رفتن به مطلب

شهر و شهرداری الکترونیکی


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

GIS شهری، شهر و شهروند الکترونیک

 

توسعه و پیشرفت های علمی هر روز دامنه فعالیت و کاربرد دانش نقشه برداری را در علوم مختلف بیشتر می سازد. همواره با پیشرفت تکنولوژی جدید کاربردهای جدیدی برای این علم فراهم می شود. به طور مثال از پزشکی گرفته تا شهرسازی را می توان نام برد. امروزه توسعه بی رویه شهرها متأثر از رشد بی رویه جمعیت و مهاجرت، منجر به ساخت و سازهای بدون برنامه ریزی و گسترش مهارنشدنی آن، تغییرات زیادی را در ساختار فضایی شهرها باعث گردیده است که لازمه مطالعه و هدایت دقیق را می طلبد تا سازماندهی و طراحی شهری را به صورت مناسب انجام دهد.

برنامه ریزان شهری برای تهیه برنامه هایی به منظور مستعد ساختن شهرها به عنوان محیط مطلوب برای ساکنین شهری، نیازمند اطلاعات جدید جغرافیایی می باشند. در حالیکه جمع آوری اطلاعات جغرافیایی اصولاً سخت، زمانبر و پر هزینه و ناقص بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات فوق نیز زمان زیادی را می طلبد. اما در دهه های اخیر اطلاعات ماهواره ای و تکنولوژی جدید سنجش از راه دور پیشرفت های چشم گیری داشته و بکارگیری تصاویر ماهواره ای در بررسی های مختلف زمین از جمله در طرح های شهری و بهبود زندگی شهروندان داشته است.

سنجش از راه دور دارای دو فرآیند تصویر برداری و تجزیه و تحلیل تصاویر می باشد. در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) امکان دسترسی به تمامی اطلاعات جغرافیایی فراهم می گردد و با تبدیل اطلاعات جغرافیایی به صورت دیجیتال و ذخیره آن در کامپیوتر امکان هر نوع تغییرات، اصلاحات و مقیاس های آن میسر می گردد. کاربرد GIS درمطالعه شهرها دارای تنوع زیادی می باشد. از مطالعات جوی گرفته تا مطالعات شهری مانند پیش بینی عرضه تقاضا در مسکن، تعیین حومه شهر، تعیین مسیر اتومبیل ها، تعیین گسترش شهرها و مطالعه ترافیک و مواردی مشابه که پیدایش شهرهای الکترونیکی را باعث گشته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کاربرد SOA در لایه های معماری شهر الکترونیک

 

اطلاعات، فناوری و شهروندان سه عنصر تشکیل دهنده شهر الکترونیک هستند که در آن با کمک نوآوری های مدیریتی در استفاده از فناوری های جدید به دنبال تسهیل ارائه سرویس های الکترونیک به شهروندان هستیم.

برای تحقق شهر الکترونیک الزاماتی لازم است تا سه عنصر اطلاعات، فناوری و شهروندان بتوانند به صورت مناسب از سرویس های الکترونیکی شهری استفاده کنند.

این الزامات را با تمرکز بر سرویس های الکترونیک و در قالب لایه های معماری بررسی خواهیم کرد و سپس به دنبال رهیافت مناسب برای پاسخگویی به این نیازمندیها خواهیم بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کاربرد فناوری های نوین در شهرهای جدید

 

این مقاله فایل پاورپوینتی بوده که PDF شده و تهیه شده توسط منصور نجفی محیطی (کارشناس ارشد معماری، رئیس گروه مطالعات و پژوهش های معماری مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری) و محمدرضا نوربخش (کارشناس ارشد معماری) می باشد.

 

فهرست مطالب موجود در این مقاله عبارتند از:

طرح مسئله

فناوری اطلاعات و ارتباطات

گام های اصلی برای تحقق شهرهای آینده

فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ریزی شهری

فناوری اطلاعات و ارتباطات در طراحی شهری

فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت شهری

فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمات شهری

شهر اینترنتی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تصوير يك روز زندگي در شهر الكترونيك

 

عصر يك روز تابستان است و شما در حال عزيمت از منزل به محل كارتان هستيد. حدود يك ساعت است كه از منزل خارج شده‌ايد ولي خيابان‌هاي شلوغ شهر، مسير خانه تا محل كار را چند برابر كرده است با صرف يك ساعت براي انجام عمليات بانكي، دو ساعت معطل شدن در ترافيك، يك ساعت جست‌وجو براي خريد كفش دل‌خواه‌تان و مقداري معطلي براي پرداخت قبض‌هاي آب و برق روز، پر مشغله‌اي را پيش روي خواهيد داشت. با يك محاسبه سرانگشتي خواهيد ديد كه بخش عظيمي از اوقات روزانه خود را صرف كارهاي تكراري، غيرضروري مي‌كنيد. با اين اوصاف اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا واقعا براي زندگي در يك شهر بزرگ حتماً بايد بخش زيادي از وقت خود را صرف كارهاي تكراري كنيد؟ و بخش ديگري از آن را در صفوف اماكن عمومي و يا خيابان‌هاي شهر تلف كنيد؟ آيا راه بهتري براي استفاده بهينه از زمان وجود ندارد؟ آيا نمي‌توان در شهرهاي بزرگ بدون دغدغه روزمره به راحتي زندگي كرد؟ بد نيست قبل از اين‌كه به سوالات پاسخ دهيد سري به شهر الكترونيك بزنيد، شهري كه به ظاهر با شهرهاي سنتي ما متفاوت است. شايد پاسخ سوالات خود را در آنجا بيابيد.

 

صبح زماني كه از خواب برمي‌خيزيد، گزارش كاملي را از وضعيت سيستم‌هاي امنيتي، تسهيلات و وسايل منزل‌تان از منشي الكترونيكي منزل‌تان دريافت خواهيد كرد. قبل از دوش گرفتن مي‌توانيد از طريق اينترنت به شبكه راديويي دل‌خواه‌تان دست‌رسي داشته‌ باشيد و اخبار روزانه را بشنويد. هنگام ترك منزل بد نيست كه به سيستم خريد خانه سري بزنيد . البته اين سيستم به‌طور خودكار موجودي مايحتاج منزل را كنترل مي‌كند و در مواقع كمبود سفارش‌هاي لازم را ارسال ‌مي‌كند. پس از خريد ملزومات، قيمت آن‌ها به طور خودكار از كارت اعتباري شما كسر خواهد شد.

 

وقتي اتومبيل‌تان را روشن مي‌كنيد به‌طور اتوماتيك آخرين وضعيت رفت و آمد در خيابان‌ها و ترافيك شهر را دريافت مي‌كنيد و بهترين مسير براي رسيدن به محل كار براي شما برنامه‌ريزي مي‌شود. هنگام رانندگي منشي الكترونيك شما، پيغام‌ها، قرارهاي ملاقات و كارهاي روزمره‌تان را بررسي كرده و فعاليت‌هاي شما را برنامه‌ريزي مي‌كند.

 

وقتي در شهر الكترونيك رانندگي مي‌كنيد به ندرت به ترافيك‌هاي سنگين برمي‌خوريد. يك سيستم هوشمند كنترل ترافيك، رفت و آمدهاي شهري را طوري تنظيم مي‌كند كه شما كم‌ترين زمان‌هاي انتظار را پشت چراغ قرمز داشته باشيد. اتومبيل‌ها نيز به يك سيستم كنترل هوشمند مجهز هستند به طوري كه حداقل تخلفات شهري را شاهد خواهيد بود. تصادفات در شهر الكترونيك حداقل خواهد بود. زماني كه در يك شهر الكترونيك تصادفي رخ مي‌دهد اتومبيل به‌طور هوشمند يك پيغام به مركز اتفاقات شهري ارسال مي‌كند. يك سيستم موقعيت‌ياب جغرافيايي تصوير دقيق و مشخصات محل تصادف را مشخص مي‌كند. مشخصات تصادف به همراه تصاوير محل تصادفات به اداره پليس و اورژانس ارسال مي‌شود و فوراً اقدامات لازم براي رسيدگي به تصادف و ارسال مجروحين به بيمارستان صورت مي‌گيرد. وقتي كه آمبولانس‌ در حال عزيمت به محل تصادف است به‌طور خودكار پيغام‌هايي را به چراغ‌هاي راهنماي مسير ارسال مي‌كند تا با تنظيم آنها كمترين توقفات ممكن را در طول مسير حركت به سمت بيمارستان نيز وضعيت بيمار به بيمارستان مخابره مي‌شود تا امكانات و تجهيزات لازم براي مداواي او قبل از رسيدن به بيمارستان فراهم شود.

 

هنگام ورود به شركت سيستم هوشمند ورود و خروج شركت، اطلاعات شما را كنترل و ساعت حضورتان را ثبت مي‌كند. كارتابل الكترونيكي شما تمامي نامه‌هاي الكترونيكي‌تان را براي بررسي آماده مي‌كند. نامه‌هايي كه به زبان‌هاي ديگر نوشته شده‌اند به زبان فارسي ترجمه مي‌گردد. ممكن است شما روز پركاري داشته‌ باشيد، چند قرار ملاقات و جلسه تمامي ساعات كاري شما را پر كند. ولي شما براي شركت در اين جلسه‌ها اصلاً محل كار خود را ترك نمي‌كنيد. سيستم كنفرانس تصويري محل كار، حضور شما ار در تمامي جلسات ممكن خواهد ساخت. تمامي صورتجلسات نيز به صورت اتوماتيك و تصويري ضيط و نگه‌داري خواهد شد.

 

در زمان استراحت بين كار، نماينده هوشمند خريد شما، لباس مورد نظرتان را بر اساس سليقه و خواست‌تان جست‌وجو مي‌كند و پيشنهادهاي مناسب را براي انتخاب به شما ارايه مي‌كند. براي بررسي وضعيت درسي فرزندتان مي‌توانيد از طريق سايت مدرسه مجازي عملكرد تحصيلي او را بررسي كنيد و يا با معلمان او ارتباط برقرار كنيد. منشي الكترونيكي شما طبق برنامه‌اي كه پيش از اين برايش مشخص كرده‌ايد مقدمات سفر آينده شما را فراهم كرده است. در اين حال مي‌توانيد كادوي تولد دوست‌تان را سفارش دهيد.

 

قبل از جلسه با نمايندگي يكي از شركت‌هاي تجاري، مي‌توانيد اطلاعات مفيدي در مورد شركت مورد نظر، حيطه عملكردش، وضعيت بازار و زمينه فعاليت شركت به‌دست آوريد. اگر به شبكه پشتيبان تصميم‌گيري شركت دسترسي داشته باشيد احتمالاً گزارش‌هاي آماري و اطلاعات مفيد و مناسب ديگري نيز در اين زمينه به‌دست خواهيد آورد.

 

زماني كه كارهاي روزمره‌تان به پايان رسيد، سيستم هوشمند جست‌وجوي شما، اعلام مي‌كند كه تعدادي مقاله و اطلاعات جديد در ارتباط با موضوعات مورد علاقه شما يافته است. اين سيستم اطلاعات جديد را به طور اتوماتيك به كتابخانه ديجيتال‌تان اضافه مي‌كند.

 

اگر در زمان بازگشت به منزل بخواهيد در پمپ بنزين سوخت‌گيري كنيد، سيستم موقعيت‌ياب هوشمند اتومبيل‌تان نزديك‌ترين پمپ بنزين را به شما پيش‌نهاد مي‌كند. پس از سوخت‌گيري نيز مي‌توانيد با كارت اعتباري، هزينه بنزين را بپردازيد. احتمالا اتومبيل شما به سيستمي مجهز است كه طبق روند مصرف‌تان موجودي بنزين را بررسي كرده و زمان‌هاي سوخت‌گيري با برنامه‌ريزي مي‌كند.

 

وقتي كه به منزل مي‌رسيد، همه چيز مرتب است. سيستم‌هاي تهويه هوشمند هواي خانه را به نحو مطلوبي تنظيم كرده‌اند. تسهيلات و وسايل منزل همه طبق برنامه كار مي‌كنند. شما يك روز پركار را در شهر الكترونيك را در شهر الكترونيك پشت سر گذارده‌ايد. كارهاي مختلفي انجام داده‌ايد ولي به ندرت درگير كارهاي تكراري شده‌ايد. شما مي‌توانيد اوقاتي زيادي را كه در شهرهاي سنتي در خيابان‌هاي شلوغ و يا در صف بانك صرف مي‌كرديد، مشغول مطالعه، استراحت و تفريح شويد و يا به موضوعات مورد علاقه خود بپردازيد.

 

منبع: همکاران سیستم

لینک به دیدگاه

مشارکت شهروندان در مدیریت شهری از طریق اینترنت

 

مزایای استفاده از حافظه های آنلاین به عنوان ابزاری ایده آل برای مشارکت شهروندان بر کسی پوشیده نیست. اینترنت سبب تسهیل در توزیع جز اصلی مشارکت یعنی اطلاعات شده و به ایجاد ساختارهای بصری، فرآیندهای تصمیم گیری غیر رسمی، تولید سناریو و مانند آن کمک می کند. اینترنت، امکان دسترسی به منابع متنوع را برای طیف وسیعی از کاربران با دیدگاه های مختلف فراهم می آورد. این افراد که در واقع سازندگان اصلی شهرها به شمار می آیند، امکان می یابند تا از طریق اینترنت در رقابتی گسترده برای مشارکت موثر در مدیریت شهری حضور یابند. این رقابت در واقع تلاش برای ایجاد ارتباط دو عنصر کاملاً وابسته یعنی مشارکت شهروندان و مدیریت شهری از طریق اینترنت است. مبنای این تلاش، نتایج اولیه یک طرح مطالعاتی در زمینه وب سایت هاست که توسط دولت های محلی در ژاپن انجام شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نیازهای دیجیتالی شهرها

 

مسئولان یک شهر باید نیازهای شهر را مورد بررسی قرار داده و مشخص نمایند کدامیک تأثیر بیشتری بر جامعه دارد. سپس زیرساخت های مخابراتی مناسب در بخش های مختلف را طراحی نمایند.

در این راتباط سوالات زیر مطرح می شد:

1- چگونه بخش ها وسازمانهای مدیریت می توانند با یکدیگر کار کنند؟

2- چگونه می توان روش عملکرد شهرها را تغییر داد؟

3- تجارب بدست آمده از سایر بخشها چیست؟

4- برای رفع چه نیازی بایستی تلاش کرد؟

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

شهر من، شهر الکترونیک

 

با افزایش تعداد کاربران اینترنت لزوم ارایه خدمات شهری به شهروندان توسط شهرداری بیش از پیش احساس می شود.

یکی از اهداف شهرداری تهران هم دستیابی به شهری الکترونیک است. پایه های این شهر که مرکز اطلاعات آن محسوب می شود، به تازگی بنا نهاده شده و اکنون دستیابی به شهری کاملاً الکترونیک چندان دور از دسترس نیست.

شهر الکترونیک به معنی دستیابی به دنیای ارتباطات مستقیم مردم با مسئولان و تجمیع اطلاعات شهر در یک مرکز محسوب می شود که اکنون کلان شهر تهران به ستون های این شهر الکترونیکی دست یافته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

آشنایی با شهر الکترونیک

 

شهر الکترونیک یکی از خاستگاه‌های مدیران شهری و شهروندان در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است

شهر الکترونیک عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس‌های دولتی و سازمان‌های بخش خصوصی بصورت برخط (online) و بطور شبانه‌روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می‌شود، یا به عبارت دیگر می‌توان گفت در شهر الکترونیکی تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی تامین شود.

به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست.

در این شهر الکترونیکی ادارات دیجیتالی جایگزین ادارات فیزیکی می‌شوند و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی همچون شهرداری، حمل و نقل عمومی، سازمان آب منطقه‌ای و... بیشتر خدمات خود را به صورت مجازی و یا با استفاده از امکاناتی که ICT در اختیار آنان قرار می‌دهد به مشترکین و مشتریان خود ارائه می‌دهند.

در شهر الکترونیک علاوه بر اینکه شهروندان در شهر مجازی و در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های الکترونیک حرکت می‌کنند، قادرند خدمات جاری خود را همچون خریدهای روزمره از طریق شبکه انجام دهند.

البته باید به این نکته توجه کرد که شهر الکترونیک یک شهر واقعی است که دارای شهروند، اداره‌ها و سازمان‌های مختلف و... است که در آن فقط ارتباطات و برخی تعامل‌های اجتماعی و تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای روزمره از طریق اینترنت صورت می‌گیرد.

ecity-0212-mm1.jpg

 

 

می‌توان بیشترین ویژگی‌های این شبکه اطلاع‌رسانی را در شبکه حمل و نقل شهری و اطلاع‌رسانی در مورد حوادث غیرمترقبه جست‌وجو کرد که در زمان بروز حوادث غیرمترقبه با توسل به این سیستم می‌توان در کمترین زمان بحران پیش آمده را در منطقه مدیریت کرد.

 

 

شهر الکترنیک یک نیاز غیرقابل انکار

رویکرد جهانی طی ۲۰ سال گذشته به سمت اطلاعاتی شدن جوامع بوده و امروزه جامعه‌ای پیشرفته‌تر است که به لحاظ اطلاعاتی سرعت و قابلیت بیشتری در تولید و تبادل اطلاعات داشته باشد.

باتوجه به تکنولوژی‌‏های جدید که پیچیدگی زندگی اجتماعی را به دنبال دارند، نیازمند تسهیل امور مختلف زندگی هستیم و بدون توجه به فناوری بسیاری از امور، زندگی قابل عمل، پی‌‏گیری و اجرا نیست.

در حال حاضر تکنولوژی اطلاعات این امکان را به افراد داده و کمک می‌‏کند تا سریع‌‏تر به اهداف خود دست یابند. ایجاد شهر الکترونیک و قدم گذاشتن در مرحله تکنولوژی IT نیز یک فرصت انکارناپذیر است.

این شهر عاملی در جهت ایجاد سازمان‌های شیشه‌ای است به گونه‌ای که تمام کارکردها و هدف‌های سازمان به طور شفاف قابل مشاهده باشد.

شهر الکترونیک دسترسى الکترونیکى شهروندان به شهردارى، ادارات دولتى، بنگاه‌هاى اقتصادى و کلیه خدمات فرهنگى و بهداشتى شهرى به صورت شبانه‌روزى را قابل اطمینان و امن مى‌کند.

این شهر از بستر پیشرفته اطلاعات مخابراتى برخوردار است، به صورتى که مى‌توان از طریق کامپیوتر با خانه‌ها، مدارس، ادارات و غیره ارتباط برقرارکرد.

 

 

مزایای شهر الکترونیکی

از مزایای اقتصادی پیاده‌سازی طرح شهر الکترونیکی می‌توان به کاهش هزینه‌هاى تردد شهرى، افزایش سرمایه‌گذارى در نتیجه گسترش ارتباطات جهانى، صرفه جویى در مصرف سوخت‌هاى محدود، تسهیل انجام امور اقتصادى به خاطر ۲۴ ساعته بودن ارائه خدمات و... اشاره کرد.

کاهش زمان اتلاف شده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانه‌تر امکانات، کاهش آلودگى محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهرى از ویژگی‌های اجتماعی شهر الکترونیکی است.

مهم‌ترین اثرات فرهنگى این شهر نیز شامل اطلاع‌رسانى سریع، انتشار نشریات الکترونیکی برای شهروندان، آموزش مجازى، ایجاد کتابخانه دیجیتالى، افزایش سواد و ایجاد نوعى جهان‌نگرى است که به افزایش رفاه و ارتقاى فرهنگ کمک می‌کند.

در واقع در شهر الکترونیکی دیگر به شهر به مثابه کالبدی که ساختمان‌های بلند، خیابان‌های پرترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی را دربرمی‌‌گیرد نیست، بلکه شهری است که در آن تعامل میان شهروندان و مسؤولان اهمیت بیشتری می‌یابد و این تعاملات دو سویه است که محیط اجتماعی مطلوبی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

این موضوع به ویژه در مورد کلا‌ن شهرها اهمیت دارد. در شهر الکترونیک کلان شهرها، شهرهایى نیستند با آسمان خراش‌هاى بزرگ، سینماهاى عظیم، سالن‌هاى بزرگ به عنوان محل‌هایى براى تعامل و... بلکه شهرهایی هستند که با زندگی در آنها مى‌توان فیلم‌هاى بزرگ را در صفحات کوچک دید، پشت میز خود در موزه‌ها گردش کرد و به طور کلی دیگر نیازى به چارچوب‌هاى شهرى گذشته نیست. در واقع شهر الکترونیک به معنای شهروند‌سالاری در مدیریت شهری است.

 

 

فعالیت‌های شهر الکترونیک

بسیاری از فعالیت‌هایی که در شهرهای عادی صورت می‌پذیرد قابلیت اجرا در به صورت الکترونیکی و در غالب شهرهای الکترونیکی را دارا می‌باشد و شاید می‌توان گفت این مجموعه فعالیت‌ها در شهرهای الکترونیکی به صورت راحت‌تر اجرا می‌گردد.

فعالیت‌های انجام گرفته در یک شهر الکترونیک را می‌توان به مجموعه‌هایی تقسیم کرد که بعضی از آنها عبارتند از:

 

  • فعالیت‌های بانکی: مثل پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول و غیره
  • فعالیت‌های اداری: مثل ثبت اسناد و املاک، درخواست پاسپورت و امثال آن
  • فعالیت‌های تجاری: مثل خرید و فروش کالا، موسیقی، فیلم و مواد غذایی
  • فعالیت‌های تفریحی: مثل بازی‌های رایانه‌ای، بازدید از موزه‌ها و پارک‌ها
  • کسب اطلاعات: اخبار، روزنامه‌ها، نشریات، وضعیت آب‌ و‌ هوا، ترافیک شهری، ساعات پرواز هواپیماها و...
  • فعالیت‌های علمی: تحقیق در مورد پروژه‌ها، یافتن مقاله‌ها، دسترسی به منابع معتبر، کتابخانه‌‌ها و کتاب‌ها و تالیفات جدید
  • فعالیت‌های آموزشی: مدرسه، دانشگاه و سایر آموزشگاه‌ها
  • فعالیت‌های سیاسی: شرکت در انتخابات، اعلام‌ نظر ‌به مجلس و بخش‌های سیاسی باز
  • فعالیت‌های مسافرتی: رزرو بلیط سفر، رزرو هتل و کرایه اتومبیل
  • کاریابی و درخواست کار: آگاهی یافتن از فرصت‌های کاری، پر‌‌کردن فرم درخواست کار، ارسال و گرفتن نتیجه
  • فعالیت‌های درمانی: مراجعه به پزشک، دریافت دستورالعمل‌‌های ایمنی و اطلاع از تازه‌های پزشکی
  • فعالیت‌های تصمیم‌گیری: بهترین و‌ ‌خلوت‌ترین مسیر در شهر برای رسیدن به مقصد، بهترین رستوران برای صرف غذا، بهترین اماکن تفریحی و سایر بهترین‌ها

 

شهر الکترونیکی چگونه شهری است؟

برای درک بهتر و پاسخ به این سئوال به ارائه چند نمونه می‌پردازیم: برای مثال فردی که به دنبال ساخت ساختمان و متقاضی دریافت مجوز از شهرداری است پس از ورود به شبکه اطلاع‌رسانی شهرداری، خدمات مورد نیاز خود به همراه مشخصات زمین تحت مالکیت و ساختمان دلخواه خود را وارد شبکه می‌کند، سپس شهرداری الکترونیک بر اساس استانداردهای موجود، میزان مساحت قابل ساخت و طبقات ساختمان را به متقاضی اعلام می‌کند و در نهایت فرد متقاضی بر اساس مجوز شهرداری با ورود به شبکه مهندسان مشاور با یکی از شرکت‌های مشاور بر اساس طرح و قیمت مناسب به توافق می‌رسد.

در این مرحله متقاضی حتی قادر است طرح ارائه شده از سوی مهندس مشاور را به صورت سه بعدی روی صفحه مانیتور مشاهده و اصلاحات دلخواه خود را اعمال کند.

این طرح پس از تایید از سوی شهرداری الکترونیک و صدور مجوز با ورود به شبکه امور پیمانکاران و با انتخاب بهترین پیشنهاد از لحاظ قیمت به مرحله عقد قرارداد رسیده و سپس به اجرا درمی‌آید.

حتی ارائه گزارش کار از سوی پیمانکار به کارفرما نیز می‌تواند از طریق شبکه صورت پذیرد. کل این پروسه در شبکه هوشمند می‌تواند در کمتر از 2 ساعت به پایان رسد، در حالی که در شرایط عادی مراحل یاد شده به 1 تا 2 سال زمان نیاز دارد.

همچنین در زمینه حمل و نقل شهری یکی دیگر از امکانات شهر الکترونیک این است که اگر تمام خودروها به سیستم موقعیت‌یاب محلی مجهز شوند در تمام طول مسیر از قدرت تشخیص موقعیت جغرافیایی خود برخوردار خواهند بود و پلیس نیز به این ترتیب توان مدیریت ترافیک را به راحتی در دست خواهد داشت.

علاوه بر این در چنین سیستمی اصولا تصادفی رخ نمی‌دهد، چرا که در صورت احتمال بروز برخورد میان دو متحرک با اعلام خطر به موقع در یک کیلومتر قبل از محل پیش‌بینی تصادف از بروز حادثه جلوگیری می‌شود.

در حقیقت با این روش حوادث رانندگی تحت کنترل درآمده و حتی در صورت وقوع روی مانیتور پلیس ثبت می‌شود و نیازی به اطلاع‌رسانی مجدد نیست.

 

بنابراین علاوه بر افزایش سرعت رسیدن پلیس به محل حادثه، دیگر نیازی به کشیدن کروکی نخواهد بود و همین امر کار شرکت‌های بیمه را سهل‌تر از گذشته می‌کند.

همچنین تصور کنید در یک شهر دیجیتالی وجود سیستم هوشمند تا چه حد قادر خواهد بود خدمات اورژانسی را گسترش دهد.

برای مثال فردی را در نظر بگیرید که از یک طرف دچار عارضه قلبی شده و هر ثانیه برای او حکم مرگ و زندگی دارد و از طرف دیگر مرکز اورژانس هم نمی‌تواند در مورد صحت هر تماس تلفنی اطمینان حاصل کند، در این شرایط سیستم هوشمند به مرکز اورژانس این امکان را می‌دهد که به مجرد برقراری تماس تلفنی، محل سکونت تماس گیرنده و حتی نام مالک آن روی مانیتور مرکز اورژانس حک شود.

از سوی دیگر محل حادثه روی مانیتور آمبولانس قرار می‌گیرد و سیستم اطلاع‌رسانی جغرافیایی (GIS) نیز به مرکز اورژانس اطلاع می‌دهد که نزدیک‌ترین آمبولانس به شخص حادثه دیده کدام است و کوتاه‌ترین مسیر تا مقصد و نزدیک‌ترین مرکز فوریت‌های پزشکی و بیمارستان هم مشخص می‌شود.

بنابراین با استفاده از سیستم ناوبری هوشمند در لوای طرح شهر الکترونیک، اطلاعات مکانی، مسیر حرکت، سرعت و موقعیت مربوط به وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه عمومی، پلیس، آتش نشانی، آمبولانس‌ها، اتوبوس‌ها و دیگر وسایل قابل دریافت است.

اهمیت این موضوع وقتی بیشتر روشن می‌شود که توجه داشته باشیم سیستم‌های ناوبری مطلوب آن دسته از سیستم‌هایی هستند که امکان تغییر نقشه و استفاده از نقشه‌های موجود و به روز کشور، قابلیت حمل و نقل و قیمت قابل قبول و مناسب داشته و در بازار نیز به راحتی در دسترس باشند.

 

 

اجرای شهر الکترونیک

اصولاً چهار مرحله برای اجرایی کردن الگوی شهر یا شهرداری الکترونیک توصیه می‌شود. در مرحله اول که مرحله پیدایش نامیده می‌شود، لازم است سند راهبردی بر مبنای مطالعات میدانی از امکانات و پتانسیل‌های موجود تهیه شود.

در این زمینه استفاده از تجربیات جهانی نیز مؤثر خواهد بود. توسعه زیرساخت‌ها و آموزش به کارکنان ادارات یا سازمان‌های وابسته به شهرداری صورت می‌گیرد.

در مرحله دوم که مرحله ارتقاء نام دارد، شهرداری یا شهر الکترونیکی فعالیت خود را با ارائه ابتدایی‌ترین خدمات بر روی شبکه اینترنت از طریق وب‌سایت‌های طراحی شده آغاز می‌کند.

در مرحله بعد، مرحله تعامل، فعالیت‌هایی برای آموزش به کاربران و شهروندان شهر الکترونیک انجام می‌شود و در مجموع تعاملی دو سویه میان مدیران شهری و شهروندان از طریق وب‌سایت‌ها ایجاد خواهد شد.

در مرحله یکپارچگی که آخرین حلقه ایجاد شهر الکترونیکی محسوب می‌شود، دامنه خدمات ارائه شده به شهروندان گسترش می‌یابد و خدمات متنوع‌تری عرضه می‌شود.

در اجرای شهر الکترونیکی باید به ارائه سبک زندگی الکترونیک و در خور عصر توجه داشت و باید توجه کرد که سبک زندگی سنتی برای جامعه اطلاعاتی، تضادها و نابهنجاری‌های خاصی را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین یک الگوی مناسب زندگی با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه مورد نظر و مناسب در جامعه اطلاعاتی، یکی از برنامه‌های شهرهای الکترونیک است.

البته با توجه به اینکه توسعه شهرهای الکترونیک، دستاوردهای بسیاری را برای شهروندان، سازمان‌های شهری و دیگر ذینفعان شهر به همراه دارد، مطمئن هستم در صورتی که در کشور برنامه‌ریزی‌ها بر اساس اولویت‌های جهانی و واقعیت‌های موجود جهان که حرکت به سوی جامعه اطلاعاتی است انجام شود، اجرای شهر الکترونیک در اولویت قرار می‌گیرد.

 

منبع: همشهری آنلاین

لینک به دیدگاه

دولت الکترونیک (مفهوم، ضرورت، اهداف)

 

دولت الکترونیک استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته می باشد.

دولت الکترونیک شیوه ای برای دولت ها به منظور استفاده از فناوری جدید اطلاعات می باشد که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت خدمات و ارایه فرصتهای گسترده تر برای مشارکت در فرآیندها و نهادهای مردم سالار را اعطا می کند.

دولت الکترونیک یک دولت ارقامی (دیجیتالی) بدون دیوار و بدون ساختمان است و سازمانی مجازی است که خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به مشتریان ارائه می دهد و موجب مشارکت آنان در فعالیت های سیاسی می گردد.

این مقاله درباره دولت الکترونیک و اهداف و ضرورت ها و عوامل ایجاد آن می باشد که می تونید از لینک زیر دانلود کنید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

از شهرداری سنتی تا شهرداری شبکه‌ای

 

طبقه­ بندی اجتماعی کاربران یک اصل اساسی و ضروری در سیستم­های کاربردی پیشرفتۀ اینترتنی است و برای نخستین بار توسط دانشمند پر آوازۀ جامعۀ اطلاعاتی، پرفسور مانوئل کاستلز، مطرح و تشریح شد. سیستم یکپارچۀ شهرسازی که دارای اطلاعات جامع و ارزشمند از مهم­‌ترین و با ارزش­‌ترین موجودیت اقتصاد کشور یعنی «ملک» است، حتماً می‌­بایست قابلیت طبقه ­بندی اجتماعی کابران را دست­کم در چهار لایه، در سطح معماری و ساختار عملیاتی حوزۀ دسترسی، چارچوب کنترلی و نظام اطلاع رسانی و آماری پوشش دهد. این چهار لایه به ترتیب عبارتند از:

 

 

  • برپایی مدار شهرسازی به روش برون­سپاری به بخش خصوصی راه گریز­ناپذیر در پیش پای شهرداری­های کشور است؛ شهرداری­‌های تا درجۀ ۵ می‌­توانند با برپایی مدار شهرسازی، ابتدا صدور مجوزهای ساختمانی و در ادامه سایر اعمال تصدی و حاکمیتی قابل برون­سپاری خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و تدریجاً تحولی عظیم در ساختار و نظام کلان عملیاتی شهرداری خود پدید آورند. طبقۀ اجتماعی
  • گروه­های سازمانی
  • سازمان عملیاتی
  • حوزۀ عملیاتی

 

[h=3]دفا‌تر شهرداری الکترونیکی[/h] راه ­اندازی مدار شهرسازی به روش برون­ سپاری به بخش خصوصی به عنوان تحولی اساسی در نظام عملیاتی ادارۀ شهرسازی، مورد توجه برخی شهرداری­های پویا و پشگام کشور قرار گرفته و درآینده­ای نه چندان دور، ساختار اجرایی شهرداری­‌ها را در حوزۀ شهرسازی، که بخش عمده و اصلی فعالیت آن صدور مجوزهای ساختمانی است، دگرگون خواهد کرد. هم ­اکنون چند کلان شهر کشور راه ­اندازی دفا‌تر خصوصی شهرداری الکترونیکی را برای برون­ سپاری صدور مجوزهای ساختمانی، که بخشی از فعالیت ادارۀ شهرسازی را تشکیل می‌­دهد، جسته و گریخته آغاز کرده­اند و زمزمۀ ضرورت این کار در برخی دیگر از شهرداری­های کشور به گوش می‌­رسد.

 

برپایی مدار شهرسازی به روش برون­سپاری به بخش خصوصی راه گریز­ناپذیر در پیش پای شهرداری­های کشور است؛ خصوصاً در مورد شهرداری­های حدود ۲۳۰ شهر بزرگ‌تر کشور، این ضرورت جدی­‌تر است. این شهرداری­‌ها برای واگذاری امور شهرسازی به ویژه صدور مجوزهای ساختمانی به بخش خصوصی، از اولویت بالاتری نسبت به ۸۳۵ شهر دیگر کشور برخور دارند. البته شهرداری­های تا درجۀ ۵ می‌­توانند با برپایی مدار شهرسازی، ابتدا صدور مجوزهای ساختمانی و در ادامه سایر اعمال تصدی و حاکمیتی قابل برون­سپاری خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و تدریجاً تحولی عظیم در ساختار و نظام کلان عملیاتی شهرداری خود پدید آورند.

 

با این رویکرد تمامی شهرداری­هایی که می‌­خواهند نسبت به تهیۀ و پیاده ­سازی سیستم یکپارچۀ شهرسازی اقدام نماید. شایسته است به منظور پرهیز از دوباره کاری، از ابتدا سیستم یکپارچه شهرسازی تحت وب با معماری پنج بخشی ذکر شده با ویژگی­های کامل که امکان بهره­ برداری توسط دفا‌تر شهرداری الکترونیکی را داشته باشد، انتخاب نماید تا در آینده هر زمان که خواستند امور شهرسازی از جمله صدور مجوزهای ساختمانی را به بخش خصوصی واگذار نمایند، مجبور نباشند با صرف وقت هزینه­ های گزاف، سیستم شهرسازی خود را با سیستمی که چنین قابلیت­هایی داشته باشد، جایگزین نمایند.

 

[h=3]بستر وب[/h] نکتۀ مهم در این خصوص آن است که سیستم شهرسازی تحت وب که قابلیت استفاده به عنوان زیر ساخت الکترونیکی مدار شهرسازی در شبکه را داشته باشد، موضوعی نیست که با انجام چند تغییر در سیستم­های شهرسازی کنونی در شهرداری­‌ها، که دارای معماری بسته هستند، قابل دستیابی باشد. بلکه چنین سیستمی از پایه و در سطح معماری، و به لحاظ پیشرفته بودن فناوری رویکرد سیستمی، مدیریت فرایندهای کاری و تخصص صلاحیت­های طیف گستردۀ کاربران، و همچنین قابلیت­های نظارتی برای اعمال «قیمومت اداری» بر اعمال دفا‌تر خصوصی شهرداری الکترونیکی، در فرایند عملیات شهرسازی و صدور مجوزهای ساختمانی، قابلیت­های منحصر به فردی نسبت به بستر سیستم­های شهرسازی کنونی مورد استفادۀ شهرداری­­‌ها دارد.

 

به علاوه قابلیت­های گستردۀ مورد نیاز مدار شهرسازی، به ویژه قابلیت طبقه­بندی اجتماعی کاربران بدون این­که زیر ساخت سیستمی، به صورت جامع و یکپارچه، در محیط اینترنت یا به اصطلاح تحت وب باشد، دست یافتنی نیست.

 

[h=3]صلاحیت­‌ها[/h] چارچوب کلی صلاحیت نقاط کاری مدار شهرسازی، باید در سیستم شهرسازی تحت وب تعریف شده باشد. همچنین تعریف اوصاف اختصاصی لایۀ دوم تا چهارم طبقه­ بندی اجتماعی می‌­بایست با دقت صورت پذیرد. به عنوان مثال اگر درجه­ بندی­های مختلفی در خصوص صلاحیت این دفا‌تر در نظر گرفته می‌­شود، این درجه ­بندی باید در سیستم­های مورد اشاره در لایۀ مربوط به گروه­های کاری مدار، قابل تعریف و تخصیص باشد.

 

در کل، این سیستم­‌ها می‌­بایست به گونه ­ای باشد که چارچوب کاری مدار شهرسازی در آن­‌ها قابل تعریف باشد و تا حد امکان اجازه ندهد نقاط کاری مدار یا به اصطلاح دفا‌تر شهرداری الکترونیکی خارج از چارچوب­ های تعریف شده کار کنند. در عین حال می‌­بایست در قالب چارچوب­ های تعیین شده، امکان نظارت بر کل مدار و عملکرد این دفا‌تر برای شهرداری و نهادهای ناظر فراهم باشد.

 

لازم است ضوابط مهمی از جمله چگونگی فرایندهای کاری، مسیر گردش فرایندهای مستقل اقلام اطلاعاتی ضروری و تکمیلی فرمول­های عوارض و جرایم، چارچوب اصلی و متون مکاتبات، نامه­‌ها، استعلام­‌ها، پاسخ استعلام­‌ها و غیره در این سیستم نمونه سازی شده و قابل تعریف باشد. گردآوری تنظیم و تدوین این ضوابط قبل از تعریف و اعمال در سطح سیستم نرم­افزاری، فرایند مهندسی خاص خود را دارد، که اگر درست انجام نشود در جریان بهره ­برداری، هر روز یک نارسایی محتوایی کشف می‌­شود و سیستم باید مدام در دست تغییر باشد و چون قبلاً این اجزا و تغییرات به صورت یک­جا در مرحلۀ طراحی معماری، درست و جامع دیده نشده است، سیستم را در معرض وصله کاری‌های دائمی قرار می‌­دهد.

 

[h=3]معماری باز و مشارکت پذیر[/h] سیستم شهرسازی تحت وب باید قابلیت تعامل چند سویه با شهرداری و ارباب رجوع را داشته باشد. مردم باید بتوانند به جای مراجعۀ حضوری به شهرداری یا نقاط کاری مدار، درخواست خود را به صورت الکترونیکی به همراه مدارک مورد نیاز به دفا‌تر مربوطه تسلیم نموده و بتوانند با نظام­های پرداخت الکترونیکی تعهدات مالی خود را در جریان امور شهرسازی ادا نمایند.

 

دفا‌تر و شهرداری نیز باید بتوانند در طول فرایند انجام کار، آنچه را که می‌­بایست به ارباب رجوع اعلام یا تسلیم کنند. به صورت الکترونیکی به انجام رسانده و در مجموع تقاضای سفر ذی­ نفعمان با این سیستم به کمترین حد ممکن تنزل یابد و بهترین نوع تکریم ارباب رجوع که عبارت است از بی­نیازکردن وی از «رجوع» به شهرداری یا دفا‌تر محقق شود. از لوازم معماری باز و مشارکت­ پذیر سیستم­های اطلاعاتی قابلیت بهره­برداری سیستم لز زیر ساخت کلید عمومی است.

 

[h=3]یکپارچگی[/h] سیستم­های که شهرداری شبکه ­ای و دفا‌تر شهرداری الکترونیکی به آن نیاز دارند، سیستم­های یکپارچه است. سیستم­های جزیره­ ای به هیچ وجه پاسخ­گوی کارهای پیچیده و به هم پیوسته و نیازهای جدید شهرداری­‌ها و جامعۀ امروز نیست. طبیعی است اگر سیستم­های مدار شهرسازی از ارتباط لازم با یکدیگر برخوردار نباشد و هر کدام جدا جدا و یا گروه گروه، به فعالیت بپردازد، در یک دورۀ زمانی نه چندان طولانی، ناکارآمدی این سیستم­های نرم ­افزاری که زیر ساخت­های حیاتی شهرداری شبکه­ای هستند، به مدار شهرسازی و دفا‌تر شهرداری الکترونیکی سرایت می‌­کند و تأثیر مستقیم بر سطح کیفی و کمی خدمات رسانی این دفا‌تر خواهد گذاشت. بدیهی است کسی در این شرایط به دنبال علت اصلی نخواهد رفت و اصل وجود شهرداری شبکه­ای و درستی برون­سپاری فعالیت­های تصدی گرانه به بخش خصوصی را زیر سوال خواهند برد.

 

[h=3]امنیت[/h] طبعاً در یک سیستم پر مسئولیت اینترنتی، امنیت بسیار مهم است و در دو بعد سیاست­های امنیتی و سیستم­های امنیتی، در چهار لایۀ سرور‌ها، شبکه، سیستم­ عامل و سیستم کاربردی شهرسازی می‌­بایست تامین شوند.

 

امنیت دو ویژگی دارد. اول آن­که نسبی است. دوم این­که هرچه درجۀ آن بالا می‌­رود و به عبارتی تابع افزایش امنیت خطّی ولی تابع افزایش هزینۀ آن نمایی است. از تأمین حداقل امنیت و بهبود مدام آن گریزی وجود ندارد و ناگزیر می‌­بایست مقداری ناامنی را هم همراه با مخاطرات، هزینه­‌ها و ضرر و زیان­های آن پذیرفت. امروزه در جهان مخاطرات وسایل و ابزارآلات را با استفاده نکردن از آن­‌ها مدیریت نمی‌­کنند بلکه با شیوه­ های مکمل و تدابیر مقتضی سعی در کاهش مخاطرات م مدیریت ضرر و زیان­های مربوطه دارند.

 

منبع: umic.ir

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
سلام

لینک دانلود خراب است:banel_smiley_4:

 

سلام. تست کردم مشکلی نداشتن. کدومشون رو نتونستین دانلود کنین؟ :ws38:

واسه دانلود از 4shared روشش تو لینک زیر گفته شده:

http://www.noandishaan.com/forums/thread122945.html

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

مقاله دوفضایی شدن شهر: شهر مجازی ضرورت بنیادین برای کلانشهرهای ایران نوشته دکتر سعید رضا عاملی را در 12 صفحه به صورت PDF از لینک زیر می توانید دانلود کنید.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

مقاله زمین دیجیتال - شهر الکترونیک که توسط رضا کاکاوند تهیه شده است را به صورت PDF از لینک زیر می تونید دانلود کنید.

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...