رفتن به مطلب

گام جدید دانشمندان در تولید واكسن ضد ایدز


Ssara

ارسال های توصیه شده

ویروس نقص سیستم ایمنی SIV در میمون، ساختاری شبیه ویروس HIV دارد و محققان امیدوارند بتوانند با الگوبرداری از واكسن آزمایشی برای این حیوانات، نمونه مشابهی جهت مقابله با بیماری ایدز تولید كنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دكتر "آدام اسپیواك" محقق بیماری ایدز دانشگاه یوتا، ساخت این واكسن را یك گام مهم برای تولید واكسن HIV عنوان كرد.

در این تحقیق ۴۰ میمون با واكسن آزمایشگاهی و دارونما طی دو مرحله و در طول ۶ ماه، تحت تزریق و پس از آن میمون ها ۶ بار در معرض ویروس SIV قرار گرفتند.

میمون هایی كه واكسن را دریافت كردند، ۸۰ تا ۸۳ درصد كمتر در معرض آلوده شدن به ویروس SIV قرار گرفتند.

در نخستین مرحله ۷۵ درصد میمون هایی كه دارونما دریافت كرده بودند، به بیماری مبتلا شدند، اما تنها ۱۲ تا ۲۵ درصد میمون هایی كه واكسن آزمایشی دریافت كرده بودند، مبتلا شدند.

در سومین مرحله نیمی از حیوانات كه واكسن آزمایشی را دریافت كرده بودند، آلوده شدند و در مرحله ششم نیز تقریبا همه حیوانات مبتلا شدند.

محققان دریافتند: میزان ویروس SIV موجود در خون حیواناتی كه از واكسن آزمایشی استفاده كردند، بسیار پایین تر از سایر حیوانات است كه نشان می دهد واكسن آزمایشی مقاومت مناسبی در برابر عفونت اولیه ایجاد می كند.

همچنین یكی از تركیبات این واكسن به نام پروتئین Env نقش كلیدی برای جلوگیری از ورود ویروس به سلول های بدن میمون ایفا می كند.

گام بعدی در تحقیقات ویروس HIV

تحقیقات زیادی برای مبارزه با ایدز در جهان صورت گرفته كه از آن جمله ساخت یك نوع واكسن در سال ۲۰۰۹ در تایلند است كه میزان خطر ابتلا به ویروس HIV را تا یك سوم كاهش داد، اما بقیه آزمایشات و واكسن های تولیدی موفقیت چندانی بدست نیاورده اند.

محققان امیدوارند با بررسی اثر بخشی واكسن آزمایشی در میمون ها، داروهای جدیدی برای مبارزه با بیماری ایدز تولید كنند.

 

ایسنا

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...