رفتن به مطلب

قانون پارتو


ارسال های توصیه شده

اگر به شما بگويم که این امکان را دارید تا از طریق متمركز نمودن وقت و انرژي‌تان بر انجام برخي از كارهايي كه هم‌اکنون نیز در حال انجامشان هستید، زندگي خود را به طرز شگفت‌انگیزی متحول کنید و نتایج بهتری بگیرید، چه خواهیدگفت؟

بله اين موضوع حقيقت دارد و بر پايه قانون شناخته شده‌اي بنا شده است كه بيش از يك قرن قدمت دارد. قانون بسیار ساده ای که همه ما آنرا تجربه کرده‌ایم و به نام قانون پارتو معروف شده است.

 

قاعده پارتو یا 20/80 بدین معنا است که در هر کاری، بخش کوچکی (20 درصد) دارای اهمیت حیاتی و بخش بزرگی (80 درصد) کم اهمیت و یا دارای اهمیت ناچیز است.

قانون پارتو يكي از مفیدترین مفاهیم موجود در زمینه مدیریت و زندگی است. اگر به زندگي شخصي خود توجه كنيد، به اين نكته مي رسيد كه۸۰ درصد موفقیت مربوط به ۲۰ درصد فعالیت شماست. این قانون در مورد محصولات هم صدق مي‌كند. خيلي از شركت‌ها محصولات زيادي ارائه مي‌دهند؛ اما اگر تحليل نمايند، متوجه خواهند شد كه بخش اعظم سودشان حاصل فروش تعداد محدودی از تولیداتشان است که دارای بيشترين فروش يا بيشترين ارزش افزوده هستند. این قانون 20/80 براي نتايج منفي هم صادق است. به‌طور مثال حدود 20 درصد مجرمين 80 درصد جرائم را مرتكب مي‌شوند. 80 درصد برگشتی‌های ما ناشی از 20 درصد قطعات معیوب است.

 

قاعده کلی ۲۰ به۸۰ میتواند به عنوان یک اصل طلايي در خدمت شما باشد و هر روز یادآور شود که ۸۰ درصد زمان و انرژی خود را بر۲۰ درصد آنچه واقعا مهم است متمرکز کنید. بدین منظور قبل از شروع هر کاری از خود بپرسید: آیا این کار در زمره بیست درصد مهم است یا هشتاد درصد کم اهمیت؟

لحظه‌اي فكر كنيد تا دريابيد قانون 20/80 چطور در زندگي كاري شما اجرا مي‌شود. بررسي كنيد و ببينيد ثمربخش‌ترين فعاليتي كه در طول يك هفته كاري انجام مي‌دهيد، چيست؟ حالا تخمين بزنيد كه حقيقتا چقدر زمان صرف انجام آن فعاليت مي‌كنيد. مفاهيم قانون 20/80 ساده هستند. اگر شما بتوانيد زمان بيشتري را صرف آن20 درصد فعاليت‌هاي كليدي بكنيد، بازده بسيار بيشتري خواهيد داشت. البته در خصوص موارد منفی نیز باید مراقب عمل این قانون باشید. 80 درصد اوقات ما گرايش داريم مترصد اموري باشيم كه خوب كار نمي‌كنند؛ اما تمركز روي اموري كه به خوبي انجام مي‌دهيم كليد سرعت بخشيدن به پيشرفت است. پس چه بهتر كه 80 درصد افكار خود را بر روي نقاط قوت خود يعني آنچه كه در زندگي شما خوب كار مي‌كند و آنچه كه در آن پتانسيل خوبي داريد، متمركز نماييم.

قانون 20/80 را در محيط كاري خود نیز مي‌توانيد به كار بنديد. آيا وسايل و ابزاری را كه 80 درصد مواقع لازم داريد، در دسترستان هستند يا اينكه ميز شما انباري است از وسايلي كه كمتر از 20 درصد اوقات استفاده مي‌كنيد؟ پس وسايلتان را براساس نيازتان مرتب كنيد.

فرآيند اجراي قانون 20/80 نيز به همين سادگي است: آن 20 درصد فعاليت با ارزش خود را شناسايي كرده و بيشتر انجام دهيد. بنابراین، تکرار مي‌کنم : «آن 20 درصد فعاليت‌های با ارزش خود را شناسايي كرده و آنها را بيشتر انجام دهيد.»

این اصل می تواند بعنوان یک یادآوری روزانه در خدمت ما باشد و به ما یادآور شود که 80 درصد زمان و انرژی خود را بر 20 درصد آنچه واقعاً مهم است، متمرکز کنیم.

تنها هوشمندانه کار نکنیم، بلکه هوشمندانه بر روی چیزهای درست و مهم کار کنیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...