Mohammad Aref 120454 اشتراک گذاری ارسال شده در ۲۶ آبان، ۱۳۹۰ یکی از شعارهای شهردار تهران در دوره فعلی کوچک کردن و هوشمندسازی شهر بود که به ویژه در سال 88 محور بسیاری از سخنرانی های محمد باقر قالیباف را تشکیل می داد. مدام از او می شنیدیم که اولویت سیاستگذاری ها در نهاد تحت مسئولیتش تحقق شهر الکترونیک است و همایشی هم در این ارتباط برگزار شد که اهمیت این ساسیت را تبیین می کرد. با اینکه در سال 89 و امسال در سال 90 کمتر این مورد شنیدیم و می شنویم. اما این پرسش به قوت خود باقی است که امروز تهران از حیث الکترونیکی شدن خدمات چه وضعیتی دارد؟ برای بررسی وضعیت کلی طرح ها و برنامه های شهرداری برای تحقق شهر الکترونیک سراغ سید موسی پور موسوی، استادیار دانشگاه تهران و مشاور شهردار در امور توسعه و مطالعات شهری رفتیم او در این گفتگو توضیح می دهد پروژه تهران هوشمند چه شد؟ تهران کوچک و هوشمندی که شهردار می گفت چه شد و طرح ها و برنامه هایی که شما ارائه دادید و تاکید داشتید زمان را برای تحقق تهران هوشمند کوتاه می کند به کجا رسید؟طرح ها اجرایی می شوند و تهران هوشمند در حال تحقق است. شهرداری در این زمینه بر اساس برنامه مدون پیش می رود و ما الان در نیمه های راه هستیم. برای اینکه کلی گویی صورت نگیرد و مشخصا روشن شود روند الکترونیکی شدن تهران به چه صورت است، لطفا فرایند اجرای طرح ها را با آمار و ارقام توضیح دهید.ببینید امروزه در حوزه شهرسازی و معماری بخش اعظم خدمات شهرداری اعم از صدور پروانه و ارائه پایان کار و بسیاری از اموری که مربوط به شهرسازی می شود، به صورت الکترونیکی ارائه می شود و راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک که این خدمات را ارائه می دهد گام مهمی در راستای هوشمندسازی تهران بوده و باعث شده مراجعات شهروندان در این رابطه به محله و منطقه محدود شود و برعکس سابق دیگر شهروندان از همه جای شهر به معاونت نیایند و پراکندگی کاری صورت نگیرد یا در بخش خدمات شهری بالای 40 درصد خدمات به صورت الکترونیکی ارائه می شود و مدیران در این حوزه بسیاری از خدمات خود را بصورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می دهند هرچند برای آن 60 درصد بقیه هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته و باید تا افق تعیین شده تمام خدمات بصورت الکترونیکی ارائه شود. افق تعیین شده چه زمانی است و ما برای تحقق کامل تهران هوشمند چقدر باید منتظر بمانیم آن هم در این شرایط که روز به روز وضعیت ترافیک شهر پیچیده تر می شود و سفر را سخت می کند؟افق برنامه ریزی شده سال 95 است. یعنی تا 5 سال دیگر باید 80 درصد خدمات شهری به صورت الکترونیکی ارائه شود. در این بازه زمانی وقت داریم شهر را کوچک و هوشمند کنیم و برنامههایی هم برای افزایش سطح دانش شهروندان اجرایی خواهد شد. کمااین که در حال حاضر هم این اتفاق می افتد و در حوزه فرهنگی و اجتماعی آموزش هایی به شهروندان که قرار است در آینده اغلب خدمات را از طریق وسایل الکترونیک دریافت کنند ارائه می شود. چرا که هرچه سطح دانش و آگاهی مردم افزایش یابد به تحقق شهر هوشمند بیشتر کمک می کند. در واقع آموزش شهروندی به موازات اجرای طرح ها صورت می گیرد؟بله. در بحث شهر الکترونیک پارامتر سوم بعد از دولت و مدیریت شهری،شهروندان است که باید برای زندگی در شهر هوشمند آمادگی پیدا کنند و به مهارت ها و آموزشها زندگی در آن تجهیز شوند. شما اگر تجربه جهانی را هم در فرایند الکترونیکی شدن بررسی کنید می بینید که آموزش شهروندی به تحقق آن و کوتاه شدن زمان برای هوشمندسازی کمک بزرگی کرده و ما برای ورود به شهر هوشمند ناگزیر از داشتن شهروندانی آگاه هستیم. شما به نقش دولت در فرایند هوشمند سازی به عنوان یکی از 3 پارامتر مهم اشاره کردید عملکرد دولت در این زمینه چگونه بوده و آیا هماهنگی هایی بین دولت و مدیریت شهری برای تحقق شهر هوشمند صورت می گیرد یا نه؟ به هرحال وقتی خدمات دستگاههای دولتی الکترونیکی نشود هوشمندسازی به آن شکلی که در کشورهای دیگر وجود دارد اتفاق نمی افتد؟عملکرد دولت در این زمنیه بد نبوده است. به ویژه در بحث الکترونیکی کردن خدمات بانک ها که امروزه حجم قابل توجهی از ترددها را کاهش داده و اغلب شهروندان با استفاده از سیستم های الکترونیکی خدمات مورد نظر را دریافت می کنند.در بخش آب و برق هم اتفاق هایی افتاده و امیدواریم تا افق تعیین شده در همه حوزه هایی که مربوط به خدمات و شهروندان می شود شاهد الکترونیکی شدن خدمات باشیم چرا که در غیر این صورت هم افزایی که در فرایند هوشمندسازی انتظار داریم، به وجود نمی آید و امیدوارم دولت هم با درک این مسئله که انجام سفر در شهر هزینه هایی به مراتب بالاتر از الکترونیکی شدن دارد روند الکترونیکی شدن خدمات دولتی را سرعت بیشتری بخشد. با توجه به پیوستگی سوال ها فکر می کنم برخی موارد از طرح ها و برنامه های مدیریت شهری در راستای تحقق شهر هوشمند ناگفته ماند و ما به جز راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک و برخی خدمات شهری که طبیعتا تمام آن نیمه راهی که شما اشاره کردید را در بر نمی گیرد چیزی نشنیدیم. موردی هست بفرمایید؟علاوه بر دفاتر خدمات شهری، راه اندازی سامانه های ارتباط شهری یکی دیگر از گامهای مدیریت شهری در راستای تحقق شهر هوشمند است به این صورت که شهروندان برعکس گذشته برای طرح و پیگیری مشکلات خود مراجعه حضوری به دفاتر و واحدهای مدیریت شهری نمی کنند و از طریق سامانه های 137 و 1888 می توانند مشکلات خود را طرح و پیگیری کنند که به نظر من این یک اتفاق خوب در شهری مثل تهران بوده که مردم برای طرح مشکلات خود مجبور به انجام سفرهای متعدد شده و ما در شهرداری های مناطق و حتی مرکز شاهد صف طولانی شهروندان برای طرح صرفا یک مشکل بودیم که این مسئله هزینه هایی هم برای مدیریت شهری در پی داشت. در حالی که با الکترونیکی شدن ارتباطات این مراجعات نیز حذف شد. در عین حال که سرعت امور افزایش یافت. توجه داشته باشید که در مراجعات حضوری ما شاهد سرعت پایین بررسی و حل مشکلات بودیم که با الکترونیکی شدن راه ارتباطی مردم این موضوع سرعت گرفت. ظاهرا سرعت در پیگیری مشکلات خیلی هم بالا نبوده و در مواردی شهروندان همچنان مراجعه حضوری دارند ؟به مرور این مشکل هم حل می شود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده