رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

Doc1200311.jpg

 

صفحه 52-57 :

فواصل آنها نسبت به هم، لازم است فاصله بين لايه هاي نيز حداقل 20 سانتيمتر باشد.

13-6-1-4 كابل ها بايد در برابر تابش مستقيم آفتاب داراي نوعي حفاظ باشند.

13-6-1-5 كابل هاي دفن شده در خاك بايد از انواع مجاز براي اين كار باشند و علاوه بر رعايت شرايط ذكر شده براي مدارها و كابل ها، لازم است شرايط زير نيز درباره آنها رعايت شود:

13-6-1-5-1 عمق دفن كابل هاي فشار ضعيف بايد بين 7/0 تا 1 متر باشد.

13-6-1-5-2 عمق دفن كابل هاي فشار متوسط بايد حداقل 3/0 متر بيشتر از كابل هاي فشار ضعيف باشد.

13-6-1-5-3 چنانچه كابل ها به موازات هم كشيده شوند، كابل هاي فشار متوسط نبايد مستيقماً در زير كابل هاي فشار ضعيف قرار گيرند.

13-6-1-5-4 كابل ها بايد در داخل ماسه نرم خوابانده شوند، به نحوي كه حداقل 10 سانتيمتر ماسه اطراف كابل را احاطه كند.

13-6-1-5-5 براي حفاظت كابل در برابر عوامل مكانيكي بايد لايه اي از آجر كنار هم روي ماسه چيده شود. طول آجر عمود بر محور كابل خواهد بود.

3-6-1-5-6 چنانچه چند كابل به موازات هم كشيده شوند، ضمن رعايت فواصل مجاز، كل سطح كابل ها بايد از آجر پوشيده شده و در مورد كابل هاي بيروني، حداقل نصف طول آجر از مركز كابل به سمت خارج قرار گيرد.

يادآوري 1- به جاي آجر مي توان از دال بتني متناسب يا مصالح ديگري كه تصويب شده باشد، استفاده كرد.

13-6-1-5-7 جابجا كردن، باز كردن، كشيدن يا نصب كابل در هواي آزاد، نبايد در دماي كمتر از 3+ درجه سانتي گراد انجام شود، مگر‌آنكه كابل، قبلاً حداقل به مدت 72 ساعت در فضايي بسته (انبار) كه دماي آن از 20+ درجه سانتي گراد كمتر نبوده است انبار شده باشد و عمليات كابل كشي نيز ظرف مدت 8 ساعت خاتمه يابد.

يادآوري 2- جابجايي قرقره كابل پيچيده بر روي آن در دماهاي كم مجاز است.

13-6-1-5-8 كليه وسائل انتهايي و اتصالي كابل ها (سركابل ها، چند راهه ها و مفصل ها و غيره) بايد مناسب نوع كابل و توصيه سازنده آن باشد و كليه دستورالعمل هاي سازنده اينگونه وسيله ها نيز بايد در موقع نصب مراعات شود. در مورد كابل هاي زره دار يا داراي نوعي پوشش فلزي بايد نسبت به وجود پيوستگي الكتريكي پوشش فلزي در محل هاي اتصال و انشعاب اطمينان حاصل شود.

13-6-1-5-9 اتصال الكتريكي كابل ها به وسائل و دستگاه ها يا شينه ها بايد با وسائل مناسب نوع كابل انجام شود.

13-6-1-5-10 در مورد كابل هاي فشار ضعيف با توجه به سطح مقطع آنها بايد از ترمينالهاي پيچي يا كابلشو استفاده شود. كابلشوها بايد از انواعي باشند كه حداقل دو عدد پيچ داشته باشند و يا اتصال آنها به كمك پرس مناسب انجام شود. استفاده ازكابلشوهايي كه اتصال آنها به كمك لحيم (قلع و سرب) انجام مي شود به طور كلي ممنوع است.

13-6-1-5-11 چنانچه كابل از زير جاده ها، محوطه هاي مفروش به هر نحو و يا از زير سنگچين ها عبور كند، بايد در زير سطح مفروش يا جاده براي كل طول هر كابل يك لوله محافظ از جنس پلاستيك صلب فشار قوي، از بست سيمان، سيمان يا فولاد پيش بيني شود. نسبت قطر لوله به قطر كابل نبايد از حدود 3/1 كمترباشد. در محل هاي خروج كابل از داخل لوله، بايد براي حفاظت كابل در برابر ساييدگي ناشي از تماس با لبه لوله نوعي بالشتك در نظر گرفت.

لینک به دیدگاه

13-6-2 سيم كشي

13-6-2 -1 كليه سيم كشيهاي داخلي ساختمانها، اعم از روكار و توكار، بايد در داخل لوله هاي مخصوص سيم كشي يا مجاري مخصوص اين كار (ترانکينگها) انجام شود و براي اجرا انشعابات، خمها، زانوها، سه و چهار راهه ها و غيره بايد از وسائل و متعلقات استاندارد و مخصوص هر لوله يا مجزا استفاده شود. جعبه هاي زير كليد و پريز و ديگر متعلقات مشابه در سيم كشي هاي توكار بايد با نوع لوله كشي و كليد و پريزهاي مورد استفاده همگوني داشته باشد.

13-6-2-2 لوله هاي قابل استفاده در سيم كشي هاي روكار و توكار در جدول 5

دسته بندي شده اند.

جدول 5- لوله هاي قابل استفاده در سيم كشي ها

[TABLE]

[TR]

[TD]

نوع سيم كشي

نوع لوله

[/TD]

[TD=width: 57]

روكار

[/TD]

[TD=width: 50]

توكار

[/TD]

[TD=width: 288]

ملاحظات

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 187]فولادي پيچي (رزوه)

[/TD]

[TD=width: 57]

+

[/TD]

[TD=width: 50]

+

[/TD]

[TD=width: 288]همه نوع ساختمان+ ساختمان هاي صنعتي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 187]فولادي (گاز)

[/TD]

[TD=width: 57]

+

[/TD]

[TD=width: 50]

+

[/TD]

[TD=width: 288]محيط هاي با خطر انفجار

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 187]پلاستيكي صلب

[/TD]

[TD=width: 57]

+

[/TD]

[TD=width: 50]

+

[/TD]

[TD=width: 288]محيط هاي با خطر خورندگي

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 187]پلاستيكي خرطومي

[/TD]

[TD=width: 57]

-

[/TD]

[TD=width: 50]

+

[/TD]

[TD=width: 288]ساختمان هاي غيرصنعتي

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

+= مجاز -= غيرمجاز

13-6-2-3 اندازه لوله ها با توجه به قطر داخلي آنها بايد با احتساب تعداد سيم ها و قطر آنها و طول لوله و تعداد خم هاي موجود در آن، به نحوي انتخاب شود كه انجام سيم كشي بدون مصرف نيروي بيش از حد امكانپذير باشد و در عايق بندي سيمها ساييدگي يا پارگي ايجاد نشود. براي تأمين اين شرط لازم است نسبت به قطر داخلي به قطر دسته

سيم ها- و يا قطر كابل چند رشته اي- حداقل برابر 3/1 باشد.

13-6-2-4 لوله ها بايد در هنگام نصب خالي باشند و سيمها يا كابل پس از تكميل و پايان لوله كشي به داخل آنها هدايت شوند.

13-6-2-5 مدارهايي كه در زير كف ها قرار مي گيرند بايد فقط با استفاده از لوله هاي فولادي يا پلاستيكي صلب اجرا شوند.

13-6-2-6 بستهاي لوله هاي روكار بايد دو پيچه و از انواعي باشند كه لوله با ديوار يا سقف تماس پيدا نكند و حداقل 6 ميليمتر با آنها فاصله داشته باشد.

13-6-2-7 در طول هر قسمت از لوله كشي كه بين دو جعبه تقسيم يا وسيله اي مشابه قرار دارد نبايد بيش از چهار خم 90 درجه (جمعاً 360 درجه) وجود داشته باشد.

13-6-2-8 در محل ورود لوله به جعبه تقسيم يا تابلو يا دستگاهي مشابه بايد از بوشينگ مناسب با لوله استفاده شود تا از زخمي شدن سيم يا كابل جلوگيري شود.

13-6-2-9 استفاده از لوله بر در لوله كشي ها ممنوع است. لوله ها بايد با اره بريده و لبه هاي تيز محل برش نيز صاف شوند.

13-6-2-10 تغيير نوع لوله (براي مثال فولادي به پلاستيكي) بدون تعبيه جعبه در محل تغيير ممنوع است.

13-6-2-11 استفاده از انواع ديگر سيم كشي، مانند كابلهاي مخصوص سيم كشي يا كابلهاي با عايقبندي معدني، به شرط رعايت كليه مقررات مربوط به كابل كشي ها و استفاده از لوازم و تجهيزات مخصوص مربوط مجاز خواهد بود.

13-6-2-12 مجاري سيم كشي (ترانكينگها) اعم از فلزي يا پلاستيكي، توكار يا روكار، بايد مجهز به جعبه تقسيم ها، جعبه انشعابها، قطعات اتصالي و انتهايي و انواع زانواها (داخلي و خارجي) و سه راه ها و چهارراه هاي مناسب ومخصوص به خود باشند. مجاري سيم كشي كه از داخل آن علاوه بر سيم كشي هاي مربوط به قدرت، سيم كشي هاي تأسيسات فشار ضعيف نيز عبور مي كنند، بايد حداقل به يك ديواره جداكننده دونوع سيم كشي مجهز باشد و اين جدايي بايد در سراسر مجرا و جعبه تقسيم ها وجعبه انشعاب ها و غيره برقرار باقي بماند. مجاري فلزي بايد به پيج هاي مخصوص پيوستگي الكتريكي بدنه مجهز باشند و در سراسر سيستم مجرا، بدنه ها بطور كامل به يكديگر متصل و همگي به هادي حفاظتي تابلوي مربوط وصل شوند.

13-6-2-13 اتصال لوله كشي به دستگاه هاي داراي لرزش (مانند موتور) بايد به كمك لوله هاي فولادي قابل انعطاف با بوشهاي مناسب، كه حداقل طول آنها 20 سانتيمتر باشد انجام شود.

13-6-2-14 سيم هاي استفاده شده در سيم كشي ها بايد تا مقطع 10 ميليمتر مربع از نوع تك مفتولي با عايقبندي پي. وي. سي باشند، و از اين مقطع به بالا سيم ها مي توانند چندمفتولي باشند . جنس هادي سيم ها مس خواهدبود.

يادآوري 1- استفاده از سيم هاي افشان درمواردي كه انجام بعضي از قسمت هاي سيم كشي به طور استثتائي مشكل باشد مجاز خواهد بود.

يادآوري 2- در صورت استفاده از سيم هاي افشان، طبق يادآوري 1، سر سيم ها بايد با لحيم كاري يكپارچه و پس از آن با استفاده از ترمينال به هم متصل شوند.

13-6-2-15 سيم هاي كشيده شده در لوله ها يا مجاري بايد از نظر سالم و بدون هيچگونه شكستگي و پيچيدگي باشد و بين دو جعبه تقسيم يا در محل هاي دسترسي به سر سيم ها بايد به صورت يكپارچه باشد.

13-6-2-16 اتصالات و انشعابات بايد با استفاده از ترمينال هاي پيچي انجام شود.

يادآوري 3- استفاده از ترمينال هاي نوع ديگر، كه ضمن انجام اتصال و تضمين تداوم الكتريكي، عايق بندي لازم را نيز تأمين كنند مجاز است.

يادآوري 4- پيچيدن سيم ها به دور هم براي ايجاد اتصال الكتريكي و عايق بندي محل اتصال با نوار چسب الكتريكي ممنوع است.

13-6-2-17 براي هر محل انشعاب يا محل هاي اتصال سيم كشي به وسائل مصرف كننده يا كنترل كننده مدار، نظير چراغ، پريز، كليد، دستگاه يا وسيله و غيره، بايد از نوعي جعبه يا وسيله انتهايي مانند آن استفاده شود. استفاده از سرچپق و نظاير آن ممنوع است.

13-6-2-18 انجام سيم كشي هاي نوع روكار با استفاده از سيم هاي چندلا (مانند بندهاي پلاستيكي) و بست هاي ميخي يا ميخ معمولي، اكيداً ممنوع است.

13-6-2-19 انجام سيم كشي هاي نوع روكار با استفاده از سيم هاي به هم پيچيده (با روكش نخي روي هر رشته سيم، علاوه بر عايقبندي اصلي) ومقره هاي چيني كوچك (قرقره)، به شرط آنكه در هر مورد از مقام مجري اين مقررات كسب اجازه شود، مجاز خواهدبود. اين نوع سيم كشي را تنها در محيط هاي خشك، با استفاده از كليدها و پريزها و جعبه تقسيم هاي روكار بر روي پايه هاي عايق (زيركليد و پريز و جعبه) از جنس ضدجذب رطوبت، مي توان به كاربرد.

در هر حال، كليه مقررات ايمني در اين مورد نيز معتبر خواهد بود، مانند استفاده از هادي حفاظتي، استفاده از پريزهاي داراي اتصال به زمين و وصل كليه بدنه هاي هادي به هادي حفاظتي و غيره.

13-6-2-20 از سيم ها و كابل هاي مخصوص «زيرگچي» فقط در مواردي مي توان استفاده كرد كه طول انشعاب از محل سيم كشي ثابت تا محل مصرف كننده (مانند چراغ) بيش از 5/1 متر نباشد. در ساير موارد استفاده از اين نوع سيم كشي ها و كابل كشي ها در تأسيسات اكيداً ممنوع خواهد بود.

لینک به دیدگاه

13-7- تجهيزات سيم كشي (كليد، پريز، شستي، جعبه برداشت، جعبه تقسيم و غيره)

13-7-0 كليات

13-7-0-1 كليه تجهيزات سيم كشي بايد با مشخصات و شرايط مدار هماهنگي داشته باشند و درجه حفاظت آنها نيز براساس شرايط محلي كه درآنجا نصب خواهند شد، يا بالاتر از آن، انتخاب شود.

يادآوري 1- به عنوان مثال، استفاده از تجهيزات سيم كشي داخلي (معمولي) در هواي آزاد ممنوع است و براي اين منظور لازم است از انواع وسائل مقاوم در برابر عوامل طبيعي استفاده شود.

13-7-0-2 چنانچه محفظه هاي تجهيزات ازجنس عايق نباشند و از جنس هادي (فلزي) باشند، بايد مانند ساير بدنه هاي هادي با آنها رفتار شوكد و آنها را به هادي حفاظتي متصل كرد.

يادآوري 2- انواع تجهيزاتي كه صفحات رويي فلزي دارند، به شرط داشتن لايه عايق در پشت، از وصل به هادي حفاظتي معاف خواهند نمود.

13-7-0-3 ولتاژ اسمي تجهيزات بايد با ولتاژ اسمي سيستم برق هماهنگي داشته باشند.

13-7-1 كليدها

13-7-1-1 كليدها بايد براي استفاده در سيستم هاي جريان متناوب و از نوع قطع و وصل سريع، بدون دخالت نحوه و سرعت عمل دست، مناسب باشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...