رفتن به مطلب

لیزردرمانی برای زنانی كه پوست تیره دارند توصیه نمی شود


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TR]

[TD=width: 10]

[/TD]

[TD=class: news_body, width: 100%, bgcolor: #FDFDFD]یك متخصص پوست و مو، با اشاره به این كه ملاسما (ماسك حاملگی) بر روی پوست ۷۰ درصد زنان باردار ایجاد می شود، گفت: لیزر درمانی را برای زنانی كه پوست تیره دارند و به اصطلاح سبزه هستند، توصیه نمی كنیم.

دكتر رقیه شمس الدینی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: در مورد ماسك حاملگی، بهتر است هیچ گونه مداخله لیزر درمانی بر روی پوست زنان با پوست تیره انجام نشود. لیزر ممكن است حتی این لك ها را تشدید كند.

وی با بیان این مطلب كه پس از زایمان به فرد توصیه می كنیم حتما از كرم ضدآفتاب استفاده كند، گفت: ایجاد ملاسما (ماسك حاملگی) یا به علت تغییر هورمونی و یا تماس با آفتاب است. اگر با مراقبت ها و استفاده از ضدآفتاب این مشكل برطرف نشد، مداخله دارویی را انجام می دهیم.

این متخصص پوست و مو درباره تغییرات پوست در دوران بارداری توضیح داد: در دوران بارداری بدن مادر دچار تغییرات هورمونی و متابولیكی می شود. در ابتدای این دوره این تغییرات معمولا قابل تحمل هستند، اما پس از مدتی اثرات به هم خوردن این تعادل هورمونی بر روی ارگان هایی چون پوست، مو و ناخن تظاهر می یابد.

وی ادامه داد: تغییرات پوست در دوران بارداری به صورت شایع دیده می شوند. به علت اینكه مادران باردار شرایط روحی و روانی خاصی در این دوران پیدا می كنند، این تغییرات می تواند باعث ایجاد نگرانی شود.

تماس با نور آفتاب، ملاسما را تشدید می كند

شمس الدینی با بیان این كه ماسك حاملگی یا ملاسما یك تغییر بسیار شایع است كه حدود ۷۰ درصد زنان باردار را بویژه در نیمه دوم حاملگی درگیر می كند، گفت: ملاسما بیش از نواحی دیگر، لب بالا، گونه، پیشانی و چانه را درگیر می كند و فاكتوری كه باعث تشدید این تیرگی می شود تماس با نور آفتاب است.

وی اضافه كرد: این تیرگی عموما قهوه ای رنگ است و در دو طرف صورت به صورت قرینه دیده می شود. این ماسك حاملگی ممكن است پس از زایمان از بین برود و یا گاهی با شیوع آن، حالتی از تیرگی و لك پس از بارداری هم باقی بماند.

شمس الدینی با بیان این كه تیرگی پوست نیز به وفور در دوران بارداری رخ می دهد، گفت: با شروع بارداری، تعداد رنگدانه های پوستی بیشتر و متعاقب آن پوست تیره تر می شود. این حالت در۹۰ درصد زنان باردار درهفته های اول تا چهاردهم بارداری رخ می دهد.

وی افزود: اگر پوست خود فرد تیره باشد، این تیرگی ناشی از بارداری هم زودتر و هم با شدت بیشتری بروز می یابد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: تغییر دیگر خال ها هستند. در طول بارداری ممكن است خال هایی كه فرد از قبل داشته است، بزرگتر و تیره تر شوند.

وی با اشاره به این كه خال ها معمولا همگی با هم دچار تغییر می شوند، اظهار كرد: ولی اگر یك یا چند خال دچار تغییرات عرضی و یا خارش، سوزش و خونریزی شوند باید حتما توسط متخصص پوست بررسی شوند.

افزایش غیرطبیعی وزن مادر می تواند علت بروز عارضه بثورات كهیری باشد

این متخصص پوست و مو به خارش حاملگی نیز اشاره كرد و گفت: ۲۰ درصد زنان باردار دچار خارش می شوند. خارش حاملگی در اكثر موارد می تواند ناشی از یك بیماری شناخته شده چون كهیر، اگزما، حساسیت، حساسیت دارویی یا عفونت های انگلی چون گال باشد. این حالت منحصر به حاملگی است و در سه ماهه دوم حاملگی شروع و بیشتر در ناحیه شكم اتفاق می افتد و به ندرت ممكن است كاملا منتشر شود.

وی ادامه داد: این عارضه پس از زایمان از بین می رود. اگر این مسئله برای مادر ناراحت كننده شود، ما معمولا درمان ضد خارش را در نظر می گیریم. تنها خطری كه وجود دارد این است كه ممكن است در دفعات بعدی حاملگی و یا با مصرف قرص های ضد حاملگی مجددا این حالت عود كند. اما هیچ خطری برای سلامتی وی و جنین وجود ندارد.

به گفته شمس الدینی، ممكن است احتمال بروز سنگهای صفراوی در این زنان افزایش یابد.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: بیماری خارش دار دیگری كه در این دوران رخ می دهد، بثورات كهیری است. حدود نیم درصد زنان باردار در سه ماهه سوم دچار این ضایعه می شوند. این عارضه در بارداری های اول بیشتر دیده می شود و ممكن است به ندرت در بارداری های بعدی تكرار شود كه علت آن مشخص نیست.

وی اضافه كرد: گاهی اوقات عنوان می شود افزایش غیرطبیعی وزن مادر علت بروز این عارضه است. این مشكل از ناحیه شكم شروع می شود و ممكن است در نواحی فوقانی بازوها هم دیده شود و ۲ تا ۳ هفته پس از زایمان از بین می رود.

شمس الدینی به قرمزی كف دست نیز به عنوان یكی دیگر از تغییرات پوستی در دوران بارداری اشاره كرد و گفت: قرمزی كف دست در ۴۰ درصد زنان باردار سفید پوست و ۳۰ درصد زنان باردار سیاه پوست مشاهده می شود كه می تواند به صورت نقاط منتشر در تمام كف دست و یا متمركز در یك ناحیه باشد.

وی افزود: همچنین تعریق در تمام بدن افزایش می یابد، ولی در این زمان تعریق دركف دست و پا كاهش می یابد. حتی ممكن است افزایش جوش های عرق سوز را در دوران حاملگی داشته باشیم. خنك نگه داشتن پوست و قرار نگرفتن در محیط گرم می تواند به این افراد كمك كند.

تغذیه در بروز تغییرات پوست دوران بارداری نقشی ندارد

این متخصص پوست و مو با بیان این مطلب كه خطوط كششی بر روی پوست ۹۰ درصد زنان باردار ایجاد می شود، عنوان كرد: در سه ماهه سوم حاملگی كه وزن جنین افزایش پیدا می كند و پوست جداره شكم، دچار كشش زیاد می شود این اتفاق رخ می دهد. تغییرات هورمونی و كشش بیش از اندازه پوست و پارگی الیاف نگهدارنده پوست دلیل ایجاد خطوط كششی بر روی پوست است.

وی افزود: معمولا طول این خطوط به چند سانتیمتر می رسد و عرضشان از ۱ تا ۱۰ میلی متر متغیر است. این خطوط پس از زایمان به رنگ پوست طبیعی در می آیند اما حالت فرورفتگی و چروكیدگی پیدا می كنند كه متاسفانه درمان خاصی برایش وجود ندارد. البته كرم های ضد ترك وجود دارد كه می توانند در دوران بارداری بویژه از اوایل دوره بارداری مورد استفاده قرار دهند.

شمس الدینی با اشاره به این كه برخی برای درمان این عارضه از لیزر استفاده می كنند، گفت: این روش می تواند پاسخ دهی داشته باشد ولی در نهایت درمان قطعی ندارد.

وی با بیان این مطلب كه تغذیه در تغییرات پوست در دوران بارداری نقش زیادی ندارد، اظهار كرد: اما نژاد و رنگ پوست فرد و آفتاب می توانند در بروز این عارضه ها تاثیرگذار باشد.

[/TD]

[/TR]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

آفتاب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...