keyvan64 3123 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 دی، ۱۳۹۰ حجت الاسلام والمسلمين احمد عابديني در نشست علمي- تخصصي بررسي فقهي- تاريخي مجازات رجم گفت: روايات در خصوص زناي محصنه بسيار است، ولي اگر نگاه دقيق و تخصصي به اين روايات بيندازيم به اين نتيجه نميرسيم كه اين روايات دلالت بر وجوب رجم كرده باشد. اين محقق و پژوهشگر حوزوي ادامه داد: يكي از دلايلي كه به عنوان اين ادعا مطرح ميكنيم كه ائمه اطهار(ع) وجوب حكم را بيان نكردهاند اين است كه اولا در هيچ زماني اين حكم با تمام شرايط آن اعمال نشده است و دوم آن كه به قدري موانع سخت در برابر احراز شرايط براي اجراي حكم رجم در اسلام وضع شده است كه به طور كلي اجراي آن را در شرايط طبيعي، غير ممكن كرده است. وي اضافه كرد: وجوب حضور چهار شاهد عادل با شرط خاصي كه اسلام براي مشاهده عمل براي صدور حكم رجم وضع كرده است، امكان احراز را به صفر رسانده است؛ در بحث اقرار به اين عمل نيز احكامي وجود دارد كه باز هم هيچ انسان عاقلي را با آن شرايط رجم نمي كنند؛ حتي اگر چهار بار اقرار نيز از سوي وي انجام شود. پس از خوردن اولين سنگ اگر اين شخص فرار كرد ديگر كسي حق ندارد وي را تحت پيگرد قرار دهد؛ حتي اگر بعد از چهار اقرار، دوباره آن را انكار كرد، اقرارهاي او از بين ميرود؛ پس اسلام در اين موضوع سعي كرده است روش تنبيه شرطي و تربيتي را در پيش بگيرد و به فرد توصيه به توبه و بازگشت ميكند تا تلاش براي نابودي وي. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا اين حكم در زمان پيامبر(ص) و امام علي(ع) اجرا شده است، خاطرنشان كرد: به طور كلي با تحقيقي كه سالها در اين زمينه انجام داده ام، به اين نتيجه رسيده ام كه رواياتي كه در اين گونه موارد ذكر شده از لحاظ سندي ضعيف و از لحاظ دلالي اضعف است؛ در حالي كه بيشتر روايات قوي از نظر سندي و دلالي برعكس اين روايات است؛ مثل بسياري از رواياتي كه امام علي(ع) به عمربنخطاب اجازه رجم و اجراي حدود را با براهين دقيق نمي دادند. اين محقق و پژوهشگر حوزوي خاطرنشان كرد: به طور كلي «رجم» در ادبيات قرآني نيز معناي سنگسار نميدهد، بلكه به آن معني است كه شخصي را با تندي از كنار خود دور كنيم كه اين معنا در مورد شيطان نيز به كار رفته است و خداوند به جاي نابودي شيطان، او را رجم يا از درگاه خود رانده است. حجت الاسلام عابديني خاطرنشان كرد: اجراي حكم سنگسار در اديان يهود و مسيحيت بود و اسلام نيز اين رجم را پذيرفت تا اولا از سوي پيروان اين اديان متهم به انكار اديان پيشين نشود و همچنين به گناهكاران و زانيان چراغ سبز نشان ندهد. به گزارش مركز خبر حوزه، استاد فقه و علوم قرآني حوزه علميه اصفهان با بيان اين مطلب كه رجم و سنگسار زاني به شكلي كه بعدها نيز مرسوم شده است، با دستور عمربنخطاب صورت گرفته است كه مورد انتقاد شديد امام علي(ع) نيز واقع شده بود، عنوان كرد: اميرالمومنين(ع) در خطبه شقشقيه با انتقاد از عمر به دليل وجود جامعه خشن و اجراي احكام خشونت بار، سعي داشتند اين مطلب را عنوان كنند كه اسلام دين تربيت و رحمت است اين خشونتي كه از سوي عمر رايج شده است، ديني و خدايي نيست. 6 لینک به دیدگاه
Ashley.G 443 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 دی، ۱۳۹۰ پس اون چند نفری که به اعتراف خودشون در زمان حضرت محمد صلی الله علیه و اله وسلم سنگسار شدن چی؟؟ این حجت الاسلام نهج البلاغه ای که هیچ سندی نداره رو قبول داره از جمله خطبه شقشقیه که فاقد اعتبار علمیه وتوسط گروهی از غالیان به سیدنا علی (کرم الله وجهه) نسبت داده شده. اما در مورد احادیث مربوط به سنگسار میگه سندش ناقض و ضعیفه. چه جالب. راستی به ایشون بگین زحمت بکشه کتابهای کلینی و مجلسی هم رو صحیح و ضعیف و موضوعش رو مشخص کنه. در مورد اینکه گفته چهار نفر شاهد باید باشن راست گفته. اما بقیه حرفایی که در مورد عمر زده دروغی بیش نیست. 2 لینک به دیدگاه
beautiful_life 1369 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 دی، ۱۳۹۰ پس اون چند نفری که به اعتراف خودشون در زمان حضرت محمد صلی الله علیه و اله وسلم سنگسار شدن چی؟؟ این حجت الاسلام نهج البلاغه ای که هیچ سندی نداره رو قبول داره از جمله خطبه شقشقیه که فاقد اعتبار علمیه وتوسط گروهی از غالیان به سیدنا علی (کرم الله وجهه) نسبت داده شده. اما در مورد احادیث مربوط به سنگسار میگه سندش ناقض و ضعیفه. چه جالب. راستی به ایشون بگین زحمت بکشه کتابهای کلینی و مجلسی هم رو صحیح و ضعیف و موضوعش رو مشخص کنه. در مورد اینکه گفته چهار نفر شاهد باید باشن راست گفته. اما بقیه حرفایی که در مورد عمر زده دروغی بیش نیست. غیر اینها آدم خودش عقل هم داره این که گفتن رجم بیشتر معنی راندن از خود رو میده به نظرم مفهوم متینی هست مثل اینکه شما خودتون با اون چند نفر زمون پیامبر حرف زدین چی میگفتن؟ 1 لینک به دیدگاه
keyvan64 3123 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 19 دی، ۱۳۹۰ در مورد صحت و سقم اسناد و مدارک من در جایگاهی نیستم که بخوام اظهار نظر کنم؛اما دو نکته مهم وجود داره:1) بر خلاف برخی که معتقدن نمیشه اجرای این مجازات رو لغو کرد و به آیه قرآن استناد میکنن، نظر شخصی من اینه که میشه همچین کاری رو انجام داد و خلاف شرع نیست، همچنانکه طی سالهای اخیر با حکم حکومتی بارها شاهد بودیم که اجرای مجازات رجم لغو شده. من آخرین اخباری هم که در مورد لایحه جدید قانون مجازات اسلامی دارم اینه که پیشنهاد حذف مجازات سنگسار از قانون رو دادن.. امری که تصویبش نیاز به کمی جسارت و شهامت و قدرت نمایندگان مجلس داره که البته...!!!2) بر فرض اینکه همچنان بر انجام این مجازات پایبند باشیم بنا به دلایل متعدد، امکان ثبوت چنین جرمی تقریباً در حال حاضر به صفر رسیده.. اینکه قضات ما پس چرا در پاره ای مواقع حکم به این مجازات میدن یه بحث دیگست و ریشه اش رو باید جای دیگه سراغ گرفت!! اما من با قطع و یقین میتونم بگم امکان عملی اثبات چنین جرمی تقریباً در حد صفر هست!!! 2 لینک به دیدگاه
Ashley.G 443 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 دی، ۱۳۹۰ غیر اینها آدم خودش عقل هم داره این که گفتن رجم بیشتر معنی راندن از خود رو میده به نظرم مفهوم متینی هست مثل اینکه شما خودتون با اون چند نفر زمون پیامبر حرف زدین چی میگفتن؟ من همچین ادعایی کردم؟؟؟(در مورد دیدن کسانیکه که سنگسار شدن) گفتم ایشون اومده حدیثی رو رد کرده که دارای سنده. اونم به وسیله روایتی که اصلا سند نداره. به نظر شما این کار عاقلانه است؟ بعدشم خود قوانینی که برای سنگسار وضع شده پیچیدگیهای خودشو داره و به این راحتیها نیست که بشه کسی رو متهم به زنا کرد. از طرف دیگه اگه اون یه نفر نتونه ادعاشو اثبات کنه خودش محکوم به حکم قذف (هشتاد ضربه شلاق) هست. من در هیچ جبهه ای نیستم نه مخالف نه موافق. معیار اول من قرآن و بعد از اون احادیث صحیحه. نظر شما هم برام قابل احترامه. علاقه ای هم ندارم بیشتر از این روی این موضوع با کسی بحث کنم.:icon_pf (44): 1 لینک به دیدگاه
Ashley.G 443 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 دی، ۱۳۹۰ در مورد صحت و سقم اسناد و مدارک من در جایگاهی نیستم که بخوام اظهار نظر کنم؛اما دو نکته مهم وجود داره:1) بر خلاف برخی که معتقدن نمیشه اجرای این مجازات رو لغو کرد و به آیه قرآن استناد میکنن، نظر شخصی من اینه که میشه همچین کاری رو انجام داد و خلاف شرع نیست، همچنانکه طی سالهای اخیر با حکم حکومتی بارها شاهد بودیم که اجرای مجازات رجم لغو شده. من آخرین اخباری هم که در مورد لایحه جدید قانون مجازات اسلامی دارم اینه که پیشنهاد حذف مجازات سنگسار از قانون رو دادن.. امری که تصویبش نیاز به کمی جسارت و شهامت و قدرت نمایندگان مجلس داره که البته...!!!2) بر فرض اینکه همچنان بر انجام این مجازات پایبند باشیم بنا به دلایل متعدد، امکان ثبوت چنین جرمی تقریباً در حال حاضر به صفر رسیده.. اینکه قضات ما پس چرا در پاره ای مواقع حکم به این مجازات میدن یه بحث دیگست و ریشه اش رو باید جای دیگه سراغ گرفت!! اما من با قطع و یقین میتونم بگم امکان عملی اثبات چنین جرمی تقریباً در حد صفر هست!!! حرفایی که شما هم در مورد اثبات گفتین کاملا درسته و من هم به طور کامل قبولش دارم. اما نمیشه هر حکم قرآن رو رد کرد اون هم با استناد به روایتهای غیر قابل قبول . به هر حال معیار اول ما قرآن هست و بعد از اون سنت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم. 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده