رفتن به مطلب

فیلمنامه اشغال رد شد-بیضایی:گفتگو یعنی تو بگو من میشنوم


ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرانلاین آقای بیضایی در گفتگو با ماهنامه «تجربه» با بیان اینکه «رد کردن آسان‌ترین کار جهان است» اضافه کرده است که فیلمنامه «اشغال» رد شد، تنها به این دلیل که «شخصیت محوری آن زن بود».

این کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران سپس به گفتگوی خود با مدیران سینمایی ارشاد اشاره کرده و گفته است که از وی دعوت کردتد تا ابتدا در مورد این فیلمنامه گفتگو کنند؛ ولی منظور این مدیران از «گفتگو» به گفته‌ی بیضایی این است که یک نفر حرف بزند و دیگری فقط دستورالعمل‌های آسمانی» را گوش کند.

وی گفته است: «کفری شدند که چرا نمی‌فهمم گفت‌وگو در واقع یعنی فقط یک طرف گوینده و یک طرف شنونده، همه چیز مشروط شد به این که زن کانونی فیلم را که بازیگر و برآمده سال‌های کشف حجاب بود تبدیل کنم به مرد.»

بهرام بیضایی در بخش دیگری از گفتگوی خود به نقش زنان در آثار سینمایی‌اش اشاره کرد و در این زمینه نیز گفت: «نقش کانونی زن در فیلمنامه‌های من باعث شد که سال‌های سال اجازه فیلمسازی به من ندهند.»

این کارگردان سینمای ایران درمورد زنان معاصر در آثارش گفت: «به نظرم زنان معاصر با درگیری‌های روزمره خود چون دم‌دست‌تر و آشناترند کمتر به چشم می‌آیند و زنان تاریخی درگیر فضاهای گمشده یا کم‌شناخته، چون دورتر و ناآشناترند بیشتر به چشم می‌آیند. این عادت ماست نه واقعیت آنها.»

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...