رفتن به مطلب

مدیریت فرآیند و نحوه شناسایی شاخص های اندازه گیری در سری استاندارد (iso9000:2000) بر اساس مدل efqm


ارسال های توصیه شده

مدیریت فرآیند و نحوه شناسایی شاخص های اندازه گیری در سری استاندارد (ISO9000:2000) بر اساس مدل EFQM

 

چکیده

 

حرکت بسوی سرآمدی سازمانی، توسعه سیستم های کیفیت در یک سازمان مدیریت کیفیت فراگیر در آن، فرآیند گذرا مناسبی می طلبد، برخی صاحب نظران، مسیری را برای این کار پیش بینی می کنند که از برآورده کردن حداقل نیازها، با پیاده سازی استاندارد ISO9000 آغاز می شود. مطالعات متعدد نشان داده است که ISO9000 قدم ابتدایی مناسبی برای حرکت بسوی مدیریت کیفیت فراگیر است. گام بعدی به عقیده آنان، منطبق کردن کسب و کار سازمان با یک مدل سرآمدی کسب و کار است (Business Excellence Model) استانداردهای خانواده ISO9000 سالهاست که به عنوان یک زبان مشترک در بیان چگونگی برآوردن حداقل نیازهای یک سازمان، در حرکت بسوی رشد و توسعه به کار رفته اند.

به نظر می رسد که این استانداردها، با پیروی از رویه معمول سازمان بین المللی استاندارد، روند رو به تکامل دارند. در حالیکه ISO9000:1994 یک نظام تضمین کیفیت است، ISO9000:2000 خود را یک نظام مدیریت کیفیت معرفی می کند و همچنین ISO9004 زمینه های بهبودی مبتنی بر ISO9001 را برای حرکت سیستم مدیریت کیفیت عنوان می کند. در نیتجه یک ترکیب منطقی در استفاده از این استانداردها در سازمان مشاهده می شود. سوالی که برای سازمانها در عمل پیش می آید این است که جایگاه استاندارد ISO9000:2000 در مسیر این حرکت چیست و ارتباط آن با مدلهای سرآمدی کسب و کار چکونه است؟

در حال حاضر بیش از 2200 شرکت در ایران گواهینامه ISO9000 دارند که حرکت آنها به سمت سرآمدی، می تواند تحولی کیفی در صنعت ایران باشد. بحث جایزه کیفیت و استفاده از مدل مراجع مختلف در کشور ما مطرح شده است. به نظر می رسد در حال حاضر، دانش مناسبی در برخی سازمانها نسبت به استانداردهای مدیریت کیفیت وجود دارد، ولی هنوز سطح آگاهی نسبت به مدل های سرآمدی پایین است و درک این که یک سازمان، پس از پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر ISO9000:2000 باید برای دست یابی به سطح مناسبی از سر آمدی در سازمان خود چه بکند، نتایج مناسبی در حوزه عمل در بر خواهد داشت. در دیدگاه نوین ISO9000:2000 مدیریت کیفیت بر مبنای اصول و معیارهای پایه ای مدیریت کیفیت استوار می باشد بطوریکه در این الگوی اجرایی، الزاماتی به منظور تحقق اصول فوق در یک سازمان تدوین گردیده است که عبارتند از: 1- ارکان مدیریت کیفیت 2- مدیریت فرآیند 3- بهبود مستمر

 

نویسندگان: بهنام موسی پور، نماینده مدیریت و مدیر تضمین کیفیت_ محمد حسین ایزدی، معاونت تکنولوژی و تولید

 

 

pdf.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(این مقاله صفحه PDF فارسی و حجم 485 کیلو بایت (KB) می باشد.) 29

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...