رفتن به مطلب

بازگشت شاخص به مدار مثبت


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

بازگشت شاخص به مدار مثبت

 

گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثير خوش‌بيني نسبت به شرايط بازار جهاني و برخي معاملات عمده صورت گرفته در بازار با رشد شاخص همراه شد.

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD=width: 100%] 10-01.jpg

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه رشد بازارهاي جهاني در روز دوشنبه اميدواري‌هايي را براي معامله‌گران ايجاد كرده بود. هر چند اين رشد در ميانه بازار ديروز جاي خود را به كاهشي نسبي داد اما به اعتقاد برخي كارشناسان تلاش رهبران آلمان و فرانسه براي كمك به افزايش سرمايه بانك‌هاي اروپايي و وعده آنها براي حل بحران بدهي يونان، عامل اصلي رشد شاخص سهام در بازارهاي جهان بوده است. البته بهبود نسبي شرايط بازار كار آمريكا و كاهش احتمال وقوع بحراني ديگر در اين كشور نيز بر اين روند موثر بوده است.

در اين ميان، بهاي هر تن مس به 7هزار و 295دلار، روي هر تن يك هزار و 919 دلار و سرب به يك هزار و 999دلار رسيد و بهاي بيلت فولادي نيز به مرز 600دلار نزديك شد. امري كه البته ناپايدار بوده و انتظار كاهش آن با توجه به وضعيت اتحاديه اروپا و احتمال كاهش ارزش يورو و تقويت دلار وجود دارد. در همين حال ديروز معامله‌گران همچنان شاهد تبعات پرونده 3هزار ميليارد توماني بودند. در كنار نگراني فزاينده از وضعيت بانك صادرات كه براساس اعلام اوليه تا كنون تنها 25درصد منابع مورد اختلاس به آن بازگشته است، احتمال اعلام استيضاح وزير امور اقتصادي و دارايي نيز همچنان موضوع مورد توجه است.

در بازار ديروز تصميم نمايندگان ويژه رييس‌جمهوري و نامه معاون اول رييس‌جمهوري در مورد مطالبات مپنا از وزارت نيرو موجب تشكيل صف خريد در اين نماد شد. براساس تصميم اين نمايندگان، مقرر شده سهام شركت توليد نيروي برق سنندج و اموال نيروگاه پرند در ازاي تسويه بخشي از مطالبات به شركت بورسي مپنا واگذار شود.

در همين حال بازار ديروز متاثر از برخي معاملات عمده اعلام شده در بازار بود. پس از داد‌وستد‌هاي بلوكي در نمادهاي توس‌گستر و تكنوتار كه در ميان دو موسسه انصار و مهر در هفته گذشته انجام و به اقبال بازار به اين دو نماد منجر شده است، ديروز تامين اجتماعي و نفت و گاز پارسيان (متعلق به سرمايه‌گذاري غدير) نيز قصد خود براي انجام دو معامله بلوكي را به بازار اعلام كردند تا دوشنبه هفته آينده عرضه عمده سهام دو شركت پالايشگاه تبريز و پتروشيمي فناوران با بلوك‌هاي 59/11و 4/5درصدي رقم بخورد.

بر اين اساس، شركت سرمايه‌گذاري نفت و گاز تامين دوشنبه آينده 225 ميليون و 107 هزار و 296 سهم اين شركت به قيمت پايه هر سهم دو هزار و 717 ريال و به صورت يكجا و نقد توسط كارگزاري صبا تامين را راهي ميز فروش مي‌كند.

با توجه به تملك بيش از 28 درصدي سهام پالايشگاه تبريز توسط نفت و گاز پارسيان، احتمال خريد بلوك عرضه شده توسط اين مجموعه دور از ذهن نيست.

همزمان با عرضه عمده پالايشگاه تبريز، شركت نفت و گاز پارسيان هم اقدام به عرضه 4/5درصد از سهام پتروشيمي فن‌آوران خواهد كرد. اين بلوك نيز داراي ارزش مالكيتي قابل ملاحظه‌اي بوده و مالكيت تامين اجتماعي بر پتروشيمي فن‌آوران را قطعي و بلامنازع خواهد كرد تا عملا دو غول متانول ساز بزرگ كشور يعني فن‌آوران و زاگرس راه جدا‌گانه‌اي از هم را در پيش بگيرند. در اين فضا مالكيت كامل فن‌آوران به تامين اجتماعي خواهد رسيد و در مقابل زاگرس اما همچنان با چالش تركيب سهامداري مواجه خواهد بود. در همين حال فروش اولين بلوك از سهام سرمايه‌گذاري ملي متعلق به گروه بهمن ديروز در غياب اين نماد به صف خريد سرمايه‌گذاري بهمن دامن زد. با آزاد‌سازي 15/6درصد سهام باقي‌مانده سرمايه‌گذاري ملي متعلق به گروه بهمن اين بلوك نيز هفته آينده راهي تابلو خواهد شد تا بانك تجارت احتمالا با خريد بلوك سوم از بانك سپه مالكيت مديريتي خود در سرمايه‌گذاري ملي را قطعي كند. بانك تجارت به دليل عدم برخورداري از شركت سرمايه‌گذاري مستقل، احتمالا در آينده انتقال سبد سهام قابل ملاحظه خود به سرمايه‌گذاري ملي را در دستور كار خواهد داشت. ديروز در گروه خودرويي، معاون اقتصادي گروه بهمن در مصاحبه‌اي خاطرنشان كرد: علاوه بر خروج كامل گروه بهمن از مالكيت 15/25درصدي سرمايه‌گذاري ملي ايران، در آينده‌اي نزديك واگذاري سهام يك شركت زيان‌ده از مجموعه شركت‌هاي تابعه خود را در برنامه داد كه تاثيرات سودآوري مثبت آن بر هر سهم مشخص نيست اما به نظر مي‌رسد چندان قابل توجه نباشد.

موحدي با اشاره به عمليات پويا سازي ساختار مالي برخي از شركت‌هاي تابعه «خبهمن» براي ورود به بازار سرمايه، افزود: در شرايط كنوني تلاش مي‌شود تا در نيمه دوم سال جاري نسبت به ورود شركت بهمن ديزل به بورس كه در زمينه توليد انواع كاميون و كاميونت ايسوزو فعال است اقدام شود. در اين گروه، شركت ماشين سازي نيرو محركه از ثبت افزايش سرمايه شركت خبر داد. در گروه حمل‌و‌نقل، شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از كليه سهامداران خود دعوت كرد در ساعت 10 صبح شنبه 30 مهرماه جاري در مجمع عمومي عادي سالانه سال مالي 90 شركت كنند.

در گروه بانكي نيز بانك كارآفرين به زودي مجمع انتخاب اعضاي هيات مديره خود را برگزار خواهد كرد كه انتظار مي‌رود اين مجمع با رقابت سهامداران براي كسب كرسي‌هاي بيشتري در هيات مديره اين بانك همراه باشد.در گروه ساختماني ديروز با درج اطلاعات شركت مسكن شرق راه براي انجام عرضه اوليه اين شركت هموار شده است. در همين حال ديروز بازگشايي نماد باغميشه پس از افزايش سرمايه به ابطال معاملات اين نماد منجر شد.

در مجموع بازار ديروز بازاري مثبت اما كم‌عمق بود كه در آن شاخص با 6/83واحد رشد به 26هزار و 903واحد رسيد. ارزش معاملات نيز با سهم 25درصدي معامله 50ميليون سهم فولاد مباركه به 5/63ميليارد تومان رسيد و از 265نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 129نماد با كاهش قيمت و 131نماد با رشد ارزش معامله شدند.

 

دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...