رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

درباره پارچه ها

 

پارچه ها هميشه جديد و متنوع هستند و سر چشمه الهامات به افرادي مي گردند كه مي خواهند خياطي كنند.هر ساله، پيشرفت هاي جديد در الياف مصنوعي و در تركيبات الياف مصنوعي و طبيعي، تنوع زياد ي در بافت و طراحي پارچه ارائه مي دهد.

اغلب مشكل مي توان پارچه هاي با الياف طبيعي را از الياف مصنوعي و يا تركيب آن دو تشخيص داد.

ابريشم، كتان، پنبه، نخ و پشم از الياف طبيعي به وجود مي آيند و به عنوان الياف خالص شناخنه شده اند. الياف سيلك و يا ابريشم از پيله كرم ابريشم است ، الياف پنبه و يا نخي از گياه پنبه است ، الياف كتان از ساقه گياه كتان است و الياف پشمي از پشم گوسفندان به دست مي آيد.

الياف مصنوعي، مانند ريون، استات، نايلون و الياف پلي استر داكرون ، فيبرهاي اكريليك و غيره به عنوان پارچه هايي هستند كه بسيار مورد استفاده هستند. هرچند ، بعضي از جالب ترين و با دوام ترين پارچه ها از تركيب الياف طبيعي و مصنوعي ايجاد شده اند.

پارچه ها از نظر بافت هاي طولي (تار) و عرضي(پود) با هم متفاوتند. پارچه هايي كه پشت و روي كاملا متفاوت (سوزني شكل) دارند مانند مخمل و يا پارچه هاي مخمل نخي به عنوان پارچه هاي كركي معروف شده اند. پارچه هايي با الياف شبيه مو كه در يك جهت قرار دارند به عنوان پارچه هاي خوابيده معروف شده اند. بقيه پارچه ها ، مانند پارچه هاي ساتن و اطلسي، در نتيجه بافت تارهاي بلند در سطح پارچه درخشش مشخصي دارند.

عرض پارچه ها با هم فرق مي كنند. پنبه، كتان، پارچه هاي مخملي نخي و مخمل كبريتي 35 تا 36 اينچ عرض دارند. ابريشم معمولا 39 اينچ عرض دارد . عرض پارچه هاي ريون، نايلون و ديگر مصنوعات از 39اينچ تا 45 اينچ مي شوند. پارچه هاي پشمي حدودا" از 54 اينچ تا 60 اينچ پهنا دارند.

وقتي پارچه و يا الگو مي خريد يكي را در ارتباط با ديگري در نظر داشته باشيد: آيا پارچه مناسب طراحي و يا طراحي مناسب پارچه است؟ همچنين، آيا طراحي و پارچه مناسب با نوع چهره شخص است؟ دسته بندي وسيعي از الگوها و پارچه ها براي هر نوع وجود دارد. به خاطر بسپاريد كه خطوط عمودي شخص را بلند تر جلوه گر مي سازد: چهار خانه هاي بزرگ و خالهاي پر رنگ خطوط افقي و پارچه هايي با نور درخشان شخص را بزرگتر جلوه مي دهد.

هميشه آسان نيست كه رو و پشت پارچه ها از يكديگر تشخيص داد. اما راه تا شدن و لوله شدن پارچه ها سر نخ خوبي است. پارچه هاي نخي و كتان معمولا طوري تا مي شوند كه رويشان بيرون باشد. در حالي كه پارچه هاي ابريشمي و پشمي به سمت داخل تا مي شوند. اگر دور توپ هاي پارچه لوله شوند قسمت روي پارچه معمولا" در داخل قرار مي گيرد. پارچه هاي كركي و موي معمولا در قسمت روي پارچه نرم تر و كركي ترند. اگر يك قسمت از پارچه براق تر از ديگري باشد قسمت براقتر قسمت روي پارچه است. بافتها نيز سر نخ هاي خوبي براي تشخيص رو و پشت پارچه مي دهد. قسمت روي پارچه كاملتر و عاري از بي نظمي و گره مي باشد. حاشيه ها عموما" نرم ترند. پارچه هاي نخي با رنگ ثابت معمولا از هر دو طرف استفاده مي شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...