sookut 13735 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 آبان، ۱۳۹۰ رييس سازمان حفاظت محيط زيست: استاندارد آلايندگي خودروها از سال آينده يورو5 ميشود ايرن: رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه بالغ بر يک ميليون و 200 هزار تن آلاينده در سال وارد هواي تهران ميشود، گفت: از اين ميان سهم خودروهاي فسيلي 830 هزار تن است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به گزارش (ايسنا)، مهندس محمد جواد محمديزاده، معاون رييسجمهوري در نخستين کنفرانس ملي انرژي ، فناوريهاي خودرو و توسعه پايدار که صبح امروز در پژوهشگاه نيرو آغاز به کار کرد با بيان اينکه بخش قابل توجهي از آلايندگي زيستمحيطي در کلانشهرها متاثر از خودروهايي است که منشاء تامين سوخت آنها فسيل است، اظهار کرد: اين يک زخم کهنه است که بايد براي آن چاره انديشيد و قطعا به سلامت انسانها آسيب ميرساند، بنابراين با توجه به فناوريهاي نوين و بکارگيري تکنولوژيهاي جديد ميتوان پارهاي از مشکلات را در اين ميان حل کرد. وي افزود: صنعت خودروسازي دنيا امروزه به سمت جايگزيني انرژي و استفاده از سوختهاي پاک در توليد خودرو به ويژه هيبريد و الکتريک گام برداشته و بسياري از پژوهشگاههاي دنيا استفاده از انرژي نو در توليد خودرو را در دستور کار خود قرار دادهاند. رييس سازمان محيط زيست در ادامه با اشاره به گسترش صنعت خودروسازي در ايران و جهان عنوان کرد: شاهد اين هستيم که عليرغم رکود اقتصادي همچنان توليد خودرو در جهان روبه گسترش است و در اين ميان ايران مقام سيزدهم توليد خودرو در جهان را دارد و شاهد آن هستيم که سالانه در کشور يک ميليون و 600 هزار خودرو توليد و 100 هزار خودرو آن به ساير نقاط دنيا صادر ميشود و صنعت خودروسازي کشور در 11 نقطه دنيا کارخانجات مونتاژ دارد. محمديزاده در ادامه با تاکيد بر اينکه صنعت خودرو يکي از شاخصهاي توسعه يافتگي در دنياست، خاطرنشان کرد: از وقتي که صنعت خودروسازي کشور رشد يافته و روز به روز از نظر کمي ارتقاء مييابد، بسيار خرسنديم اما از اين موضوع ناراحتيم که از همين خودروها سالانه 830 هزار تن آلايندگي را در پايتخت تحمل ميکنيم و اين ناپايداري در توسعه قابل تحمل نيست. وي افزود: پس از گذشت 40 سال از تولد صنعت خودرو در کشور لازم است به فناوريهاي نوين و کاهش آلايندگي توجه شود. چرا که توسعهاي پايدار است که در آن مولفههاي محيطي در زيرساختهاي توليد لحاظ شوند. رييس سازمان محيط زيست افزود: وظيفه ما بيش از کميت بايد کيفيسازي فعاليتها و تعامل بين محيط زيست و صنعت باشد و در اين ميان تنها مساله موضوع آلايندگي خودروهاي فسيلي نيست بلکه موضوع آلايندگي صوتي هم حائز اهميت است که با توليد خودروهاي الکتريکي مرتفع ميشود. محمديزاده در ادامه با اشاره به فعاليتهاي ايرانخودرو، گفت: مديرعامل ايرانخودرو خبر از توليد سمند و تاکسي نيترو هيبريد در کشور داده است اما همچنان توليد انبوه اين خودروها در هالهاي از ابهام قرار دارد و نميتوان به اين تکنقطههاي اميد دل بست. وي افزود: در اروپا برنامهريزي براي رساندن شمار خودروهاي هيبريدي به 11 درصد تا سال 2020 و در امريکا 25 درصد تا امسال هدفگذاري شده است و در کشور ما نيز وزارت نفت يک درصد از برنامهريزيها براي پوشش يک درصدي از ظرفيت خودروهاي هيبريدي در کشور را پيشنهاد داد که اين موضوع در ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت با وجود مخالفت زياد مورد بررسي قرار گرفت و در اين ميان رسيدن به رقم پنج درصد براي خودروهاي هيبريدي تا پايان برنامه پنجم توسعه هدفگذاري شد. وي ابراز اميدواري کرد که تا افق 1404 اين رقم افزايش يابد. رييس سازمان محيط زيست با تاکيد بر اينکه وابستگي 85 درصد خودروهاي کشور به بنزين نه تنها از لحاظ زيست محيطي بلکه از نظر امنيتي هم براي کشور مناسب نيست، گفت: مقاومتها براي استفاده از فناوريهاي نوين در صنعت شکسته شده و در اين ميان بايد قدرت ريسکپذيري براي توليد خودرو با سوخت پاک را از طريق آموزش صنعتگران بالا ببريم. محمديزاده در ادامه عنوان کرد: در پايان برنامه پنجم توسعه وابستگي 85 درصدي صنعت خودروسازي کشور به بنزين به حداکثر 70 درصد تقليل مييابد و 30 درصد مابقي به ساير سوختها از جمله حداقل 5 درصد هيبريد و برق اختصاص مييابد. وي در ادامه با اشاره به سوختهاي با منشاء گياهي و خودروهايي که سوخت آنها الکل است، گفت: با توجه به فعاليت کشت و صنعتهاي خوزستان و الکل خالصي که اين کشت و صنعتها توليد ميکنند ميتوان صنعت خودرو کشور را به سمت استفاده از سوختهاي گياهي و الکل سوق داد. به گزارش ايسنا، محمديزاده در ادامه با اشاره به تصميمگيريها در کشور براي استفاده از سوختهاي پاک از دو سال پيش انجام و اجرايي شد، گفت: در صورت تحقق اين برنامهريزها در سال 1403 در کشور 5/1 ميليون خودروي هيبريدي و الکتريکي داريم. وي در ادامه از حمايت سازمان محيط زيست از واردات خودروهاي هيبريدي در برنامه پنجم توسعه، گفت: اين موضوع انتقال تکنولوژي و فرهنگسازي را در کشور به دنبال دارد. همچنين بايد به موضوع مونتاژ و توليد قطعات خودروهاي هيبريدي و الکتريکي در کشور توجه ويژه شود. وي افزود: در حوزه انتقال تکنولوژي کسب توانايي لازم در توليد قطعات در داخل، مساله تحقيق و توسعه و ساخت و توليد شامل خودروهاي هيبريدي و الکتريکي جزو مسايلي است که بايد به آن توجه و در برنامه ششم و هفتم توسعه لحاظ شود. به گفته رييس سازمان حفاظت محيط زيست تحقق استفاده از خودروهاي هيبريدي و الکتريکي منوط به مشارکت جمعي خودروسازان، مصرفکنندگان و دولتمردان در کنار دانشگاهيان است و اگر اين ترکيب به شکل کارآمدي شکل گيرد اين هدفگذاري محقق ميشود. رييس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه تاکيد کرد: خودروسازان داخلي بايد از جايگزيني فناوريهاي هيبريدي در ساختارهاي قديمي خودرو اجتناب کنند. زيرا اين توليد، توليد گران قيمت است و بايد خودروسازان در اين ميان رويکرد عملگرانهاي را اتخاذ کنند و از بهترين فناوريها براي توليد خودروهاي هيبريدي و الکتريکي استفاده کنند. محمديزاده در ادامه با اشاره به وظايف اصحاب رسانه در اين ميان، گفت: رسانه ملي و ساير رسانهها بايد در زمينه استفاده از اين خودروها آموزش و اطلاعرساني لازم را داشته باشند تا ذائقه مصرفکنندگان در حوزه خودرو تغيير يابد. معمولا مصرف کننده ريسک کمي را ميپذيرد و در مقابل تغيير مقاومت ميکند و ما بايد بتوانيم ذائقه يک و نيم ميليون مصرف کننده ، يعني حدود پنج ميليون نفر در کشور را تغيير دهيم تا بپذيرند از خودروهاي هيبريدي و الکتريکي و خودروهاي با سوخت پاک استفاده کنند و دولت هم بايد از توليد و فروش اين خودروها حمايت جدي کند. ضمن اينکه در اين ميان نقش وزارت صنايع، بانک مرکزي و شهرداريها هم حائز اهميت است. وي در ادامه با اشاره به اجباري شدن استاندارد يورو4 براي برخي از خودروها تا 22 بهمن امسال و براي تمام خودروها تا سال آينده، گفت: در سال آينده هم استاندارد يورو5 را در صنعت خودرو اجباري ميکنيم هرچند که اين سطح هم کفايت نميکند زيرا خودرويي که احتراقش از طريق فسيل است باز هم آلايندگي دارد و خودروهاي داراي استاندارد يورو5 زير 50ppm آلاينده توليد ميکنند و همين 50ppm هم آلودگي محسوب ميشود. معاون رييسجمهوري در ادامه با اشاره به بهينهسازي مصرف انرژي در کشور عنوان کرد: با انجام بهينهسازي مصرف انرژي در کشور از مصرف روزانه 110 ميليون ليتر بنزين در کشور به 62 ميليون ليتر در کشور رسيديم. اين اقدام، کارشجاعانه و مديريت بهنگامي بود که انجام شد و اکنون لازم است به سمت توازن در محيط و توجه به مولفههاي محيط زيستي حرکت کنيم. وي افزود: براي تحقق اين موضوع بايد نقشه راهي با ذکر جزئيات، اهداف، برنامهريزي کوتاهمدت و بلندمدت براي صنعت و ساير دستگاهها تدوين شود تا ظرفيتها و تکنولوژيها در اين زمينه يکپارچهسازي و هدايت سرمايهگذاري خصوصي و عمومي انجام شود تا صنعت خودروسازي داشته باشيم که سرآمد اهداف آن استفاده از فناوريهاي هيبريدي باشد. به گزارش ايسنا، محمديزاده در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مزاياي خودروهاي الکتريکي عنوان کرد: با تغييرات انجام شده در خط توليد خودروي الکتريکي قيمت فروش نهايي اين خودرو معادل خودرو ديزلي خواهد بود؛ البته مساله باطري خودروهاي الکتريکي مسالهاي جداست و هزينه استفاده از خودروهاي الکتريکي 20 درصد کمتر از خودروهاي داراي موتور احتراقي و هزينه سرويسدهي به آن هم نصف خودروهاي احتراقي است اما از نظر کارآيي، کارآيي اين دو خودرو مشابه يکديگر است. وي ادامه داد: ضمن اينکه خودرو الکتريکي براي شتاب گرفتن در آغاز کار تمام توان خود را به کار ميگيرد. باطري خودرو الکتريکي در منزل و ايستگاهها قابل شارژ است و در کمتر از چهار دقيقه شارژ ميشود و خودروهاي الکتريکي با نيازها و مسايل عمومي تطابق دارند و مهمترين مساله در اين ميان اين است که خودروهاي الکتريکي آلايندگي دياکسيدکربن و اکسيدهاي نيتروژن را ندارند و دوستدار محيط زيست محسوب ميشوند. وي افزود: پيشبيني ميشود در آيندهاي نه چندان دور جايگزيني خودروهاي هيبريدي و الکتريکي به جاي خودروهاي فسيلي محقق شود و استفاده از خودروهاي هيبريدي و الکتريکي که از دو سيستم پيشران بهره ميبرند از اولويتهاي توسعهاي کشورهاي جهان است. وي افزود: البته خودروهاي هيبريدي الکتريکي به همين دليل 20 درصد افزايش قيمت دارند و دولتها بايد براي استفاده از اين خودروها در سيستم حملونقل عمومي اهتمام لازم را به خرج دهند؛ ضمن اينکه در حال حاضر 18 درصد سامانه اتوبوسراني نيويورک به خودروهاي الکتريکي اختصاص دارد و لازم است در کشور ما نيز اهتمام جدي نسبت به اين موضوع صورت گيرد. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده