sam arch 55879 ارسال شده در 6 فروردین، 2012 سیر تحول موضوعات میراث فرهنگی 1- گرد آوری غنائم جنگی و هدایای برای تفاخر و سرگرمی پادشاهان 2- گرد آوری اشیاء عتیقه و ایجاد مجموعه های خصوصی توسط اشرافیان 3- ایجاد موزه ها برای سرگرمی وتفاخر 4- ایجاد موزه ها برای مطالعه و بررسی 5- انجام حفاریها به قصد یافتن شئی عتیقه ( حفاری تجاری ) برای تکمیل اشیاء مجموعه داران 6- انجام حفاریها به قصد یافتن شئی عتیقه برای تکمیل اشیاء موزه ها و شناسنامه دار کردن اشیاء موجود وبدون هویت موزه ها 7-انجام حفاریهای علمی برای شناخت تاریخ ، تمدن و فرهنگ گذشته جامعه 8-حفاظت ومرمت اشیاء تاریخی و موزه ای 9-حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی 10-- حفاظت و مرمت بافت های تاریخی 11-حفاظت و ساماندهی تپه های تاریخی 12-احیاء ابنیه تاریخی 13-احیاء بافتهای تاریخی 5
sam arch 55879 مالک ارسال شده در 6 فروردین، 2012 منابع میراث فرهنگی : 1- آثار ملموس ( مادي) 2- آثار ناملموس (غير مادي ) 1-آثار ملموس (مادی ) شامل : 1- آثار منقول 2- آثارغير منقول 1-1- آثار منقول شامل: 1- آثار رو خاکی 2- آثار زیر خاکی (ناشی از حفاریها مجاز وغیر مجاز ) 1-1-1- آثار رو خاکی شامل : 1-1-1-1- آثار موزه ای 1-1-1-2- آثار عتیقه 1-1-1-3- آثار هنری معاصر 1-1-2- آثار زیر خاکی ناشی از حفاریها مجاز وغیر مجاز 1-2 - آثار غیر منقول شامل: 1- 2- 1- ( بنا ها - مجموعه ها – بافت ها – محوطه ها – تپه ها- نقش برجسته ها - دست کند ها ی - ... ) تاریخی وفرهنگی 1-3- ميراث زنده شامل صاحبان هنرهاي تاريخي فرهنگي ويژه كه بايد مورد حمايت دولت قرار گيرند 2- آ ثار نا ملموس ( غیر مادی ) شامل : ۲- 1 – نتایج پژوهش های موضوعی تاریخی فرهنگی در خصوص ( مزیت های تاریخی فرهنگی منا طق مختلف - آداب وسنن – موسیقی – باستان شناسی – مردم شناسی – هنر های سنتی – زبان وگویش – ابنیه وبافت - ... ) 4
sam arch 55879 مالک ارسال شده در 6 فروردین، 2012 تجديد نظر در نگاه به ميراث فرهنگي تعريف جديد از ميراث فرهنگي : ميراث فرهنگي مجموعه اي از اشياء و آثار بجاي مانده از گذشتگان نيست.....بلكه كشف معنويات و دانش نهفته در نهاد اين آثار و اشياء مي باشد . بنابر اين آثار به اين لحاظ اهميت دارند كه بيانگر آن تجربيات بشري و ارزشهاي نهفته هستند كه بايد كشف شده ، تبديل به دانش گرديده و بصورت دانايي در فرهنگ جاري جامعه جريان يابند . در ديدگاه قديمي : چون خود شئي مهم است ، نهاد مسئول به متولي يك انباري اشياء مستهلك و اسقاطي تلقي مي گردد و حفاظت و مرمت در حد آناستالوزي بر اساس نظريه جان راسكين مورد توجه مي باشد . اما در ديدگاه جديد : چون كشف دانش نهفته در اثر و قرار گرفتن اثر در متن جامعه مهم است ، پژوهش ، احياء و بازسازي براي بهره برداري از بنا ها بر اساس نظريه ، ويوله لدو مورد توجه مي باشد . در اين ديدگاه توجه به اقتصاد ميراث فرهنگي و ورود آثار تاريخي ، فرهنگي به زندگي اجتماعي مردم بسيار اهميت دارد ، لذا توجيه اقتصادي بعنوان بهترين عامل براي حفاظت از ميراث فرهنگي محسوب مي گردد . همچنين از آنجاييكه كشور ها و ملت هاي مختلف دنيا نيازمند تبادل علمي و فرهنگي هستند ميراث فرهنگي بايد از حاشيه زندگي مردم به متن جامعه آورده شده و بعنوان ويترين جامعه خود نمايي كند . 4
sam arch 55879 مالک ارسال شده در 6 فروردین، 2012 برنامه جامع صیانت از بنا های تاریخی ضروری است بهره برداری یا معاصر سازی از بنا ها و محوطه های تاریخی در قالب برنامه جامع صیانت از اثر تاریخی انجام شود تا ماندگاری اثر تاریخی بصورت منسجم تضمین شود . مفهوم صیانت از اثر تاریخی : نگهداشت وارتقاء ارزشهای تاریخی ، فرهنگی ملموس یا ناملموس یک اثر تاریخی که سبب ماندگاری و ارتقاء مادی و معنوی اثر به بهترین وجه می گردد . صیانت از اثر تاریخی شامل بخش های زیر است : 1- حفاظت 2- پژوهش 3- حمایت های حقوقی و مالی 4 - معرفی 5 - تعمیر و نگهداری مستمر 6- احیاء - حفاظت : کلیه اقداماتیست که منجر به توقف تخریب بیشتر در سازه ، تزئینات و معنای فرهنگی بنا می گردد . حفاظت شامل : حفاظت فنی اضطراری - حفاظت فیزیکی - حفاظت انسانی می گردد . حفاظت فنی اضطراری : به اقدامات فنی اولیه برای تثبیت خرابیها در تزئینات یا سازه بنا می گویند . حفاظت فیزیکی : انجام کلیه اقدامات کالبدی مانند نصب تابلو های هشدار ، فنس کشی ، حصارکشی و نصب موانع لازم . حفاظت انسانی : استقرار نیروی انسانی به منظور مراقبت بیشتر از اثر . 4
sam arch 55879 مالک ارسال شده در 6 فروردین، 2012 2- پژوهش : انجام مطالعات تاریخی فرهنگی نظام مند و خلاق در مورد اثر برای مشخص کردن دوره تاریخی، سبک ، مصالح ، نحوه اجراء بنا است این پژوهش ها بنیادی ، کاربردی ، توسعه ای یا کاوشهای علمی خواهند بود . 3- حمایت های حقوقی و مالی : دربخش حمایت های حقوقی : توجه به اثر تاریخی ، فرهنگی با استفاده از قوانین جاری یا پیشنهاد وضع قوانین جدید . دربخش حمایت های مالی : ارائه کمک های مالی یا تامین تسهیلات مالی با نرخ بهره پایین برای مالکین اثر . 4- معرفی : استفاده از انواع ابزارهای اطلاع رسانی شامل : اینترنت ، رسانه های مکتوب و غیر مکتوب ، انواع سی دی ها ، فیلم ، انیمیشن ، پوستر ، کارت پستال ، بروشور ، کاتولگ ، کتاب ، انواع تابلو های معرفی ... 5 - تعمیر و نگهداری مستمر: کلیه اقداماتی که بصورت مستمر برای تداوم عمر اثر انجام می شود. 6- احیاء : به مفهوم سازگار کردن یک بنای تاریخی با وضعیت و احتیاجات روز و تامین کاربری مناسب مطابق شان اثر و پیوند آن بنای تاریخی با زندگی اجتماعی امروز . احیاء شامل : 1- تعیین کاربری بنا 2- تعیین اقدامات کالبدی می گردد . 3
sam arch 55879 مالک ارسال شده در 6 فروردین، 2012 طرح احیاء : برای احیاء یک بنای تاریخی ابتدا باید لندیوز یا پلان احیاء آن تهیه شود . در اين رابطه ابتدا كاربري كلي بنا تعيين مي شود تا با توجه به اين کاربری عملکرد هریک از ریز فضا های بنای تاریخی مشخص شود و سپس متناسب با عملكرد مربوطه اقدامات کالبدی( مرمت – بازسازي – نوسازي )هر یک از ریز فضاهاتعيين مي گردد ، که در آن بدقت مشخص می شود در مورد هر بخش از ریز فضاهای تاریخی به لحاظ تزئینات و یا به لحاظ سازه ای چه اقدام کالبدی باید انجام شود . توجه : در ارائه پلان احیاء باید سه خصلت مهم : ( تاریخی - فرهنگی و هنری ) اثر مورد توجه قرار گرفته و به هیچ وجه مخدوش نگردند . تعیین کاربری بنا: بهترين كاربري آنستكه كمترين تغييرات فيزيكي را در بنا ايجاد كند و آسيبي ه اصالت ( تاريخي ، فرهنگي ، هنري ) اثر وارد نكند .بنا براين با توجه به اين اصل و با توجه به موقعيت بنا - ظرفيت بنا -كاربري مورد نيز مكان استقرار بنا - يكي از كاربري هاي كلي زير تعيين مي شود : تعيين كاربري گذشته مانند : مساجد . تعيين كاربري معرفي مانند : تخت جمشيد تعيين كاربري جديد مانند : سفرخانه سنتي ، مهمانپذير تعيين كاربري پژوهشي مانند : پايگاه پژوهشي 3
sam arch 55879 مالک ارسال شده در 6 فروردین، 2012 پلان يا لنديوز عملكردي بنا : پس از تعيين كاربري كلي بنا عملكرد هريك از ريز فضاها در نقشه مربوطه مشخص مي گردد . پلان يا لنديوز اقدامات كالبدي : متناسب با كاربري كلي بنا و عملكرد مشخص شده براي هريك از ريز فضاها پلان يا لنديوز اقدامات كالبدي براي بخش سازه و تزئينات هريك از ريز فضا ها بشرح زير مشخص مي گردد : فضايي كه حدود 10% به لحاظ سازه يا تزئينات آسيب ديده است طبق ضوابط مرمت خواهد شد . ُ فضايي كه تا حدود 80% به لحاظ سازه يا تزئينات آسيب ديده و مدارك و مستندات كافي از آن وجود دارد طبق ضوابط بازسازي مي گردد . فضايي كه تا حدود 80% به لحاظ سازه يا تزئينات آسيب ديده و مدارك و مستندات كافي از آن وجود ندارد و يا اينكه براي انجام كاربري جديد عملكردي براي اين فضا مشخص شده است طبق ضوابط نوسازي مي گردد . 3
sam arch 55879 مالک ارسال شده در 7 فروردین، 2012 اقدامات كالبدي شامل : بازپيرايي مرمت بازسازي نوسازي ( معاصر سازي ) باز پيرايي : عبارت است از برداشتن تمام الحاقات بي ارزش اضافه شده به بناي تاريخي براي روشن شدن جلوه اصلي بنا . مرمت : اصلاح وضعيت بنا با استفاده از كمترين مواد جديد شامل مرا حل (شناخت ، آسيب شناسي ، تعيين عوامل تخريب ، تعيين اقدامات جبراني ، تهيه طرح استحكام بخشي ...) بازسازي : دو باره ساختن قسمت هاي تخريب شده بنا و بازگرداندن كالبد بناي تاريخي تخريب شده به وضعيتي نزديك به وضع اوليه بر اساس مدارك و مستندات تاريخي بنا . نوسازي : ايجاد فضاهاي تخريب شده وقتي مدارك و مستندات وجود ندارد و يا ايجاد فضا هاي جديد براي ساماندهي و تكميل فضاهاي تاريخي ، با ارزش گذاري به عناصر قديمي به نحوي كه فرم وفضاي جديد نه تنها لطمه اي به بنا و محوطه نزند بلكه هردو به روش هاي ذيل متقابلا" باعث ارتقاء و تقويت ارزشهاي هنري ، تاريخي و فرهنگي اثر شوند. طرح هاي هارمونيك ، هماهنگ يا سبكي :ارائه طرحها يي به سبك دوره تاريخي بنا طرح هاي متضاد با سبك قديم : طرح هاي كاملا" نو با مصالح جديد مانند موزه لور و مركز فرهنگي ژرژپمپيدو پاريس . ُ طرح هاي خنثي : استفاده از فرم ها ومصالح بدون تاثير گذاريخاص بر بنا و محوطه آن . انجام متره و برآورد وتعيين : نوع وميزان مصالح تجهيزات و ماشين آلات نيروي انساني اعتبارمورد نياز برنامه زمانبندي انجام كار اجراي طرح : تعيين مديريت اجرايي پروژه تامين اعتبار تجهيز كارگاه فراهم كردن مصالح وتجهيزات لازم شروع كارهاي اجرايي طبق برنامه زمانبندي با نظارت مهندس ناظر پروژه . 1
ارسال های توصیه شده