Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۸۸ بررسی نقشه های الگوهای رفتاری نشان می دهد که حالات بحرانی هنگامی پدید می آید که رابطه معقول بین فرم فضا و عملکردهای معقول وجود ندارد. - قرارگیری غلط کاربری ها (مثلاً خرده فروشی ها) که باعث تراکم بیش از حد می شود. - عدم تناسب تراکم محیط با فضای مورد استفاده - عدم استفاده از ابزار و تکنیک جهت متمایز کردن فضا مانند: محل نشستن محل ایستادن محل عبور - رفتار استفاده کنندگان صرف نظر از تبعیت فرهنگ به شدت تحت تأثیر وضع موجود فضا قرار می گیرد و موانع وضع موجود را به وجود می آورند. - اتوبوس مسافرینش را در وسط میدان پیاده می کند - اتومبیل های شخصی که در هر جایی اقدام به پیاده کردن یا سوار کردن مسافر می کنند عوامل اقلیمی: مثلاً با گرم تر شدن هوا عامل سایه و آفتاب تعیین کننده رفتار انسان هستند. با سرد تر شدن هوا فضاهای سرپوشیده و محصور مطلوبیت بیشتری می یابند. مسائل خاص مربوط به عابر پیاده - عابر پیاده محدودیت های چندانی برای خود قائل نیست. - اهمیت ندادن به عابر پیاده سبب ایجاد رفتار های غیر مجاز می شود. - دیده نشدن فعالیت های دیگر عابر پیاده ایستادن وصحبت کردن ایستادن و تماشا کردن ایستادن در حال انتظار نشستن و ... ایده هایی برای طراحی میدان انقلاب با توجه به مسائل خاص رفتاری آن : در اینجا هدف به وجود آوردن تغییرات کلی نیست زیرا چنین کاری مستلزم در دست داشتن اطلاعات وسیع تر و تصمیم گیری های جامع تری است که خارج از امکانات هدف ما می باشد. هدف اصلی جوابگویی به الگو های رفتاری پیاده ها بوده است : - توجه به هندسه کلی فضا و زیبایی آن در چارچوب امکانات موجود طرح - عقب نشینی احتمالی ساختمان های اطراف میدان و به وجود آوردن فضای بیشتر برای پیاده ها و فعالیت هایشان - انتقال فعالیت های با تراکم زیاد به محل های کم تراکم تر - حذف کامل موانع و تعمیر و مرمت کف پوش ها، جداول و نرده ها و ... - استقرار مبلمان شهری به طوری که راه پیاده را سد ننماید - در نظر گرفتن محل مناسب برای نشستن با توجه به حرکت پیاده و کاربری های اطراف - در طراحی مبلمان شهری خصوصیات فرهنگی و اقلیمی در نظر گرفته شود - در نظر گرفتن مسیر های مربوط به عابر پیاده به طوری که باعث اطمینان و آرامش خاطر عابر گردد - پیش آمدگی فضاهای پیاده در محل های خاص به منظور تأمین محل مناسب برای انتظار پیاده ها - تعریض خط کشی های عابر پیاده بر اساس الگو های رفتاری - استفاده از درخت، باغچه و نرده جهت محدود کردن دسترسی پیاده ها به فضاهای غیر مجاز ( فضاهای مخصوص سواره) - استفاده از درخت جهت کنترل عوامل اقلیمی در محل توقف پیاده ها - استفاده از یک کفپوش خاص برای کل فضای میدان به منظور انسجام بخشیدن به کل فضا - در نظر گرفتن رامپ با حداکثر شیب 8% جهت استفاده معلولین و سایر پیاده ها - استفاده از موانع خاص جهت جلوگیری از ورود موتورسواران به فضاهای مخصوص عابر پیاده - استفاده از چراغ مخصوص عابر پیاده و تابلو جهت هدایت پیاده ها - انتقال ایستگاه های اتوبوس و مینی بوس به خارج از میدان - انتقال کاربری های ناسازگار : فروشگاه مصالح ساختمانی منابع و مآخذ - لنگ، جان، آفرینش نظریه معماری:نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه علیرضا عینی فر، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، بهار 1381، چاپ اول - تی هال، ادوارد، بعد پنهان، ترجمه منوچهر طبیبیان، مؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران، پاییز 1376، چاپ اول - آلتمن، ایروین، محیط و رفتار اجتماعی:خلوت، فضای شخصی، قلمرو و ازدحام، ترجمه علی نمازیان، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1382 - بحرینی، سید حسین، تحلیل فضاهای شهری: در رابطه با الگوهای رفتاری استفاده کنندگان و ضوابطی برای طراحی، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تابستان 1383، چاپ سوم - سرج چرمایف و کریستفر الکساندر، عرصه های زندگی جمعی و زندگی خصوصی: به جانب یک معماری انسانی، ترجمه منوچهر مزینی، مؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران، زمستان 1376، چاپ سوم - رابرت گیفورد، شخصیت و محیط، معماری و فرهنگ ، شماره 2و3 - رابرت گیفورد، فضاهای شخصی ، معماری و فرهنگ ، شماره 2و3 - رابرت گیفورد ، حریم خصوصی ، معماری و فرهنگ ، شماره 2و3 - رابرت گیفورد ،ادراک و شناخت محیطی، معماری و فرهنگ ، شماره 2و3 - مطلبی ، قاسم ، روانشناسی محیطی : در خدمت معماری و طراحی شهری ، هنر های زیبا ، شماره 10 ، زمستان 1380 - پاکزاد ، جهانشاه ، فرهنگ کارشناسی و فرهنگ مردم ، معماری و شهرسازی ، دوره دوم شماره 8 ، زمستان 1380 آیدا ابولاحرار ، زهرا دری / دانشجویان کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 8 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده