رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=4]درارتفاعات هندوکش افغانستان اتفاق افتاد؛

نعره «پلنگ ايراني» در قاب دوربین افغاني!

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=5]مجله معتبر نشنال جئوگرافيك روز سه شنبه گذشته «15 آذر ماه» اقدام به انتشار تصاويري کرد كه تنها با گذشت چندين ساعت نگاه هزاران دوستدار حيات وحش را به خود جلب كرد؛ اين در حالي است كه این گزارش در 24 ساعت گذشته بيش از «يك ميليون بار» در فضاي مجازي باز انتشار يافته است.[/h] مجله نشنال جئوگرافيك در مطلبي با عنوان «پلنگ از ياد رفته و شكارچيان ديده شده در افغانستان» به بررسي گونه هايي پرداخته است كه كارشناسان حيات وحش افغانستان را به تحقيقات و حفاظت بيشتر تحريك کرده است.

 

بنابراين گزارش، یک دوربین تله ای كه در ارتفاعات «هندوکش» افغانستان نصب شده بود توانست در يك اتفاق ويژه تصوير يك «پلنگ ايراني» را ثبت و در معرض بازديد جهانيان قرار دهد. اين در حالي است كه تصوير به ثبت رسيده از این شكارگر ايراني موجي از خوشحالي را براي دوستداران حيات وحش افغانستان به ارمغان آورده است.

 

3.jpg

از سوي ديگر دوربين تله اي كه توسط «انجمن حفاظت از حيات وحش» در ارتفاعات افغانستان نصب شده به غير از گونه نادر پلنگ ايراني، موفق به ثبت گونه هايي همچون سیاهگوش، گربه وحشی،گرگ، روباه قرمز و سمور نيز شده است.

دوربین های تله ای، به دوربین هایی گفته می شود که به صورت خودکار عکاسی می کنند. از آنجا که این دوربین ها به حرکت و گرمای بدن جانوران حساس هستند، پژوهشگران با کارگذاری این دوربین ها در مسیرهای احتمالی تردد جانوران، از آنها عکس تهیه می کنند. این عکس ها، اسناد محکمی برای اثبات حضور یک گونه در یک منطقه خاص هستند.

«مصطفی ظاهر» رئيس اداره ملي حفاظت از محيط زيست افغانستان در بيانيه اي آورده است كه «پس از سالهاي سختي كه بر محيط طبيعي اين كشور حاكم بود، امروز مشاهده اين گونه هاي منحصر به فرد چشم انداز محيط طبيعي افغانستان را دوباره روشن كرده است». در ادامه اين بيانيه آمده است كه «اكوسيستم دست نخورده مي تواند در بازسازي و توسعه افغانستان موثر واقع شده و همچنين بر ماست كه از اين ميراث طبيعي حفاظت كرده و آن را به ساير شهروندان افغانستاني تقديم كنيم.»

گونه منحصر به فرد پلنگ ايراني با نام علمي «Panthera pardus saxicolor» در جهان حيات وحش شناخته شده و در اكثر زيستگاه هاي جنگلي، كوهستاني، بلوچي و حتي بياباني زيست مي كند. پلنگ گونه اي است كه مي تواند خود را با شرايط دشوار اقليمي سازگار كرده و به حيات خود ادامه دهد به همين دليل اين گونه را مي توان در ارتفاعات مختلفي از صفر تا چهار هزار متر مشاهده کرد.

 

4.jpg

روباه قرمز

گونه ای که در شمال آمریکا به راحتی دیده می شود اینک در دوربین تله ای واقع در کوه های افغانستان به دام افتاده است.

 

این در حالی است که «غنی گوریانی» نایب رییس آژانس کشاورزی، آبیاری و دامداری افغانستان درباره مشاهده این گونه ها در سخنانی با بیان این مطلب که حضور پلنگ ایرانی و سیاهگوش در افغانستان نشان دهنده وجود طعمه کافی برای زنده ماندن این گربه سانان بزرگ جثه است، اظهار داشت: این نشانه خوبی هم برای حیات وحش و هم مردم است زیرا در واقع تداوم حیاتشان به چرای دامهایشان و حفظ علفزارها و مراتع این منطقه وابسته است.

1.jpg

گربه کنجکاو

گربه کنجکاو نام عکس دیگری است که نشنال جئوگرافیک منتشر کرده و در همین ارتباط اینگونه آورده است که «گربه وحشی» یکی از بستگان دور گربه های اهلی به حساب می آید. در سال های اخیر چندین طرح ابتکاری در جهت حفاظت از حیات وحش در افغانستان راه اندازی شده که می توان به تنها پارک ملی افغانستان «بند امیر» اشاره کرد.

 

2.jpg

سمور سنگی

با توجه به اهداف انجمن حفاظت از حیات وحش، دوربین تله ای را می توان ابزاری ارزشمند دانست که به ثبت گونه هایی که مناطق دور افتاده کمک بسیاری می کند. به کمک این وسیله می توان جمعیت یک گونه خاص را نخمین زد.

 

5.jpg

سرگردان در قانون

نام عکس آخر سرگردان در قانون است در این عکس می توان دو شکارچی غیر مجاز را دید که در تله دوربین به دام افتاده اند. «پیتر زالر» معاون برنامه حفاظت از حیات وحش آسیا در این باره گفت: شکار غیر قانونی از نظر ما یک تهدید بسیار واقعی به حساب آورده می شود.

 

وی افزود: ما از دیدن این تصاویر بسیار شگفت زده شدیم زیرا زنده ماندن این گونه ها برایمان بسیار با اهمیت است. اما این نیز یک واقعیت است که دوربین حضور شکارچیان غیر مجاز را در منطقه به ثبت رسانده است

لینک به دیدگاه
اگه درباره این دوربین توضیح مفصل تری بدی ممنون میشم

دوبین هایی که تو جنگل های افریقایی کار گداشته میشن از همین نوعند؟؟

والا در مورد دوربینشون تخصصی ندارم فقط میدونم تازه کار گذاشتن و میگن از دوربینهای پیشرفته و روز دنیان! همینو میدونم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...