رفتن به مطلب

اتصال آرماتور در دیوارهای بنایی


ارسال های توصیه شده

این یک ابتکار جالب است برای اتصال آرماتورهای داخل دیوارهای مسلح. در واقع نوعی صرفه جویی است در مصرف آرماتور چرا که با این روش نیازی به همپوشانی آرماتورها نمی باشد. برای درک بهتر مطلب فایل در انتهای پست را دانلود کنید.

 

:ws56:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

امزوزه کار برد بتن با نرمی بالاتر که بتواند تغییر شکل های زیاد را بدون شکست تحمل نماید، مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات در خصوص تأمین نرمی لازم در بتن با الیاف های مختلف و حتی حذف آرماتور در حال انجام می باشد. هدف از کاربرد الیاف در بتن افزایش

مقاومت کششی

، کنترل گسترش ترک ها و افزایش طاقت بتن می باشد تا قطعه بتنی بتواند در مقابل بارهای وارده در یک مقطع ترک خورده تغییر شکل های زیادی را پس از نقطه حداکثر تنش تحمل نماید.

 

بتن با الیاف مختلف در سال های اخیر در سازه های عمده ای چون رو سازی راهها وفرودگاه ها

، پی های عظیم با تغییر شکل های زیاد و به ویژه در پوشش بتنی

تونل ها به کار رفته است. در ساخت پوشش تونل ها بتن الیافی با پاشیدن بر جداره شکل می پذیرد. اخیراً برای حذف ترک ها در پوشش تونل هایی که به صورت چند تکه پیش ساخته اجرا می شود از بتن بدون آرماتور و تنها الیاف استفاده شده و این نوع بتن سبب حذف ترک ها در حین عمل آوری و حمل و نقل قطعات و نصب آنها برای کامل کردن مقطع تونل های

مترو شده است.

 

در نوع بسیار جدید بتن الیافی که می توان با آن به حداکثر نرمی دربتن

رسید از روش ریختن دوغاب روی الیاف استفاده می شود . در این روش ابتدا الیاف ریخته شده و سپس فضای بین آنها با ملات دوغابی پر می شود. میزان الیاف در این بتن حدود 10 در صد می باشد که حدود 10 برابر میزان الیاف در بتن های الیافی متداول است. با این مصالح لایه های محافظی بدون ترک و تقریبا غیر قابل نفوذ می توان ایجاد نمود. به علت نرمی زیاد این قطعات ظرفیت تغییر شکل پذیری این قطعات به میزان ظرفیت دال های

فولادی

می رسد. مقاومت فشاری این نوع بتن حدود 110-85 مگاپاسکال

و مقاومت خمشی حدود N/m 45-35 می باشد. از این قطعات می توان نه تنها به عنوان لایه های محافظ کوچک استفاده نمود بلکه درباندهای

فرودگاه

در برابر ضربات عملکرد خوبی نشان می دهند. در کارهای تعمیراتی دال ها می توان از آنها به عنوان لایه روی

بتن

قدیم و بدون درز و در زمان کوتاهی استفاده نمود.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

استفاده از بتن الیافی در سیستم پوشش تک پوسته ای تونل هاسایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

استفاده از بتن الیافی در سیستم پوشش تک پوسته ای تونل ها

چکیده

در این مقاله سعی شده است آه با توجه بیشتر به مشکلات ناشی از اجرای پوشش تونل ها به

روش سنتی، با ارائه روشهای نو در حذف این نقایص تا حد امکان، ضرایب ایمن ی در مقابل باره ای

زلزله فراهم آید. در این مقاله با مصرف شاتکریت الیافی انعطاف پذیر بعنوان پوشش اولیه و ثانویه،

علاوه بر فائق آمدن به مشکل خوردگی آرماتور در روشهای سنتی با امکان ترخیص تنش زمین علاوه

بر ایجاد اندرآنش آامل میان زمین و پوشش نهایی، بخش قابل توجهی از بار به خود زمین واگذار

می شود. در پایان با بررسی سیستم پوشش تک پوسته ای تونل راه آهن دوراهان- لوداب، مقایسه

ای بین سیستم پوشش سنتی و سیستم تک پوسته ای پیشنهاد شده برای این تونل، بعمل آمده

است.

١- مقدمه

امروزه سازه های زیرزمینی بخش قابل توجهی از وظیفه نقل و انتقال و نگهداری به عهده گرفته اند

با توجه به مدفون بودن اینگونه سازه ها و اندر آنش موجود در آنها با خاک اطراف، اثر زلزله رو ی این

سازه ها خیلی مورد توجه قرار نم ی گرفت . با افزایش حجم نقل و انتقال و نگهدار ی و همچنین

آاهش عمق نسبت به سطح زمین (بعضی از موارد خاص) اهمیت ایمنی در مقابله زلزله در اینگونه

سازه ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. در سالهای اخیر با ارائه توصیه ها و آئین نامه مقاوم

سازی اینگونه سازه ها در مقابل زلزله گام مهمی در ایمن سازی اینگونه سازه ها برداشته شده

است. در این بین تونلها با توجه به ماهیت سازه ای خطی، گذر از شرایط مختلف زمین شناس ی و

نقش بسیار مهم آنها در صنعت نقل و انتقال و ترافیک اهمیت ویژه ای پیدا آرده اند.

با وجود رشد سریع تکنولوژی های نو در اجرا و ساخت تونل، متاسفانه روش ه ای سنت ی اجرا و

لاینینگ تونل، هنوز در آشور جایگاه خود را حفظ نموده اند. استفاده از سیستم پوشش اولیه نسبتاً

صلب مانع از امکان ترخیص تنش زمین با گذشت زمان شده و تنش ه ای مخرب بالا یی در این

پوشش ها ایجاد خواهد آرد. علاوه بر این عدم امکان اتصال آامل میان پوشش اولیه و ثانویه در

سیستم های سنتی موجب آاهش آارایی این سیستم در مقابله باره ای ثانویه زمین و بارگ ذاری

ناشی از زلزله خواهد شد.

سایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

٢- بارگذاری در تونل

در حالت آلی، در توده های سنگی موجود در اعماق زمین، تنش هایی موسوم به تنش ه ای درجا

اثر می آنند. عامل اصلی تنش های درجا، وزن طبقات و فعالیته ای تکتونیک ی منطقه م ی باشد .

سپس از اجرای تونل (یا هر سازه زیرزمینی) وضعیت تنشهای درجا به هم میخورد . و وضعیت تنش

در اطراف حفره، آرایش جدیدی پیدا می آند آه با وظعیت اولیه آن متفاوت است. آه این تنش ها که

حاصل حفر تونل می باشند به تنش های القایی معروف می باشند. آگاهی از وضعیت تنش ه ای

درجا و القایی، از جمله ضرورتهای اصلی طراحی تونل و سایر سازه ه ای زیرزمین ی است . زیرا در

بسیاری از موارد، ممکن است اندازه تنش های القائی از حد مقاومت سنگ تجاوز آند و در صورت

عدم اعمال تمهیدات، خرابی سازه را در پی خواهد داشت. علاوه بر شکل و ابعاد تونل، شیوه و

سرعت حفر تونل و همچنین مرحله بندی حفر اجزای مختلف مقطع نیز در آرایش تنش ه ای القا یی

موثراند. و سیستم حفاری باید بگونه ای طراحی شود آه آمترین ناپایداری را در پی داشته باشد.

با توجه به رفتار خزشی سنگ ها در عمق سازه و در مجاورت با تونل، بارگ ذاری در روی لاینینگ ر ا

می توان به دو بخش اساسی تقسیم آرد:

- تنش های ناشی از حذف المانهای سنگ یا خاک درون تونل، آه این تنش ها را م ی توان در

آوتاه مدت و بعد از حفاری مقطع آامل تونل در نظر گرفت.

- تنش های ناشی از رفتار خزش ی توده سنگ در طولا نی مدت و همچنین بارگذار ی ه ای

ناشی از زلزله.

لاینینگ تونل باید قابلیت تحمل هر دو بخش بارگذاری را داشته و پایدار ی سازه تونل را در طولا نی

مدت تضمین نماید.

٣- سیستم سنتی پوشش تونل ها

با توجه به نوع خاص بارگذاری در تونل ها، استفاده از یک لایه پوشش اولیه جهت پایداری اولیه

و ممانعت از ریزش گ وه ه ای سنگ ی ناپایدار و بالطبع ناپایدار ی در سازه ه ای حفار ی شده ،

ضروری به نظر می رسد. ضخامت این لایه رابطه مستقیمی روش حفار ی، نوع خاک ی ا سنگ ،

سرعت حفاری و امکانات موجود دارد. پس از حفاری آامل تونل و اجرای لاینینگ اولیه در سازه

تونل ایجاد پایداری دراز مدت تونل توسط لاینینگ ثانویه آامل خواهد شد . لاینینگ اولیه عموماً

بصورت مش و شاتکریت تر یا خشک می باشد. و لاینینگ نه ایی بسته به نوع خاک یا سنگ

منطقه طیفی از انواع ساپورت ها را می تواند در برگیرد. استفاده از قالب بتن و میلگرد بعنوان

روش مرسومی جهت پوشش ثانویه بکار م ی رود. در موارد ی آه این سیستم جوابگو نب اشد

استفاده از قالب های فولادی یا لتیس ها ضرور ی بنظر م ی رسد . در نهایت سیستم پوشش

سایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

اولیه و نهایی باید جوابگوی بارگذاری دراز مدت (رفتار خزشی سنگ یا خاک) و نیروهای دینامیکی

ناشی از زلزله باشند. معایب استفاده از پوشش سنگی تونل ها را می توان بصورت زیر دسته

بندی آرد:

الف) عدم اتصال آامل میان لاینینگ اولیه ثانویه و عدم انتقال آامل تنش ه ای برش ی در این

سطح مشترک، اندرآنش آامل بین پوشش اولیه و ثانویه را مختل خواهد ساخت . آه این عدم

امکان اندرآنش بین پوشش اولیه و ثانویه موجب افزایش نیروه ای دینامیک ی وارد بر پوشش

ثانویه در حین زلزله خواهد شد . و با لطبع موجب آاهش آارا یی لاینینگ در مقابله با باره ای

استاتیکی و دینامیکی خواهد شد.

ب) صلبیت بالای این پوشش ها موجب عدم امکان ترخیص تنش های موجود در سنگ و ایجاد

نیروی مخرب بسیار بالایی در جداره تونل خواهد شد. همچنین بعلت صلیبت بالا ی ای ن پوشش

ها، در هنگام زلزله نیروهای زیادی در این سیستم ذخیره شده و ممکن است آسیبهای فراوان ی

به آن تحمیل نماید.

ج) خوردگی آرماتورهای موجود در لاینینگ نهایی علاوه بر آاهش مقاومت خمشی پوشش، افت

مقاومت بتن را نیز در پی خواهد داشت. بد لیل پدیده ه ای تبادل یو نی و آلراسیون در هنگام

خوردگی آرماتورها، مقاومت فشاری بتن لاینینگ بطور قابل توجهی آاسته خواهد شد آه این

پدیده همراه خوردگی آرماتور بتن، موجب افت شدید مقاومت لاینینگ تونل می شود.

د) عدم امکان ویبره آامل در هنگام بتن ریزی در قالب با بر جای گذاشتن حباب ه ای هوا در ون

بتن، علاوه بر افت مقاومت بتن موجب افزایش پتانسیل خوردگی آرماتورها نیز خواهد شد.

ه) سرعت اجرای پایین، مشکلات اجرایی فراوان، هزینه های بسیار بالا جهت قالب گذاری و بتن

ریزی از دیگر معایب روش سنتی به شمار می روند.

۴- سیستم پوشش تک پوسته ای تونل

در این روش با امکان ایجاد اتصال آامل میان پوشش اولیه و ثانویه، امکان ایجاد پوششی

یکپارچه در زمان تحویل لاینینگ نهایی فراهم می آید. اتصال آامل میان لاینینگ اولیه و نهایی در

این روش با آمک مواد افزودنی به بتن و جلوگیری از انقباض آن پس از اجرا فراهم خواهد آمد.

استفاده از الیاف پلیمری با مقاومت آششی بالا علاوه بر آمک به یکپارچگی پوشش تونل

سایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

مشکلات ناشی از خوردگی آرماتور نیز مرتفع می سازد. در این روش پس از حفاری مقطع تونل

و شاتکریت اولیه، پوشش ثانویه بصورت شاتکریت روی پوشش اولیه اجرا خواهد شد و پوشش

نهایی بصورت مقطعی یکپارچه از دو شاتکریت اولیه و نهایی بدست خواهد آمد. در مقایسه با

معایب موجود در سیستم پوشش سنتی تونل ها می توان موارد زیر را بعنوان مزایای استفاده از

سیستم پوشش شات آریت الیافی در پوشش های تک پوسته ای نام برد:

الف) با توجه به اتصال آامل میان پوشش اولیه ثانویه امکان انتقال تنش برشی بین پوشش

اولیه و ثانویه فراهم آمده و اندرآنش بین دو شاتکریت بصورت آامل تامین خواهد شد لذا کاهش

ضخامت لایینگ نهایی امکان پذیر خواهد بود.

ب) انعطاف پذیری بالای این پوشش های الیافی امکان جابجایی ناچیز را در قطعات سنگی

اطراف تونل و تنش های ذخیره شده در آنها را فراهم می آورد. لذا بخش قابل توجهی از

بارگذاری زمین به خود آن واگذار خواهد شد و به تناسب آن می توان از پوشش آمتری جهت

تحمل بارگذاری های زمین استفاده آرد.

ج) استفاده از الیاف پلیمری در شاتکریت الیافی علاوه بر رفع شکل خوردگی آرماتورها، افت

های مقاومت ناشی از عدم ویبره آامل قالب را نیز برطرف خواهد نمود.

د) امکان اجرای سریع این گونه پوشش ها با توجه به حذف قالب از این روش ، از دیگر مزیت

های پوشش های تک پوسته ای به شمار می رود.

ه ) انعطاف پذیری بالای این پوشش ها موجب هماهنگی در تغییر مکان های پوشش با حرآات

زمین شده و از تجمع نیروهای مخربی آه در پوشش های صلب، بعلت مقاومت در مقابل حرآات

زمین ایجاد می شد جلوگیری خواهد کرد.

و) ذوب رشته های پلیمری در هنگام آتش سوزی موجب ایجاد حفرات ریز و به هم پیوسته ای

درون پوشش تونل شده و از تجمع هوا و انفجار بتن در هنگام آتش سوزی ممانعت بعمل خواهد

آورد.

ز)کاهش چشمگیر هزینه ها با توجه به حذف قالب ، حذف آرماتور ، سرعت بالای اجرا وکاهش

ضخامت ها در هر متر طول تونل از مهمترین مزیتهای این گونه پوشش ها به شمار می رود.

۵- سیستم پوشش جایگزین قطعه دوم راه آهن دوراهان – لوداب

مسیر قطعه دوم دوراهان لوداب از نظر توپوگرافی در حالت آوهستانی شدید می باشد. آه در

آن مسیر بصورت خاآریزی و خاآبرداری بصورت ترانشه و برجستگی و تیغه هایی وجود دارد آه

مستلزم تونل زنی می باشد.

سایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

راه اصلی پاتاوه دهدشت ارتباط استانهای اصفهان و چهال مهال و بختیاری و آهکیلویه و بویراحمد را

با استان خوزستان تامین می نماید و راه اصلی دوراهان – لوداب در دو قطعه، قسمتی از راه اصلی

پاتاوه – دهدشت می باشد. بر اساس داده های طبقه بندی انجام شده از توده سنگ با روش

روباره و ساختار زمین شناسی منطقه، پارامترهای ژئومکانیکی توده سنگ میزبان، از قبیل ،RMR

پارامترهای چسبندگی زاویه اصطکاک داخلی و مدول شکل پذیری تعیین شده است، آه طراحی

های انجام شده با ارائه ضخامت تیپ ٣۵ سانتیمتر در شرایط مختلفی از روباره و مقاومت سنگ

ارائه شده است.

١) بحرانی ترین مقطع را از نظر روباره و مقاومت سنگ میزبان نشان می دهد آه - جدول ( ۵

طراحی ها بر اساس این مقطع صورت پذیرفته است.

(deg) Φ C(KPa) E(GPa) m روباره RMR

٢٠ ١۵٠ ١.۵٨ ١١۶ ٣١

١) پارامترهای ژئومکانیکی توده سنگ میزبان - جدول ( 5

قابل توجه است آه حفاری این تونل بصورت دو مقطعی با گام های حفاری ٢ متر در نظر گرفته شده

است. نمودار اندرآنش زمین در اثر حفاری بخش فوقانی تونل در دیواره ها و سقف تونل بصورت زیر

می باشند.

پارامتر

توده سنگ

سایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

١) منحنی اندرآنش زمین در اثر حفاری بخش فوقانی تونل - شکل ( ۵

٢) منحنی اندرآنش زمین در اثر حفاری بخش فوقانی تونل - شکل ( 5

با توجه به گام حفار ی ٢ متر ی و عرض دهانه ٨.۵ متر ی در حفار ی بخش فوقا نی با استفاده از

منحنی پانه می توان مقدار تغییر مکان دیواره به حداآثر تغییر مکان ر ا پس از شا تکریت اولیه

محاسبه نمود.

0.24 0.41

8.5

x = 2 = ⇒ y =

بنابراین مراحل مدلسازی حفاری و نصب پوشش در تونل و درصد اعمال بار برای مدل به صورت زیر

می باشد:

فاز ١: حذف المانهای داخل مرز حفاری بخش فوقانی و آزاد سازی- نیروهای نامتعادل گرهی

فاز ٢: فعال سازی المانهای پوشش در بخش فوقا نی تونل و آزاد ساز ی م ابقی نیروه ای نامتع ادل

گرهی

فاز ٣: حذف المانهای داخل مرز حفاری بخش تحتانی و آزاد سازی- نیروهای نامتعادل گرهی

فاز ۴: فعال سازی المانهای پوشش در بخش تحتانی.

٢) می توان مقدار ترخیص تنش - ١) و ( ۵ - با توجه به حداآثر تغییر مکان بدست آمده از نمودارهای ( ۵

را در اثر حفاری بخش فوقانی بدست آورد. با استفاده از محاسبات انجام شده بر ای تحلیل پایدار ی

مقادیر تغییر مکان افق ی و قائم ، Plaxis v. لاینینگ اولیه ١۵ سانت ی متر ی توسط نرم افزار 7.2

٣) بدست آمد. - مطابق با جدول ( ۵

سایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

فاز حفاری محل مورد نظر

تغییر مکان

(mm) ماکزیمم

۴١ % درصد تغییر

مکان

(mm) ماکزیمم

درصد اعمال

بار

بخش فوقانی

تونل

%۶١ ۶.٢ تاج ١۵

بخش فوقانی

تونل

%۶١ ۴.۵ دیواره ١١

3 .درصد اعمال بار در مراحل مختلف بار گذاری - جدول 5

مقادیر نیروی برشی، لنگر خمشی و نیرو ی فشار ی حداآثر در لایینگ او لی ه پس از پ ای ان فاز دوم

۴) نمایش داده شده اند. - تحلیل در جدول ( ۶

۴) نیروی پوشش برای مدل تونل - جدول ( ۵

نیروهای مربوط به مدل

P(KN) V(KN) M(KN-m)

پس از شاتکریت

مقطع

٢٢٩٠ ٢/۵٨ ٣/۶٩

١۶۶١ ٢٨/٠۴ ٠/٠

١٨٨٢ ٩/٨٢ ٧/٣٨

٠/ و اعمال اعوجاج حداآثر ٠٠٠٣۵ SAP 2000 v. تحلیل لرزه ای تونل نیز با استفاده از نرم افزار 9

۵ ارائه شده اند. - انجام شده است. پارامترهای انتخابی جهت تحلیل لرزه ای در جدول ۵

۵) پارامترهای انتخابی برای تحلیل لرزه ای تونل - جدول ( ۵

٠.٢ g (PGA) حداآثر شتاب زمین در عمق احداث سازه

٢۶ cm/s (PGV) حداآثر سرعت ارتعاشی زمین در عمق احداث سازه

۵.٧ (Mw) بزرگی زلزله قابل انتظار

۴٩٨ m/s (Cs) سرعت انتشار موج برشی

۶ ارائه شده - نتایج تحلیل دینامیکی پوشش نه ایی در شر ایط مختلف بارگذار ی نی ز در جدول ۵

است.

سایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

۶ ) نتایج تحلیل دینامیکی پوشش نهایی در شرایط مختلف بارگذاری - جدول ( ۵

نتیجه Vu (ton) Mu (ton.m) Pu (ton) بار گذاری

آنترل مقاطع بحرانی خمش در

ترآیب بار

1.3D+1.4Rock+1.4EQ

OK --- 12.74 39.44

آنترل مقاطع بحرانی نیروی محور ی

در ترآیب بار

1.3D+1.4Rock+1.4EQ

OK --- 8.05 65.29

آنترل مقطع بحرانی برش در ترآیب

1.3D+1.4Rock+1.4EQ بار

OK 5.6 --- ---

آنترل مقاطع بحرانی خمش در

ترآیب بار

1.3D+1.4SymmetricRock+1.4EQ

OK --- 7.27 103.97

آنترل مقاطع بحرانی نیروی محور ی

در ترآیب بار

1.3D+1.4SymmetricRock+1.4EQ

OK --- 4.31 111.5

آنترل مقطع بحرانی برش در ترآیب

بار

1.3D+1.4SymmetricRock+1.4EQ

OK 6.69 --- ---

۶- جمع بندی و نتیجه گیری

کنترل شاتکریت اولیه برای نیروها و لنگرهای ایجاد شده در بدترین مقطع از لحاظ خصوصیات سنگ و

روباره بیانگر کافی بودن ١۵ سانتی متر شاتکریت الیافی برای لاینینگ اولیه می باشد. و چون سطح

پوشش اولیه زیر بوده و همچنین پوشش نهایی به وسیله تکنیک بتن پاشی با فشار زیاد روی شات

کریت اولیه پاشیده می شود می توان پوشش نهایی را یک مقطع یکپارچه در نظر گرفته و تحلیل

سایت ساختمان مرجع صنعت ساختمان sakhtemoon.com

کرد. عدم استفاده از مصالح آب بند بین پوشش اولیه و ثانویه نیز دلیلی دیگر بر اثبات این مدعا م ی

باشد. با توجه به تحلیل های انجام شده ضخامت ١۵ سانتی متر برای پوشش اولیه پیشنهاد شده

است و با توجه به نتایج آنالیز انجام شده می توان دید که استفاده از ١۵ سانتیمتر شاتکریت الیافی

ضرایب اطمینان بالایی را در مقابل برش و خمش ایجاد خواهد کرد از اینرو استفاده از ضخامت ه ای

کمتر در پوشش اولیه، کاملاً منطقی به نظر می رسد.

لاینینگ نهایی که شامل خود لاینینگ اولیه نیز می باشد، تحلیل استاتیک و دینامیکی شده است .

٢٠٠ م ی باشد، در kg/cm لازم به ذآر است آه مقاومت بتن مورد استفاده در این محاسبات 2

٢۵٠ خواهد بود. علاوه بر این از مقاومت ه ای kg/cm صورتی آه بتن الیافی مورد استفاده دارای 2

آششی و برشی بالای بتن الیافی در مقایسه با بتن معمولی نم ی توان صرفنظر آرد . به عبارت

دیگر با توجه به ضرایب اطمینان بسیار بالا ی بکار رفته در این تحلیل، مقدار ضخامت نه ایی ٣۵

سانتی متر بتن الیافی علاوه بر آفایت در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی ضریب اطمینان بس یار

بالایی در اجرا ایجاد خواهد نمود.

در مجموع به نظر می رسد که استفاده از بتن الیافی برای پوشش های موقت و کم میلگرد از نظر

مقاومتی و صرفه جویی در مصرف بتن و در نتیجه سرعت اجرا بسیار توجیه پذیر است . در حالت

پوشش نهایی در برابر بارهای دراز مدت به علت استفاده از میلگرد سازه ای زیاد در بتن مسلح

ظرفیت ها به هم نزدیکتر می شود ولی بازهم بتن الیافی به ضخامت کمتری نیاز دارد. البته باید به

دو نکته در حالت باربری دراز مدت توجه داشت . اول اینکه به علت مصرف بیشتر میلگرد در بتن

مسلح معمولی توجیه اقتصادی بتن الیافی بهتر می شود و دوم و مهمتر اینکه دوام و عمر مفید بتن

الیافی بسیار بیشتر از بتن معمولی است این مسأله خصوصاً در سازه های زیر زمینی که در معرض

آب و رطوبت و خوردگی بیشتر قرار دارند اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر موارد فوق بتن ه ای الیاف ی

در برابر بارهای دینامیکی مانند زلزله، سایش و ضربه نیز به علت خصوصیات جذب انرژ ی مناسب

عملکرد بسیار مناسب تری از خود نشان داده اند. این مساله در تغییر مد خراب ی این سازه ها نیز

بسیار موثر بوده است به طوری که به راحتی می توانند خواص شکل پذیر ی که با افزو دن میلگرد

فشاری در مقطع تأمین می شود را بدون هیچ تغییری به وجود آورد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]

افزودنی بتن شاتکریت (بتن پاششی) نوع Fabshot - HPS

[/TD]

[TD=width: 84]fabir.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=align: center]Admixture for High perfermanc[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=align: center][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: titr][h=1]شرح ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی) Fabshot-HPS:[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی) Fabshot _HPS ماده ای بر پایه مواد افزاینده استحکام بلند مدت و کوتاه مدت و آب بند کننده بتن پاششی می باشد که با ایجاد لزجت کافی و وجود الیاف مسلح کننده دیسپرس شده نه تنها ضریب بازگشت بتن پاششی را کاهش می دهد بلکه از ایجاد ترکهای احتمالی در بتن پاشیده شده جلوگیری می نماید و از رشد ترکها نیز که به دلایل مختلفی می تواند در بتن حادث شود جلوگیری می نماید همچنین این ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) موجب کاهش خطرات ناشی از تغییرات سریع دما و کاهش زمان لازم جهت نگهداری و محافظت از بتن میگردد . افزایش دمای هیدراتاسیون و کاهش خطر یخ زدگی بتن پاششی از خواص اثر بخش دیگر این ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) بوده و افزایش شدید مقاومت بتن و استحکام فشاری، کششی، خمشی بتن و مقاومت بتن در مقابل نفوذ آب، یون کلر و کربوناسیون بتن که در تونل ها تهدید مهمی برای بتن اکسپوز شناخته شده از جمله مزایای استفاده از این ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) تخصصی می باشد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: style2][h=2]موارد کاربرد ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot-HPS:[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1. در بتن پاششی یا شاتکریت این ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) موثر می باشد.

2. بتن ریزی در سطوح شیب دار

3. استفاده در محل هایی که امکان قالب بندی وجود ندارد

4.در مسدود نمودن سریع درزهای بتن درمحل نفوذ آب ، این ماده افزودنی بتن شات کریت ( بتن پاششی ) کاربرد دارد.

5. افزایش چسبندگی بتن

6. تقویت سازه های بتنی و انجام کارهای ترمیمی در سازه های بتنی

7. این ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) تثبیت بدنه کانال ها ، تونل ها، آب روها ،خاکریزها و گودبرداری ها میگردد.

8. بهترین گزینه جهت لاینینگ دائم تونل هایی که در محاسبات نیاز به لاینینگ ثانویه ندارند.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: style1][h=2]مزایای ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot-HPS:[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1. کاهش ریزش مصالح

2. سهولت اجرای سقفهای قوسی شکل وانحنا دارح

3. افزایش چسبندگی بتنح

4. آب بندی کردن سطوح و مسدود کردن سریع درزها.

5. کاهش ضخامت لاینینگ نهایی و عدم نیاز به قالب بندی در تونل ها برای طرح هایی که تصمیم به استفاده از یک بتن پاششی به کمک ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot_HPS بدون نیاز به لاینینگ ثانویه گرفته می شود.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: titr][h=2]مشخصات فنی ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot-HPS:[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]رنگ: خاکستری

شکل ظاهری: پودر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: titr][h=2]مقدار مصرف ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot-HPS:[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]بر حسب عیار بتن ، نوع سیمان مصرفی، زمان گیرش لازم و دمای محل اجرا به مصـرف 5 % الــی 10 % وزن سیمان مصرفی به عنوان ماده زود گیر شاتکریت و به میزان 1 الی 5 درصد به عنوان عامل حرارت زا در شرایط سردسیر برای کمک به افزایش حرارت درونی و به عنوان ضد یخ شاتکریت توصیه می گردد. برای بدست آوردن میزان دقیق مصرف ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot_HPS از راهنمائی های کارشناسان فنی فابیر استفاده شود، تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

در روش خشک سیمان و مصالح سنگی و پودر شاتکریت با یکدیگر مخلوط و به وسیله فشار باد به شیلنگ پاشش هدایت می شوند و در خروجی شیلنگ آب به آن اضافه می گردد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: titr][h=2]بسته بندی ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot-HPS:[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]ماده افزودنی بتن شات کریت ( بتن پاششی ) Fabshot_HPS در کیسه های 5، 10 و15 کیلوگرمی و یا بسته بندی مورد نظرشما قابل تحویل است.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: titr][h=2]طریقه نگهداری ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot-HPS:[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot_HPS در محیط خشک و سرپوشیده و در بسته بندی اولیه و دور از هوا و تابش مستقیم و طولانی مدت نور خورشید و یخبندان تا یکسال می توان نگهداری کرد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: titr][h=2]نکات ایمنی ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) Fabshot-HPS:[/h][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]ماده افزودنی بتن شات کریت ( بتن پاششی ) شدیداً قلیایی است و تماس این ماده افزودنی بتن Fabshot_HPS با پوست و خصوصاً چشم مضر است،تنفس پودر این ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) روی سیستم بدن تاثیر منفی دارد ، خوردن و بلعیدن این ماده افزودنی بتن نیز شدیداً خطرناک است لذا هنگام کار با این ماده افزودنی بتن شاتکریت ( بتن پاششی ) استفاده از ماسک مناسب ،عینک و دستکش الزامی است .[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...