رفتن به مطلب

فرایند نوسازی وبهسازی بافت های فرسوده(سمینار دانشگاهی مجید روستا)


ارسال های توصیه شده

نمودار باز آفرینی شهری

 

 

z0oynt9d2hr7jnkvanev.jpg

 

باز آفرینی مجموعه اقداماتی است که در برابراز هم پاشیدگی و زوال پهنه های شهری، همانند مناطق و نواحی شهري و روستايي، منتج از درک عوامل ومسائلی است که اسباب زوال را فراهم مي آورد و تغییرات بنیادی را هدف می گیرد، نه آنکه تنها با اقدامات نا چیز به عرضه تولید مسکن و خانه سازی اکتفا کند.

 

 

 

لینک به دیدگاه

رابرتز با تاکید بر اقدامات یکپارچه اقتصادی، اجتماعی و کالبدی پنج زمینه و یک عرصه نوین را در هدایت طبیعت متغیر شهری و تداوم آن لازم می داند.

(1رابطه میان شرایط کالبدی و واکنش جامعه

(2نیاز مداوم به جایگزینی بسیاری از عناصر شکل گرفته کالبدی

(3اهمیت موفقیت های اقتصادی به عنوان اساس شکوفائی شهر و کیفیت زندگی

(4امکان سازی برای بهترین استفاده از زمین (كاربري زمين)و پرهیز از استفاده بی رویه

(5اهمیت انعکاس و نفوذ میثاق های اجتماعی، انجمن ها ونیروهای سیاسی روز در سیاست گذاریهای شهریو اضافه مي شود زمينه ششم....

6) عرصه نوین در توسعه پایدار

 

رابرتز باز آفرینی شهری را به پنج مقوله برای اقدام طبقه بندی می کند.

 

• راهبردهای محلی و همسایگی

• توسعه اقتصادی و سطح مهارت و دانش

• آموزش و تربیت

• بهسازی کالبدی

• اقدامات محیطی

 

 

لینک به دیدگاه

باز تابهای اجتماعی و اقتصادی در باز آفرینی شهری

تحول در ادراک برنامه ریزی فضائی، از تمرکز برروی موضوعهای کالبدی و کاربری زمین به رویکرد همگرائی اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، محیطی ، سیاسی.

اقتصاد به دو دلیل اصلی انعکاس یک ساختار اجتماعی است.

 

1- نهاد و فعالیت اقتصادی مخلوق اراده و عمل انسان است، محدودیت نهاد و فعالیت اقتصادی در شکل رسمی یا غیر رسمی یک ساختار سازمانی و شبكه ای، بدان معنی است که اقتصاد یک پدیده اجتماعی است.

2- تغییرو تحول اقتصادی تنها بر روند فن، منافع یا محصول اثر گذار نیست بلکه دارای اثرات اجتماعی، مانند نیازهای مؤسسات و ايجاد شغل ناشی از تحولات اقتصادی است.

8hkztokitcj8lb501ei.jpg

 

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

بازآفريني اقتصادي، با هدف اقتصاد پايدار و توسعه اجتماعي، با كوشش در حفاظت از ساختارهاي ريشه اي در اقتصاد محلي، پرورش جامعه پايدار ( درفضاي همبستگي اجتماعي و اقتصادي ناشي از مشاركت محلي) كاهش نابرابريهاي اجتماعي و اقتصادي سنجش پيشرفت و نتايج " باز زنده سازي" اجتماعي و اقتصادي، ناشي از راهبردهاي يكپارچه و اقدامات مشخص است .

نقش حکمروائی شهری در تغییر شرایط

 

نقش ها و شکل های ویژه ، اعم از الگوها با سبک های مختلف حکمروائی شهری بیش از آنچه به طور رسمی انعکاس یافته، نمود بیرونی داشته است.

 

دیگاتانو(Digatano) و لاوس (Lawless) به چهار شکل متفاوت نظامها و روشهای محلی اشاره دارند:

 

.1حمایت از برنامه های رشد (تشویق توسعه زیرساخت های عمومی و سرمایه گذاری خصوصی)

.2دستورکار اصلاحات اجتماعی( بازتوزیع منابع، برای مثال: ایجاد شرایط برای عرضه مسکن مناسب ، آموزش مهارت و شغل ، خدمات اجتماعی)

.3دستورکارموقت (ارائه خدمات معمول مانند: نیروهای انتظامی، آتش نشانی، خدمات درمانی و بهداشت محیط)

.4مدیریت رشد

 

 

 

نمودار حکمروائی شهری (Pierre1999)

 

 

es070wp5rc28xnosag3.jpg

لینک به دیدگاه

مشارکت

 

مشارکت رویکرد نوین و ویژه ای در حکمروائی شهری است که به عنوان یک امکان در تحول و تغییر شرایط مورد بررسی قرار می گیرد، گدس (Geddes) با تاکید بر همکاریهای هدفمند، با همبستگی و گنجایش اجتماعی در تکمیل راهبردهای توسعه محلی، مشارکت را در سه رشته مشخص تعریف می کند.

 

.1یک ساختار سازمانی برای سیاست گذاری و اجراء

.2تحرک در ائتلاف منافع و درگیر کردن طیفی از بازیگران مختلف

.3دستور کار مشترک و چند بعدی براي برنامه عملیاتی

 

مشاركت به عنوان يك تشكيلات با هدف راهبردي درك مي شود كه به دلايل مشخص، امكانات مثبتي را فراهم مي آورد:

 

•امكان خلاقيت حاصل از همكاري ميان طرفين مشاركت

•امكان تسهيم ريسك پروژه حاميان طرفين مشاركت

•امكان دستيابي به ساير منابع سرمايه

•امكان كاهش برخورد منافع در فضاي مبتني بر رضايت طرفين

•امكان كاهش مطالبات اضافه از دولت محلي

 

 

 

لینک به دیدگاه

چالش های حکمروائی شهری:

 

"حكمروايي شهري" و مشاركت لزوماً‌خوب يا داراي عملكرد مطلوب نيستند. اما شواهد تجربي نشانگر آن است كه تحت شرايط معين ميتواند عامل ارتقاء‌ارزشها، براي هدايت توسعه شهري در يك نظام تركيبي و چند بخشي باشد.

 

براي تميز بين الگوي سنتي حكومت، استاكر (Stoker) مبنائي را براي وفاق در مورد "حكمروايي"بيان مي كند :

 

«رجوع به توسعه با سبك هاي حكومتي كه در آ‌ن مرزهاي ما بين بخشهاي عمومي و خصوصي مبهم و نامشخص است».

 

 

حكمروايي شهري ميتواند به عنوان

 

«كوششي براي اداره كردن و به نظم آوردن تفاوتها همراه با خلاقيت درعرصه شهري كه در درون خود تغييرات قابل توجهي را تجربه مي كند»تعريف شود.

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

درجستجوی نظریه و راهکارهای مواجه با بافت های فرسوده و مسئله دار شهری

 

شناخت خود و آموختن از تجارب دیگران ضرورت دارد لیکن استفاده مستقیم آموخته های دیگران میسر نیست بلکه باید با اقدامات و تجارب محلی بومی شود.

 

رویکرد ، کمبودها و مشکلات برنامه ای

 

• تحول رویکرد از تهیه طرحهای جامع به راهبردی

• توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی در ادبیات شهرسازی

• عدم ورود مسائل اجتماعی و اقتصادی به طرح ها و برنامه ها و استفاده کاربردی از آن

• غلبه رویکرد کالبدی در طرح ها و برنامه ها و اقدامات اجرائی

• ناکامی اقدامات اجرائی در فقدان تحولات فعالیتی، ایجاد شغل و مشارکت اجتماعی

 

قوانین و نظام قانون گذاری

 

• ايجاد نظام مؤثر در قانونگذاری و حوزه اختیارات سازمانها و نهادهای محلی، همرا با رفع نواقص و کمبودهای قانونی براي تسهیل اقدامات موثر اجرائی .

•ايجاد ارتباط موثر بین قانون گذاران، سازمانها و نهادهای اجرائی برپايه بازنگری و اصلاح قوانین

 

نظام مدیریتی و مشارکت

•اقدامات موازی دولت و بخش عمومی (شهرداریها)

•فقدان برنامه های استراتژیک و همسو نبودن برنامه های توسعه مابین دولت و بخش عمومی

•اتلاف منابع و سرمايه ها

•ضعف نهاد ها و سازمانهای مردمی و محلی

•ضعف بخش خصوصی

 

مزایای توسعه درونی شهرها

 

• حفظ و صیانت از سرمایه و منابع انسانی (نجات جان و مال و عرض حداقل7 میلیون نفر) و كاهش صدمات و تلفات ناشی از زلزله(كه با هیچ معیاری قابل ارزش گذاری نیست)

• بهینه سازی استفاده از زمین با ارتقاء شاخص نفر در هكتار و كاهش اراضی بایر و رهاشده در درون شهرها و استفاده از ظرفیت بالای جمعیت پذیری مناطق مزبور (میانگین تراکم نفر در هکتار شهرهای ایران به مراتب و به میزان قابل توجهی از میانگین بسیاری از شهرهای عمده سایر کشور ها پایین تر است)

• كاهش هزینه های اسكان سرریز جمعیت(حداقل 40 درصد) (آماده سازی و اجرای شهر جدید هزینه های پنهان بسیاری دارد)

• كاهش هزینه های نگهداری شهرها (بین 20 تا 30 در صد)

• كاهش هزینه های امنیتی و انتظامی شهرها

• كاهش هزینه های رفت و آمد خانوارها

• كاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا

•کاهش هزینه های تامین زیرساختهای مورد نیاز شهری

•كمك به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و در نهایت تخصیص بهینه منابع ملی(با جلوگیری از بین رفتن باغات و اراضی کشاورزی و نظایر آن)

•رونق بخشیدن به صنعت گردشگری و جذب توریست از طریق زنده سازی هویت تاریخی و فرهنگی موجود در بافتهای فرسوده و آشکار کردن جاذبه های توریستی آنها

•کاهش ناهنجاریها و معضلات اجتماعی در بافتها و جلوگیری از سرایت آنها به دیگر بافتهای شهری

•افزایش رفاه ملی با ایجاد شدن محیطی امن و راحت و ارتقا محیط زیست زندگی شهری

•افزایش مشارکت مردم بابهبود تصویر محله زندگی آنها

•ايجاد ظرفيت قابل توجه براي تأمين مسكن با فرض كمترين ضريب توليد واحد مسكوني

 

 

 

 

 

با تشکر از توجه شما

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...
  • 5 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...