sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ سخنی کوتاه با دوستان: این پروژه از سری پروژه هایی هست در قالب سمینار داشنگاهی توسط آقای مجید روستا اراده شده....در ابتدا به تعریف عمومی و نمونه هی جهانی می پردازد و بعد دو محله ی ایرانی در سنندج و بندرعباس رو با تصاویر و داده ها و نقشه ها مورد بررسی قرار می دهند(از صفحه 3 تاپیک به بعد).یک نمونه ای است که امید وارم برای درس برنامه ریزی کالبدی بچه های معماری و دوستان شهرساز مفید باشه. چهار دگردیسی بزرگ تبديل روستا به شهر فزوني جنوب نسبت به شمال فزوني غير رسمي به رسمي تبديل شهرها به كلان شهرها بافت هاي غير رسمي ( حاشيه نشيني ) : بافتهايي هستند كه عمدتاً مهاجرين روستايي و تهيدستان شهري را در خود جاي داده اند و بدون مجوز و خارج از برنامه ريزي رسمي و قانوني توسعه شهري( طرحهاي جامع و تفصيلي ) در درون يا خارج از محدوده قانوني شهر ها بوجودآمده است عمدتاً فاقد سند مالكيت هستند و از نظر ويژگيهاي كالبدي و برخورداري از خدمات و زير ساختها ي شهري مشابه بافت هاي فرسوده شديداً دچار كمبود هستند . مداخله در اين گونه بافتها از نوع ساماندهي و توانمند سازي خواهد بود اصل مشترك در همه انواع مداخله مشاركت مردمي خواهد بود. 11 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ فقر شهري پديده اي چند بعدي براي بخش قابل توجهي از جمعيت جهان است که با چالش هاي زير مواجه اند: .1دسترسي محدود به فرصت هاي شغلي و درآمدي. .2مسکن نامناسب و کيفيت پايين خدمات و زيربناها و روبناهاي پايه و محدوديت دسترسي به خدمات متعارف شهري .3قرار داشتن در معرض آسيب هاي زيست محيطي .4عدم دسترسي و يا دسترسي محدود به سازوکارهاي تأمين اجتماعي و خدمات اجتماعي .5عدم دسترسي و يا دسترسي محدود به خدمات درماني و بهداشتي و فرصت هاي آموزشي. که به طور خلاصه به ناتواني و ناامني افراد عمدتا کم درآمد شهري منتهي مي شود. 11 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ وضعیت سکونتگاههای غیر رسمی در جهان سكونت 42 درصد كل جمعيت شهري كشورهاي جهان سوم در سكونتگاههاي غيررسمي كه غالب آنها در حاشيه شهرها قراردارند زندگي ميكنند براساس گزارش سازمان ملل متحد، حاشيهنشيني و آلونكنشيني چالش اصلي هزاره سوم معرفي شدهاست. به طوريكه در جهان از هر 6 نفر، يك نفر در زاغهها زندگي ميكنند و بدون عمل مشترك دولت و مشاركت ساكنان، جمعيت يك ميلياردي زاغهها به دو ميليارد در سال 2030 خواهد رسيد نسبت اينگونه واحدهاي مسكوني به كل شهر، بنابر برآورد مركز اسكان بشر، بيش از 50 درصد در كشورهاي كمدرآمد و حدود 20 درصد در كشورهاي مياندرآمد است. 10 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ بانکوک – تایلند کاتماندو- نپال هیو- ویتنام اولانباتور- مغولستان 10 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ سنندج – عباس آباد تبریز – محله احمد آباد کرمانشاه – جعفر آباد بندر عباس – محله الله اکبر کرمانشاه – محله دره دراز 11 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ تبریز- محله آخمیه سنندج – محله تقتقان کرمانشاه – محله چغا گلان سنندج – محله غفور 11 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ • رشد جمعيت شهري با الگوي نامتوازن • محدوديت منابع و ظرفيتها • نابرخورداري و كنار گذاشته شدن گروه عمدهاي از شهرنشينان • تشديد مسئله با قوانين و مقررات محدود كننده • اسكان غيررسمي و خود انگيخته • ناپايداري شهري ويژ گي هاي اسكان غير رسمي •مسكن سازي شتابزده خارج ازبرنامه ريزي رسمي شهرسازي •پيوستگي عملكردي باشهراصلي وگسست كالبدي از آن •كمبود شديد خدمات شهري و تراكم زياد جمعيت (با تقدم در مجموعه شهرهاي بزرگ) •تجمعي از افراد كم درآمد در محيطي باكيفيت پايين زندگي •كاركرد تامين زمين والگوي ساخت متناسب با توان مالي گروههاي كم درآمدمهاجر •مخاطرات آسيب هاي اجتماعي، طبيعي و زيست محيطي مشكل كنوني اسكان غير رسمي •بافت نا متعارف ونابسامان، سيماي نازيبا، خدمات نازل •ساكنين نادار، مشاغل نامطمئن، مستعد نابهنجاري و ناآرامي • پديده موقتي ورو به زوال نيست بلكه ماندگار ورو به گسترش است 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ چالش هاي اسكان غير رسمي •مهاجرت اقشار كم درآمد: نمي توان مانع شد •افزايش نسبت نسل دوم در اسكان غيررسمي: انتظارات بيشتر •مسايل بهداشتي و اجتماعي: سرايت به تمام شهر •عدالت اجتماعي وتوسعه پايدار: چنين شكافي قابل قبول نيست 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ مهاجرت محور :اين ديدگاه مهاجرت را مسئله اصلي عدم توازن دراسكان جمعيت دانسته و راه حل را نيز درجلوگيري از تحرك جمعيت جستجو مي كنند.اصلي ترين راهبرد اين نگرش ايجاد امكانات وخدمات بيشتر در روستاها وشهرهاي كوچك براي نگه داشت جمعيت است .وحتي راهكار مهاجرت معكوس را پيشنهاد مي كنند.براين نگرش انتقاداتي وارد است : اولا براساس تجربيات موجود مهاجرت جمعيت به شهرها روندي غيرقابل كنترل دانسته وحتي ايجاد خدمات زير بنايي وروبنايي نيزدربسياري از محدوده ها نتوانسته به نگه داشت جمعيت كمك كند دوم انكه مهاجرت از روستا به شهر گريز ناپذير است زيرا منابع آب وخاك كه عمدتا درمحدوده پيرامون شهرها متمركزند محدودبوده وجابجايي جغرافيايي جمعيت عمدتا به خاطر يافتن فرصتهاي شغلي انجام مي شودوبا مهاجرت شغلي توام است . سوم اينكه از نظر اقتصادي سامان بخشي به محيط درمحدوده شهرها به دليل تمركز جمعيت از نظر اقتصادي به صرفه تر است . نگرش هاي موجود درارتباط با سكونتگاه هاي غیررسمی در ایران آمايش سرزمين :ديدگاه ديگر به برنامه آمايش سرزمين تاكيد داشته وريشه بي تعادلي هاي اسكان جمعيت را درفقدان اين طرح مي دانند . انتقادات موجود براين ديدگاه نداشتن پاسخ وبرنامه هاي سريع اجرايي براي حل مسائل عاجل است ونبود نگرش خرد به برنامه است. اصلاح درروند وروش تهيه طرح هاي توسعه شهري : طرح هاي توسعه شهري موجود از جامعيت كافي درنظام برنامه ريزي توسعه برخوردار نبوده وشهروندان كم درامد را دربرنمي گيرند . راه حل را نيز درجامعيت بخشيدن به نظام برنامه ريزي توسعه "وايجاد نظام برنامه ريزي اجتماعي از طريق يك برنامه اجتماعي توسعه ميدانند . راهبرد اصلي رادررفع موانع براي شهروند شدن كم درامدها واصلاح فني طرح ها وارائه برنامه هاي دربرگيرنده از نظر اجتماعي به خصوص در برنامه هاي شهري ومسكن ارائه ميكنند . اصلاح ساختار مديريت شهري : ظرفيت سازي درشهرداريها وايجاد مديريت يكپارچه شهري 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ ناديده گرفتن موضوع ناديده گرفتن واميد به اقدامات ساختاري كلان اقدام موردي براي آوردن داخل محدوده شهري اقدام موردي بنا بردلسوزي يا تهديد و فشار اقدام بولدوزري و پاك كردن صورت مساله! رویکرد جهانی برای چاره جويی اسکان غيررسمی •توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی تجارب جهانی برای چاره جويی اسکان غيررسمی استفاده از منابع دروني اين اجتماعات ،ظرفیتهای بالقوه(موجود) و سرمایه های اجتماعی با ايجاد انگيزه هايي توسط منابع دولتي ممكن است. پذيرش وضع كنوني آنها شرط مقدم است . توانمندسازی یک فرایند دادن قدرت به کسانی است که ناتوان(محروم وفقیر) می باشد و از مفاهیم توسعه پایدار است که در آن بر مشارکت همه گروههای اجتماعی در فرایند توسعه وپیشرفت تاکید می شود . Ø توانمندسازی یعنی افراد به سطحی برسند که بتوانند از تمامی حقوق شهروندی برخوردار باشند و نیز بتوانند مشکلات را از طریق فعالیت های گروهی برطرف سازند. Ø گروههای فرعی و حاشیه ای از طریق سازوکارمشارکت توانمند می شوند تا در متن جریان های اصلی حیات اجتماعی خود ایفای نقش و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. Ø توانمندسازی یک فرایند از پایین به بالا است نه یک نقطه پایانی و مشارکت همه اقشار محروم و فقیر جامعه درباره سرنوشت خود است و راهبرد اصلی این مدل اعتقاد به مردم می باشد و اعتقاد به اینکه مسایل می تواند به بهترین شکل ممکن بدست مردمی که با آن مسائل بطور روزانه زندگی می کنند و به عبارتی گروههای ذینفع حل شود Ø توانمندسازی تاکید بر مشارکت همه اقشار جامعه اعم از زن و مرد و... دارد. 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ ضرورت تدوين سندملی توانمندسازي وساماندهي اسكان غير رسمي همسويي سياستها و اقدامات دستگاه هاي بخشي تصميم سازي/ تصميم گيري وسياستگذاري در مورد مسئله زمينه سازي تدوين برنا مه هاي اجرايي مشترك اهداف كلان ● بستر سازي براي ارتقاي شرايط محيطي به نحوي پايدار و فراگير در جهت رشد سلامتي ،امنيت، اميد، ايمان وكرامت انساني در سكونتگاههاي غير رسمي موجود . ● پيش نگري به گسترش اسكان غير رسمي در آينده و زمينه سازي براي احداث مسكن مناسب، خدمات پايه و زير بناها در حد استطاعت ودسترسي گروه هاي كم درآمد در فضاي رسمي شهري. ● زمينه سازي براي بهره مندي از امتيازات شهري وتعميق فرهنگ شهري براي ساكنان اين سكونتگاه ها به همراه مشاركت همه جانبه آنها در تصميم گيري ها واقدامات محلي. 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ •ساکنین جدید شهرها در کجا زندگی خواهند کرد؟ • • از کدام اراضی استفاده خواهند نمود؟ • • از کجا انرژی و خدمات مورد نیاز خود را تأمین خواهند نمود؟ • • ایمنی و امنیت آنها چگونه حفاظت خواهد شد؟ • • به چه فعالیت هایی خواهند پرداخت؟ نکات کلیدی در طرح •اولین پروژه همکاری مشترک دولت جمهوری اسلامی ایران با بانک جهانی در ارتباط با توسعه شهری و انسانی محلات فقیرنشین •همگام با آخرین رویکردها و راهبردها و تجارب جهانی •شهرنگر بودن مطالعات •جامعیت و جامع نگری به ابعاد توسعه §مدیریتی – نهادی §اجتماعی §اقتصادی §زیست محیطی §کالبدی فیزیکی اهداف •ارتقاء سطح زندگی در محلات فقیر نشین •ظرفیت سازی در مدیریت شهری برنامه بهسازی شهری الف) برنامه هاي بهسازي كالبدي ب) برنامه های توانمندسازی محلی ج) برنامه هاي ظرفيت سازي شهري 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ الف) برنامه هاي بهسازي كالبدي سرمايهگذاريهاي بهسازي مناسب در چارچوب اين زيربخش فرعي عبارت خواهد بود از: 1) افزايش امكان دسترسي به تحصيلات ابتدايي و خدمات بهداشتي و اجتماعي از طريق نوسازي و بهسازي مراكز پيش دبستاني ، مدارس و تسهيلات درماني و بهداشتي در محلات فقيرنشين ، 2) نوسازي و ساخت راهها، پيادهروها ، شبكه فاضلاب و روشنايي خيابان ، 3) تدارك مخازن كوچك آب محلي و عرضه محدود آب و تدارك تاسيسات زيربنايي شبكه فاضلاب در چارچوب حقوق عمومي موجود طرحهاي قانوني كاربري اراضي و راه ، 4) ساخت و نوسازي بازار روز، باشگاههاي محلي ، باشگاههاي جوانان ، مراكز فرهنگي و تفريحي و تسهيلات نگهداري از كودكان و ساخت زمين بازي.در اين بخش از پروژه هيچ گونه مصادره زمين يا جابجايي غير داوطلبانه (اجباري ) صورت نخواهد پذيرفت. مديريت صحيح و دوام پذيري تسهيلات تدارك ديده شده پيش شرط تامين مالي پروژه خواهد بود. ب) برنامه های توانمندسازی محلی •هدف: §افزایش امکان دسترسی به خدمات اجتماعی و پروژه و تامین نیازهای گروههای آسیب پذیر از جمله معلولین، کودکان، جوانان، زنان خود سرپرست و... •دو فعالیت و اقدام مهم: (1اجرای مشارکتی برنامه های اجتماعی – اقتصادی §آموزش های حرفه ای، مهارت آموزش، اطلاع رسانی مربوط به مراقبتهای بهداشتی – درمانی، موضوعات اجتماعی: اعتیاد به مواد مخدر و بزهکاری، توسعه شبکه های اجتماعی و تشکیلات محلی (این اقدامات از طریق شناسایی و تشکیل شبکه های اجتماعی و نظامهای پشتیبانی صورت می گیرد) (2برنامه ظرفیت سازی §سازمان های غیر دولتی §تشکل های مردمی §شهرداری ها §توجه ویژه به نهادینه سازی سازی و کارهای مشارکت محلی در بهسازی ج) برنامه هاي ظرفيت سازي شهري مديريت شهري: آماده سازي شهرداريها براي فعاليت كردن در يك بافت غير متمركز از طريق كمك فني آموزش حرفه اي و تجهيز نمودن آنها براي تقويت ظرفيت دولت محلي در مديريت زمين و برنامه ريزي شهري ، استفاده از شيوه مشاركتي ، هماهنگ سازي ابتكار عمل هاي محلي و توسعه شهري منسجم. مديريت مالي: ارتقاء مديريت مالي و تقويت سرمايه و بودجه بازگشتي و جمع آوري درآمدها توسط دولت هاي محلي از طريق كمك فني آموزش حرفه اي و امكاناتي با توجه به الحاق محلات تازه ساماندهي شده در پايه درآمد شهري که باعث افزايش بازيافت هزينه خدمات زيرساختاري و افزايش عوايد داراييها و پتانسيل بالاي درآمدزايي ميگردد. 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 دی، ۱۳۹۰ اهداف خرد شرح خدمات مطالعات توانمند سازی و ساماندهی سكونتگاههاي غيررسمي عبارتست از: ●ايجاد پايگاه اطلاعات رايانه اي به منظور شناخت وتحليل ابعاد كمي وكيفي سكونتگاههاي غيررسمي ●تدارك سياست گذاري كاهش فقر شهري ورفع محروميت در برخورداري از خدمات و زير ساخت هاي پايه ●نهادسازي : ياري رساني به سازماندهي وبسيج منابع مالي و انساني موجود و/ ايجاد تشكلهاي اجتماعات محلي با هدف جلب مشاركت اجتماعي به منظور شناخت نيازها، اولويت ها و همچنين نظارت براقدامات اجرايي اهداف: ●بسترسازي براي توانمندسازي اجتماعات اين سكونتگاهها ●ظرفيت سازي درمديريت شهري به طور كلي: تامين و بهسازي زيرساختها و ارتقاء محيط زيست به منظور كاهش گسست كالبدي از پيكره اصلي شهر و رفع تبعيض وخدمات رساني فراگير به ويژه براي گروههاي كم درآمد آسيب پذير. ●ظرفيت سازي: درسطح مديريت شهري وآشنايي مقامات مسئول توسعه شهري وبويژه شهرداري ها با تجربه هاي حاصل از مداخله و بهسازي كالبدي، تامين خدمات وتوانمندسازي اجتماعي جهاني وانطباق باشرايط بومي ومحلي ●ارائه برنامه عملياتي – اجرايي ساماندهي وبهسازي كالبدي و توانمندسازي اجتماعي رويكرد: ●رويكردي متفاوت بانقش سنتي ومتداول درطرح هاي توسعه شهري ●اقداماتي بيش از مهندسي ازجنبه كالبدي ●هدف نهايي آن توسعه اجتماعات محلي كاهش فقرشهري توانمندسازي ساكنان اين گونه سكونتگاههاست ●اعتماد سازي، نهادسازي و ظرفيت سازي در اجتماعات محلي ● توانمندسازي اجتماعات تهيدست مستلزم كار صميمانه نزديك، مداوم و دردرون آنهاست رويكرد: ●رويكردي متفاوت بانقش سنتي ومتداول درطرح هاي توسعه شهري ●اقداماتي بيش از مهندسي ازجنبه كالبدي ●هدف نهايي آن توسعه اجتماعات محلي كاهش فقرشهري توانمندسازي ساكنان اين گونه سكونتگاههاست ●اعتماد سازي، نهادسازي و ظرفيت سازي در اجتماعات محلي ● توانمندسازي اجتماعات تهيدست مستلزم كار صميمانه نزديك، مداوم و دردرون آنهاست ●نهاد سازي لازم براي همسوئي اقدامات بخش دولتي – عمومي ومردمي ، پذيرش نقش ها و فعال كردن دستگاههاي مرتبط ●رهنمودهاي سند چارچوب سياست اسكان مجدد وسند مديريت زيست محيطي مبناي برنامه ريزي و اقدامات بهسازي خواهد ●موفقيت نهايي برنامه ساماندهي سكونتگاههاي غيررسمي درگرو هماهنگي وهم افزايي نظام مند با ديگر برنامه هاي جامع بخشي و فضايي سكونتگاههاي شهري كشور است 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده