رفتن به مطلب

بررسی ژن عامل رنگ قرمز در سیب درون سرخ ایرانی


ارسال های توصیه شده

یک پژوهشگر بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس با انجام تحقیقاتی به جداسازی و بررسی ژن تنظیم کننده رنگ قرمز (MYB) در میوه سیب درون سرخ ایرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم محمودی با این توضیح که آنتوسیانین ها رنگدانه های طبیعی هستند که به عنوان یک ترکیب ثانویه سبب ایجاد تنوع رنگی در طیف وسیعی از گیاهان می شوند، به نقش موثر آنتوسیانین ها در پیشگیری از برخی بیماری های سخت و مزمن اشاره کرد و گفت: "آنتوسیانین نقش موثری در جلوگیری از بیماریهای قلبی، سرطان و دیابت دارند و به همراه کاروتنوئیدها به عنوان رنگ دهنده در صنایع غذایی استفاده شده است."

وی افزود: "مسیر بیوسنتز آنتوسیانین را خانواده ژنی MYB کنترل می کنند. MYBها عوامل رونویسى (TF) هستند که در تنظیم مسیر متابولیتهای ثانویه در گیاهان نقش دارند."

در این پژوهش، ضمن جداسازی و تعیین الگوی بیان یک ژن MdMYB10b(MYB از سیب Malus ×domestica cv B.9، بررسی ناحیه بالادست آن در تعدادی از ژنوتیپ های گوشت قرمز بومی و مقایسه آن با ارقام گوشت سفید صورت گرفت. تکثیر ناحیه پیشبرنده به کمک واکنش PCR و سپس تعیین توالی محصولات در برخی از ژنوتیپ ها نشان داد که یک توالی تکراری در این ناحیه وجود دارد.

این توالی در ژنوتیپ های گوشت قرمز حاوی واحدهای تکرارشونده 5 تایی است. در حالی که در هیچ یک از ارقام گوشت سفید این واحدها مشاهده نشد.

به عبارت دیگر، وجود واحدهای تکراری با صفت قرمزی گوشت میوه همبستگی نشان می دهد. با استفاده از واکنش RT-PCR الگوی بیانی ژن MdMYB10b بررسی شد. این ژن در بافت های برگ، بذر، پوست و گوشت میوه ژنوتیپ گوشت قرمز بیان می شود.

محمودی در پایان اظهار داشت: "در این تحقیق همچنین با بررسی و مقایسه ژنهای MdMYBs و نیز استفاده از توالی ژنوم سیب، مدلی ارائه گردید که بر اساس آن تمامی ژنهای گزارش شده مسئول رنگ قرمز سیب، الل های یک لوکوس محسوب می شوند."

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته یک پرورش دهنده گیاهان در انگلیس به نام "مارکوس کوبرت" پس از 20 سال تحقیقات، سیبی را از پیوند گونه های متمایز میوه ها و کاملا طبیعی به دست آورد که بدون استفاده از تکنیکهای اصلاح ژنتیکی درونش کاملا سرخ است.

سیب Redlove

این سیب که Redlove نام دارد در تفاوت با سایر سیبها حتی در مجاورت هوا نیز سیاه نمی شود و به این ترتیب برای تهیه سالاد بسیار مطلوب است. به علاوه این سیب نسبت به سیبهای معمولی از آنتی اکسیدانها و مواد غذایی غنی تری برخوردار است.

بسیاری از تولیدکنندگان میوه در اروپا شروع به کاشت اولین نمونه های Redlove برای عرضه تجاری کرده اند و انتظار می رود که این میوه ظرف چند سال آینده وارد بازار شود.

 

009.jpg

 

 

سیب درون سرخ ایرانی

به گفته این شهروند، به دلیل عدم رسیدگی مناسب، این گونه در حال انقراض است به طوری که این میوه تنها به مصرف داخلی روستای بکران می رسد.

در ادامه پیگیری خبر، عکاس مهر با سفر به این روستا تصاویری از درختان و میوه این سیب درون سرخ تهیه کرد.

 

 

 

006.jpg

 

005.jpg

 

007.jpg

 

001.jpg

 

002.jpg

 

008.jpg004.jpg

 

003.jpg

لینک به دیدگاه

سیب درون سرخ ایرانی

به گفته این شهروند، به دلیل عدم رسیدگی مناسب، این گونه در حال انقراض است به طوری که این میوه تنها به مصرف داخلی روستای بکران می رسد.

 

 

 

بسیاری از تولیدکنندگان میوه در اروپا شروع به کاشت اولین نمونه های Redlove برای عرضه تجاری کرده اند و انتظار می رود که این میوه ظرف چند سال آینده وارد بازار شود

 

یعنی این ایرانی همونه .. تغییر ژنتکی پیدا کرده است ایا ؟؟؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...