رفتن به مطلب

کاخ ها و عمارت های دیدنی تهران


ارسال های توصیه شده

کاخ گلستان

 

 

 

کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناها است که در میدان ارگ تهران واقع است. بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند.

 

نام آن از تالار گلستان واقع در عمارت خروجی گرفته شده‌است .

 

شروع آن به ارگ تاریخی تهران و زمان شاه طهماسب اول باز می‌گردد ولی در دورهٔ قاجار گسترش فراوانی یافت و محل سکونت شاهان قاجار بود.

 

در زمان پهلوی جهت مراسم رسمی و محل اقامت روسای جمهور و مهمانان ویژهٔ خارجی استفاده می‌شد. با این وجود قسمت‌هایی از آن در این زمان تخریب گردید.

 

اتفاق‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران در این مجموعه به وقوع پیوسته‌است.

در حال حاضر به صورت موزه مورد استفاده قرار دارد.

منظره‌ای از کاخ گلستان در یک سوی اسکناس های پنج هزار ریالی از سال ۱۳۴۸ هجری خورشیدی تا سال ۱۳۵۷ چاپ و نشر می‌شد.

 

 

Golestan-takht2.jpg

 

بناهای موجود در کاخ

 

  • شمس‌العماره
  • تالار سلام
  • تالار آینه
  • تخت مرمر
  • تالار الماس
  • حوض خانه
  • کاخ ابیض
  • خلوت کریمخانی
  • عمارت بادگیر
  • تالار عاج
  • تالار برلیان
  • حوضخانه عمارت بادگیر

وقایع تاریخی که در کاخ اتفاق افتاده‌اند

 

  • تاجگذاری مظفرالدین شاه قاجار درعمارت بادگیر
  • گشایش مجلس یکم در ۱۸ شعبان ۱۳۲۴ ه.ق. با حضور شاه در اتاق برلیان عمارت گلستان
  • تاج‌گذاری
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ضا پهلوی(رضا شاه) در ۴ اردیبهشت ۱۳۰۵
  • تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی در تالار سلام نام شاهان ساکن در کاخ

 

نام شاهان ساکن در کاخ

  • آقا محمد خان قاجار
  • فتحعلی شاه
  • محمد شاه قاجار
  • ناصرالدین شاه قاجار
  • مظفرالدین شاه
  • محمد علی شاه قاجار
  • احمد شاه قاجار

لینک به دیدگاه

کاخ مرمر

 

 

 

این کاخ در محل تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) و خیابان ولیعصر (پهلوی) واقع شده است. بنای این کاخ به دستور رضا شاه پهلوی و به دست معماران معروف آن زمان ساخته شده است. گفته می‌شود که نقشه اصلی این کاخ توسط خود رضا شاه طرح شده بود اما معمارانی که دست اندر کار ساخت آن بودند خیلی زود از کار اخراج شدند و ادامه کار به دست لئون تادوسیان معمار ایرانی-ارمنی معروف آن زمان داده شد و به سرانجام رسید.

 

زمین این بنا متعلق به شاهزادگان قاجاری و از جمله خاندان فرمانفرماییان بود که با به قدرت رسیدن رضا شاه مصادره شد. گنبد زیبای این بنا برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است که به وسیله استاد حسین لرزاده کاشی کاری شده است. ساختمان کاخ مرمر در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید و در ساختن آن اساتید معماری و هنرهای تزیینی سنتی مانند استاد محمدکاظم صنیع‌خاتم و حسین طاهرزاده بهزاد مشارکت داشتند.

 

مساحت ساختمان آن ۲۸۷۰ متر مربع است و در زمینی به وسعت ۳۵۴۶۲ متر مربع ساخته شده است.

 

این کاخ در ابتدا به عنوان محل زندگی و کار رضاشاه مورد استفاده قرار گرفت و تا پیش از تدوین قانون خزانه ملی، جواهرات سلطنتی از کاخ گلستان به این کاخ منتقل شده و در زیر زمین آن نگهداری میشد.

 

در دوره محمدرضا شاه، از این کاخ به عنوان دفتر رسمی شاه و محل برگزاری ملاقات‌ها و شرفیابی‌ها استفاده میشد. مراسم ازدواج محمدرضا شاه با فوزیه و نامزدی او با فرح پهلوی در این کاخ برگزار شده است. با وقوع حادثه ترور شاه در محوطه این کاخ و انتقال دفتر کار شاه به کاخ صاحبقرانیه، این کاخ در سال ۱۳۵۵ به موزه تبدیل شد و تا سال ۵۷ با عنوان موزه پهلوی قابل بازدید برای عموم مردم بود. از جمله موارد به نمایش آمده در این موزه، لباس افسری و کلاه گلوله خورده شاه در واقعه ترور ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ بود.

 

Marmar-palace-4.jpg

 

 

پس از انقلاب، موزه تعطیل شد و از این کاخ مدتی به عنوان مقر کمیته انقلاب اسلامی استفاده می‌شد. پس از مدتی این کاخ متروک ماند تا در اواسط دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، مجمع تشخیص مصلحت نظام به این کاخ نقل مکان کرد. امروزه از این بنا در مکاتبات دولتی به عنوان ساختمان قدس یاد می شود. بخش هایی از کاخ مرمر در سال ۱۳۸۷ مرمت و بازسازی شد.

لینک به دیدگاه

کاخ نیاوران

 

کاخ نیاوران، واقع در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران، کاخ اصلی در مجموعه نیاوران به حساب می‌آید که در میدان نیاوران تهران واقع شده است.

 

عملیات احداث این کاخ به دستور محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۷آغاز گردید و با وقفه‌ای که در ساخت آن پیش آمد در سال ۱۳۴۶ به اتمام رسید.

 

این بنا با مساحتی در حدود ۹۰۰۰ مترمربع در دو طبقه و یک نیم طبقه احداث و در ابتدا به عنوان محلی برای پذیرایی میهمانان خارجی در نظر گرفته شد، اما پس از پایان ساخت به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده‌اش اختصاص یافت.

 

450px-Niavaran_palace.jpg

 

طراح بنا محسن فروغی بود که طرح خود را بیشتر از معماری ایرانی و تلفیقی از هنر پیش و پس از اسلام الهام گرفته بود. همچنین گچبری توسط استاد عبداللهی، آینه‌کاری توسط استاد علی‌اصغر و کاشی‌کاری نمای خارجی توسط استاد ابراهیم کاظم‌پور انجام شده است.

لینک به دیدگاه

کاخ صاحبقرانیه

 

 

کاخ صاحبقرانیه کاخ محل زندگی ناصرالدین شاه بود. در حال حاضر این کاخ در ضلع جنوبی مجموعهٔ کاخ‌های نیاوران به عنوان موزه در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.

این کاخ میان باغی وسیع در یکی از کاخ‌های مجموعه نیاوران در شمال شرقی تهران ساختمانی قرار دارد که قدیمی‌ترین کاخ این مجموعه‌است و تاریخ ساخت آن به عهد فتحعلیشاه مربوط می‌شود. علاوه بر حوض خانه و کرسی خانه بی‌مانند صاحبقرانیه، از تالارهای مهم آن می‌توان جهان‌نما و آیینه را نیز نام برد که با تابلوهای نقاشی گرانبها و اشیاء بسیار نفیس تزیین شده‌اند این کاخ اکنون برای بازدید عموم باز است. سریال‌های تلویزیونی میرزا کوچک‌خان و امیرکبیر و فیلم‌های سینمایی شازده احتجاب، سلطان صاحب‌قران، دلشدگان و کمال‌الملک در این کاخ فیلم برداری شده‌اند.

 

640px-Sahebgharanie.JPG

 

لینک به دیدگاه

قصر یاقوت

قصر یاقوت از کاخ‌های تهران در دوره پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار است که در سی و نهمین سال پادشاهی او ساخته شد. قصر یاقوت از بخش‌های قصر بیرونی و حرم‌خانه سلطنتی تشکیل شده بود این اثر تاریخی در سرخه حصار تهران قرار دارد و در تاریخ ۱۳۸۲/۰۷/۰۱ با شماره ۱۰۴۱۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است

 

 

 

سال ۱۳۳۶ در زمان حکومت محمدرضا شاه باغ این قصر و تاسیسات آن با تصویب مجلس به سازمان بیمه‌های اجتماعی واگذار شده و به بیمارستان ریوی تبدیل شد و در دهه بعد بخش‌های روانی و جراحی نیز به آن افزوده شد که در سال ۱۳۵۵ با تصویب مجلس، تبدیل به یک بیمارستان عمومی شد و اکنون بیمارستان و مرکز فوق تخصصی قلب دکتر لواسانی نام دارد[۴].

 

مرمت و باززنده سازی این ساختمان در سال 1387 آغاز و در سال 1389 به پایان رسید. اجرای این طرح توسط علی قمری، مسعود امیری امامی و مسعود شریفی دیرین با نظارت دکتر جدی و محمد محمدیان صورت گرفت.

لینک به دیدگاه

شمس العماره

شمس العماره یا بنای خورشید یکی از بناهای تاریخی تهران، مربوط به دورهٔ قاجار است. شمس العماره یا بنای خورشید، از شاخص‌ترین بناهای کاخ گلستان است.

 

800px-13860106_%28126%29.JPG

 

احداث این ساختمان در سال ۱۲۸۲ ه.ق به دستور ناصرالدین شاه شروع و طی دو سال به مباشرت دوستعلی‌خان نظام‌الدوله به اتمام رسید. این ساختمان برای تماشای شهر تهران و اطراف آن توسط شاه و مهمانان او مورد استفاده بوده‌است. دلیل شاخص بودن آن ارتفاع، تزیینات و طراحی این بناست. سبک این بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی است. کریم پیرنیا سبک این بنا را سبک تهرانی نامیده است.

لینک به دیدگاه

دارُالفُنون

نام مدرسه‌ای است که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. در دارالفنون استادان هر چندوقت یک بار به فرنگ می‌رفتند تا علوم جدید را فرا گیرند. می‌شود گفت که دارالفنون نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران میباشد، که تا دیرزمانی همه دانشگاه‌های خارجی را در نوشته‌های ایرانی دارالفنون می‌خواندند.

 

640px-Dar_ul-Funun.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کاخ سعد آباد

 

مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد در شمالی‌ترین، مرتفع‌ترین و خوش آب و هواترین محله تهران، در مساحتی حدود ۳۰۰ هکتار واقع شده‌است. این مجموعه دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان‌های پوشیده از درخت و گل است. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ می‌گذرد.

میانگین دمای سالانه منطقه سعداباد ۱۲,۹ درجه سانتیگراد است .

 

800px-Sadabad9.jpg

 

 

کاخ‌های سعدآباد را دودمان پهلوی در منطقه شمیران، تهران بنا کرده‌اند. در این مجموعه ابتدا خاندان قاجار و خاندان سلطنتی ساکن بودند، اما پس از توسعهٔ محوطه رضا شاه در سال‌های ۱۳۰۰ در آنجا می‌زیست و پسرش محمدرضا نیز در سال‌های ۱۳۵۰ به این‌جا نقل مکان کرد.

 

پس از پیروزی انقلاب ۵۷ این مجموعه به شکل موزه در آمد ولیکن کاخ فعلی ریاست جمهوری در جوار این مجموعه قرار دارد.از کاخ ملکه مادر نیز که متعلق به ارگان ریاست جمهوری است برای پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده می‌شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
خیلی ببخشید ولی جای این تاپیک توی انجمن گردشگریه

 

اگر قرار باشه اینجا مکان ها رو معرفی کنید پس اون انجمن (گردشگری) به چه دردی می خوره؟

خب اینجا مکان هایی معرفی میشه که احتمال برگزار کردن تور در آینده هست:a030:

لینک به دیدگاه
خب اینجا مکان هایی معرفی میشه که احتمال برگزار کردن تور در آینده هست:a030:

 

به نظر من این کار اصلا نیاز نیست

 

خودت میگی احتمال داره.....

 

شما همه مکان ها رو توی انجمن گردشگری معرفی کن تا همه یه جا باشه اینجوری قشنگ تره به نظر من

 

میتونی اینجا نظر سنجی بزاری که مثلا بین این مکان و اون مکان کدومو برنامه ریزی کنیم واسه تور؟!

 

اگر با نظر من مخالفی پس این انجمنو (تور گردشگری نواندیشان) بزار زیر انجمن تالار گردشگری....

 

تصمیم با شماست من فقط نظرمو گفتم

 

موفق باشید

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...