رفتن به مطلب

امار مرگ ناشی از گاز گرفتی بالا ست . مواظب باشید .


Himmler

ارسال های توصیه شده

بر اساس آمار منتشر شده، تهران با ۲۰۹ نفر بالاترین تعداد مرگ‌های ناشی از گازگرفتگی را در سال ۱۳۸۹ تجربه کرده و پس از آن اصفهان با ۸۲ و آذربایجان شرقی با ۵۸ نفر، دومین و سومین استان هایی بوده اند که آمار بالایی از گازگرفتگی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، در شش ماهه نخست امسال به ترتیب در فروردین ماه ۸۵ نفر (۶۷ نفر مرد، ۱۸ نفر زن)، اردیبهشت ماه ۷۵ نفر (۴۱ نفر مرد، ۳۴ نفر زن)، خردادماه ۵۸ نفر (۳۹ نفر مرد، ۱۹ نفر زن)، تیرماه ۳۴ نفر (۲۲ نفر مرد، ۱۲ نفر زن)، مردادماه ۲۳ نفر (۱۵ نفر مرد، ۸ نفر زن) و شهریورماه ۱۲ نفر (۱۰ نفر مرد، ۲ نفر زن) بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند.

مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از رشد ۶۰ درصدی گازگرفتگی در شش ماه اول امسال خبر داده و گفته است که در این مدت ۲۸۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده اند.

مهمترین عامل بروز حوادث و گاز گرفتگی، غفلت، عدم آگاهی، و توجه و دقت کافی مردم در استفاده صحیح از این وسائل است .

مرگ خاموش یا گاز گرفتگی معمولا در اثر نداشتن دودکش مناسب برای وسایل گاز سوز بویژه وسایلی مانند بخاری و آبگرمکن و یا فقدان تهویه کافی در اتاقی که دستگاه گازسوز در آن قرار دارد اتفاق می افتد . سوختن ناقص گاز، تجمع گازهای مسموم کننده و یا کمبود اکسیژن سبب می شود افرادی که در چنین فضاهایی تنفس می کنند دچار مسمومیت یا گازگرفتگی شوند.

پژوهش ها نشان می دهد که بخاری ۴۴ درصد، آبگرمکن ۲۵ درصد، موتور خانه ۲۰ درصد، شومینه ۸ درصد، اجاق گاز ۲ درصد وسایر وسایل گاز سوز ۱ درصد در مرگ های خاموش افراد نقش د ارند.

 

 

غفلت از هشدارهای ایمنی و استفاده ناصحیح از وسایل گازسوز می تواند سایه مرگ را بر سر هر خانواده بیندازد و خسارات جبران ناپذیر انسانی به جای بگذارد.

با توجه به اینکه وسایل گرمایش خانگی اغلب خانوارهای ایرانی گازسوز است بالا بردن دانش افراد در استفاده مناسب و ایمن از این تجهیزات باید به عنوان یکی از اولویت های مهم فرهنگی و آموزشی متولیان قرار گیرد.

برخی مردم فکر می کنند گاز متان یا گاز شهری عامل اصلی این حوادث است اما در اکثر مواقع عامل اصلی گاز گرفتگی منوکسید کربن و اشکال در خروجی لوله های دودکش است که گازی بی رنگ و بو است.

لینک به دیدگاه

اکنون که فصل سرما فرا رسیده است ، خانواده ها باید از علایم شایع گاز گرفتگی اطلاع داشته باشند تا در صورت مشاهده علائم آن اقدامات موثر برای نجات قربانیان انجام گیرد.

جهت حفظ سلامتی خود و خانواده تان نکات ایمنی زیر را رعایت نمایید:

۱- بازرسی اتصالات و بست های مربوط به لوله های گاز را حتما انجام دهید.

۲- آبگرمکن گازی و سایر وسایل گاز سوز را درحمام نصب نکنید.

۳- از وسایل گاز سوز غیر استاندارد و غیر مجاز استفاده نکنید.

۴- بیشترین استفاده از وسایل گرمازا از اواخرفصل پاییز تا اوایل بهار است بنابراین لازم در این مدت هفته ای یک بار از عملکرد صحیح و بدون نقص این وسایل مطمئن شوید و درزهای دودکش از داخل و خارج ساختمان را به دقت بررسی کنید.

۵- وسایل گازسوزی مانند بخاری ، شومینه و آبگرمکن نیاز فراوانی به اکسیزن دارند به همین دلیل لازم است حتی در شب هایی که دمای هوا بیش از حد کاهش می یابد محفظه ای را برای ورود هوای تازه در نزدیکی وسایل گاز سوز در نظر بگیرید (لازم به تذکر است هر چه تعداد افرادی که در محلی که وسیله گرما زا وجود دارد بیشتر باشد نیاز به اکسیژن و هوای تازه بیشتر است.)

۶- هنگام ورود به منزل جدید مسیر دود کش وسایل گاز سوز را بررسی کنید تا راه آن مسدود نباشد و نقص و مشکل فنی نداشته باشد.

۷- شیلنگ های وسایل گاز سوزرا بررسی کنید تا فرسوده و غیر استادارد نباشند. طول شیلنگ نباید از یک مترو نیم تجاوز نماید و اگر فاصله زیاد است ازلوله مسی یا فولادی استفاده کنید.

۸- اجازه ندهید افراد بی اطلاع و غیر متخصص وسایل گاز شما را تعمیر کنند.

۹- گذاشتن درپوش برای شیرهای مصرفی که از آنها استفاده نمی کنید، ضروری است.

۱۰-برای آزمایش و بازرسی اتصالات وسایل گاز سوز و نشتی گاز بهترین ابزار کف صابون است نه شعله کبریت.

۱۱-دقت کنید بخاری گازی همیشه با شعله آبی بسوزد چنانچه با شعله زرد بسوزد خطرناک است.

۱۲- با ظروف سنگین به وسایل گاز سوز ضربه وارد ننمایید. به بچه های کوچک و مستخدمین بی اطلاع اجازه استفاده از اجاق را ندهید.

۱۳-از وسایل نفتی و گازی جهت گرم کردن حمام نباید استفاده کرد زیرا خطر مسمومیت وجود دارد.

۱۴-دود کش ها درناحیه منتهی به فضای باز باید حداقل ۸۰ سانتی متر از مرتفع ترین نقطه ساختمان بلندتر باشند.

۱۵-دودکش ها در ناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به کلاهک ( به شکل h ) باشند تا از افتادن اجسام داخل دودکش و همچنین کوران هوا مصون باشند.

۱۶-قطر دودکش در ناحیه متصل به وسیله گاز سوز و همچنین در فضای باز بایستی حدالامکان به صورت مستقیم و بدون پیچ و خم نصب شوند.از گازسوز سوز بخاری های نفتی و ابگرمکن های نفتی و دیگروسایل گرمازا بدون رعایت دستورات کارخانه سازنده خودداری نمایید.

۱۷-قبل از نصب بخاری های نسبت به سرویس و رفع نقایص احتمالی آنها بالاخص در ناحیه سیستم سوخت رسانی دستگاه اقدام نمایید.

۱۸-در صورت استفاده از کرسی های سنتی که هنوز در برخی نکات کشور کاربرد دارند دقت کنید ذغال ها قبل از قرار گرفتن در زیر کرسی کاملا گداخته باشند و حتما از ذغال خشک استفاده کنید.

۱۹- برای مهار کردن شیلنگ وسایل گاز سوزحتما از بست فلزی استفاده کنید.

۲۰-نصب وسایلی را که جدیدا خریداری شده و برای اولین بار مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت به نمایندگی های فروش بسپارید.

لینک به دیدگاه

همچنین به آموزش های زبر توجه نمایید :

۱- انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل یک متر ازسطح بام وحداقل یک متر ازدیوار جانبی بام فاصله داشته و دارای کلاهک مخصوص (به شکل h ) باشد.

۲- دودکش واتصالات آن باید ازجنس مقاوم وبدون هیچگونه منفذ یا نشتی درسرتاسر آن باشد ( به کارگیری لوله های آکاردئونی آلومینیومی مجاز نمی باشد).

۳- شیب لوله های افقی درداخل واحدها باید مثبت ( روبه بالا) وارتفاع عمودی لوله دربیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

۴- قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر ازقطر لوله خروجی دستگاه گازسوز باشد.

۵- اگر فضای خودرا با شوفاژ (سیستم حرارت مرکزی) گرم می کنید درزبندی وبستن منافذ به منظور جلوگیری ازاتلاف حرارتی بلاملانع می باشد.

۶- درصورتیکه ازبخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتما مختصری تهویه ازطریق درب یا پنجره درفضا ایجاد نمائید وازدرزبندی وبستن کامل منافذ خودداری کنید.

۷- به کار بردن پلوپز ووسایل غیرگرمایشی جهت گرم کردن محیط بسیار خطرناک است .

۸- اگر لوله دودکش بخاری شما سرد باشد دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق وگازهای سمی ازدودکش است دراین صورت باید ضمن رفع نقص ، به طور موقت با بازکردن قسمتی ازدر یا پنجره تهویه درمحیط ایجاد نمائید.

۹- از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش ویا دارای نقص دردودکش جدا خودداری کنید.

۱۰- آب گرمکن های دیواری اگر به مدت طولانی روشن باشند ، که می تواند ناشی از مصرف به مدت طولانی یا نشت آب گرم باشد بسیار خطرناک است.

۱۱- به کارگیری آب گرمکن های دیواری درفضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا ، مجاز نمی باشد

۱۲- هروسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل ومنتهی به فضای بیرون باشد.

۱۳- سرتاسر مسیر دودکش ها را به منظور اطمینان ازهدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون کنترل واطمینان حاصل نمائید.

۱۴- اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منواکسید کربن نماید.

۱۵- ازقراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب جدا خود داری کنید.

۱۶- علائم گازگرفتگی با سستی و بی حالی شروع شده و قدرت حرکت را از فرد آسیب سلب می کند و در صورت طولانی شدن زمان گازگرفتگی علائم شدیدتر شده و ارگان های حیاتی نظیر قلب و مغز را از حرکت می اندازد.

۱۷- بیشتر گازگرفتگی ها در هنگام استراحت شبانه رخ می دهد و با توجه به عدم هوشیاری فرد و استنشاق طولاتی مدت گاز منواکسید کربن،منجر به آسیب های جبران ناپذیر مغزی و حتی مرگ مغزی می شود.

۱۸- اتصال دو یا چند وسیله گازسوز به یک شیر مصرف بسیار خطرناک است و خانواده ها باید برای وصل کردن وسایل گازسوز به لوله کشی از شیلنگ فشار قوی مخصوص گاز استفاده کرده و از شیلنگ های طویل در رساندن گاز به نقاط مختلف ساختمان خودداری کنند.

۱۹- استفاده از بست برای محکم کردن شیلنگ گاز وسیله گازسوز نباید فراموش شود و هرگز برای پیدا کردن محل نشت گاز نباید از شعله کبریت و امثال آن استفاده کرد. بهترین راه استفاده از روش نشت یابی با کف صابون بهترین روش برای بازرسی اتصالات دستگاههای گاز سوز است .

۲۰- هر وسیله گازسوز نیازمند دودکش مجزا و مجهز به کلاهک است و استفاده از بخاری بدون دودکش در اطاق خواب ها و جاهایی که شرایط تهویه کافی نیست می تواند حادثه آفرین شود. باید توجه داشت که بهترین و کارآمدترین دودکش،دودکشی است که از داخل کار تا یک متر بالاتر از پشت بام ادامه داشته باشد و از کلاهک h برای آن استفاده شود.

۲۱- نصب دودکش در داخل راهروها ، پاسیوها و فضاهای بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد خطرناک است

۲۲- همیشه باید دقت داشت که شعله بخاری گازی به رنگ آبی باشد.

 

 

منبع >پزشکان بدون مرز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...