رفتن به مطلب

85 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها است / دو میلیون و 300 هزار خودرو فرسوده هنوز از رده خارج نشده


ارسال های توصیه شده

[h=4]رئیس سازمان حفاظت محیط زیست زیست:

85 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروها است / دو میلیون و 300 هزار خودرو فرسوده هنوز از رده خارج نشده

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس – گروه محیط انسانی: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خودروها را مسئول 85 درصد آلودگی هوای تهران دانست و گفت: دو میلیون و 300 هزار خودرو فرسوده هنوز از رده خارج نشده است. [/h] به گزارش سبزپرس، «محمدجواد محمدی زاده» شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه تا پایان سال آینده بنزین ساخت داخل و خودروهای وارداتی استاندارد یورو 5 خواهند داشت افزود: از 52 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در کشور14 و نیم میلیون لیتر استاندارد یورو 5 دارد که تا پایان سال 17 میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه تهران نیز به آن افزوده خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: خودروهای تولید داخل نیز تا پایان سال آینده باید استاندارد یورو 4 داشته باشند.

وی درباره آلودگی هوای شهرهای بزرگ به ویژه تهران گفت: حذف موتورهای دو زمانه، خارج کردن یک میلیون و 200 هزار خودرو فرسوده از شبکه حمل و نقل و گاز سوز کردن یک و نیم میلیون خودرو در چهار ونیم سال گذشته از اقدامات مؤثر برای کاهش آلودگی هوا بوده است.

محمدی زاده درعین حال اضافه کرد: دو میلیون و 300 هزار خودرو فرسوده هنوز از رده خارج نشده که این به دلیل مشکلات اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه 85 درصد آلودگی هوا از خودروهاست گفت: دولت منابعی را برای خارج کردن خودروهای فرسوده در نظر گرفته است و تا چهار سال آینده همه خودروهای فرسوده از رده خارج خواهند شد.

محمدی زاده افزود: با توجه به تولید سالانه یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور، میزان آلودگی هوا در مقایسه با گذشته کاهش یافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نارضایتی از عملکرد برخی دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا از وزارت نفت و صنایع به دلیل همکاری مناسب در این زمینه قدردانی کرد.

 

معاینه فنی هیچ وقت جدی گرفته نشده

وی معاینه فنی خودروها را عامل مهمی برای کاهش آلودگی هوا بیان و اضافه کرد: معاینه فنی هیچ وقت در کشور جدی گرفته نشده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست تلاش می کند پنج ساله بودن معاینه فنی خودروها را به یک سال کاهش دهد.

محمدی زاده مدیریت ترافیک، مهندسی معابر و فرهنگ سازی برای استفاده ازحمل و نقل عمومی را از راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ برشمرد.

 

شهرداری تهران اقدام موثری برای آلودگی هوا انجام نداده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیشترین مشکل آلودگی در تهران، اراک و اصفهان است گفت: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و سازمان توسعه فضای سبز شهر تهران اقدام مؤثری برای کاهش آلودگی هوا انجام نداده اند.

وی گفت: دولت برای توسعه فضای سبز به دلیل انگیزه کافی سازمان جنگل ها، منابع را به این سازمان برای اجرای سالانه 100 هزار هکتار جنگل کاری و بیابان زدایی اختصاص داده است.

اقای محمدی زاده با بیان اینکه شهرداری اصفهان و مشهد برای کاهش آلودگی هوا، عملکرد خوبی داشته اند گفت: مجوز استقرار به واحدهای صنعتی در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان به دلیل اقلیم جغرافیایی این شهر نمی دهیم و از استفاده مازوت در واحدهای صنعتی و تراکم آنها در این شهر جلوگیری می کنیم.

وی اضافه کرد: کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا وجود دارد و کار خود را انجام می دهد و در این زمینه کارگروه های استانی نیز بر اساس قانون، وظیفه خود را انجام می دهند.

 

تولید و واردات لنت های آزبستی متوقف شده است

محمدی زاده درباره آزبست در لنت های ترمز نیز گفت: تولید لنت هایی که در آنها از آزبست استفاده می شد تعطیل شده است و لنت های چینی نیز با منبع آزبست وارد کشور نمی شود.

 

شهرداری اصفهان: استفاده از مازوت عامل آلودگی هوای اصفهان است

«سید مرتضی سقاییان نژاد» شهردار اصفهان نیز در این برنامه موقعیت جغرافیایی اصفهان را موجب آلودگی هوای این شهر بیان و اضافه کرد: ساعت 11 پنجشنبه میزان PSI این شهر به 400 رسید.

سقاییان نژاد خودروهای فرسوده، تراکم واحدهای صنعتی و استفاده آنها از سوخت مازوت را از دلایل آلودگی شهر اصفهان برشمرد و گفت: در این شهر 90 هزار خودرو با عمر بیش از 30 سال و 240 هزار خودرو با عمر بیش از 20 سال در حال تردد هستند که تاکنون فقط 14 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.

وی گفت: کارخانجات اصفهان از شهریور امسال تا کنون 1.6 میلیارد لیتر مازوت استفاده کرده اند.

شهردار اصفهان بهبود حمل و نقل عمومی، ایجاد شهرداری الکترونیکی و استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی را ازجمله راهکارهای کاهش آلودگی هوای این شهر دانست.

 

سهم هزینه کرد شهرداری در حمل و نقل عمومی بیشتر از دولت است

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز تبدیل شدن کارگروه ملی به کارگروه های استانی کاهش آلودگی هوا را عامل بی توجهی دستگاه ها به ضرورت تلاش برای کاهش آلودگی هوا بیان کرد.

وحید نوروزی گفت: شهرداری تهران تا کنون 88 میلیارد تومان یارانه بلیت مترو داده، در حالی که دولت فقط 28 میلیارد تومان یارانه این وسیله حمل و نقل عمومی را پرداخت کرده است.

وی گفت: پیشنهاد کرده ایم برای کاهش آلودگی هوا زمان معاینه فنی خودروها از پنج سال به یک سال کاهش یابد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...