رفتن به مطلب

Refrence دهی در نرم افزار Microsoft Word


ارسال های توصیه شده

از میان محصولات آفیس شرکت مایکروسافت، MS Word از سایر نرم افزارها، پر کاربرد تر و مشهور تر است.

 

با این که تقریبا همه ی ما از آن استفاده کرده ایم و فکر می کنیم که آن را بلد هستیم،

اما، ما غالبا از اکثر امکاناتش استفاده نمی کنیم و متوجه نیستیم که چه چیز محشری است.

اتفاقا در میان نرم افزارهای مشابه، یکی از جامع ترین ها و در عین حال ساده ترین هاست.

باز هم توضیح بدهم که بنده شخصا استفاده ی بسیار از ورد کرده ام و بسیاری از دوستان، سوالاتشان و اشکالاتشان را از من می پرسند. با ورد مجله هم در آورده ام و صفحه بندی کرده ام و .... اما برخی قابلیت ها را تازه باهاش آشنا شده ام و خیلی باهاش صفا کرده ام. گفتم شما هم بدانید و شاید بتوانید خوب استفاده کنید.

********

چند مورد را مثال می زنم. واقعا ساده است و خیلی هم در تدوین پایان نامه تان به درد خواهد خورد:

********

اول. رفرنس دهی:

این کار در ورد خیلی خوب انجام می شود. اصولا شما در رفرنس دهی، چند چیز لازم داری.

اول. cite کردن یا نقل قول کردن یا شاهد آوردن (از یک منبع) در وسط متن مقاله.

دوم. بیبلیوگرافی (bibliography) یا کتابشناسی یا فهرست منابع و مآخذ دادن که غالبا به صورت مجتمع، در انتهای مقاله یا کتاب یا فصل کتاب می آید.

سوم. پاورقی زدن. که در این پاورقی یا توضیحات اضافی درج می شود یا منبع خاص یک نکته، همان جا ذکر می شود.

چیزهای دیگر هم هست ولی کلیدی نیست.

پاورقی زدن چیز سختی نیست و به راحتی قابل انجام است و مهارت خاصی نمی خواهد.

ولی آن دو تای اولی، قاعده و قانون زیاد دارد. یکی اش این است که اصلا از بیخ بدانی که بر اساس چه متدی می خواهی به یک مطلب رفرنس بدهی. آن وقت نوع cite کردن و نیز رفرنس نویسی، کاملا متفاوت خواهد بود.

که مثلا اول اسم نویسنده بیاید یا اول اسم مقاله بیاید. دوم سال انتشار بیاید یا شماره مجله بیاید یا ...

سبک های متفاوتی وجود دارد که مشهورترین آن ها عبارتند از APA که مربوط به انجمن روانشناسی امریکاست و Chicago که آن هم مشهو راست. همچنین دانشگاه هاروارد نیز برای خود سبکی دارد که جالب خواهد بود. (این مقاله را ببینید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

نرم افزارهایی وجود دارد (اینجا+) که به صورت تخصصی کار تولید منبع دهی و اشاره را انجام می دهند ولی ورد این کار را به نحو مطلوب و با کمترین دردسر و به صورت در هم تنیده با متنی که تهیه کرده اید انجام می دهد. و این ارزشمند است.

در ورد 2007 که یک بخش مشخصی در منو ها وجود دارد به نام References که خیلی بخش کارآ و جالبی اس.

از آن زیباتر، چیزی است که تحت عنوان مدیریت منابع (Manage Sources) در این بخش قرار گرفته. آن را انتخاب کنید و منابع تان را به آن اضافه کنید. فرمی باز می شود که کلیه مشخصات ممکن برای یک مقاله/ کتاب/ و ... را در آن درج می کنید.

نام نویسنده (حتی برای نام نویسنده هم فرمی هست که نام کوچک و وسط و بزرگ را جدا می گیرد و خودش یک خروجی استاندارد می دهد) اسم مقاله و اسم مجله و سال انتشار و نام انتشاراتی و شهر انتشار و هرچیز که فکرش را بکنی. هر منبعی که واردش بکنی، درش می ماند و از آن به بعد، فقط رفرنس دادن بهش باقی می ماند. واقعا چیز رله ای است.

موقع رفرنس دادن هم استاندارد را همان جا تعیین می کنید. زیر مدیریت منابع، یک کمبوباکس هست که جلویش نوشته سبک (style) که سبک ارجاع دهی را معلوم می کند. به صورت پیش فرض، سبک های شیکاگو، APA، GB7714، و استاندارد ISO-690 و از آن مشهور تر Turabian و GOST را هم پشتیبانی می کند.

حتما استفاده کنید و از زحمت دردسرهایی که رفرنس دادن ِاستاندارد دارد و اشتباهات مکرری که پیش می آید، بپرهیزید. خیلی چیز خوبی است.هم به دردسر را کم کرده و رفرنس دادن را راحت می کند و هم مقاله را خیلی شکیل و زیبا نموده، ظاهری با آبرو به آن می دهد.

برای تولید کتابشناسی یا فهرست منابع، کافی است از دکمه insert bibliography استفاده نمایید. و نتیجه را تماشا کنید.

اگر اهل مقاله نوشتن بوده باشید و یا فقط یک بار دردسر رفرنس نویسی استاندارد را به تن خریده باشید، با این قابلیت مایکروسافت ورد، یک دنیا حال خواهید کرد.

  • Like 7
لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...
در آدرس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می توان نحوه استفاده از امکانات رو آموخت.

 

ببخشید دقیقا کدوم زیر؟ :ws3:

لینک به دیدگاه
ببخشید دقیقا کدوم زیر؟ :ws3:

خود کلمه رو منظورم بود:icon_pf (34):اگر روش کلیک کنید،آدرس رو مشاهده می فرمایید.:icon_gol:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...