رفتن به مطلب

کارخانه 2.6 میلیون تنی کنسانتره سنگان آماده افتتاح است


ارسال های توصیه شده

به گزارش «معدن و توسعه»،‌ اين طرح كه در مدت 30 ماه احداث شده، در نوع خود ركوردي در ساخت تجهيزات، ‌اجرا، نصب، تست و راه‌اندازي محسوب مي‌شود.‌

 

كارخانه 2.6 ميليون تني كنسانتره سنگ‌آهن در كنار معدن سنگ‌آهن سنگان واقع و به پشتوانه اين معدن عظيم ايجاد شده و هدف آن تامين بخشي از مواد اوليه مورد نياز براي توسعه صنعت فولاد كشور است. نتيجه اكتشافات انجام شده نيز نشان مي‌دهد هم‌اينك ميزان ذخيره معدني سنگان 1.2ميليارد تن است.

 

براي راه‌اندازي كارخانه فوق‌، ‌در مجموع 470 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري از سوي ايميدرو صورت گرفته كه129.5 ميليون دلار آن ارزي است، همچنين ميزان خاك‌برداري براي طرح 690 هزار مترمكعب و بتن‌ريزي به 63 هزار مترمكعب است و علاوه بر اين وزن ‌اسكلت فلزي 3700 تن‌، تجهيزات الكتريكي، ‌مكانيكي و پايپينگ به 8 هزار تن رسيده است. اجراي اين طرح 400 كيلومتر نيز كابل‌كشي داشته است.

 

 

نگاهي به طرح كنسانتره سنگ‌آهن سنگان

 

معادن سنگ‌آهن سنگان براساس مطالعات اکتشافی بين‌المللي مختلف اكتشافي، معدني و بررسي‌هاي به عمل آمده كه حدود 3 دهه به طول انجاميد. به عنوان يكي از غني‌ترين معادن سنگ‌آهن ايران، با ذخيره‌اي معادل 2/1 ميليارد تن و متشكل از سه ناحيه معدني غربي، مركزي و شرقي در استان خراسان‌رضوي، 300 كيلومتري جنوب‌شرقي مشهد و در فاصله 16 كيلومتري شمال‌شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار دارد.

 

از جمله اهداف طرح مي‌توان به تامين مواد اوليه مورد نياز در راستاي توسعه صنايع فولاد كشور، مشاركت خارجي و انتقال دانش فنی، ايجاد اشتغال و تاثير شگرف اقتصادي و اجتماعي در راستاي توسعه پايدار اشاره كرد.از جمله اقدامات انجام شده در بخش زیربناها نيز مي‌توان به انجام مطالعات اکتشاف مقدماتی، تفضیلی و تکمیلی در نواحی مختلف معدن به منظور شناسایی ذخایر قابل استخراج، احداث جاده‌های دسترسی با عرض 25 متر در توده‌های معدنی b وc شمالی به‌طول 9 کیلومتر، تامين منابع آب، تامين برق و برق‌رساني، شامل خرید حق انشعاب برق به میزان 50 مگاوات ـ انتقال نيرو و احداث پست 20، 132- برق‌رسانی به کارگاه‌ها و ایجاد سیستم روشنايی اشاره كرد.

 

احداث راه و راه‌آهن، احداث راه‌هاي دسترسي به‌طول 10 کیلومتر و پل زيرگذر و احداث ساختمان‌های پشتیبانی طرح به غیر از ساختمان‌های صنعتی به مساحت 26 هزار مترمربع از ديگر اقدامات زيربنايي طرح بوده است.

 

 

اقدامات انجام شده در بخش احداث کارخانه کنسانتره

 

فعالیت‌های اجرايی این بخش از سال 1386، عملا وارد فاز اجرايی شد و خدمات شرکت دانیلی در این بخش در پایان سال 1388 عملا به پایان رسیده كه مجموع تجهیزات ساخته شده توسط شرکت دانیلی حدود 10600 تن است که 7900 تن آن ساخت خارج و 2700 تن آن ساخت داخل بوده و ارزش کل قرارداد دانیلی معادل 129.5 میلیون دلار می‌باشد که به‌صورت فاینانس تامین و به شرکت دانیلی پرداخت شده است.

 

فعالیت بخش سیویل و نصب تجهیزات توسط شرکت سازه‌های صنعتی آذران به عنوان پیمانکار داخلی از تیرماه 1387 با تحویل زمین عملا وارد فاز اجرايی شد که در کمتر از 30 ماه توانسته است فعالیت‌های زیر را، شامل خاکبرداری و خاکریزی 690 هزار مترمکعب، آرماتوربندی 5800 تن، قالب‌بندی 123 هزار مترمربع، بتن‌ریزی 63 هزار مترمکعب، نصب اسکلت فلزی 3700 تن، نصب تجهیزات (مکانیکی، الکتریکی و پایپینگ) 8 هزار تن و کابل‌کشی 400 کیلومتر به انجام برساند.

 

با توجه به اين‌كه طرح كنسانتره سنگ‌آهن از سال 1387 آغاز شد. بدين ترتيب زمان شروع عملیات ساختمانی تا تست و راه‌اندازی اولیه تجهیزات کارخانه کنسانتره در کمتر از 30 ماه بوده، از همين رو چنين زماني با توجه به شرایط بسیار دشوار منطقه در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

 

از اهداف کلان طرح مي‌توان به اکتشاف، تجهیز و آماده سازی معادن، اجرای 4 فاز تولید تولید 5 میلیون تن کنسانتره و گندله آهن، احداث زیر بناهای مورد نیاز، تامین مواد اولیه صنایع فولاد کشور و جلوگیری از واردات، ایجاد اشتغال نهايی (مستقیم و غیر مستقیم) به تعداد 40 هزار نفر و انتقال دانش فنی و ارتقای سطح تکنولوژی در راستای بومی سازی فرآیند تولید اشاره كرد.

 

 

کارخانه تولید کنسانتره

 

اجرای این کارخانه با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی صورت پذیرفته بطوریکه فعالیت‌های مهندسی، ساخت تجهیزات اصلی و نظارت بر نصب و راه‌اندازی کارخانه توسط شرکت دانیلی ایتالیا و عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات توسط شرکت‌ سازه‌های صنعتی آذران انجام شده است. ماشین آلات و تجهیزات به‌کار گرفته شده در این کارخانه از بهترین سازندگان و براساس تکنولوژی برتر روز دنیا بوده و گروهی از مهندسان و تکنسین‌های مجرب داخلی مشغول فعالیت برای انتقال دانش فنی و بومی‌سازی فرآیند شدند.

 

همچنين بهره‌برداری از این کارخانه نیز توسط نیروهای داخلی انجام می‌شود و انتظار می‌رود این کارخانه به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین کنسانتره سنگ‌آهن کشور در صنایع فولاد نقش مهمی ایفاء كند.

 

معدن و توسعه 442

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...