌ اداره‌ اطلاعات‌است‌. تغییر در كیفیت‌ و كمیت‌ اطلاعات‌ و تنوع‌ كانال‌های‌ ارتباطی‌ از جمله‌ رسانه‌های‌ ارتباطجمعی‌، فرایند تولید و پردازش‌ آن‌ را دگرگون‌ ساخته‌ و شرایط جدیدی‌ را برای‌ مدیریت‌اطلاع‌ رسانی‌ سازمان‌ها به‌ وجود آورده‌ است‌. كنترل‌ یا انتشار اطلاعات‌، تعیین‌ زمان‌ مناسب‌ یاشدت‌ و اولویت‌ گذاری‌ در انتخاب‌ رسانه‌ها، تعیین‌ نوع‌ صفحه‌ روزنامه‌ و یا پاسخ‌ گویی‌ سریع‌به‌ پرسش‌های‌ روزنامه‌ نگاران‌ یا كاركنان‌ نسبت‌ به‌ رویدادها، واحدهای‌ اطلاع‌ رسانی‌ سازمانی‌را به‌ چالش‌ نوین‌ كشانده‌ است‌. قدرت‌ تصمیم‌گیری‌ بموقع‌ و سریع‌ كه‌ نیازمند به‌ شناخت‌ كافی‌نسبت‌ به‌ سازمان‌ و جامعه‌ است‌، از توانایی‌هایی‌ است كه‌ یك‌ مدیر اطلاع‌رسانی‌ درسازمان‌های‌ امروزی‌ باید دارا باشد. اما اطلاعات‌ چیست‌ و چه‌ ویژگی‌هایی‌ دارد؟

هارلن‌ كلیولند (1985) با وام‌ گرفتن‌ از تعریف‌ پیتر دراكر از اطلاعات‌ كه‌ آن‌ را پداده‌های‌سازمان‌ یافته‌ و پالایش‌ شده‌ در دانش‌ و خردپ می‌نامد به‌ ویژگی‌های‌ پنج‌گانه‌ اطلاعات‌ اشاره‌می‌كند:

الف‌. اطلاعات‌ قابل‌ توسعه‌ است‌ و تنها عامل‌ محدود كننده‌ آن‌ زمان‌ است‌;

ب‌. اطلاعات‌ بر خلاف‌ صنعت‌ خودرو سازی‌ یا فولاد با كمبود منبع‌ مواجه‌ نیست‌ ;

پ‌. اطلاعات‌ در مقایسه‌ با سایر عوامل‌ تولید مثل‌ نیروی‌ كار، سرمایه‌ یا مواد بادوام‌ است‌ ;

ت‌. اطلاعات‌ قابل‌ انتقال‌ است‌، حتی‌ با سرعت‌ نور ; و

ث‌. اطلاعات‌ قابل‌ نشر است‌ و هر چند ممكن‌ است‌ نشست‌ كند، ولی‌ درز كردن‌ یا درزدادن‌ اطلاعات‌ مقل‌ به‌ هرز رفتن‌ نفت‌ از كشتی‌ها در دریا نیست‌.

در برابر این‌ توصیفات‌، فیلیپ‌ كلمپیت‌ (1991) به‌ اسطوره‌های‌ پنج‌گانه‌ اطلاعات‌ اشاره‌می‌كند تا مدیران‌ را به‌ انتشار بیش‌تر اطلاعات‌ ترغیب‌ كند:

اول‌، اطلاعات‌ نوعی‌ از كالاست‌. چنین‌ دیدگاهی‌ از بدو تأسیس‌ خبر گزاری‌های‌ بین‌المللی‌ عنوان‌ می‌شود كه‌ خبر كالایی‌ قابل‌ خرید و فروش‌ است‌، ولی‌ قابل‌ انتقال‌ نیست‌. زیراوقتی‌ از طریق‌ كانال‌ ارتباطی‌ یا از فردی‌ به‌ فرد دیگر منتقل‌ می‌شود، فروش‌ مجدد آن‌ مقدورنیست‌.

دوم‌، اطلاعات‌ قدرت‌ است‌. هر فرد آگاه‌تر می‌تواند قدرتمندتر باشد. هر چند اطلاعات‌قدرت‌ می‌آورد، ولی‌ این‌ قدرت‌ بیش‌تر به‌ نوع‌ استفاده‌ از آن‌ بستگی‌ دارد. اطلاعات‌ باید بادیگران‌ تسهیم‌ شود تا مفهوم‌ گردد. در شرایط رشد اقتصادی‌ توزیع‌ اطلاعات‌ ضروری‌ است‌و حبس‌ آن‌ ركود در پی‌ خواهد داشت‌;

سوم‌، اطلاعات‌ بیش‌تر بهتر است‌. زمانی‌ این‌ ادعا به‌ طور نسبی‌ درست‌ بود، اما امروزه‌نگهداری‌ و ثبت‌ و ذخیره‌ حجم‌ عظیمی‌ از اطلاعات‌ سازمان‌ را دچار بحران‌ خواهد كرد و پس‌از مدتی‌ بسیاری‌ از این‌ اطلاعات‌ حالت‌ ضد و نقیض‌ پیدا خواهند كرد. كیفیت‌ و توسعه‌اطلاعات‌ مهم‌تر از كمیت‌ و ذخیره‌ آن‌ است‌;

چهارم‌، اطلاعات‌ فاقد ارزش‌ است‌. این‌ ادعا كه‌ در فرایند تولید اطلاعات‌ رعایت‌ كامل‌ بی‌طرفی‌ می‌شود، مورد تردید است‌، زیرا هر گونه‌ اطلاعاتی‌ دارای‌ نوعی‌ ارزش‌ است‌. اطلاعات‌معمولا مربوط و هدفمند است‌. با هدف‌ خاص‌ تولید می‌شود و با نگاه‌ متفاوت‌ مورد استفاده‌قرار می‌گیرد. معنی‌ و مفهوم‌ در ظرف‌ زمان‌، فرهنگ‌ و مكان‌ تغییر می‌كند ; و

پنجم‌، اطلاعات‌ دانش‌ است‌. بخش‌ عمده‌ای‌ از اطلاعات‌ موجود داده‌های‌ غیر مرتبطاند وخالی‌ از حقیقت‌. بر عكس‌ دانش‌ قابلیت‌ تبیین‌ دارد و می‌تواند كاركنان‌ را توانمند كند.دیدگاه‌های‌ فوق‌ رویكرد فرهنگی‌ مدیریت‌ به‌ اطلاع‌رسانی‌ را مورد تأكید قرار می‌دهد. امامدیریت‌ اطلاعات‌ در سازمان‌های‌ معاصر چه‌ با كاركردی‌ سیاسی‌ و چه‌ به‌ صورت‌ اقتصادی‌ ازدیدگاه‌ نظریه‌ پردازان‌ انتقادی‌ از جمله‌ یورگن‌ هابرماس‌ به‌ صورت‌ بدبینانه‌ای‌ ارزیابی‌می‌شود. وی‌ برخلاف‌ متفكران‌ لیبرالی‌ چون‌ هارولد لاسول‌، والترلیپمن‌ و ادوارد برنیز كه‌پاقناع‌پ، پتبلیغات‌پ و پمهندسی‌ رضایت‌پ را به‌ عنوان‌ ابزار مدیریت‌ اطلاعات‌ و مقوله‌ای‌ضروری‌ برای‌ جامعه‌ مدرن‌ و نیرویی‌ مثبت‌ به‌ شمار می‌آوردند، آن‌ را نشانه‌ای‌ از نابودی‌گستره‌ همگانی‌ می‌شناسد. هابرماس‌ اقناع‌ و تبلیغ‌ را به‌ عنوان‌ عملی‌ مغایر با عقلانیت‌ ارتباطی‌و مانعی‌ در راه‌ آگاه‌ شدن‌ مردم‌ از مسائل‌ جاری‌ عنوان‌ می‌كند. (وبستر -265: 1380) همچنین‌، هوارد تامبر(1993) در عین‌ حال‌ كه‌ معتقد است‌ مدیریت‌ اطلاعات‌ در انسجام‌ دولت‌های‌ معاصر نقشی‌بنیادی‌ دارد، می‌نویسد: «وابستگی‌ دولت‌ها به‌ ارتباطات‌ و اطلاعات‌ در كوشش‌های‌ آنان‌ برای‌دستكاری‌ افكار عمومی‌ و استمرار كنترل‌ اجتماعی‌ بیش‌ترین‌ را اهمیت‌ را دارد.» تامبر شاهداین‌ ادعا را عملكرد دولت‌ مارگارت‌ تاچر، نخست‌ وزیر بریتانیا طی‌ دهه‌ 1980 ذكر می‌كند كه‌با سیاست‌ پنهان‌ كاری‌، ممنوعیت‌ پخش‌ صدا و تصویر فعالان‌ سیاسی‌ ایرلند شمالی‌ و یا اعمال‌محدودیت‌ در مورد اخبار جنگ‌ فالكند از رسانه‌های‌ این‌ كشور روش‌هایی‌ از كنترل‌اطلاعات‌ را اعمال‌ كرد. مشابه‌ با سازمان‌های‌ سیاسی‌ این‌ گونه‌ كنترل‌ها را در سازمان‌های‌تجاری‌ و بنگاه‌های‌ اقتصادی‌ نیز می‌توان‌ مشاهده‌ كرد. (وبستر - 255: 1380)

وبستر به‌ نقل‌ از ریچارد تدلو می‌نویسد: پدر ایالات‌ متحده‌ همزمان‌ با بزرگ‌تر شدن‌ شركت‌هااهمیت‌ كنترل‌ اخباری‌ كه‌ آن‌ها نمی‌توانستند از پیدایش‌ و تولید آن‌ خودداری‌ كنند، درك‌ شدو پیامد این‌ امر تأسیس‌ بخش‌های‌ تبلیغات‌ و روابط عمومی‌ بود.پ به‌ بیان‌ ادوارد برنیز (1980)یك‌ بنگاه‌ اقتصادی‌ افزون‌ بر فروش‌ فرآورده‌های‌ صنعتی‌، به‌ فروش‌ تصویر موسسه‌ به‌ عامه‌مردم‌ نیاز داشت‌ تا در یك‌ نظام‌ یكپارچه‌ اقتصادی‌ مطرح‌ شود. فرانك‌ وبستر (وبستر - 255: 1380) ضمن‌ تأییددیدگاه‌های‌ انتقادی‌ و خطراتی‌ كه‌ مدیریت‌ اطلاعات‌ در جوامع‌ معاصر متوجه‌ گستره‌ همگانی‌كرده‌ است‌ و آن‌ را مانعی‌ در تحقق‌ جامعه‌ اطلاعاتی‌ می‌بیند، همزمان‌ نقش‌ دولت‌ها را در ارائه‌خدمات‌ اطلاع‌ رسانی‌ دولتی‌ یاد آور می‌شود. به‌ نوشته‌ وبستر بخش‌ اعظم‌ آگاهی‌های‌ ما ازهمین‌ اطلاعات‌ سرچشمه‌ می‌گیرد كه‌ از طریق‌ رسانه‌های‌ همگانی‌ به‌ دست‌ ما می‌رسند، به‌عبارتی‌ پسیاست‌های‌ جاری‌ دولت‌ در صورت‌ فقدان‌ اطلاعات‌ معتبر آماری‌ به‌ سختی‌ قابل‌درك‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ در سراسر سده‌های‌ نوزدهم‌ و بیستم‌ این‌ دیدگاه‌ گسترش‌ یافت‌ كه‌گردآوری‌ درست‌ و سیستماتیك‌ اطلاعات‌ به‌ عنوان‌ یك‌ ضرورت‌ در ارزیابی‌ و تحلیل‌مسائل‌ سیاسی‌ باید توسط دولت‌ انجام‌ گیردپ. در این‌ فرایند ارتباطی‌ علاوه‌ بر رسانه‌ها كه‌ نقش‌میانجی‌ در اطلاع‌ رسانی‌ به‌ مردم‌ را به‌ عهده‌ دارند، شركت‌های‌ بزرگ‌ نیز با به‌كارگیری‌فن‌آوری‌ پیشرفته‌ رایانه‌ای‌ سعی‌ در كسب‌ سریع‌تر این‌ گونه‌ اطلاعات‌ را دارند تا از ارزش‌افزوده‌ آن‌ها بهره‌مند شوند.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

6.فن‌ آوری‌ اطلاعات‌ و آینده‌ سازمان‌

 

قرن‌ اطلاعات‌ ساختار سازمان‌ را شاخه‌ شاخه‌ می‌كند، در حالی‌ كه‌ سازمان‌ها در دوران‌صنعتی‌ بر پایه‌ مقررات‌ و سلسله‌ مراتب‌ دیوان‌ سالاری‌ استوار بودند. به‌ عقیده‌ پیتر دراكر(1998) سازمان‌ جدید در قرن‌ اطلاعات‌ با ساختاری‌ مبتنی‌ بر اطلاعات‌ است‌. از دیدگاه‌دراكر سازمان‌ جدید نتیجه‌ كاركرد دیوان‌ سالاری‌ نیست‌ ، بلكه‌، حاصل‌ تلاش‌ پمتخصصان‌دانش‌پ است‌ كه‌ فرایند اطلاعات‌ را خلق‌ می‌كنند. به‌ عقیده‌ او، كارگران‌ جامعه‌ مبتنی‌ بر دانش‌ به‌طور مقدماتی‌ با اطلاعات‌ كار می‌كنند.

به‌ نظر دراكر بر خلاف‌ گذشته‌ كه‌ سازمان‌ عمدتا از دیدگاه‌ دیوان‌ سالاری‌ و سلسله‌ مراتبی‌ از بالا به‌ پایین‌ دیده‌ می‌شد و شكل‌ یك‌ هرم‌ را داشت‌، سازمان‌ مبتنی‌ بر اطلاعات‌ نوعی‌ساخت‌ مسطح‌ دارد و دانش‌ از این‌ پس‌ تنها در دست‌ بالایی‌ها منحصر نخواهد شد و در سطوح‌پكارشناسان‌ دانش‌پ كه‌ در رده‌های‌ مختلف‌ اشتغال‌ دارند، توزیع‌ خواهد شد. برای‌ مثال‌، پست‌الكترونی‌ جایگزین‌ تلفن‌ می‌شود. اما پست‌ صوتی‌ امكان‌ ذخیره‌ سازی‌ اطلاعات‌ را بالامی‌برد. سیستم‌ ملاقات‌ الكترونی‌ نوعی‌ حمایت‌ جمعی‌ را با خود خواهد آورد.

تله‌ كنفرانس‌ امكان‌ برقراری‌ ارتباط بین‌ كارشناسان‌ دانش‌ را فراهم‌ می‌آورد و در هزینه‌رفت‌ و آمد و زمان‌ صرفه‌ جویی‌ می‌شود. بانك‌های‌ اطلاعات‌ امكان‌ دسترسی‌ آسان‌تر به‌داده‌های‌ داخلی‌ و خارجی‌ را فراهم‌ خواهند كرد. سیستم‌ تصمیم‌گیری‌ به‌ وسیله‌ رایانه‌، سیستم‌اداره‌ الكترونی‌، هماهنگی‌، اطلاع‌ رسانی‌ و شبكه‌های‌ مخابراتی‌ موجبات‌ كار كردن‌ بر اساس‌اقتصاد اطلاعات‌ را فراهم‌ می‌كنند. فن‌ آوری‌ همچنین‌ در روش‌های‌ ارتباطی‌ سازمان‌ها تغییربه‌ وجود خواهد آورد. از جمله‌: داده‌های‌ الكترونی‌ (EDI)، اطلاعات‌ مربوط به‌فروش‌،صورتحساب‌های‌ بانكی‌ و نظایر آن‌.

جیمز سن‌ (1995) با اشاره‌ به‌ این‌ كه‌ قرن‌ اطلاعات‌ از سال‌ 1957 در امریكا آغاز شده‌اثرهای‌ فن‌ آوری‌ ارتباطی‌ در سازمان‌ها را به‌ شرح‌ زیر بیان‌ می‌كند:

1. نسبت‌ نیروهای‌ شاغل‌ در بخش‌ اطلاعات‌ بیش‌تر از مجموع‌ شاغلان‌ بخش‌های‌ صنعت‌ وكشاورزی‌ خواهد شد;

2. تجارت‌ متكی‌ بر فن‌ آوری‌ اطلاعات‌ است‌ ;

3. فرایند اشتغال‌ در جهت‌ افزایش‌ تولید است‌ ;

4. موفقیت‌ با كارایی‌ حداكثر فن‌آوری‌ حاصل‌ می‌شود ;

5. فن‌ آوری‌ اطلاعات‌ در اغلب‌ تولیدات‌ و خدمات‌ به‌ كار گرفته‌ می‌شود.(Andrews - 1996 : 57)

  • Like 1
لینک به دیدگاه

جمع‌ بندی‌

 

در جمع‌ بندی‌ از این‌ بحث‌ می‌توان‌ اثرهای‌ رسانه‌های‌ جدید برای‌ ارتباطات‌ برون‌ سازمانی‌ درجوامع‌ معاصر را فهرست‌ وار به‌ شرح‌ زیر ارائه‌ داد كه‌ هر یك‌ می‌تواند موضوع‌ جداگانه‌ای‌برای‌ مطالعه‌ باشد:

1. مدیران‌ بدون‌ مهارت‌ ارتباطی‌ حذف‌ می‌شوند ;

2. ارتباطات‌ سازمانی‌ (درون‌ و برونی‌) از اهمیت‌ بیشتری‌ برخوردار می‌شود ; ومدیریت‌ ارتباطات‌ مجموعه‌ فعالیت‌های‌ ارتباطی‌ خارج‌ از سازمان‌ (شامل‌ فروش‌ ،استخدام‌،بازاریابی‌ و آگهی‌، ارتباط با مشتریان‌ و روابط عمومی‌) را در بر می‌گیرد ;

3. ارتباط با رسانه‌ها بیشتر جنبه‌ مستقیم‌ و زنده‌ پیدا می‌كند و مدیریت‌ اطلاعات‌ توسعه‌می‌یابد ;

4. مشاركت‌ مردم‌ و كاركنان‌ بیشتر خواهد شد و در جامعه‌ مبتنی‌ بر دانش‌، اطلاعات‌ درسطح‌ كارشناسان‌ توزیع‌ می‌شود ;

5. تولید اطلاعات‌ افزایش‌ می‌یابد و سازمان‌ها بیش‌تر بر تصویر و هویت‌ سازمانی‌ متكی‌خواهند شد ;

6. با افزایش‌ اهمیت‌ و نقش‌ رسانه‌ها در جوامع‌ واحدهای‌ ارتباطی‌ سازمان‌ها توسعه‌خواهند یافت‌ ;

7. سنجش‌ نظرات‌ مردم‌ از اهمیت‌ بیشتری‌ برخوردار شد.

8. شبكه‌های‌ ارتباطی‌ درونی‌ و برون‌ سازمانی‌ توسعه‌ خواهند یافت‌;

9. پایش‌ (مونیتورینگ‌) اطلاعات‌ و رسانه‌ها از فعالیت‌های‌ عمده‌ هر سازمان‌ می‌شود ;

10. پاسخ‌ گویی‌ به‌ رسانه‌ها از اهمیت‌ بیشتری‌ برخوردار خواهد شد ;

11. فن‌ آوری‌های‌ جدید اطلاعات‌ در دو سطح‌ ارتباطی‌ و تصمیم‌گیری‌ به‌ كار می‌افتند ;

12. فن‌ آوری‌های‌ جدید، فن‌ آوری‌های‌ سنتی‌ را حذف‌ نمی‌كنند، بلكه‌ با آن‌ها ادغام‌می‌شوند ; و

13. رسانه‌های‌ آینده‌ ،رسانه‌های‌ رایانه‌ای‌ (سایبر) خواهند بود.

نقش فناوري اطلاعات در سازمان‌هاي مجازي

خبرگزاري فارس:سيستم‌هاي اطلاعاتي نقش بسيار حساس و پر رنگي را در ساختارهاي مجازي و سازمان‌هاي نسل آينده ايفا مي‌كنند و بي‌ترديد به عنوان پايه و زيربناي اصلي سازماناي مجازي مي‌باشند.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...