رفتن به مطلب

سوالات مربوط به گیاهپزشکی را از ما بپرسید


ارسال های توصیه شده

سلام.

 

قصد داریم به سوالات مربوط به گیاهپزشکی اینجا هم علاوه بر تاپیک مادر یعنی

جواب بدیم.

 

البته فرق نمیکنه کجا سوال پرسیده بشه!

هستند عزیزانی که لطف میکنن و سوال میپرسن حتی با پیامک

البته شخصا تو وبلاگم هم همچین موضوعی وجود داره و از طریق ایمیل سوالات پرسیده میشه.

اما گفتم اینجا هم تحت یه عنوان دیگه موقعیتش رو ایجاد کنم.

اما سوالات در مورد مباحث بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی باشه.

 

قارچ شناسی - باکتری شناسی - ویروس شناسی - نماتدشناسی - پروتوزوئرشناسی-

 

حشره شناسی - کنه شناسی

 

در خدمتیم

 

 

u9pcr7efksb9opzwd72m.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

توی بیماری پا سوزک یا همون سرسفیدی یا همون پاخوره:دی

چرا یکی از روش هاش اینه که

تناوب ندیم و فقط گندم بکاریم!!!!!!!!!!!!!!(توی بقیه بیماری ها اگه تناوب داشته باشیم با گیاهانی که میزبان نیستن برای بیماری خوبه)

استادمون گفت اینجوری کنترل میشه

میخوام بدونم چرا

شما میشه راهنمایی کنین؟

تو نت چیزی نبود که بشه فهمید

سوال دیگه

قارچ هایی که اسپور زایی دارند دچار تنوع ژنتیکی میشن

اما رایزوکتونیا چرا با این که اسپور زایی نداره تنوع ژنتیکی داره؟؟؟؟

میشه راهنمایی کنین؟؟؟

ممنون میشم :ws37:

لینک به دیدگاه
توی بیماری پا سوزک یا همون سرسفیدی یا همون پاخوره:دیچرا یکی از روش هاش اینه که تناوب ندیم و فقط گندم بکاریم!!!!!!!!!!!!!!(توی بقیه بیماری ها اگه تناوب داشته باشیم با گیاهانی که میزبان نیستن برای بیماری خوبه)استادمون گفت اینجوری کنترل میشه میخوام بدونم چرا شما میشه راهنمایی کنین؟تو نت چیزی نبود که بشه فهمید سوال دیگهقارچ هایی که اسپور زایی دارند دچار تنوع ژنتیکی میشن اما رایزوکتونیا چرا با این که اسپور زایی نداره تنوع ژنتیکی داره؟؟؟؟میشه راهنمایی کنین؟؟؟ممنون میشم :ws37:
سوال اول: قارچ عامل پاخوره جز قارچهاییه که در سیستم تک کشتی که عکس سیستم تناوبه ضعیف میشه اصولا همراه با تک کشتی 2 نوع توسعه بیماری وجود داره: یکی افزایش غیرقابل برگشت بیماری تا رسیدن به یک سطح از جمعیت پاتوژن یکی دیگه هم افزایش قابل برگشت بیماری مورد اول رو توضیح نمیدم چون جواب سوالت تو مورد دومه ... یعنی در سیستم تک کشتی (عدم تناوب) بعضی قارچها در ابتدا رشد بالایی دارند اما بعدا به سطح پایینی از جمعیت میرسن و نزول میکنن مثل قارچ عامل پاخوره غلات یا قارچ عامل بیماری لکه چشمی غلات ... توجیه این پدیده در خاکهایی که حالت سوپرسیو دارن و یا پیدا میکنن صورت میگیره ... سوپرسیو یا بازدارنده بیماری به خاکی میگن که اجازه توسعه بیماری رو در شرایط تک کشتی به پاتوژن نده! همونطور که خودت میدونی تک کشتی مساوی با کاهش تنوع زیستی و کاهش تنوع زیستی مساوی با مناسب شدن شرایط برای پاتوژن! سوپرسیو عکس این مکانیزمه که هرکسی اطلاعی ازش نداره ... (یک حالت استثناست) عوامل بیماریزای قابل توجهی که خاک سوپرسیو علیه اونا گزارش شده وجود دارند مثل بعضی از گونه های فوزاریوم، عامل اسکب عمومی سیب زمینی (استرپتومایسز) و قارچ Gaeumannomyces عامل پاخوره غلات. آنتاگونیستها توی پدیده سوپرسیو موثر اند مثلا باکتریها. برای مثال باکتری سودوموناس فلوروسنت از رشد قارچ Gaeumannomyces توی خاک سوپرسیو جلوگیری میکنه. (جواب سوال تا اینجا تکمیل شد) اما یه نکته میگم (جهت اطلاع خودت یا اگه خواستی به استادت هم بگی) امیدوارم منحرف کننده نباشه واست از طرفی هم باید در نظر داشت که تناوب گندم با نخود در موقعی که بیماری پاخوره شدت گرفته، کاشت نخود بعد از گندم جمعیت قارچ عامل پاخوره رو پایین میاره ... نتیجه: در مدیریت بیماری پاخوره گندم عدم تناوب میتونه موثر باشه اما معمولا سال اول و دوم خسارت دیده میشه و از سالهای بعدی میزان خسارت پایین میاد ... در نتیجه همون گندم رو میکاریم! اما اگر خواستیم تناوب بدیم باید سعی کنیم با گیاهی تناوب رو اجرا کنیم که مفید باشه و ترشحات اون بتونه جمعیت پاتوژن موجود توی خاک رو کاهش بده مثل نخود! (نه هر گیاهی) سوال دوم: اینکه میگی رایزوکتنیا جهش زایی زیادی داره برخلاف اینکه اسپور تولید نمیکنه باید بگم که این قارچ در شرایط عادی تولید اسپور نمیکنه ... یعنی 100 % نیست که اسپور تولید نمیکنه خاصیت آناستوموزی: چون تو قارچ رایزوکتونیا لقاح با تلاقی دو هیف رویشی صورت میگیره میتونه ناسازگاری ژنتیکی داشته باشه و تفاوت تو ژنوم اونا میتونه جهش زایی ایجاد کنه ... اولین دلیل همینه دومین دلیل که میتونه علاوه بر خاصیت آناستوموزی، اون هم تاثیر بزاره اینه که بعضی از گونه های رایزوکتونیا چند هسته ای هستن. تعداد هسته بیشتر تفاوت ژنتیکی بیشتری رو بدنبال داره و شاید بتونه توی جهش زایی هم تاثیر داشته باشه ( این دلیل از خودمه شاید کسی قبولش نکنه شاید هم در حد احتمال بپذیره و شایدم واقعا قبول کنن)
لینک به دیدگاه

میترا جان من نوشته های خودم رو پشت سر هم میبینم ... با اینکه Enter میزنم اما جمله ها به خط بعدی منتقل نمیشه ...

امیدوارم واسه تو خوانا باشه ...

 

من در مورد جواب سوالاتت همین ها رو میدونم اگر بخوای اطلاعات بیشتری کسب کنی در مورد دو خاصیت سوپرسیو که مربوط به اصول کنترل بیماری ها میشه و خاصیت آناستوموزی که مربوط به قارچشناسی میشه بیشتر تحقیق کنی ...

 

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

سلام

حمید یه سوال داشتم ،فوریم هست ....:hanghead:

اطلاعات مختصر و مفید در مورد سم زمستانه که واسه از بین بردن قارچ (از تنه درخت)استفاده میشه میخوام!

 

سرچ که میکنم ،کم نمیاره....ولی نکاتی رو میخوام که کاربردی و مفید باشن:w16:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
سلام

حمید یه سوال داشتم ،فوریم هست ....:hanghead:

اطلاعات مختصر و مفید در مورد سم زمستانه که واسه از بین بردن قارچ (از تنه درخت)استفاده میشه میخوام!

 

سرچ که میکنم ،کم نمیاره....ولی نکاتی رو میخوام که کاربردی و مفید باشن:w16:

 

آقا ببخشید؟- جانم بفرمایید؟

- سم زمستونه میخوام؟

- جانـــــــــــم؟

- عرض کردم سم زمستونه میخوام!

- میخواین کجا سمپاشی کنین؟

- باغم رو!

- خب مشکل باغتون چیه؟ میدونین برای چی میخواین سمپاشی کنین؟

- میخوام سمپاشی کنم فقط!

- ببخشید من به شما بگم برید همینطوری یه دارویی رو مصرف کنید این کارو انجام میدین؟

- نه مگه مغز خر خوردم دور از جون!

- خب منم تا ندونم درختای باغتون چه آفتی دارن و اینکه لزومی به اجرای سمپاشی زمستونه هست یا نه نمیتونم سمی معرفی کنم که ...

- آقا من این چیزا حالیم نیست ... معرفی میکنید یا معرفیتون کنم؟!

- حداقل بگید چه نوع سمی؟ حشره کش؟ قارچکش؟ کنه کش؟ چی آخه؟

- قارچکش میخوام زود باشین!

- بله بله چند لحظه صبر کنید:

در حالی که نمیدونم چه درختایی دارید و درختاتون با چه مشکلی مواجه شدن خدمتتون عارض شم که:

سمپاشی زمستانه به سمپاشی هایی که بعد از ریزش برگها تا زمان تورم جوانه ها انجام میشه میگن. سمپاشی زمستانه علیه بعضی بیماری های قارچی و باکتریایی که اینوکلوم بیماری زا در باغ یا بقایای گیاهی موجود در باغ میتونه وجود داشته باشه و زمستان گذرانی کنه و آلودگی به این پاتوژن ها در سال قبل دیده شده باشه یا بشدت خسارت زده باشه میتونه صورت بگیره (البته زیر نظر کارشناس مربوطه و با آگاهی از سایر عوامل)

چون شخصا با سمپاشی بدون نیاز و بی رویه مخالفم بهتره این نکته رو بگم که در زمستون میشه علیه آفات چه بیماری ها و چه بندپایان قیام کرد! مثلا با جمع آوری بقایای آلوده و زیرخاک کردن بطور کامل یا سوزاندن اونها و انجام هرس های زمستانه (زیر نظر کارشناس باغبانی) (با ادوات استریل، خصوصا در باغاتی که بیماری موجود هست) از آلودگی بیشتر در سال آتی خودداری کرد.

سمپاشی زمستانه فقط علیه پاتوژن ها نیست، این کار علیه بندپایان خسارت زایی که فرم زمستان گذرانیشون قابل دیدنه و میشه اونها رو از بین برد هم صورت میگیره که این کار بیشتر با روغن پاشی زمستانه انجام میشه که جای شکرش باقیه ... البتهه بیشتر سمپاشی های زمستانه علیه قارچ ها و باکتری ها هم با ترکیبات مسی مثل اکسی کلرور مس، مخلوط بردو و بردوفیکس صورت میگیره که از این جهت همم جای شکرش باقیه.

......... اکسی کلرور مس

اگر درختایی مثل سیب و گلابی دارید و باغتون به بیماری آتشک (باکتریایی) آلوده است آخرای زمستون یا اوایل بهار از اکسی کلرور مس با نسبت 2 در هزار قبل از جوانه زدن (تورم جوانه نه سبز شدن جوانه) استفاده کنید ...

اگر درختایی مثل هلو دارید و باغتون به پیچیدگی برگ یا لب شتری (قارچی) آلوده است، پاییز بعد از ریزش برگها با اکسی کلرور مس میتونید با نسبت 3 در هزار سمپاشی کنید

اگر درختها به لکه غربالی آلوده اند مثل مورد بالا در پاییز بعد از ریزش برگها و در آخرای زمستونبعد از تورم جوانه ها به نسبت 3 در هزار با اکسی کلرور مس

اگر گردو دارید و بیماری آنتراکنوز گردو برای سمپاشی زمستونه 2 نوبت بعد از ریزش برگها (بین 2 نوبت 2 هفته فاصله رعایت بشه) سمپاشی کنید (اگر بیماری شدید بود با نسبت 5 در هزار و اگر معمولی با نسبت 3 در هزار) با اکسی کلرور مس.

اگر بلایت گردو (باکتریایی) داریدقبل از باز شدن جوانه ها به نسبت 2 در هزار

اگر گموز یا پوسیدگی یا انگومک(فایتوفتورایی) در ناحیه طوقه و تنه و حتی شاخه ها دارید ... تا حد ممکن با حذف قسمت های آلوده و سمپاشی موضعی (سم ریزی = نیاز به پاشیدن نداره، با آغشته کردن قسمت های آلوده به محلول) و بعد پانسمان قسمت های هرس شده با وسایل باغبانی ضدعفونی شده .... این کار بهتره در پاییز و زمستون انجام بشه)

اگر شانکر سیتوسپورایی شایعه در پاییز یک بار سمپاشی بعد از ریزش برگها بسته به شدت بیماری 3تا5 در هزار با اکسی کلرور مس ... در مورد این بیماری از تیوفانات متیل هم استفاده میکنن بعد از ریزش برگها به نسبت خیلی کمتر.

اگر شانکر باکتریایی شایعه یه بار در مرحله تورم جوانه ها و یه بار هم بعد از ریزش برگها به نسبت 2 در هزار

این موارد فوق همه با اکسیکلرور مس بود جای این ترکیب میشه از مخلوط بردو و بردوفیکس هم استفاده کرد:

که بعضی جاها بردوفیکس بهتر جواب میده که اینو مجازی نمیشه گفت دیگه متاسفانه!

اگر بجای اکسی کلرور مس از مخلوط بردو و یا بردوفیکس استفاده کنید نسبت هاش فرق میکنه که بیشتر بر حسب درصده نه مقدار در هزار! مثلا برای آتشک سیب و گلابی به نسبت یک در صد استفاده میشه یعنی اگر برای آبپاشی(جای سمپاشی) یک درخت برای مثال 1 لیتر آب مصرف میکنید حالا برای سمپاشی همون درخت باید یک درصد آب مصرفی سم باشه ... یعنی 990 سی سی آب و 10 سی سی سم.

برای موارد مختلف نسبت های مصرف روی قوطی های سم نوشته شده و دیگه نیازی نیست من اینجا بگم

از ترکیبات مسی که خارج بشیم از این چندتا سم زیر هم گاها برای سمپاشی زمستانه استفاده میشه:

.......... کاپتان

اگر سیب و گلابی دارید و بیماری لکه سیاه به نسبت 3 در هزار هنگام تورم جوانه ها با کاپتان

اگر درختایی مثل هلو دارید و باغتون به پیچیدگی برگ یا لب شتری (قارچی) آلوده است، پاییز بعد از ریزش برگها و بار دوم در زمان تورم جوانه ها میتونید با نسبت 3 در هزار کاپتان سمپاشی کنید

اگر درختها به لکه غربالی آلوده اند در پاییز بعد از ریزش برگها و در آخرای زمستون بعد از تورم جوانه ها به نسبت 3 در هزار با کاپتان

اگر مومیایی هسته داران شایعه که باید به نسبت 3 در هزار قبل از تورم جوانه ها با کاپتان سمپاشی صورت بگیره

.......... مانکوزب

درباره مورد آخر یعنی اگر مومیایی هسته داران شایعه به نسبت 2 در هزار قبل از تورم جوانه ها از مانکوزب هم میشه استفاده کرد.

.......... تیوفانات متیل

قبلا ذکر کردم در مورد شانکر سیتوسپورایی

اما از تیوفانات متیل برای پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه (پوسیدگی بند کفشی) و پوسیدگی سفید ریشه (رزلینیایی) هم استفاده میشه که بیشتر در بهاره (زمانی که علائم دیده میشه)

......... بنومیل

اگر سیب و گلابی دارید و بیماری لکه سیاه به نسبت نیم در هزار هنگام تورم جوانه ها با بنومیل

 

:ws3:

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
آقا ببخشید؟- جانم بفرمایید؟

- سم زمستونه میخوام؟

- جانـــــــــــم؟

- عرض کردم سم زمستونه میخوام!

- میخواین کجا سمپاشی کنین؟

- باغم رو!

- خب مشکل باغتون چیه؟ میدونین برای چی میخواین سمپاشی کنین؟

- میخوام سمپاشی کنم فقط!

- ببخشید من به شما بگم برید همینطوری یه دارویی رو مصرف کنید این کارو انجام میدین؟

- نه مگه مغز خر خوردم دور از جون!

- خب منم تا ندونم درختای باغتون چه آفتی دارن و اینکه لزومی به اجرای سمپاشی زمستونه هست یا نه نمیتونم سمی معرفی کنم که ...

- آقا من این چیزا حالیم نیست ... معرفی میکنید یا معرفیتون کنم؟!

- حداقل بگید چه نوع سمی؟ حشره کش؟ قارچکش؟ کنه کش؟ چی آخه؟

- قارچکش میخوام زود باشین!

- بله بله چند لحظه صبر کنید:

در حالی که نمیدونم چه درختایی دارید و درختاتون با چه مشکلی مواجه شدن خدمتتون عارض شم که:

سمپاشی زمستانه به سمپاشی هایی که بعد از ریزش برگها تا زمان تورم جوانه ها انجام میشه میگن. سمپاشی زمستانه علیه بعضی بیماری های قارچی و باکتریایی که اینوکلوم بیماری زا در باغ یا بقایای گیاهی موجود در باغ میتونه وجود داشته باشه و زمستان گذرانی کنه و آلودگی به این پاتوژن ها در سال قبل دیده شده باشه یا بشدت خسارت زده باشه میتونه صورت بگیره (البته زیر نظر کارشناس مربوطه و با آگاهی از سایر عوامل)

چون شخصا با سمپاشی بدون نیاز و بی رویه مخالفم بهتره این نکته رو بگم که در زمستون میشه علیه آفات چه بیماری ها و چه بندپایان قیام کرد! مثلا با جمع آوری بقایای آلوده و زیرخاک کردن بطور کامل یا سوزاندن اونها و انجام هرس های زمستانه (زیر نظر کارشناس باغبانی) (با ادوات استریل، خصوصا در باغاتی که بیماری موجود هست) از آلودگی بیشتر در سال آتی خودداری کرد.

سمپاشی زمستانه فقط علیه پاتوژن ها نیست، این کار علیه بندپایان خسارت زایی که فرم زمستان گذرانیشون قابل دیدنه و میشه اونها رو از بین برد هم صورت میگیره که این کار بیشتر با روغن پاشی زمستانه انجام میشه که جای شکرش باقیه ... البتهه بیشتر سمپاشی های زمستانه علیه قارچ ها و باکتری ها هم با ترکیبات مسی مثل اکسی کلرور مس، مخلوط بردو و بردوفیکس صورت میگیره که از این جهت همم جای شکرش باقیه.

......... اکسی کلرور مس

اگر درختایی مثل سیب و گلابی دارید و باغتون به بیماری آتشک (باکتریایی) آلوده است آخرای زمستون یا اوایل بهار از اکسی کلرور مس با نسبت 2 در هزار قبل از جوانه زدن (تورم جوانه نه سبز شدن جوانه) استفاده کنید ...

اگر درختایی مثل هلو دارید و باغتون به پیچیدگی برگ یا لب شتری (قارچی) آلوده است، پاییز بعد از ریزش برگها با اکسی کلرور مس میتونید با نسبت 3 در هزار سمپاشی کنید

اگر درختها به لکه غربالی آلوده اند مثل مورد بالا در پاییز بعد از ریزش برگها و در آخرای زمستونبعد از تورم جوانه ها به نسبت 3 در هزار با اکسی کلرور مس

اگر گردو دارید و بیماری آنتراکنوز گردو برای سمپاشی زمستونه 2 نوبت بعد از ریزش برگها (بین 2 نوبت 2 هفته فاصله رعایت بشه) سمپاشی کنید (اگر بیماری شدید بود با نسبت 5 در هزار و اگر معمولی با نسبت 3 در هزار) با اکسی کلرور مس.

اگر بلایت گردو (باکتریایی) داریدقبل از باز شدن جوانه ها به نسبت 2 در هزار

اگر گموز یا پوسیدگی یا انگومک(فایتوفتورایی) در ناحیه طوقه و تنه و حتی شاخه ها دارید ... تا حد ممکن با حذف قسمت های آلوده و سمپاشی موضعی (سم ریزی = نیاز به پاشیدن نداره، با آغشته کردن قسمت های آلوده به محلول) و بعد پانسمان قسمت های هرس شده با وسایل باغبانی ضدعفونی شده .... این کار بهتره در پاییز و زمستون انجام بشه)

اگر شانکر سیتوسپورایی شایعه در پاییز یک بار سمپاشی بعد از ریزش برگها بسته به شدت بیماری 3تا5 در هزار با اکسی کلرور مس ... در مورد این بیماری از تیوفانات متیل هم استفاده میکنن بعد از ریزش برگها به نسبت خیلی کمتر.

اگر شانکر باکتریایی شایعه یه بار در مرحله تورم جوانه ها و یه بار هم بعد از ریزش برگها به نسبت 2 در هزار

این موارد فوق همه با اکسیکلرور مس بود جای این ترکیب میشه از مخلوط بردو و بردوفیکس هم استفاده کرد:

که بعضی جاها بردوفیکس بهتر جواب میده که اینو مجازی نمیشه گفت دیگه متاسفانه!

اگر بجای اکسی کلرور مس از مخلوط بردو و یا بردوفیکس استفاده کنید نسبت هاش فرق میکنه که بیشتر بر حسب درصده نه مقدار در هزار! مثلا برای آتشک سیب و گلابی به نسبت یک در صد استفاده میشه یعنی اگر برای آبپاشی(جای سمپاشی) یک درخت برای مثال 1 لیتر آب مصرف میکنید حالا برای سمپاشی همون درخت باید یک درصد آب مصرفی سم باشه ... یعنی 990 سی سی آب و 10 سی سی سم.

برای موارد مختلف نسبت های مصرف روی قوطی های سم نوشته شده و دیگه نیازی نیست من اینجا بگم

از ترکیبات مسی که خارج بشیم از این چندتا سم زیر هم گاها برای سمپاشی زمستانه استفاده میشه:

.......... کاپتان

اگر سیب و گلابی دارید و بیماری لکه سیاه به نسبت 3 در هزار هنگام تورم جوانه ها با کاپتان

اگر درختایی مثل هلو دارید و باغتون به پیچیدگی برگ یا لب شتری (قارچی) آلوده است، پاییز بعد از ریزش برگها و بار دوم در زمان تورم جوانه ها میتونید با نسبت 3 در هزار کاپتان سمپاشی کنید

اگر درختها به لکه غربالی آلوده اند در پاییز بعد از ریزش برگها و در آخرای زمستون بعد از تورم جوانه ها به نسبت 3 در هزار با کاپتان

اگر مومیایی هسته داران شایعه که باید به نسبت 3 در هزار قبل از تورم جوانه ها با کاپتان سمپاشی صورت بگیره

.......... مانکوزب

درباره مورد آخر یعنی اگر مومیایی هسته داران شایعه به نسبت 2 در هزار قبل از تورم جوانه ها از مانکوزب هم میشه استفاده کرد.

.......... تیوفانات متیل

قبلا ذکر کردم در مورد شانکر سیتوسپورایی

اما از تیوفانات متیل برای پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه (پوسیدگی بند کفشی) و پوسیدگی سفید ریشه (رزلینیایی) هم استفاده میشه که بیشتر در بهاره (زمانی که علائم دیده میشه)

......... بنومیل

اگر سیب و گلابی دارید و بیماری لکه سیاه به نسبت نیم در هزار هنگام تورم جوانه ها با بنومیل

 

:ws3:

 

 

عالی بود

به درد منم خورد

ممنونمــــــــــــــــــ

خیلی گلی آقا حمید

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

سلام خدمت همه

با عرض ادب و احترام

میشه کمک کنین بگین نقش خاموشی ژن در cross protection چی هست آیا؟

یعنی بر اساس چه اصلی با وارد کردن ویروس نژاد خفیف به گیاه ..از بیمار شدن گیاه به ویروس با قدرت بیماری زایی زیاد جلوگیری میشه ؟

ممنون میشم کمک کنین...icon_gol.gif

لینک به دیدگاه

سلام

باز هم سوال

ببخشید

اما یه چیز مختصر میخوام راجب وجود ژن فوزاریک اسید در گونه های فوزاریم

میخوام با این موصوع آشنا شم

سرچ کردک اما مفید نبود

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

با سلام

من یه سری اطلاعات راجع به این آفات میخوام.

توی نت هیچی نیافتم :(

پروانه برگخوار سفيد بلوط Leucoma wiltshire

پروانه برگخوار گزنده بلوط Porthesia melania

، پروانه ميوه خوار بلوط Laspeyresia fagiglandana

قارچ ذغالی بلوط Biscogniaxia mediteranus

مشخصات ظاهری، چرخه زندگی، نحوه خسارت، نحوه کنترلشون:hanghead:

لینک به دیدگاه
با سلام

من یه سری اطلاعات راجع به این آفات میخوام.

توی نت هیچی نیافتم :(

پروانه برگخوار سفيد بلوط Leucoma wiltshire

پروانه برگخوار گزنده بلوط Porthesia melania

، پروانه ميوه خوار بلوط Laspeyresia fagiglandana

قارچ ذغالی بلوط Biscogniaxia mediteranus

مشخصات ظاهری، چرخه زندگی، نحوه خسارت، نحوه کنترلشون:hanghead:

 

 

 

اينجا يه سر بزن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
اينجا يه سر بزن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

میسی عزیزم.

نبود:ws3:

فردا میرم دانشگاه پردیس کشاورزی تهران

اگه اطلاعاتی بدست آوردم براتون میذارم:w16:

بازم ازت ممنونم عزیزدلم:icon_gol:

لینک به دیدگاه
میسی عزیزم.

نبود:ws3:

فردا میرم دانشگاه پردیس کشاورزی تهران

اگه اطلاعاتی بدست آوردم براتون میذارم:w16:

بازم ازت ممنونم عزیزدلم:icon_gol:

 

سرعت نتم خيلي پايين بود بهت بگم بهم وقت بده براتون تحقيق كنم.. خوبه ممنونم عزيزم.:a030:

لینک به دیدگاه
سرعت نتم خيلي پايين بود بهت بگم بهم وقت بده براتون تحقيق كنم.. خوبه ممنونم عزيزم.:a030:

 

ممنون عزیزم.

امروز یه سری اطلاعات راجع به اکثرشون بدست آوردم

سر فرصت تایپ میکنم توی تاپیکش میذارم:w16:

لینک به دیدگاه
  • 6 سال بعد...
  • 2 هفته بعد...
در ۱۴۰۰/۷/۸ در 17:18، ghasemzarei گفته است:

سلام

ببخشید بهترین زمان سمپاشی پاییزه برای بیماریهای قارچی با سموم مربوطه دقیقا چه زمانی است؟

(چند درصد برگها که ریخت انجام بشه بهتره؟)

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...