رفتن به مطلب

برج میلاد – شاهکار یا فاجعه مهندسی؟؟


ارسال های توصیه شده

برج میلاد که چهارمین بلندترین برج مخابراتی دنیا است ارتفاعی برابر ۴۳۵ متر دارد. ساخت این برج در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و یازده سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۸ این برج افتتاح رسمی شد. حال بیایید این برج را که به گفته خیلی ها شاهکار مهندسی ایران و خاورمیانه است را با برج CN تورنتو مقایسه نماییم:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برج میلاد - شاهکار یا فاجعه مهندسی؟

 

برج سی ان در تورنتو کانادا (CN Tower) :

افتتاح این برج در سال ۱۹۷۶ یعنی ۳۲ سال قبل از برج میلاد بود.

این برج در مدت ۴ سال ساخته و به بهره برداری رسید. ( برج میلاد در مدت ۱۱ سال)

ارتفاع این برج ۵۵۳ متر میباشد یعنی ۱۱۸ متر بلندتر از برج میلاد.

با وجود اینکه برج میلاد در سال ۲۰۰۸ به بهره برداری رسیده است اما معماری ضعیف آن و ظاهر نه چندان دلچسبش باعث میشود در نگاه اول به نظر سازه ای قدیمی بیاید.

برج CN زلزله هایی تا بزرگی ۸٫۵ ریشتر را تحمل کند در حالیکه برج میلاد گفته میشود زلزله هایی تا ۸ ریشتر را تحمل میکند. (همانطور که میدانید هر یک واحد افزایش در مقیاس ریشتر یعنی ۳۲ برابر انرژی بیشتر زلزله!)

این در حالی است که برج CN در تورنتو ساخته شده است که منطقه زلزله خیزی نبوده و برج میلاد در تهران که یکی از خطرناکترین مناطق از لحاظ شدت و تعداد زلزله به حساب می آید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شاید با خودتان بگویید این مقایسه زیاد عادلانه نیست. به هر حال تورنتو جزو شهرهای پیشرفته دنیا به حساب می آید و تهران راه زیادی دارد تا به آن برسد اما باید دقت کرد همانطور که گفته شد برج CN در مدت ۳۲ سال قبل از برج میلاد افتتاح شده است. همچنین در صورت وقوع زلزله با بزرگی بیشتر از ۸ ریشتر در تهران که منطقه خطرناک لرزه شناسی محسوب میشود, این سازه ۱۵۰ هزار تنی چه رفتاری از خود نشان خواهد داد؟ آیا این فاجعه احتمالی انقدر مهم نیست که مقاومت برج میلاد را در برابر زلزله با توجه به محل قرار گرفتن آن افزایش داد؟ شاید برای یک سازه معمولی در تهران, مقاومت ۸ ریشتری خوب باشد اما برای چنین سازه استثنائی این مقاومت کم نیست؟

در هر صورت تنها راه تهرانیان امیدواری برای این است که زلزله احتمالی (که دوره بازگشت آن نیز فرا رسیده است!) به وقوع نپیوندد در غیر اینصورت عاقبت این ابرشهر در حال توسعه بینهایت نگران کننده خواهد بود. این زلزله میتواند امشب رخ دهد یا شاید حتی تا ۱۰۰ سال دیگر رخ ندهد اما مطمئنا آینده نگری برای چنین موضوعی هیچوقت اشتباه نیست!

محقق: علیرضا راحت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...