رفتن به مطلب

سيستم پايداري الكترونيكي خودرو هیبریدی(esp)


Mehdi.Aref

ارسال های توصیه شده

اين سيستم براي كنترل مطلوب خودرو و برروي سطح جاده و حفظ ثبات آن درهنگام پيچيدن طراحي شده است .اگر راننده با گردش سريع فرمان كنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد سيستم ESP آن را به مسير اصلي خود برميگرداند.سيستمESP هنگام تغيير مسير ناخواسته خودرو را به مسير اوليه خودباز ميگرداند.ESPلغزش جانبي خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نيرويترمز برروي يك چرخ كنترل ميكند و خودرو را به مسير مورد نطر راننده بازميگرداند.

سيستمESP با اندازه گيري سرعت هر چرخ به طور جداگانه باسنسور چرخ و همينطور محاسبه زاويه فرمان با سنسور زاويه سنج و شتاب جانبيخودرو با سنسور YAW سنج متوجه انحراف خودرو به صورت OVER STEER يا ANDERSTEER ميشود كه اين سيستم با فعال كردن ترمزهاي چرخ اختلاف سرعت چرخها(عملديفرانسيلي) را از بين برده و از واژگون شدن خودرو جلو گيري ميكند.

فرضميكنيم شما با سرعت بالا وارد يك پيچ شديد در اين شرايط شما فروان رامطابق با زاويه پيچ به يك سنت ميپيچانيد ولي خودرو شما مثلا بر اثر لغزندهبودن سطح حركت يا اشتباه شما در تخمين حد اكثر سرعتي كه خودرو توان تحملشرا در اين پيچ داشته (ليميت خودرو) دچار پديده under steer شده با انحرافقسنت جلو و عدم پيروي چرخهاي جلو از زاويه فرماني كه شما براي پيچيدن تعيینكرده بوديد شروع به ليز خوردن به سمت خارج پيچ ميكند.

در يك خودرو معمولي يك راننده عادي در صورت مواجهه با چنين پديده اي فرمان را بيشتر بهيك سمت ميپيچاند و ممكن است و ممكن است ترمز را هم بفشارد.همه اين مواردباعث تشديد در under steer خودرو ميشود و باعث انحراف خودرو از جاده ميشود.يك راننده حرفه اي در چنين شرايطي پا را از روي گاز بر ميداردوفرمان را به سمت ديگر ميچرخاند تا چرخهاي چلو مجددا چسبندگي خودرا بدستآورند و با كمي گاز خدرو را وارد به over steer شدن و اصلاح انحراف ميكند.

سيستمESPسريعابا توجه به زاويه فرمان خودرو سرعت حركت و ميزان شتاب جانبي وارده شرايطUNDER STEER را حس ميكند و براي اصلاح اشتباه شما ابتدا ترمزچرخ جلويي سمت راست (يعني چرخ خارجي قوس پيچ)را فعال ميكند اين كار باعثميشود جلو خودرو شروع به گردش به سمت خارجي پيچ كند.بسته به ميزان انحراف و سرعت اگر مسير حركت اصلاح شد سيستم از مدار خارج ميشود.

يك خودروديفرانسيل عقب در حالي كه وزن بر روي محور عقب چندان هم زياد نيست با سرعتبالا وارد يك پيچ راستگرد ميشويد و در حالي كه پدال گاز را هم ميفشاريد سعي ميكنيد پيچ را با حد اكثر سرعت طي كنيد.در اينجا به دليل وارد آوردنفشار اضافي به چرخهاي عقب و همينطور سبك تر بودن محور عقب خودرو چسبندگيچرخهاي عقب را از دست ميدهد و شروع به over steer ميكند.در واقع با زاويهاي بيشتر از زاويه مورد نياز براي گردش به سمت راست ميپيچد و در صورتادامه اين وضعيت وارد شانه خاكي داخل پيچ ميشود كه كنترل خودرو در اينحالت از دست ميرود.سيستم ESP مجددا با اندازه گيري زاويه فرمان و شتابجانبي وارده سريعا وضعيت over steer را تشخيص ميدهد و براي كنترل اينوضعيت چرخ جلو سمت چپ (چرخ سمت قوس خارجي پيچ)را با ترمز شدن موجب كشيده شدن سمت چپ خودرو به سمت خارج پيچ و اصلاح over steer ميشود اين سيستمممكن است براي اصلاح بيشتر چرخ داخلي(چرخ سمت راست) چرخ هاي عقب را همترمز كند يا كمي نيروي موتوري به عقب اضافه ميكند و تا اصلاح كامل مسيرحركت مطابق زاويه فرمان انجام شود.

ضمنا ESP با اينكه كمك قابلتوجهي به ايمني شما ميكند ولي اگر ميزان اشتباه شما از درصد نسبتا معينيبراي عبور از پيچ بيشتر باشد (مثلا شما با سرعتي وارد يك پيچ بشويد كهنيروي ثقل قابل تحمل براي عبور از آن پيچ به صورت محاسبه اي 1.3G باشد درحالي كه خودرو شما توان تحمل حد اكثر 0.85G شتاب جانبي را داشته باشد ESPكمك چنداني به شما نميتواند بكند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...