رفتن به مطلب

گام‌هاي سنگين بورس در بحبوحه تحولات


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

گام‌هاي سنگين بورس در بحبوحه تحولات

 

 

گروه بورس- شروين شهرياري: بازار سهام در هفته جاري تحت تاثير رويدادهاي مهمي در سطح اقتصاد جهاني و داخلي قرار گرفت اما به هيچ يك از آنها واكنش مشخصي نشان نداد.

 

 

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD=width: 100%] 09-01.jpg

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

در ابتداي هفته، خبر توافق بزرگ سران اروپا بر سر بحران بدهي‌ها كه در كل بازارهاي سهام دنيا شور و هيجان مثبت پديد آورد، نتوانست از رخوت بورس تهران بكاهد و در ادامه راي اعتماد مجدد مجلس شوراي اسلامي به وزير اقتصاد هم تاثير نامحسوس و مبهمي بر شرايط كلي بازار سرمايه در روز گذشته داشت. بدين ترتيب هر چند شاخص كل توانست با رشد 3/0 درصدي از سد 26000 واحد عبور كند، اما فضاي كلي بازار هنوز در آرامش و ركود مزمن پاييزي قرار دارد. بسياري از كارشناسان معتقدند سطوح فعلي قيمت‌هاي سهام به لحاظ ارزندگي از توجيه مناسب جهت سرمايه‌گذاري برخوردار شده اند اما عوامل كلان و رفتار تاريخي بورس تهران (كه به طور عمومي در فصل پاييز تمايلي به رونق ندارد)، در شرايط كنوني مانع از استقبال خريداران و رشد قيمت سهام متناسب با پتانسيل سودآوري شركت‌ها شده است؛ هر چند رويه كنوني در صورت ثبات شرايط مي‌تواند زمينه بهبود پايدارتر بازار در ميان مدت را فراهم آورد.

بازگشت به دوران توقف نمادها

بازار سهام اين روزها نه تنها از ركود قيمت‌ها رنج مي‌برد بلكه افت محسوس حجم روزانه دادوستدها به سطح 300 ميليارد ريال نيز يادآور روزهاي افول بورس تهران در سالهاي قبل است. در اين وضعيت كه نياز به تقويت نقدشوندگي بازار بيش از پيش احساس مي‌شود، توقف نمادهاي سنگ‌آهني، مالكان عمده آنها و نمادهايي مانند گروه بهمن، صندوق بازنشستگي و فولاد خوزستان امكان داد‌وستد بر روي تقريبا يك پنجم از ارزش كل بازار بورس را در تعليق فرو برده است. در اين راستا، مذاكرات مربوط به تعامل سنگ‌آهني‌ها با وزارتخانه همچنان منتظر نتايج نهايي است. توافقات اوليه در اين خصوص از دريافت مجوز افزايش نرخ 17 هزار توماني فروش هر تن سنگ‌آهن و پس از آن پرداخت 29 هزار تومان در هر تن به ايميدرو بابت حق پروانه حكايت دارد. اين تصميم هر چند ظاهرا مورد توافق طرفين در سطح مديران مي‌باشد اما با اعتراض برخي سهامداران و دخالت سازمان بورس مواجه است. دليل اصلي اعتراضات نيز به آثار اين تصميم بر سودآوري شركت‌هاي سنگ‌آهني و فولادي باز مي‌گردد كه با توجه به نسبت قيمت بر درآمد سهام اين شركت‌ها (كه حداقل دو واحد بالاتر از ميانگين بازار است) مي‌تواند منجر به تصحيح چشم انداز سرمايه‌گذاران شود. صندوق بازنشستگي و گروه بهمن هم به ترتيب به دليل تعديلات منفي و مثبت ناشي از تغيير درآمد فروش سرمايه‌گذاري‌ها مدتي است كه متوقف مانده اند. به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي كه بازار با خلاء نقدينگي ناشي از ابهامات پيراموني مواجه است، تسريع فرآيند بازگشايي نمادها از سوي سازمان بورس مي‌تواند به عنوان عاملي مساعد در بهبود شرايط كلان بازار ايفاي نقش كند.

بورس و پرواز دلار

اين هفته سرانجام پس از ماه‌ها درگيري نرخ دلار آزاد با سطح 1300 تومان، اين ارز موفق شد سقف رواني مذكور را شكسته و حتي قيمت 1340 توماني را نيز آزمايش كند. نوسانات بازار ارز در سراسر دنيا از جنبه رواني بازيگران آن تاثير شديدي مي‌پذيرد و اگر متقاضيان ارز مجاب شوند كه تعادل عرضه و تقاضا از دست سياست‌گذاران خارج شده است، معمولا هر بار با شدت بيشتري وارد بازار شده و موجب نوسان قيمت‌ها در جهت صعود و يا نزول مي‌شوند. واقعيت اين است كه بانك مركزي ايران هم با وجود وعده‌هاي مكرر مبني بر كنترل نرخ ارز در يك سال گذشته و عدم تحقق آن تا حد زيادي بازي رواني را به فعالان بازار ارز باخته است و هر‌گونه تصحيح نرخها در اين بازار موجب بازگشت قدرتمندتر تقاضا و عدم تعادلي جديد در قيمت دلار مي‌شود. تحت تاثير اين رويداد، شركت‌هاي فروشنده فلزات نظير ملي مس اين هفته شاهد افزايش نرخ محصولات خود در بورس كالا بودند به نحوي كه ملي مس هر تن كاتد خود را در محدوده 9300 تومان در هر كيلو (علي‌رغم قيمت مس جهاني معادل 7700 دلار در هر تن) به فروش رساند. فولاد مباركه هم با وجود تنزل عمومي بازار فولاد در سراسر دنيا، كماكان محصول اصلي خود (ورق گرم) را با موفقيت در سطح 860 تومان در هر كيلو به فروش مي‌رساند. توليد‌كنندگان مواد شيميايي نيز در اين هفته شاهد افزايش نسبي قيمت‌هاي فروش بودند. بنابراين، مي‌توان گفت رشد پرشتاب قيمت دلار در اين هفته به عنوان يك عامل مساعد بر وضعيت سودآوري شركت‌هاي بورس تهران ايفاي نقش نموده، هر چند كه پتانسيل مثبت ايجاد شده با توجه به عدم واكنش قيمت سهام كماكان به صورت بالقوه باقيمانده است.

يونان و دهان باز اروپاييان!

بسياري از مردم اروپا (به ويژه آلمان‌ها)، يوناني‌ها را به سهل‌گيري و ساده انگاري مي‌شناسند و اصولا يكي از دلايل مقاومت آنها براي كمك‌هاي بيشتر به اين كشور حاشيه مديترانه نيز همين تصور عمومي در مورد فرهنگ مردم يونان است. حال پس از آنكه اروپاييان بعد از يك دوره چانه زني دشوار به يك توافق مشترك براي بخشش سخاوتمندانه نيمي از بدهي‌هاي يونان رسيده‌اند، اقدام نخست وزير اين كشور در روز سه شنبه كل اروپا را در حيرت (و تا اندازه‌اي خشم) فرو برده است. بدين ترتيب ابتداي هفته جاري هر چند با خوش بيني فوق‌العاده نسبت به حل بحران اروپايي و توافق سران قاره سبز مبني بر حمايت از بانك‌ها و كشورهاي بدهكار همراه بود و واكنش مثبت بازارهاي مالي را در پي داشت، اما اين خوش بيني ديري نپاييد و عكس‌العمل نخست وزير يونان مبني بر به همه پرسي گذاشتن دريافت كمك از اتحاديه اروپا در بين مردم يونان، تقريبا همه را شگفت‌زده كرد. اين همه پرسي (كه براي ژانويه 2011 پيشنهاد شده است) با توجه به فضاي اجتماعي كنوني كشور مي‌تواند موجب عدم راي مردم به ادامه برنامه رياضت اقتصادي و در نهايت اخراج يونان از اتحاديه اروپا شود.

مقامات ارشد اروپا نگرانند كه اين جريان بتواند با سلب اعتماد سرمايه‌گذاران از ساير كشورهاي بدهكار (به ويژه ايتاليا و اسپانيا) منجر به شكست خوردن برنامه حمايتي اتحاديه، افزايش شديد هزينه استقراض و در نهايت نزديك شدن به كابوس فروپاشي يورو شود. به همين دليل، سران فرانسه و آلمان، جورج پاپاندرو (نخست‌وزير يونان) را فرا خوانده‌اند تا بلكه از رهگذر مذاكره با او براي اين معضل تازه ايجاد شده در اروپاي بحران‌زده چاره‌اي بينديشند؛ وضعيتي كه تا روشن شدن نتايج، كماكان سرمايه‌گذاران در بازارهاي سهام در سراسر جهان را كمابيش محتاط نگه خواهد داشت.

 

دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...