رفتن به مطلب

برنامه درسي ملي


ارسال های توصیه شده

مقدمه :

با تصويب سندتحول راهبردي نظام تربيت رسمي و عمومي جمهوري اسلامي ايران در هشتصد و بيست و ششمين جلسه شوراي عالي اموزش و پرورش ، بخش هاي مختلف نظام آموزشي كشور مخاطب اين سند تحولي قرار گرفتند.بر اساس اين سند ، تحول در زير نظام برنامه درسي يكي از الزامات علمي براي رسيدن به اهداف پيش بيني شده بودو لذا طراحي و تدوين برنامه درسي ملي به عنوان نقشه راه نظام برنامه درسي در دستور كار متوليات آموزش و پرورش قرار گرفت .با آغاز عملياتي كردن راهكار هاي مورد نظر سند و برونداد هاي اوليه برنامه درسي ملي، تغيير در برنامه هاي درسي نيز در برنامه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي قرار گرفت.از طرف ديگر براساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آموزش و پرورش، مقرر شده بود كه ساختار جديد آموزشي از سال تحصيلي 90-91 اجرا شده و براساس آن و متناسب با اسناد بالا دستي، برنامه ها و كتاب هاي اول ابتدايي تغيير نمايد.نظر به اينكه تعيين برنامه ها و همراه نبودن عوامل دست اندر كار آموزش و پرورش با تغييرات مد نظر از محوري ترين مسائل در تحول مي باشدو از آنجا كه مقرر گرديده مرحله اوليه تغييرات برنامه ها و كتاب هاي درسي مورد نظراز ابتداي سال تحصيلي در دسترس نظام اموزشي كشور قرار گيريد،طرح زير با عنوان اموزش معلمين - تغيير محتواي آموزش پايه اول دوره ابتدايي ، همسوسازي با برنامه درسي ملي در صدد است تابستر لازم براي اشنايي معلمين پايه اول ابتدايي با تغييرات رويكردها ، روش هاي آموزشي و محتواي كتاب هاي جديد التاليف را فراهم نمايد.برنامه درسي ملي با ارائه يك الگوي جديد هدف گذاري شامل پنج عنصر (تفكرو تعقل،ايمان ، علم واخلاق) در چهار عرصه ارتباطي متربي (با خود ، خدا خلق ،خلقت) اقتضائات كاملا جدي را براي مولفه هاي برنامه درسي (ر.يكرد ، محتوا،راهبرد هاي ياد دهي و يادگيري ، ارزشيابي و...) و برنامه آموزشي ايجاد مي كند.لذا به تاكيد سند تحول راهبردي نظام آموزش و پرورش ، همراهي و همكاري فرهنگيان ، بخش اجتناب ناپذيري از استلزامات اصلي اجراي موفقيت آميز برنامه هاي تحول آفرين خواهد بود.

لینک به دیدگاه

ضرورت و اهميت آموزش هاي توجيهي معلمين :

1. ضرورتاشنايي با برنامه درسي ملي : سند برنامه درسي ملي نقشه كلان برنامه درسي ملي وچارچوب نظام برنامه ريزي درسي كشور را تعيين مي كند لذا اشنايي اجمالي فرهنگيان بااين سند زمينه را براي نشر ارزشهاو ادبيات خاص اين سند فرآهم كرده وحساسيت جامعهفرهنگي را نسبت به اجراي اين سند افزايش خواهد داد.

2. ضرورتيكپارچه سازي فهم از ادبيات تحول برنامه درسي: برنامه درسي ملي نقشه راهنمايانتقال ايده ها و مفاهيم اصيل تحولي به محتواي آموزشي مي باشد.نشر اين مفاهيمنيازمند بحث و تبادل نظر ميان معلمين مي باشد تا جامعه فرهنگي كشور به يك فهممشترك از ادبيات برنامه درسي برسند.

3. ضرورتو توجيه تغييرات مفاهيم و محتواي پايه:براساس برنامه درسي ملي در جريان تدوين محتواي آموزشي و تربيتي پايه اول ابتداييتلاش شده تا با رعايت اصول مد نظر برنامه، محتواي آموزشي و تربيتي پايه اولابتدايي تلاش شده تا با رعايت اصول مد نظر برنامه،محتواي اموزشي پايه در تماميحوزه هاي يادگيري به معيار هاي برنامه نزديك شوند، و راهبرد هاي ياد دهي و يادگيرينيز به تناسب ميزان تغييرات محتوا با خواسته هاي سند هماهنگ گردد..لذا شايسته استمولفين و برنامه ريزان محتواي آموزشي به تعامل با معلمين در اين زمينه پرداخته وبه درك مشتركي نسبت به اين تغييرات برسند و فرصت هاي مناسب يادگيري را براي خودشانفراهم نمايند.

4. ضرورتپوشش تمامي حوزه هاي يادگيري: اسناد تحولي به جريان تربيت ناه يك پارچه داشته واين امر در تنظيم محتواي اموزشي نيز مورد تاكيد قرار گرفته است .لذا بايد برنامهدرسي پايه به صورت هماهنگ و يكپارچه به معلمين اين پايه عرضه گرديده و برنامهاموزشي به صورت يك كل به نظر معلمين پايه رسانده شود.

5. ضرورتباز اموزي روش هاي ياددهي – يادگيري : سهم مهمي از تحول اموزشي، تحول در روش هايياددهي –يادگيري مي باشد.علي رغم اين مهم ، آخرين دوره برگزار شده بسياري از دروسپايه اول مربوط به سالهاي پيش بوده و با توجه به تغييرات معلمين پايه اول، اجراياين برنامه ها فرصت قيمتي است تا روش هاي آموزش باز بيني شده و معلمين از آخرينمباحث در اين حوزه اطلاع يابند.

لینک به دیدگاه

برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران، حيطه تغييرات برنامه درسي را از سطح مباني و اصول به ساير عناصر و اجزا برنامه درسي تعميم داده است.براين اساس ، مولفين و برنامه ريزان محتواي آموزشي با درنظر داشتن مباني و رويكرد اين برنامه ، نسبت به همسوسازي (باز بيني و تاليف مجدد) محتواي آموزشي با برنامه درسي ملي اقدام نمايند.لذا تغييرات برنامه درسي گروه هاي ذيربط به شرح ذيل است :

لینک به دیدگاه

برنامهدرسي قران :رويكردبرنامه درسي :رويكردجاري درس ، انس با قران كريم و دست يابي به مهارت هاي اصلي سواد قراني (خواندنقران ودرك تدريجي معناي عبارات آيات ساده قران كريم) است.اين رويكرد نه تنها درراستاي رويكرد برنامه درسي ملي است.بلكه از لوازم ومقدمات ضروري تحقيق آن است.اهدافبرنامه درسي:- اشناييبا آموزه هاي قراني وانجام فعاليت هاي يادگيري با تاكيد بر محورهاي برنامه درسيملي مانند:تقويت قدرت تفكر و تعقل- آشناييبا آموزه هاي قرآني به عنوان پاسخ و راهي به سوي شكوفايي فطرت الهي- تقويتايمان و باور هاي ديني- برقراريپيوند ميان علم وعمل و بهره گيري از اموزه هاي قران كريم در زندگي- توسعهمحيط هاي يادگيري از طريق يادگيري از طريق جلب مشاركت اولياي دانش اموزان در آموزشقرانبرنامهدرسي هنر :رويكردبرنامه درسي :رويكردبرنامه درسي هنر، تربيت هنر است؛ به اين معنا كه معلم فرصت هايي فراهم آورد تاظرفيت هاي فطري دانش اموزان شكوفا شود.بهويژه نسبت به زيبايي ها(معنوي و مادي) حساسيت پيدا كنند، آنها را درك كنندو خود درافرينش زيبايي ها بكوشند.تربيت هنري داراي ژنج ركن اساسي است:1- زيبا شناسي (يكي از جنبه هاي فطرت توحيدي ) 2-آشنايي با خلقت 3- آشنايي با تارخ هنر ايران (ميراث فرهنگي و هنري) 4- توحيدهنري5- نقد نري اهدافبرنامه درسي:ازانجايي كه اين رويكرد با مباني فاسفي و عمي برنامه درسي ملي هماهنگ است،تغييرنكرده است.

لینک به دیدگاه

اهداف برنامه درسي:

اهداف حوزه دانش :

1. آشنايي با خلقت به عنوان منبع الهام آفرينش هاي هنري

2. آشنايي با رشته هاي هنر

3. آشنايي مقدماتي با ابزار و و مواد هر يك از رشته هاي هنري

4. آشنايي با ميراث فرهنگي و هنري ايران

اهداف حوزه مهارت :

1. توسعه مهارت هاي حسي

2. توسعه مهارت هاي گفتاري

3. توسعه مهارت هاي حركتي براي كاربرد مواد،‌ابزار و فنون ساده هنري

4. توسعه قابليت هاي تفكر

5. توانايي ابراز افكار و احساسات به زبان هنري

6. توسعه مهارت هاي اجتماعي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...