رفتن به مطلب

استفاده از تحلیل تکنیکال در بازار مبادلات ارز


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

[h=3]تحليل تکنيکال در بازار مبادلات ارز[/h] همانطور که در درس دوم اشاره شد، تحليل تکنيکال بررسي نمودار قيمت و شناسايي الگوهاي قيمتي در جهت پيش بيني حرکت هاي آينده بازار مي باشد. مهمترين ابزار يک تحليل گر تکنيکال (Technical Analyst) نمودار تغييرات قيمت مي باشد. در اين درس انواع نمودارها را خواهيم شناخت و با پايه اي ترين ابزار تحليل آنها يعني خطوط حمايت – ساپورت (Support) و خطوط مقاومت – رزیستانس (Resistance) آشنا خواهيم شد.

بهتر است در همين ابتداي کار با اصطلاح بازه زماني – تایم فریم (Time Frame) آشنا شويد. همانطور که از اسم آن پيدا است بازه زماني اشاره دارد به مدت زماني که تغييرات قيمت در آن ثبت مي شود. به عنوان مثال اگر قيمت را در پايان هر هفته بر روي نمودار ثبت کرده و اين نقاط را به هم متصل کنيم، نموداري به دست مي آيد که مي گوييم بازه زماني آن هفتگي است و يا اگر اين کار را براي هر ساعت انجام دهيم، يعني قيمت را در پايان هر ساعت بر روي نمودار ثبت کنيم، نموداري با بازه زماني يک ساعته به دست مي آوريم.

[h=3]آشنايي با انواع نمودارها – چارت[/h] نمودارها اصلي ترين ابزار تحليل تکنيکال مي باشند. هر نمودار از دو پارامتر اصلي تشکيل شده، قيمت و زمان. قيمت در محور عمودي نمودار و زمان در محور افقي قرار دارد.

قيمت در هر نموداري برگرفته از ارزش شاخص، کالا يا ارزش ارز اول نسبت به ارز دوم مي باشد.

زمان نيز بازه زماني هر نمودار را نمايش مي دهد بازه هاي زماني نمودارها از تيک چارت (تغيير لحظه اي قيمت) تا نمودارهاي ساعتي، روزانه و حتي ماهانه مي تواند متغير باشند. تغييرات قيمت در بازه هاي مختلف نمودار به اشکال متفاوتي نمايش داده مي شود. اما در کل ماهيت تفسير نمودارها در بازه هاي مختلف تفاوت چنداني ندارد.

[h=3]نمودارهاي ميله اي – بار چارت (BarChart)[/h] معمولا در آموزش نمودارها، ابتدا نمودار خطي را بيان مي کنند اما ترجيح مي دهم که ابتدا شما را با نمودار ميله اي آشنا کنم. قبل از اينکه وارد جزئيات يک نمودار ميله اي شويم مايل هستم شما را با مفهوم تايم فريم (TimeFrame) يا بازه زماني آشنا کنم. هر نمودار قيمت، بنا به انتخاب کاربر مي تواند بازه هاي زماني متفاوتي را نشان دهد از بازه يک دقيقه اي (يا تيک چارت) تا بازه زماني هفتگي و حتي ماهيانه. وقتي که شما براي نمودار خود تايم فريم يک روزه را انتخاب مي کنيد، يعني هر واحد بر روي محور زمان (محور افقي) نشان دهنده يک روز است. به همين ترتيب اگر تايم فريم يک ساعته را انتخاب کنيد، هر واحد بر روي محور افقي نمودار برابر يک ساعت خواهد بود.

به بحث اصلي در مورد نمودار ميله اي برگرديم. اگر به تصوير زير توجه شود (شکل ظاهري يک نمودار ميله اي) نمودار ميله اي از تعداد زيادي از اين ميله ها (Bars) تشکيل شده که هر کدام از اينها، تغييرات قيمت را در بازه زماني انتخاب شده نشان مي هند. يعني به طور اجمالي مي گويند که در بازه زماني مورد نظر چه اتفاقي روي داده و چه تغييراتي در آن ايجاد شده است.

فرض کنيم بازه زماني (تايم فريم) يک روزه را انتخاب کرده ايم. در اين حالت هر ميله نشان دهنده يک روز مي باشد. زائده سمت چپ ميله قيمت باز شدن (Open Price) را نشان مي دهد. يعني در روز مورد نظر، اولين قيمت چه عددي بوده است. زائده سمت راست قيمت بسته شدن (Close Price) را نمايش مي دهد. يعني قيمت در آخرين لحظه از آن روز را نشان مي دهد. نقطه پاييني ميله حداقل قيمتي را نشان مي دهد که در آن روز وجود داشته است (Low Price) و به همين ترتيب نقطه بالايي ميله حداکثر قيمت آن روز را نشان مي دهد( High Price). حالا دوباره به شکل ظاهري يک ميله از نمودار ميله اي نگاه کنيد و سعي کنيد مطالب گفته شده را به خاطر بسپاريد. با کمي دقت متوجه مي شويد که اگر در يک ميله (Bar) قيمت باز شدن (Open) پايين تر از قيمت بسته شدن (Close) باشد، يعني در آن بازه زماني قيمت صعود کرده و يا بالعکس. اين چهار قيمت براي هر بازه زماني بسيار مهم هستند و بعد ها استفاده زيادي از آنها خواهيم کرد. پس حتما مفهوم High، Low، Open، Close را به خوبي ياد بگيريد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]نمودارهاي خطي – لاین چارت (Line Chart)[/h] نمودار خطي ساده ترين نوع نمودار مي باشد. در اين نوع از نمودار، قيمت هاي Close در هر بازه زماني به هم متصل شده و نمودار را به وجود مي آورند و در اين نمودار نمي توانيم قيمت Open، High، Low را مشاهده کنيم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]نمودارهاي شمعي – کندل استیک چارت (CandleStick Chart)[/h] نمودار شمعي (Candlestick) يکي از پر کاربردترين نمودارها مي باشد که در واقع نسخه تکامل يافته نمودار ميله اي است. از اين نوع نمودار ژاپني ها در قرن هجدهم استفاده مي کرده اند که تاريخچه آن در نوع خود جالب است.

همانطور که در نمودار ميله اي هر ميله نشان دهنده تغييرات قيمت در يک بازه زماني بود، در نمودار کندل استیک Candlestick نيز هر کندل نشان دهنده قيمت باز شدن، بسته شدن، قيمت حداکثر و قيمت حداقل در بازه زماني مورد نظر است. همانطور که در شکل ظاهري يک کندل مشاهده مي کنيد، هر کندل شامل يک قسمت پهن (بدنه يا Body) و دو خط نازک در بالا و پايين (Shadow) است. فاصله بين قيمت Open و قيمت Close بدنه را تشکيل مي دهد و قيمت High و Low را خط هاي باريک (سايه و Shadow نيز خوانده مي شوند) نمايش مي دهند.

علت اينکه آنقدر افراد نمودار کندل استيک را بر نمودار ميله اي ترجيح مي دهند اين است که در نمودار شمعي، صعودي و نزولي بودن قيمت در هر بازه زماني به راحتي قابل تشخيص است. معمولا کندل هاي صعودي – بولیش کندل (Bullish Candle) با رنگ سبز، سفيد، آبي و يا توخالي نمايش داده مي شوند و کندل هاي نزولي – بریش کندل (Bearish Candle) با رنگ مشکي، قرمز، قهوه اي و يا توپُر نشان داده مي شوند.

شکل ها و الگوهايي که کندل ها با قرار گرفتن در کنار يکديگر ايجاد مي کنند مطالب بسياري را بيان مي کنند که بعد ها مفصل به آنها خواهيم پرداخت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]آشنايي با تعريف ساپورت و رزیستانس S&R[/h] به طور کلي براي هر معامله، نياز به سه فاکتور مي باشد تايين جهت، نقاط خروج (حدضرر و حدسود) و حجم. در گذشته در مورد تکنيک هاي مديريت سرمايه و تعيين حجم معامله به تفصيل صحبت کرديم اما دو فاکتور ديگر چيست ؟ مهمترين هدف هر تريدر براي افزايش سرمايه تشخيص جهت بازار مي باشد جهت از آن رو حائز اهميت است که سود معامله گران از تشخيص درست جهت ساخته مي شود تنها هدف بايد اين باشد که تريدر جهت غالب خريداران يا فروشندگان را تشخيص دهد و همسو با آنان وارد بازار شود. از آنجا که پويايي بازارمبادلات ارز يعني حجم و تعداد زياد خريداران و فروشندگان از تغييرات قيمت ها و جهات آنها ناشي مي شود تشخيص نقاط تغيير قدرت بين خريداران و فروشندگان از مهم ترين مباحث تحليل تکنيکال مي باشد. بنابراين نقاط تغيير جهت روند اصلي قيمت از صعودي به نزولي و يا از نزولي به صعودي از اهميت بالايي برخوردار است. نقاط حداقل (Minimum) که روند نزولي قيمت با برخورد به آنها تغيير جهت داده و به روند صعودي تبديل مي شود را نقاط حمايت يا Support (به اختصارS) مي ناميم و به نقاط حداکثر (Maximum) که روند صعودي قيمت با برخورد به آنها تغيير جهت داده و به روند نزولي تبديل مي شود را نقاط مقاومت يا Resistance ( به اختصارR) مي گوييم. درک و تشخيص نقاط S و R براي معاملات از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. در پنج درس آينده انواع روش هاي تشخيص و استفاده از نقاط حمايت و مقاومت توضيح داده خواهد شد.

[h=3]شناسايي اصول تشخيص ساپورت و رزیستانس S&R[/h] اولين گام براي تشخيص نقاط بازگشت قيمت (S&R) مکان هايي روي نمودار مي باشد که در گذشته معامله گران نسبت به آن قيمت ها عکس العمل نشان داده اند عموما از اين نقاط در اصطلاح به ساپورت و رزيستنس چشمي ياد مي کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

همانطور که در شکل مشاهده مي شود با دوبار برخورد قيمت به سطح قيمتي خاص زماني که بار سوم قيمت به اين سطوح مي رسد حجم زيادي از معاملات خريد به فروش يا بالعکس تبديل مي شود و از همين رو بازار در جهت معکوس حرکت مي کند.

[h=3]اصول استفاده از ساپورت و رزیستنس Support & Resistances[/h] در زمان تشخيص ساپورت S و رزیستنس R مي توان با مد نظر قراردادن قوي بودن اين سطوح، انتظار داشت قيمت در هنگام برخورد با آنها در خلاف جهت روند قبلي حرکت کند و معامله در جهت خلاف روند قبلي بايد انجام شود. البته تا زماني که تجربه و دانش تشخيص بجا و درست محدوده هاي S&R را بدست نياورده ايد توصيه نمي شود که به اين شکل معامله کنيد .

[h=3]اصول درجه اهميت ساپورت و رزیستنس S&R[/h] درجه اهميت ساپورت و رزيستنس به عوامل گوناگوني مربوط است. اما در اينجا به ساپورت و رزيستنس هاي مختلف و درجه اهميت آنها خواهيم پرداخت.

ساپورت و رسيستنس چشمي: همانطور که در گذشته ذکر شد معمول ترين نقاط بازگشت بازار نقاطي است که در گذشته بازار نسبت به آنها عکس العمل نشان داده است. درجه اهميت S و R چشمي به عوامل گوناگوني بستگي دارد. هر چه تعداد دفعات بازگشت قيمت از سطحي بيشتر باشد اهميت آن قيمت بيشتر است اگر قيمتي در S يا R سه بار باز گشته باشد بسيار اهميت بيشتري نسبت به خطي دارد که تنها يک بار قيمت از آن مکان بازگشته است. هرچه S يا R در نمودار بلند مدت تري مورد بررسي قرار بگيرد اهميت آن سطوح بيشتر مي باشد. به عنوان مثال بايد درک کنيم اهميت ساپورت و رزيستنس در نمودار هفتگي بيشتر از نمودار چهار ساعته و در نمودار چهار ساعته بسيار قوي تر از نمودار 15 دقيقه است. نکته ديگر، ساپورت رزيستنس هاي احساسي مي باشد، ساپورت و رزيستنس هايي که بازار در گذشته هاي دور به آنها رسيده و بازار سالهاست که آن قيمت را مشاهده نکرده. S و R ديگري که در اين دسته جاي مي گيرد نقاط Even مي باشد نقاط Even در مبادلات ارز قيمت هايي است که از پنج رقمي که عموما ارزها در مقابل يکديگر محاسبه مي گردند دو رقم سمت راست به عدد دو صفر برسد. از آنجا که در جاهايي که بازار به رقم صحيح دو صفر مي رسد نرخ برابري يک واحد اصلي تغيير ميکند از لحاظ احساسي بازار نسبت به اين اعداد واکنش نشان مي دهد. مثال اين مورد زماني است که نرخ برابري يورو به دلار از 1.2999 به 1.3000 مي رسد. در اين زمان شايد بازار نسبت به تغيير برابري اين جفت عکس العمل نشان بدهد و اجازه رسيدن قيمت به سطوح بالاتر را ندهد. در درس هاي آينده با ساپورت و رسيستنس هاي ديگري نيز آشنا خواهيم شد.

[h=3]استفاده ازتعويض نقش و شکسته شدن ساپورت و رزیستنس S&R[/h] از آنجا که ساپورت و رزيستنس ها براي بازار سطوح قيمتي مهمي به شما مي روند حتي با شکسته شدن اين سطوح و عبور قيمت از آنها امکان اينکه قيمت در آينده نسبت به آنها عکس العمل نشان بدهد بسيار بالا مي باشد و در بازگشت نقش S يا R با يکديگر تعويض مي شود. ساپورت در آينده نقش يک رزيستنس را بازي مي کند يا يک رزيستنس مانند يک ساپورت ايفاي نقش مي کند. همانطور که در شکل زير مشاهده مي کنيد عبور قيمت از يک ساپورت، نقش رزيستنس را در آينده به آن خط واگذار کرده و بازار نسبت به آن خط عکس العمل نشان داده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در زير نمودار روزانه دلار به ين ژاپن ديده مي شود. قيمت 108.95 در ابتدا نقش رسيستنس و پس از شکسته شدن تبديل به ساپورت مي شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]آشنايي با محدوده هاي S&R Zone[/h] محدوده هاي ساپورت و رسيستنس خطوطي نزديک به هم هستند که نقش ساپورت يا رسيستنس را بازي مي کنند. قيمت در نمودارهاي روزانه و پايين تر با اختلاف چند پيپ و در نمودارهاي هفتگي و ماهانه با اختلاف چند ده پيپ نسبت به محدوده هاي ساپورت و رسيستنس عکس العمل نشان مي دهد. در شکل زير محدوده رزيستنسي را مي بينيد که روند صعودي قيمت با هر بار رسيدن به اين محدوده تبديل به روندي نزولي شده است.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]اصول کاربا ساپورت و رزیستنس S&R[/h] با شناسايي و بکارگيري محدوده هاي حمايت و مقاومت يک معامله گر مي تواند به درستي معاملات خود را مديريت نمايد. کسب تجربه در استفاده از ساپورت و رزيستنس نکته مهمي مي باشد. تنها از طريق زير نظر گرفتن بازار و کار با اين خطوط مي توان مهارت خود را در استفاده از خطوط ساپورت و رزيستنس بهبود بخشيد. توصيه مي شود در زمان شکسته شدن يک S يا R تا زمان بسته شدن کندل صبر نماييد. با رد شدن قيمت وارد معامله نشويد. امکان بازگشت قيمت به سطح ساپورت يا رسيستنس بسيار زياد است. به طور کلي به علت اينکه هيچ موضوعي در بازار قطعي نمي باشد حتي در صورتي که تشخيص داديد قيمت از سطح مورد نظر نمي گذرد از عوامل تاييد کننده ديگر نيز استفاده کنيد. يکي از روش هاي کاربردي ديگر براي استفاده از S و R تاييد گرفتن از نمودارهاي بلند مدت (تايم فريم بالاتر) مي باشد. در اين صورت بسياري از سيگنال هاي خطا، ***** شده و از معاملات اشتباه جلوگيري مي شود. در انتها دوباره تاکيد مي شود تا زماني که تجربه کافي به دست نياورده ايد از معامله در حساب حقيقي بپرهيزيد و تا حد امکان در حساب هاي دمو بر تجربيات خود بيافزاييد.

[h=3]اصول استفاده از گپ ها و کاربردشان به عنوان S&R[/h] گپ در اصطلاح به شکاف قيمت در بين دو بازه زماني (دو کندل) در نمودار گفته مي شود. در فاصله گپ عموما معامله اي انجام نشده است و عرضه و تقاضا در نقطه انتهاي گپ براي ارائه قيمت جديد به توازن رسيده است.

با اينکه عموما در بازار مبادلات ارز به علت 24 ساعته بودن و پيوستگي قيمت ها گپ هاي بسيار کمي مشاهده مي شود، اما به علت وجود گپ ها در مباحث ساپورت و رزيستنس به توضيح در مورد آنها مي پردازيم.

گپ ها به طور عمومي به سه دسته تقسيم مي شوند:

Breakaway Gap

Measuring Gap

Exhaustion Gap

1- گپ شکست بعد از يک روند خنثي، براي ايجاد يک روند بلند مدت در خلاف جهت روند قبلي ايجاد مي گردد. در اغلب موارد قيمت، گپ ايجاد شده را کاملا پر نمي کند. اين گپ نشان دهنده آغاز يک روند بلند مدت مي باشد.

2- گپ امتداد معمولا در ميانه يک روند اتفاق مي افتد و معمولا از گپ شکست بزرگ تر مي باشد در اغلب موارد قيمت اين گپ را نيز کاملا پر نمي کند. با اندازه گيري فاصله ابتداي روند تا گپ امتداد، مي توان انتظار همين فاصله را از گپ امتداد تا پايان روند داشت.

3- گپ خستگي در پايان روند ايجاد مي شود. قيمت پس از ايجاد گپ خستگي خيلي زود گپ را پر مي کند. در نقطه مقابل گپ خستگي و در روند معکوس عموما گپي خلاف گپ خستگي در قسمتي از آن ايجاد مي شود که تاييدي بر گپ خستگي و آغاز روند جديد است که مي تواند تشکيل دهنده الگوي جزيره اي قيمت باشد.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

همانطور که در شکل ملاحظه مي کنيد گپ اول يک گپ خستگي مي باشد که در انتهاي يک روند صعودي تشکيل شده و پس از ايجاد گپ خستگي در انتهاي روند صعودي الگوي جزيره اي تشکيل شده است. بيضي دوم گپ شکستي را نمايش مي دهد که آغاز يک روند نزولي را نويد مي دهد و بيضي سوم يک گپ امتداد است که ادامه روند را تاييد مي کند فاصله نوک قله روند نزولي تا گپ سوم دقيقا به اندازه ادامه روند نزولي مي باشد و بدين وسيله امکان اندازه گيري اولين نقطه بازگشت در روند نزولي قيمت قابل پيش بيني بوده است.

گپ ها در اکثر موارد ساپورت و رزيستنس هاي بسيار قوي هستند و نقاط باز شدن گپ ها براي معامله گران نقاطي هم تراز ساپورت و رزيستنس هاي قوي مي باشند. با اينکه در مبادلات ارز گپ هاي کمي داريم اما در زمان اعلام خبرهاي فرار و فاصله بسته بودن بودن بازار در روزهاي شنبه و يکشنبه گپ هايي بوجود مي آيد که با توضيحاتي که در بالا داده شد مي توان از آنها استفاده کرد. در فصل بعد به توضيحات نوعي ديگر از S و R يعني خطوط روند مي پردازيم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...