رفتن به مطلب

خوشا شیراز و آش بی مثالش


Ssara

ارسال های توصیه شده

با شروع پاییز یکی از میوه های زیبایی که به بازار می آید، انار است. بسیاری از خانواده ها در روزهای سردتر از این میوه، آشی خوش طعم تهیه می کنند و به این بهانه دور هم جمع می شوند..

 

البته این آش در هر نقطه ای از این کشور پهناور، دستور پختی خاص دارد برخی در آن لپه می ریزند و برخی عدس و لوبیای قرمز را اجزای تشکیل دهنده آن می دانند. مازندرانی ها هم به آن باقلای خاص این منطقه را اضافه می کنند. ما برای شما دستور پخت، آش انار شیرازی را انتخاب کرده ایم.

لینک به دیدگاه

● نـکـتـه هـای خـانـه داری

 

 

بسیاری از خانم ها آب یک کیلوگرم انار را می گیرند تا آب اناری که استفاده می کنند، تازه باشد. البته در صورت دسترسی نداشتن به آب انار، می توان به آن رب انار اضافه کرد که در این صورت رنگ آش تیره تر خواهد شد. برای حفظ ویتامین ها و موادمغذی آب انار و سبزی های برگ سبز، توصیه می شود آنها را در مراحل پایانی پخت اضافه کنید. در ضمن هرچه سبزی های مصرفی با چاقوی تیزتر و درشت تر خرد شوند، ارزش غذایی شان بیشتر حفظ می شود.

لینک به دیدگاه

● مـقـدار کـالـری

 

 

این آش در مجموع ۱۵۲۵ کیلوکالری انرژی دارد که در صورت تقسیم آن میان ۴ نفر، به هریک بیش از ۳۸۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته اضافه کردن نعناع داغ و کشک مقدار کالری دریافتی را حداقل ۱۰۰ کیلوکالری دیگر افزایش می دهد.

لینک به دیدگاه

● مـواد لازم (برای۴ نفر)

 

 

برنج/ ۱ لیوان/ ۱۶۰ کیلوکالری

سبزی آش(تره جعفری گشنیز نعناع)/ ۶ لیوان/ ۱۵۰ کیلوکالری

لپه / ۵/۰ لیوان/ ۸۰ کیلوکالری

پیاز متوسط/ ۲ عدد/ ۲۵ کیلوکالری

گوشت چرخ کرده/ ۳۰۰ گرم/ ۵۵۰ کیلوکالری

آب انار/ ۱ لیتر/ ۲۰۰ کیلوکالری

روغن کانولا/ ۴ قاشق غذاخوری/ ۳۶۰ کیلوکالری

نمک و فلفل سیاه/ به مقدار لازم/ ۰۰۰ کیلوکالری

گلپر/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۰۰۰ کیلوکالری

لینک به دیدگاه

● طـرز تـهـیـه

 

در یک قابلمه بزرگ، لپه و یک پیاز را در ۲ قاشق غذاخوری روغن سرخ و ۴ تا ۵ لیوان آب به آن اضافه کنید. بعد از جوش آمدن آب، کمی نمک و فلفل به غذا بیفزایید و آنقدر این محتویات را روی حرارت بگذارید تا لپه ها بپزند. برنج را نیز بعد از شستن به لپه های در حال پخت اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و آنها را به صورت کوفته ریزه درآورید و در ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید. بعد آنها را داخل آش بریزید. سبزی آش را نیز به سایر مواد اضافه کنید و بگذارید تا آهسته بجوشد و آش جا بیفتد. یادتان باشد که برنج آش باید کاملا بپزد و لعاب بیندازد. آب انار را نیز در آخرین مرحله به سایر محتویات آش بیفزایید و گلپر را نیز برای عطر دادن در آش بریزید. بعد از گذشت ۵ دقیقه، آش آماده سروکردن خواهد بود.

لینک به دیدگاه

● بـرنـج؛ مـنـبـع انــرژی

 

 

برنج از خانواده غلات است و نشاسته آن منبع انرژی. هر گرم برنج، ۴ کیلوکالری انرژی به بدن می رساند، بنابراین کسانی که به جذب سریع کربوهیدرات به عنوان منبع انرژی نیاز دارند، بهتر است که این ماده غذایی را انتخاب کنند. جالب است بدانید که برنج انرژی مورد نیاز ماهیچه ها را در صورت داشتن فعالیت های بدنی تامین می کند و نوجوانان و جوانان، کودکان و البته ورزشکاران، بهتر است آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند. فراموش نکنید که هر ۵ قاشق غذاخوری سرصاف برنج پخته، یک واحد غلات محسوب می شود و ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد و باید در کل کالری روزانه محاسبه شود. البته برنج قهوه ای به دلیل فیبری که دارد، نیاز به فیبر را تامین می کند و با تامین پتاسیم و فسفر، نه تنها سطح کلسترول و فشارخون را کاهش می دهد بلکه اختلالات متابولیکی بدن را نیزبرطرف خواهد کرد بنابراین بهتر است در تهیه غذاها به جای برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده کنید.

لینک به دیدگاه

● لـپـه؛ مـنـبـع پـروتـئـیـن گـیـاهــی

 

 

لپه یکی از اعضای خانواده بزرگ حبوبات است بنابراین می توان آن را از منابع پروتئین دانست و با اینکه جذب پروتئین های موجود در آن کم است، در صورت مصرف نکردن انواع گوشت، می توان آن را جایگزینی مناسب محسوب کرد البته در صورتی که با سایر حبوبات و غلات همراه شود. لپه منبع ویتامین های گروه b و فولات نیز است بنابراین مصرف آن می تواند یک عادت غذایی مناسب برای پیشگیری از بروز بیماری های قلبی باشد. به دلیل جذب آهسته کربوهیدرات های موجود، این ماده غذایی برای دیابتی ها مناسب است زیرا در مدت زمان بیشتری قندخون را ثابت نگه می دارد. یک لیوان لپه پخته، یک واحد گوشت محسوب می شود و تقریبا ۵۰ کیلوکالری انرژی دارد.

لینک به دیدگاه

● تــره؛ مـنـبـع فـیـبـر

 

 

تره یکی از سبزی های برگ سبزی است که از منابع پیش ساز ویتامین a محسوب می شود و فیبر فراوانی دارد بنابراین با گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه، می توان نیاز به فیبر را تامین کرد. نتایج بررسی ها نشان داده اند که مصرف ۲۰ گرم تره می تواند ترکیبی به نام آلیسین را به بدن برساند که خاصیت ضدسرطانی دارد و عامل پیشگیری?کننده در برابر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. مصرف منظم آن می تواند تحریک کننده اشتها باشد بنابراین افراد مبتلا به کمبود اشتها، بهتر است که این سبزی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند. یادتان باشد که تره هم مانند سایر موادغذایی دارای مقداری کالری است بنابراین هر یک لیوان از آن یک واحد سبزی و دارای ۲۵ کیلوکالری انرژی است.

لینک به دیدگاه

● همراه این غذا

 

این غذا با کمی نعناع داغ و پیاز سرخ شده سرو می شود که توصیه می کنیم آنها را با روغن مخصوص سرخ کردن تهیه کنید. برخی خانواده ها به عنوان چاشنی به این آش کشک هم اضافه می کنند. البته افزودن آب انار در صورتی که کمی هم ترش مزه باشد، طعمی خاص به آش می دهد که نیاز به افزودن سایر چاشنی ها را به حداقل می رساند. تنها گزینه، همراه با این آش، نان های تهیه شده با آرد کامل گندم است که کمی هم برشته شده باشند.

 

 

 

 

● اگر دیابت دارید

 

بهتر است به جای برنج سفید، در این غذا از برنج قهوه ای استفاده کنید و مقدار سبزی مصرفی تان را افزایش دهید. در ضمن بهتر است گوشت سینه مرغ چرخ شده در آن بریزید زیرا بررسی ها نشان داده اند که گوشت مرغ به تنظیم قندخون کمک می کند.

لینک به دیدگاه

● اگر سرما خورده اید

 

این آش برای شما مناسب است چون هم انرژی و هم ارزش تغذیه ای بالایی دارد. البته توصیه می کنیم کمی پیاز مصرفی تان را افزایش دهید و از سرخ کردن آن بپرهیزید تا ارزش غذایی آن بیشتر حفظ شود. افزودن چند حبه سیر به این آش نیز احتمالا دوره بیماری را کوتاه تر خواهد کرد.

● اگر یبوست دارید

این غذا هم آب فراوان و هم فیبر زیادی دارد بنابراین گزینه ای مناسب برای شما خواهد بود و البته در صورت شدید بودن این مشکل گوارشی، توصیه می کنیم هم به آن روغن زیتون اضافه کنید و هم چند عدد آلو در آن بریزید.

 

روزنامه ی سلامت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...