رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

radiator5.jpg

100.gifدر انتخاب مسیر و رسم لوله کشی شوفاژ باید حتی الامکان موارد زیر را در نظر گرفت:

1. نقشه ساختمان با مقیاس 50/1 (پلان) را تهیه کرده و محل رادیاتورها را روی آن رسم می کنیم. باید توجه کرد که رادیاتورها معمولا در محل هایی که بیشترین تلفات حرارتی را دارند قرار بگیرند.

2. طول و عرض رادیاتور را با توجه به مقیاس می کشیم و محل اتصال لوله های شبکه به عَلَم رادیاتور را با دودایره کوچک نشان می دهیم. مانند شکل radiator.jpg و چنانچه رادیاتور بیش از 25 پره داشته باشد محل لوله های رفت و برگشت را در دو طرف رادیاتورها میکشیم مانند شکل radiator3.jpg

3. انتخاب محل رادیاتور و همچنین مسر لوله باید طوری در نظر گرفته شود که امکان هرگونه تعمیرات احتمالی و هواگیری وجود داشته باشد. 1. با توجه به محل قرارگیری رادیاتورها و رایزرها، طرحی برای تغذیه انشعاب ها در نظر می گیریم و سعی می کنیم که ضمن انتخاب کوتاه ترین مسیر و کمترین پیچ و خم، حتی الامکان آب گرم به طور یکنواخت به تمام رادیاتورها برسد. برای این منظور در صورتی که شبکه با برگشت مستقیم مناسب نباشد، از شبکه با برگشت معکوس استفاده می کنیم.

2. پس از مشخص شدن طرح شبکه، اقدام به کشیدن مسیر لوله رفت و برگشت می نماییم. انشعاب برگشت باید به دایره نزدیک رادیاتور وصل شود و انشعاب رفت به دایره دیگر اتصال یابد.

3. پس از رسم رادیاتورها و کلیه خطوط لازم، اقدام به اندازه گذاری قطر لوله ها و نوشتن مشخصات رادیاتورها می نماییم. قطر هر قطعه لوله را در حد فاصل دو انشعاب بر حسب میلیمتر (یا اینچ) با استفاده از شابلن اعداد مناسب مقیاس پلان می نویسیم و با استفاده از یک خط رابط کمکی مشخص می نماییم. در صورت هم قطر بودن لوله های رفت و برگشت کنار هم، می توان از یک شماره با دو خط کمکی استفاده کرد. مشخصات رادیاتور انتخابی را که عبارت است از:

n : تعداد پره ها

L : طول بر حسب میلیمتر

H : ارتفاع رادیاتور

W : پهنا رادیاتور

به شکلی مناسب در کنار رادیاتور مثلاً بصورت radiator2.jpg می نویسیم. در اینجا منظور انتخاب یک رادیاتور 22 پره با ارتفاع 500، پهنای 200 و طول 990 میلیمتر می باشد.

· در نقشه های لوله کشی حرارت مرکزی، قطر لوله های قائم(رایزر) را در محلی که از آنها انشعاب گرفته می شود، می توان بصورت یک خط کسری نشان داد. عددی که در بالای خط کسری قرار میگیرد نشن دهنده اندازه قطر رایزر بالارونده و عدد زیر خط کسر نشان دهنده قطر رایزری است که به شبکه طبقه پایین متصل می گردد. مثلا علامت 50/32 نشان می دهد یک لوله قائم به قطر 50 میلیمتر از طبقه پایین به طبقه مورد نظر می رسد و پس از انشعاب گیری با قطر 32 میلیمتر به طبقه بالاتر می رود.

95.gifمنبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

95.gifدریافت مطلب فوق بصورت PDF

100.gifحجم: 156 کیلوبایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...