رفتن به مطلب

كشف «كهكشان ماهواره‌يي» كم فروغ در اعماق فضا


Avenger

ارسال های توصیه شده

Multimedia%5Cpics%5C1390%5C10%5CScience%5C590.jpg

 

 

كهكشان ماهواره‌يي كم نوري در فاصله 10 ميليارد سال نوري با زمين كشف شد كه كم جرم‌ترين نمونه در ميان اجرام آسماني محسوب مي شود.

 

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشف اين كهكشان ماهواره‌يي (satellite galaxy) به منجمان در يافتن اجرام مشابه و تأييد يا رد نظريه ها در خصوص ساختار كيهان كمك مي كند.

 

 

منجمان پيش از اين نمونه هايي از كهكشان‌هاي ماهواره‌يي را در كهكشان راه شيري و كهكشان هاي نزديك كشف كرده بودند، اما تاكنون موفق به كشف كهكشان ماهواره‌يي در اين فاصله دور نشده بودند.

 

 

به گفته كريس فاسناخت، استاد فيزيك دانشگاه كاليفرنيا در ديويس، كهكشان ها احتمالا توسط هاله‌هاي كوچك تر و كهكشان‌هاي ماهواره‌يي با جرم كمتر احاطه شده اند.

 

 

بيشتر جرم كهكشان ها از ماده تاريكي تشكيل شده است كه نور را جذب يا ساطع نمي كند؛ به همين كهكشان ماهواره‌يي كشف شده در فاصله 10 ميليارد سال نوري با زمين بسيار كم نور ديده مي شود.

 

 

محققان براي ديدن اين كهكشان از روش همگرايي گرانشي استفاده كردند. با استفاده از تلسكوپ كك 2 (Keck 2) در هاوايي، دو كهكشان همتراز كشف شدند. ميدان جاذبه جرم نزديك تر با منحرف كردن نور از جرم به فاصله بسيار دورتر باعث ايجاد يك تصوير تحريف شده در لنز تلسكوپ مي شد. محققان با تجزيه و تحليل تصاوير تحريف شده توانستند وجود خوشه كهكشان ماهواره‌يي را اثبات كنند.

 

 

تنظيمات كوچك در آينه تلسكوپ براي كاهش اثرات جو زمين باعث شد كه تلسكوپ كك در مقايسه با تلسكوپ هابل وضوح تصويري بالاتري را براي محققان فراهم كند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...