رفتن به مطلب

مطالعه روند پيري و مرگ ستاره ها ممكن شد


ارسال های توصیه شده

محققان با كمك تلسكوپ كپلر موفق به كشف شواهدي از قلب ستاره‌هاي در حال مرگ شدند كه مي‌تواند به آنها در درك روند پيري و مرگ خورشيد كمك كند

تلسكوپ فضايي كپلر يكي از موفق‌ترين پروژه‌هاي كنوني سازمان ناسا به شمار مي‌رود اما نگريستن به درون قلب يك ستاره در حال مرگ براي اين تلسكوپ موفق نيز دو سال زمان برده است.

گروهي از محققان دانشگاه لوون در بلژيك با تجزيه و تحليل پالس‌هاي نوري مشهور به "ستاره لرزها" كه از ميان ستاره‌هاي سرخ متورم عبور مي‌كنند، دريافتند هسته اين ستاره‌ها 10 برابر سريع‌تر از سطح آنها مي‌چرخد. درك چگونگي چرخش يك ستاره در اعماق ساختارش مي‌تواند به دانشمندان در درك چگونگي روند كهنسال شدن ستاره‌هايي مانند خورشيد زمين كمك كند.

سطح ستاره‌هاي غول پيكر سرخ چرخشي آرام دارند به طوري كه تكميل يك دور كامل شايد بيش از يك سال به طول بيانجامد اما محققان كشف كردند كه هسته اين ستاره‌ها سرعتي 10 برابر بيشتر از سطح‌شان دارد. خورشيد نيز پيش از مرگش در حدود پنج ميليارد سال آينده به ستاره سرخ و غول پيكري تبديل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان با استفاده از يافته‌هاي جديد اعلام كردند هسته‌هاي اين ستاره‌ها يكبار در ماه به دور خود مي‌چرخند. محققان امواجي كه از ميان ستاره‌ها عبور كرده و بر روي سطح درخشان ستاره‌ها به شكل تغييرات ريتميك پديدار مي‌شوند را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

مطالعه بر روي اين نوع از امواج لرزه شناسي نجومي ناميده مي‌شود، مطالعاتي كه مي‌توانند شرايط حاكم بر قلب ستاره‌ها را كه همواره از ديد پنهان هستند، آشكار سازند.

محققان امواج مختلف بخش‌هايي متفاوت از ستاره را بررسي كرده و به واسطه مقايسه دقيق عمقي كه امواج از آن به سطح سفر كرده‌اند، شواهدي را از سرعت چرخش و افزايش سرعت در هسته ستاره به دست آورند.

به گفته محققان اين قلب ستاره‌ها است كه روند تكاملي پيري و مرگ ستاره‌هايي مانند خورشيد زمين را آشكار مي‌سازد.

 

منبع: همشهري

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...