رفتن به مطلب

منبع تغذیه " تبدیل ولتاژ ac به dc"


ارسال های توصیه شده

منبع تغزیه برای تبدیل ولتاژ AC به DC بکار میره. قبل از همه چیز یه چیزی یادم اومد که باید بگم. اونم اینه که در بعضی از مدار های الکترونیکی، ما علاوه بر ولتاژ صفر نیاز به ولتاژ مثبت و منفی داریم یعنی 9+ ولت ، 9- ولت و 0 ولت .

pwrsdual.gif

 

برای مثال ما می خواهیم تبدیل ولتاژ 230 ولت برق شهری رو به ولتاژ 5 ولت قابل استفاده برای مدار های الکترونیکی مورد بررسی قرار بدیم.

برای این کار باید مراحل زیر رو انجام بدیم:

دوم باید ولتاژ AC کاهش یافته رو به ولتاژ DC تبدیل کنیم.برای این کار از چهار دیود استفاده میکنیم ....که حالت بسته شدن این چهار دیود رو می تونید در شکل زیر ببینید. البته چون در الکترونیک تبدیل ولتاژ AC به DC پرکابرد ه این چهار دیود و تبدیل به یک قطعه ی مجزا به نام پل دیود کردند که استفاده از این قطعه خیلی بهتره . تا ایجا ما موفق به تبدیل ولتاژ AC به DC شدیم اما این ولتاژ برای استفاده در مدار های الکترونیکی قابل استفاده نیست ( با نگاه کردن به شکل زیر میبینید که شکل موج سینوسی ولتاژ AC به شکل موج ولتاژ DC تبدیل شده ولی باز هم دارای نوسان است ) البته از این نوع ولتاژ برای شارژ باتری های شارژی خیلی خوبه. چون همین نوسان موجود در ولتاژ باعث زود تر شارژ شدن باتری میشه!

brect.gif

dcvary.gif

نکات:

1- هر قطعه الکتونیکی مقداری انرژی تلف میکنه ! دیود و پل دیود هم همین طور ! پس باید به مقدار واتی که ترانسفومر میتونه تولید کنه و مقدار واتی که شما برای مدارتون نیاز دارید توجه کنید و با توجه به این، دیود یا پل دیود رو انتخاب کنید ! به طور مثال فرض کنید یه ترانسفومر دارید که میتونه ولتاژ 12 ولت و جریان 3 آمپر (36 وات ) رو تولید کنه حالا اگه شما از یه پل دیود 10 وات (توان=ولتاژxجریان) استفاده کنید خروجی شما همان 10 وات است و اگر مدار شما بالا تر از 10 وات لازم داشته باشد پل دیود شما آسیب میبیند!

2- استفاده از پل دیود به جای دیود بهتره چون اولا جم و جور تره دوما اینکه مقدار زیادی از اون انرژی تلف شده که در بالا صحبتشو کردیم به گرما تبدیل میشه و ما باید از خنک کننده (هیتسینک ) استفاده کنیم و با توجه به شکل ظاهری دیود این کار غیر ممکنه!!

در شکل سمت راست میتونید دیود و در شکل سمت چپ پل دیود و ببینید.

diode.jpgimages?q=tbn:ANd9GcTm8VrSr9M4f3dbFY8bukkYGlDQ6kpcNMJD2T91imEeBrnY5S6sJA

3- هیتسینک ها (heatsink) در شکل ها و آلیاژ های متنوعی و با توجه به مکان استفاده از آن ساخته میشن ! به طور مثال، که تا حالا حتما دیدینش هیتسینگ CPU کامپوتر ه که یک جسم نقره ای رنگ به شلل پره پره است که روی CPU قرار میگیره و فن روی اون بسته میشه.

باید به وسیله یک کاهنده ی (ترانسفرمر=Transformer) ولتاژ 230 ولت رو به ولتاژ پایین تر (حدودا بین 9 تا 15 ولت) تبدیل کنیم.

 

pwrsupac.gif

شکل زیر یه ترانسفرمر ه !

transfor.jpg

لینک به دیدگاه

حالا باید ولتاژ بدست اومده رو با استفاده از یک خازن به یک ولتاژ هموار تبدیل کنیم.

با قرار دادن خازن در مدار ( نحوه قرار دادن خازن در شکل زیر آمده است) شکل موج ولتاژ ما(شکل زیر) به صورت هموار در میاد .این نوع ولتاژ باز هم کمی نویز در شکل موج خود دارد ولی در اکثر مدار های الکترونیکی استفاده میشه.

pwrsupsm.gif

با توجه به شکل زیر : وقتی ولتاژ از 0 تا مقدار زیادی افزایش می یابد خازن د رحال شارژ ( قسمت سبز رنگ شکل) شدن است و وقتی ولتاژ از مقدار بیشینه ی خود در حال کاهش است ، خازن شارژ شده مانع آن می شود .( قسمت ابی رنگ شکل)

smoothng.gif

نکات:

1- چگونه ظرفیت و ولتاژ خازن مناسب رابدست بیاریم؟ ( ظرفیت بدست اومده از فرمول زیر 10% ولتاژ رو هموار میکنه که برای اکثر مدار های الکترونیکی مناسبه، برای هموار کردن بیشتر باید از خازن با ظرفیت بیشتر استفاده کنید.)

 

[TABLE]

[TR]

[TD]ظرفیت خازن با 10% هموار سازی= [/TD]

[TD]5 × Io [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Vs × f[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Io = جریان خروجی از پل دیود بر حسب آمپر.

Vs = ولتاژ خروجی از پل دیود.

f = فرکانس ولتاژ AC خروجی ار ترنسفرمر ( که برای برق شهری ایران 50 هرتز است)

 

ولتاژ مناسب خازن باید 1.4 برابر ولتاژ خروجی از پل دیود باشد . چرا؟

چون به طور مثال وقتی ما یک ولتاژ 6 ولت AC ( ولتاژ موثر = RMS ) را به DC تبدیل میکنیم مقداری انرژی در دیود ها تلف میشن و ولتاژ 4.6 DC رو به ما میدن ...حال که از خازن استفاده می کنیم (با توجه به شکل بالا) ولتاژ از حد موثر خود بالا تر میره . که برابر 4.6*1.4 = 6.4 میشه!!

توصیه : چون برق شهری نوسان داره ولتاژ خازن رو کمی بالا تر از 1.4 برابر قرار بدین .

لینک به دیدگاه

در بر خی از مدار ها ما نیاز به ولتاژ کاملا هموار داریم مثلا در میکروکنترولر ها و خیلی از IC ها! برای این کار از رگولاتور استفاده میکنیم ( به طور معمول IC های رگولاتور 5 ولت ، 12 ولت و 15 ولت روی 1 آمپر هستند)

شکل زیر یک IC رگولاتور 7805 است * 05 آخر شماره بیانگر ولتاژ رگولاتور ه ! 7812 = 12 ولت .

voltreg.jpg

شکل زیر نحوه بسته شدن رگولاتور در مدار و شکل موج ولتاژ رگولاتور شده است.

pwrsupre.gif

 

 

نکات:

1- رگولاتور ها هنگام کار کردن گرمای زیادی تولید میکنند که برای خنک نگه داشتن آن باید از هیتسینک استفاده کرد!

2- ولتاژ ورودی رگولاتر ها باید بیشتر از ولتاژ خروجی آن باشد ( یعنی اگر یه رگولاتور 7805 5ولت داریم ولتاژ ورودی که به رگولاتور می دیم تا اونو رگولار کنه باید بیش تر از 5 ولت باشه!!!)

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...