Artaria 13629 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 آبان، ۱۳۹۰ قطار جان تپه باستاني دامغان را گرفت تپه اي ٧هزارساله، قرباني قطار آفتاب یزدانی : تپهي ٧هزار سالهي «تپه حصار» در شهر دامغان با گذر شبانهروزی دهها قطاری که از تهران به مشهد ميروند، ويران شده است بهگونهاي که اکنون دیگر اثری از کاخ ساسانی این گستره، دیده نمیشود. در کتاب شهر دامغان که 50 سال پیش به كوشش شماري از پژوهشگران همچون دکتر ملک شهمیرزادی و بهزادیان نوشته شده دربارهي این تپه تاریخی آمده که کاخی ساسانی در سالهای 1310 تا 1311 پيدا شده و بسیاری از بخشهای آن سالم است. به هر روي اکنون با اين آمد و شدهاي قطار، اثری از این کاخ ساسانی نيست. به گزارش مهر، تپهي تاریخی معروف به حصار در جنوب شهر دامغان استان سمنان از آن دوران تمدن پیش از تاریخ از هزارهي چهارم تا هزارهي نخست پیش از میلاد است. در این تپه، سفال خاکستری یا سیاه درخشان هست که نشانهي عصر آهن در ایران است. با آغاز نصب ریلهای راهآهن قطار تهران ــ مشهد و گذر از شهر دامغان، راه ریلها از روی تپه حصار گذشت. تپهای که نشان از تمدنی هفت هزار ساله است. مسوولان وقت سازمان میراث فرهنگی در سال 73 برای ساخت این خط با دریافت صد میلیون ریال غرامت، مجوز قانونی ساخت آن را صادر کردند. اين در حالي است كه باستانشناسان بر این باورند که اگر کاوشها در این گستره، با جدیت بیشتری دنبال میشد، بخشهاي تاريكي از زندگی این دورهي تاریخی آشکار میشد. تپهحصار دارای 12 هکتار زمین باستانی است که با محدودهي باستانی پيرامون آن به 81 هکتار نیز میرسد اما از این میزان تنها نزديك به هشت هکتار زیر کشت نیست! ریل قطار نیز درست از ميانهي همین زمین ميگذرد. حتا در این گستره هیچ نگهبانی نیز نيست تا دستكم موتورسواران، این تپه را به پیست موتورسواری تبدیل نکنند. در این تپه باستاني هنوز هم میتوان تکههایی از ظرفها و آبکشهای قدیمی و سفالهای خاکستری رنگ فراواني را پیدا کرد. حتا در این گستره، ساختماني از دورهي قاجاریه نیز بود که دیگر اثری از آن هم نیست. پیش از این، مدیر کل راهآهن شمالشرق گفته بود: «امکان ایجاد راه جدیدی در این منطقه وجود ندارد. چون این خط در نزدیکی ورودی ایستگاه است و نیازی به صرف هزینههای کلان و ایجاد مسیر جدید نیست.» 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده