رفتن به مطلب

تشخیص چرم اصل وتقلبی


spow

ارسال های توصیه شده

قطعا بارها پیش آمده كه وقتی برای خرید كفش، كیف یا لباس به مغازه‌ای مراجعه می‌كنید، فروشنده ادعا می‌كند كه محصولاتش از چرم اصل ساخته شده‌اند. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟

 

 

تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی همواره یكی از دغدغه‌های خریداران محصولات چرمی در سراسر دنیا و به تبع آن در ایران بوده است. طی سالهای اخیر خرید محصولات چرمی در ایران شامل كیف، كفش و لباس افزایش قابل توجهی داشته و مغازه‌های متعددی نیز در سراسر كشور در زمینه فروش محصولات چرمی راه‌اندازی شده‌اند، اما همزمان با رشد فروش محصولات چرمی در ایران، بازار كالاهای با چرم تقلبی نیز سیر صعودی داشته است.

 

 

این روزها اگر به یكی از مغازه‌های فروش محصولات چرمی مراجعه كنید، معمولا فروشنده به شما می‌گوید كه كالاهایش از چرم اصل ساخته شده‌اند؛ اما چگونه می‌توان كالایی با چرم اصل را از كالایی با چرم تقلبی تشخیص داد؟

 

حسن نصیریان - عضو انجمن صنایع چرم ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این‌كه در بسیاری از موارد تشخیص چرم اصل از چرم تقلبی بسیار دشوار است، افزود: ‌البته چیزی به نام چرم تقلبی نداریم، بلكه دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی وجود دارد.

 

وی با بیان این‌كه وقتی چرم به كالایی مانند كیف یا كفش تبدیل می‌شود، تشخیص نوع آن دشوارتر است، افزود: قیمت چرم طبیعی بسیار بیشتر از چرم مصنوعی بوده، ولی به هر حال در بازار برخی فروشندگان از این موضوع سوءاستفاده می‌كنند و محصول با چرم مصنوعی را با قیمت چرم طبیعی می‌فروشند.

او با اشاره به این‌كه دستورالعملهای ویژه‌ای درباره تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی بین فروشگاه‌های معتبر فروش محصولات چرمی در سراسر كشور پخش شده است، افزود: معمولا افراد با تجربه می‌توانند با چند راهكار ساده با درصد خطای پایینی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهند.

 

تشخیص چرم طبیعی از چرم ساخت دست انسان در برخی موارد بسیار دشوار است. چرم طبیعی بسیار گرا‌نتر از چرم مصنوعی است. برخی از كالاهای چرمی اگر با چرم اصل تولید شده باشند، معمولا دارای شناسنامه بوده كه اطلاعات مربوط به كالا در آنها درج شده است. در مورد برخی از محصولات چرمی اگر امكانش وجود داشته باشد، به قسمتهای برش خورده آنها نگاه كنید. اگر در آن بخشها نشانه‌ای از حالت پلاستیكی و نرم مشاهده كردید چرم طبیعی نیست. چرم را لمس كنید. چرم طبیعی بسیار نرم و منعطف است. چرم را بو كنید. چرم طبیعی بوی مشخص و خاص دارد كه هرگز نمی‌توان از آن كپی‌برداری كرد. به بافت چرم نگاه كنید اگر گره‌ها، خلل و فرجهای آن طبق الگویی قابل شناسایی باشد، چرم مصنوعی است. چرم طبیعی و مصنوعی را از پشت آنها نیز می‌توان از هم تشخیص داد. چرم مصنوعی دارای پوششی در قسمت پشت است كه هنگام برش آسیب می‌بیند و كاملا مشخص است.

 

 

راحت‌ترین راه برای تشخیص چرم از دیگر اجناس این است که لبه دوخته شده جنس موردنظر را برگردانیم و به این نکته دقت کنیم که پشت آن جنس چه حالتی دارد؟ در بین اجناس شبه چرم، فومها از همه فراوانتر هستند و اتفاقا بیشتر از سایر اجناس هم به جای چرم ارائه می‌شوند. اگر پشت جنس موردنظر اثری از نخهای توری شکل مشاهده کردید، تردید نکنید که مصنوعی است. چرم طبیعی را خیلی آسان از طریق پرزهایی می‌توان شناخت که از کل جنس جدا نیستند و به زحمت از روی آن کنده می‌شوند، حالتی دقیقا شبیه به وقتی که یک گوله پشم یا پنبه را به دو قسمت تقسیم می‌کنید و الیاف آن یکی یکی از لا به لای هم در می‌آیند.

 

 

درزها و محل دوخت کفش یا کت یا هر وسیله چرمی دیگری که دارید را بررسی کنید. معمولا با دقت کافی می‌توانید یك لبه برش خورده هرچند کوچک را پیدا کنید که پشت چرم را ببینید یا لمس کنید. اگر پشت چرم لایه نخی داشت یا تار و پود نخی چسبیده بود، مصنوعی است، اما اگر جنس پشت چرم حالت پوستی و کرک دار و نرم بود، یعنی چرم طبیعی است.

لینک به دیدگاه

آره معمولا از بوی چرم و درزه و پشتش و حتی نرمی روی چرم میشه تشخیص داد .

 

ولی بعضی وقتا فقط روی چرم پیداس،مثل کیفهای دستی (به اصطلاح سامسونت ) چرمی . اینا معمولا بیرون زدگی کم داره اما خود کمپانی واسه مشتری یه نمونه از چرمشو داخل کیف میذاره. بعد یکی یادم داد گفت اگه به چرم کبریت بگیری خیلی دیر میسوزه و طوریش نمیشه ولی اگه به چرم مصنوعی کبریت بگیری فوری مثل پلاستیک جمع میشه. جلومم امتحان کرد.

 

حالا برای اطلاعات بیشتر اگه ستاره هم نظر بده خوبه؟

لینک به دیدگاه

خوب بود مهرداد جان

مدیرتالار که افتخار نظردادن رو نمیدن

اون تست با شعله میتونه هزینه بر باشه

من یه بار سرخرید کفش نزدیک بود با صاب مغازه دست به یقه بشم...مرتیکه جلو چشمم داشت جنسو مینداخت بهم...اخه من خودم دوسال کفاشی کردم وپستها سازی هم نمودیم بر همین دیگه تشخیصش برا خودم زیاد سخت نیست

البته تو تبریز دوسه تا فروشگاه هستند که تو زمینه کفش شدن برند شدن واصلا اعتبار حرفاشون رد خور نداره

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

به دليل گراني قيمت چرم طبيعي، ممكن است برخي فروشندگان وسوسه شوند كه از اطلاعات اندك مشتري در زمينه تشخيص چرم سوءاستفاده كنند و محصول ارزان مصنوعي را با قيمت بالاتر چرم طبيعي بفروشند.

100950883343.jpg

اگر نمي‌خواهيد هنگام خريد كيف، كفش، كاپشن و... جزو اين دست مشتريان باشيد، نكات پي‌آمده را در نظر بگيريد:

* تشخيص طبيعي بودن چرم هنگامي كه تبديل به محصولاتي مانند كيف و كفش شده باشد سخت‌تر است. هنگام خريد محصولات دوخته شده بيشتر دقت كنيد.

* حتي‌الامكان محصولات چرمي را از فروشگاه‌ها يا فروشندگاني بخريد كه كالاهايشان را همراه با ضمانت‌نامه يا گارانتي و شناسنامه معتبر به فروش مي‌رسانند.

* قسمت‌هاي برش‌خورده براحتي ماهيت چرم مصنوعي را لو مي‌دهد. وقتي يك جنس نازك ساخته شده از مواد پلاستيكي يا مشابه آن را برش دهيد شكل و حالت خاصي در قسمت باريك برش‌خورده پيدا مي‌كند. چرم مصنوعي چنين حالتي را در قسمت برش‌خورده نشان مي‌دهد؛ به اين قسمت‌ها و حالت‌هاي برش دقت كنيد.

* مقدار نرمي و انعطاف چرم طبيعي كاملا از نوع ساخته شده و مصنوعي متمايز است. آن را لمس كنيد و براي اطمينان بيشتر، از فروشنده بخواهيد اگر كالايي با چرم مصنوعي دارد نيز در اختيارتان بگذارد. لمس و مقايسه هر دو با هم، به قوت تشخيص‌تان كمك مي‌كند.

* در بافت چرم‌هاي مصنوعي الگويي مشخص به كار رفته كه نشانه ساخت و توليد با دستگاه است. اين الگو با كمي دقت در نوع گره، ريزي و درشتي، زبري و نرمي، خلل و فرج معلوم مي‌شود و به همين دليل يكي از راه‌هاي مناسب براي تشخيص چرم طبيعي از مصنوعي به شمار مي‌رود.

* از تفاوت پوشش پشتي چرم نيز مي‌توان مصنوعي يا طبيعي بودن آن را بخوبي تشخيص داد. پشت چرم طبيعي حالتي پرز مانند دارد؛ انگار كه از خود چرم باشد و در آن نضج يافته باشد، بسختي كنده يا جدا مي‌شود؛ اما پشت چرم مصنوعي بيشتر از فوم ساخته شده، يا مثل آستر چسب‌زده است. وقتي لبه‌هاي دوخته شده را برگردانيد نخ‌هاي رشته شده و توري مانند را در آن قسمت‌ها خواهيد ديد. به طور كلي تار و پود نخي در پشت چرم يا درزهاي دوخته شده حاكي از مصنوعي بودن آن است.(جام جم)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...