lilac 5892 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مهر، ۱۳۹۰ با سلام..... بیونیک به معنای زیستار شناختی یا به کار گیری اندام های ساختگی طبیعت میباشد که اولین بار توسط دانشمند آمریکاری جک.ای.استیل در سال 1959 به کار برده شد. محققان با تلفیق دو واژه "بیولوژی" و"تکنیک"علم بیونیک را به عنوان دانشی که مسائل فنی را از راه های زیستی حل میکند بنا نهاده اند. متاسفانه امروزه در ایران طبیعت در معماری جایگاهی ندارد وفراموش شده است بنابراین معماران جوان ایران باید جایگاه حقیقی طبیعت در معماری را درک کرده طبیعت را به طبیعت باز گردانند . . . . . در این تایپیک قصد داریم تا پروژه های برتر معماری بیونیک را معرفی کنیم تابتوانیم درک بهتری از معماری و طبیعت داشته باشیم 19 لینک به دیدگاه
lilac 5892 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مهر، ۱۳۹۰ پروژه شماره 1 نام پروژه:برج پیکر انسانی(برج ترنینگ) محل اجرا: سوئد ایده اولیه :بدن انسان طراح:سانتیاگو کالاتراوا معرفی پروژه:کاربری این برج تجاری_مسکونی می باشد,سیستم سازه ای به کار رفته در این برج هسته مرکزی واسلئب بتنی,جنس سازه بتن مسلح و فولاد می باشد,190متر ارتفاع و دارای 56 طبقه می باشد و زاویه چرخش 90 درجه ای برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام طرح اولیه این ساختمان بر اساس مجسمه ای به نام twisting torso که کالاتراوا آنرا با الهام از فرم بدن انسان در حال چرخش ساخته گرفته شده است طرح برج از 9 واحد مکعب تشکیل شده که با صعود به سمت بالا به نحوی دور هسته مرکزی میچرخد که بالاترین سطح برج 90 درجه سانتیگراد نسبت به پایین ترین سطح چرخیده است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام از مزایای منحصر به فرد این بنا امکان انتخاب منظره دید توسط ساکنان است این ساختمان طوری طراحی شده که برای هر نیازی و در هر شرایطی قابل استفاده باشد نور,تهویه و کاربرد آسمان خراش آن را به یکی از پیشرفته ترین برج های سبز تبدیل کرده است. این بنا شامل یک سیستم چرخه و بازیافت مواد است که برای سوخت اتوبوس های شهری مورد استفاده قرار میگیرد. عایق کاری حرارتی نما نیز بر طبق استاندارد های سوئد بر روی پانل ها انجام شده است,حدود 2800 پانل و 2250 پنجره در نما وجد داردکه پانل ها منحنی و شیشه ها تخت هستند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام این آسمان خراش توسط تونل باد تست شده است که نتایج نشان می دهد این آسمان خراش مارپیچ در مقایسه با یک آسمان خراش عادی تحمل بیش تری در برابر نیروی باد دارد. میزان انحراف نوک این برج در برابر بزرگترین نیروی باد تست شده 0.3 متر می باشد ایمنی این ساختمان به دلیل سازه بتنی ضد آتش ویک آبپاش بسیار پیشرفته بسیار بالاست .همچنین این ساختمان به سلول ها و مناطق آتش تقسیم شده است که از گسترش سریع آتش جلوگیری میکند بهره گیری از بدن انسان در این برج برای رسیدن به حجم آن را تبدیل به اولین نمونه های معماری بیونیک کرده است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 21 لینک به دیدگاه
lilac 5892 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 مهر، ۱۳۹۰ پروژه شماره 2:المپیک آبی لندن ایده اولیه:شکل موج های آب رودخانه تیمز لندن تیم طراحی:زاها حدید تیم برنده طرح المپیک آبی لندن با مدیریت زاها حدید در سال 2005 از میان 200 شرکت داوطلب در سراسر دنیا که برای طراحی در لندن ٍبت نام کرده بود انتخاب شد در این طرح مرکز ورزش های آبی المپیک ساخته خواهد شد استخر بازی های المپیک بخش عمده این طرح را تشکیل میدهد که قسمتی از آن به شکل s متحرک ساخته شده و آب جاری در آن تلفیقی رویایی ایجاد کرده است این مرکز که شبیه به یک سفرهماهی عظیم با بالههایی متحرک طراحیشده، انتظار میرود به یکی از زیباترین جلوههای بصری این مرکز و یکی از مناطق توریستی شهر لندن تبدیل شود. این مرکز آبی که در منطقه استراتفورد در شرق لندن و با صرف هزینهای حدود 300 میلیون پوند/480 میلیارد تومان به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید، شامل دو استخر 50 متری به علاوه یک استخر مخصوص شیرجه است. پس از مرحله عایقبندی این استخرها با بیش از 180هزار کاشى فیروزهای فرش خواهند شد. در ساخت این ساختمان پیچیده با سقف قوسیشکل و دو بال متحرک حدود 3360 تن میله فولادی به کار رفته است، بالهای متحرک مطابق شرایط آبوهوایی باز میشوند و جمع خواهند شد. در این مرکز که علاوه بر مسابقات شنای المپیک و شیرجه، محل برگزارى بازیهای نهایی واترپلو نیز خواهد بود، 17500 صندلی در جایگاه تماشاگران در نظر گرفته شده است. پس از اتمام بازیها تعداد این صندلیها به 2500 عدد کاهش پیدا خواهد کرد، فضایی به گردهماییهای عمومی اختصاص خواهد یافت و استخرها برای رقابتهای ملی و منطقهای مورد استفاده قرار خواهند گرفت. سقف موجی شکل این طرح بازتاب رهاه پر پیچ و خم رودخانه ای است که از وسط پارک المپیک لندن میگذرد ودر بخش ورودی و در خارج از پارک قرار گرفته است ونشانه وحدت و هماهنندی مردم به شمار می آید ریچارد راجرز درباره این طرح اینگونه میگوید ویژگی تندیس گونه واستثنائی این سازه به گونه ایست که آن را منحصر به فرد ساخته وتوریست ها وبازدید کننده ها را به شرق لندن جذب میکند 17 لینک به دیدگاه
lilac 5892 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 آبان، ۱۳۹۰ پروژه شماره3:شهر شناور LILYPAD ایده اولیه:گرمای زمین و نیلوفر آبی طراح:وینسنت کاله بات با توجه به پیش بینی بالا رفتن سطح آب دریاها طی قرن بعد، به سبب تغییرات آب و هوایی، بسیاری از مردمی که در مناطق کم ارتفاع و پست زندگی می کنند، احتمالا از خانه های خود آواره خواهند شد. وینسنت کالبات "Vincent Callebaut" معمار 34 ساله بلژیکی، مقصدی را برای نقل مکان این دسته از افراد دز نظر گرفته است. این ایده که لی لی پد نام دارد، یک شهر کاملا خودکفای شناور روی آب است که طرح آن از نیلوفرهای آبی ویکتوریا الهام گرفته شده و جمعیتی معادل 50،000 نفر را در خود جای می دهد. جنس بدنه این شهر از الیاف پلی استر بوده و توسط لایه ای از دی اکسید تیتانیوم (TiO2) پوشیده خواهد شد؛ که این پوشش می تواند با اشعه ماورای بنفش واکنش داده و با جذب آلودگی هوا به تصفیه آن بپردازد. سه کوه و سه تفریحگاه ساحلی، تالاب مصنوعی مرکزی این شهر - که زیر سطح آب قرار دارد - را احاطه خواهند کرد. این سه کوه و تفریحگاه به محلی برای کار، خرید و سرگرمی اختصاص یافته و باغ ها و بخش پرورش آبزیان این شهر که زیر سطح آب واقع شده نیز برای تامین مواد غذایی و زیست-توده (Biomass)، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. زیست-توده یا بیومس (Biomass) یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی شامل بقایای گیاهی بدست آمده و برای تولید الکتریسیته یا گرما به کار می رود. مثل بقایای درختان و... همچنین این شهر معلق بطور کامل از فناوری های انرژی های تجدید شونده مثل انرژی خورشیدی، حرارت، باد، جزر و مد و بیومس یا زیست-توده، بهره برده تا انرژی مورد نیاز و حتی مازاد بر مصرف خود را نیز تولید کند. لی لی پد ها می توانند نزدیک ساحل، و یا آزادانه هر کجا که ممکن باشد، واقع شوند. درحالی که ایده شهر معلق "لی لی پد" کالبات (معمار بلژیکی)، با هدف فراهم نمودن مکانی برای زندگی افرادی که خانه های خود را از دست داده اند، قابل تحسین است، اما به نظر می رسد این افزاد، آخرین کسانی باشند که قادر به پرداخت هزینه سرسام آور مکانی روی آن باشند، هزینه ای که به احتمال زیاد فوق العاده زیاد خواهد بود. منبع:کتاب معماری بیونیک 15 لینک به دیدگاه
lilac 5892 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 دی، ۱۳۹۰ پروژه شماره4:برج سنجاقک نیویورک ایده اولیه:بال سنجاقک طراح:وینسنت کاله بات طراح این برج، شرکت بلژیکی Vincent Callebaut Architecture می باشد. این گروه، یک مزرعه عمودی را با الگوبرداری از بال های سنجاقک طراحی کرده است. این برج که در شرق جزیره روزولت در ایالت نیویورک واقع شده، یک ارگانیسم زنده است که در مصرف آب، انرژی و تولید غذا خودکفاست. این آسمانخراش دارای 132 طبقه و 600 متر ارتفاع است که برای تولید 28 زمین زراعی مختلف شامل میوه، سبزیجات، حبوبات، گوشت، لبنیات و تخم مرغ تطبیق داده شده است. هدف از طراحی این برج، خدمت معماری به کشاورزی جدید است که با توجه به نیاز جامعه به استقلال غذایی و با توجه به افزایش جمعیت و کاهش زمین قابل کشت در آینده مطرح می شود. این طرح مدلی از کشاورزی شهری است که ترکیبی از برنامه های مسکونی، اداری و آزمایشگاهی را با استفاده از طراحی و مهندسی بوم شناختی ارائه می کند که در آن فضاهای کشاورزی به صورت عمودی در طبقات مختلف قرار گرفته اند و توسط ساکنان اداره می شوند. این مزرعه عمودی کاربرد پایدار کشاورزی ارگانیک براساس تولید فشرده است که طبق دوره های فصلی تنوع می یابد. این نوع کشاورزی با توجه به استفاده مجدد از زباله های زیست تجزیه پذیر و حفاظت از انرژی و منابع تجدید شدنی برای طراحی یک اکوسیستم است. در این آسمانخراش هیچ چیز هدر نمی رود و همه چیز در یک چرخه پیوسته قرار دارد. در این پروژه علاوه بر حفظ زمین طبیعی، ارتباط بین تولیدکننده و مصرف کننده راحت تر می شود و حرکت اتومبیل ها و ترافیک شهری برای رساندن مواد غذایی به مصرف کننده و مصرف سوخت و آلودگی های ناشی از آن نیز کاهش می یابد. مفهوم سازماندهی پخش محصولات تازه در مسیرهای کوتاه، ارتباط مستقیم با مصرف کننده است. برای حل بحران زمین، این ساختمان با فرم یک برج بیونیک به صورت عمودی امتداد می یابد و باغی برای گیاهان و جانداران و محلی برای تولید غذا توسط ساکنان ایجاد می کند. معماری بیونیک این برج، سازماندهی عملکردی را نمایش می دهد که به وسیله دو برج کشیده تقارن در اطراف یک گلخانه اقلیمی بزرگ که به آن ها متصل است سازماندهی می شود و بین دو بال شفاف با الهام از بال های سنجاقک گسترش پیدا می کند. این بال های پر نور از جنس فلز و شیشه است. فرم یاد شده با توجه به استفاده از انرژی خورشید و باد طراحی شده و به گونه ای است که بیشترین استفاده از انرژی خورشید را مهیا می سازد. این مجموعه دارای سیستم گرمایش و سرمایش انفعالی است. شفاف و شیشه ای بودن بال ها، نیازهای گیاهان را به نور برطرف می کند. این بال ها گلخانه را احاطه می کنند و با کلکتورهای خورشیدی که برق تولید می کنند پوشیده می شوند. در این ساختمان علاوه بر سلول های فتوولتائیک برای تولید برق، از دیگر انرژی های تجدیدپذیر شامل انرژی خورشیدی برای گرمایش، انرژی باد و توربین های آبی استفاده می شود. همچنین، بازیافت زباله ها نیز مورد مصرف قرار می گیرد. 15 لینک به دیدگاه
lilac 5892 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 31 اردیبهشت، ۱۳۹۱ پروژه شماره5:برج کاکتوس این برج بزرگترین کاکتوس بتنی جهان می باشد. نکته ی مهم در این برج، شکل دادن بتن به گونه ای است که حتی خلل و فرج کاکتوس نیز در آن رعایت شده است. با این که برج از لحاظ بخش تکنولوژی خیلی قوی نیست، اما تاثیری که در کاهش دی اکسید کربن در محیط اطرافش می گذارد، قابل توجه و یک امتیاز برای آن محسوب می شود. این برج در روتردام هلند در 19 طبقه ساخته شده و 98 واحد دارد. به دلیل طراحی بالكنهای این واحدها، هر واحد از نور بسیار خوب و كافی برخوردار است. ظاهر زیبا و عجیب این برج خیره كننده است. 8 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آبان، ۱۳۹۱ سال پيش جنگجويان و كارگران چيني آجرها و سنگها را در مسيرهاي پر فراز و نشيب بر روي هم گذاشتند تا با ساخت سمبلي شكوهمند از اقتدار و درايت خود ، طولاني ترين بناي افقي جهان را به نام خود ثبت كنند.ديوار دفاعي چين كه 7000 كيلومتر از نقشه جغرافيايي كنوني كشور چين را اشغال كرده است ، روزگاري 50000 كيلومتر طول داشت، كه معادل گردش به دور زمين بود !! امروز پس از گذشت 30 قرن از شروع ساخت اين اعجاز از عجايب هفتگانه ، چينيان در حال ساخت بلندترين سازه عمودي جهان هستند. برج بيونيك بيشتر از دو برابر بلندترين برج معاصر ، تايپه 101 ، بلندي دارد. شايد نخستين دليل ساخت اين آسمانخراش كه تحقيق و پژوهش درباره آن از سال 1992 شروع شده است ، حل مشكل اسكان در شانگهاي ، يكي از پر جمعيت ترين شهر هاي پر جمعيت ترين كشور دنيا، چين ، بوده است؛ چراكه طراحان شهري اعتقاد دارند با توجه به روند رشد جمعيت و اينكه جمعيت جهان طي 50 سال آينده بالغ بر 12 ميليارد نفر خواهد شد، برنامه ريزي جديد و قوانين نويني لازم است تا اتلاف نا معقول انرژي و تاراج محيط زيست كنترل شود. بي شك 12 ميليارد نفر نمي توانند در جامعه اي كه بر اساس قوانين و ارتباطاتي كه براي يك صدم همان مقدار جمعيت برنامه ريزي شده است زندگي كنند. برج بيونيك را مي توان ادغام دو شهر عمودي وافقي دانست؛ اين براج براي 12 همسايگي عمودي كه ارتفاع هر يك بطور متوسط 80 متر است در نظر گرفته شده است. هر طبقه شامل 2 گروه از ساختمان ها مي شود : داخلي و خارجي. هر دو نوع اين ساختمان ها گرد يك باغ عمودي بسيار وسيع قرار گرفته اند. مورد دوم يا پايه جزيره محدوده اي به قطر 1000 متر است كه بناهايي با ارتفاع هاي متفاوت ، باغهاي وسيع ، درياچه ها و فضا هاي ارتباطي در آن پراكنده شده اند. 4 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آبان، ۱۳۹۱ و اما آنچه اين برج را شگفت انگيز مي كند چيزي بيشتر از ارتفاع 1228 متري آن و يا اسكان 100 هزار نفر در اين بناي300 طبقه اي است . خاوير جي پيروز و ماريا رزا سرورا ، دو معماراسپانيايي ، اين سازه غول پيكر را بر اساس قوانين حاكم بر طبيعت طراحي كرده اند. اين دو معمار در ادامه پژوهش هاي خود در راستاي آموختن مسائلي چون انعطاف پذيري ، قابليت سازگار شدن با محيط ، صزفه جويي انرژي و ... از طبيعت و نتيجتا" كشف و ساخت نمونه سازه اي جديد به نام Bio Structure، برج بيونيك را به گونه اي طراحي كرده اند كه تمام قسمت هاي آن ملهم از طبيعت باشد ، چراكه آنها اعتقاد دارند طبيعت پاسخ تمام مشكلات را در خود دارد. اولين و مهمترين نكته اي در ساخت بنايي مرتفع بايد به آن توجه شود ، مقاومت آن در برابر باد و زلزله است. اين مسئله در برج بيونيك با ساخت پي هاي ملهم از ريشه درختان تنومند حل شده است. ريشه هاي شناور در خاك درخت ، اين سازه بي نظم را قادر مي كند تا نيروي باد را به صورت متلاشي و خرد شده به زمين منتقل كند و در برابر نيروهاي حركتي حاصل از زلزله مقاومت لازم را داشته باشد. پيوز و سرورا با علم به اين نكته و همچنين آگاهي از اين كه پي هاي افقي براي مقاوم سازي سازه اي بلند تر از 500 متر مناسب نيستند ، طرح خود را بر روي فونداسيوني ريشه مانند مستقر كردند. همچنين قسمت فوقاني اين بنا قابليت نوسان ، توانايي ايستادگي در مقابل باد ها و طوفان هاي سنگين را دارد، البته اين نوسان به قدري آرام انجام مي گيرد كه براي ساكنين آن محسوس نيست. حجم كلي آوندي شكل برج بيونيك به وضوح ايده گرفتن آن را از طبيعت نشان مي دهد. اما اين تنها شكل ظاهري آوند نيست كه در اين طرح از آن استفاده شده است. سيستم سازه اي آوندي در قسمت هاي مختلف برج ديده مي شود. عملكرد همه 92 ستون برقرار كننده ارتباط عمودي اين برج توسط سيستم آوندي تعريف شده اند. وظيفه اين ستون هاي خياباني جابجا كردن ساكنان ، آب ، انواع مختلف سيالات موجود و انرژي لازم براي كل محدوده است( درست مانند وظيفه آوند در ساختار گياهي) ساختار اين ستون هاي خياباني سوراخي است كه با غشاي نازك و پيچ و تاب خورده اي شكل گرفته و اطرافش با بتن هاي خاصي پوشانده شده و در نهايت شكلي كپسول مانند به خود گرفته است. پيچ خوردگي غشاء باعث بالا رفتن استحكام مجموعه و همچنين قابليت انعطاف در برابر بار غير متمركز و بي نظم فشار باد مي شود. يكي از مشكلات دائمي برج هاي بلند،آتش سوزي هايي است كه خانه و محل آسايش ساكنين را به جهنمي تبديل مي كند؛ حتي تصور اين فاجعه كه 100000 نفر داخل تله اي آتشين در حال خفگي هستند ، غير قابل تحمل است . سرورا و پیوز پاسخ این مشکل را نیز در طبیعت یافته اند. حلقه های متحد المرکز داخل درخت ها حه آوند ها در درون آن جای دارند , مانند لایه های هوا باعث خفگی آتش و مانع گسترش آن می شوند. برج بیونیک نیز از همسایگی عمودی تشکیل شده است که مانند این حلقه های متحد المرکز عمل می کنند و در حقیقت مانند تشک های هوایی هستند که آتش وارد آنها نمی شود و خروج از بنا را برای ساکنین میسر می کند. تهویه برج بیونیک با الهام از آشیانه پرندگان صورت می گیرد؛ پوسته خارجی این برج همانند این آشیانه ها در عین استحکام متخلخل است. این پوسته اجازه می دهد نور و هوا به صورت کنترل شده داخل فضا شوند و یک سیستم تهویه مطبوع طبیعی در فضای داخلی بوجود آید. این سیستم اجازه می دهد با وجود امکان پذیر نیودن باز کردن پنجره ها به دلیل وجود بازشو هایی در پوسته آلومینیومی خارجی بنا , هوای تازه وارد فضا شود. تمامی این موارد تعادل شگرفی بین برج بیونیک و طبیعت ایجاد می کند. 100000 نفز به جای اشغال کردن محدوده ای به شعاع 2 کیلومتر در شهر عمودی به شعاع نیم کیلومتر ساکن شده اند تا به شعار " طبیعت , اولین و یهترین " فلسفه بیولوژیکی پاسخ گویند و زمین را به طبیعت باز گردانند و این احترام به طبیعت شاید یکی از نکاتی باشد که در آینده بتواند این پروژه در حال اجرا را ماندگار کند. پیوز و سرورا پس از پژوهشی چندین ساله کار طراحی خود را در سال 2000 به پایان بردند و این پروژه با براورد هزینه ای بالغ بر 15 میلیارد دلار در حال اجرا می باشد و از مزیت های آن اسکان حین اجرا می باشد. طراحان و مهندسان این پروژه می گویند به محض اتمام طبقه اول امکان ساکن شدن مالکین این طبقات میسر می باشد و این یعنی 15 سال قبل از اتمام کامل ساخت برج بیونیک. منبع : هفته نامه معماری نقش نو 3 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آبان، ۱۳۹۱ توضیح در مورد معماران این بنا: خاویرجی.پیوز دارای مدرک دکترای معماری از مادرید است|:مدرک فوق لیسانس خود را در طرحی بنا از دانشگاه کلمبیا گرفته.در طول تحصیل خود برنده بورس های تحصیلی مختلفی از آکادمی هنرهای زیبا در روم سالزبورگ و....هم بوده است.پیوزازسال 1987مشغول تدریس در رشته معماری دانشگاه پلی تکنیک مادرید و سوپریرتکنیکال اسکول مادرید و معماری سی.ان.یواست. ماریا رزا سرورا نیز دارای مدرک دکترای معماری از دانشکده معماری سوپریر تکنیال اسکول مادرید است.او نیز همانند پیوز در دوران تحصیل خود برنده بورسیه های تحصیلی بسیاری شده است.از سال 2001 مشغول تدریس درس ترکیب معماری در دانشکده معماری الکالاست ضمن اینکه از سال 1988 تا 2002 نیز استاد معماری سی.ای.یو در مادرید بوده است.وی در سال 2004 به عنوان رئیس دانشکده معماری سوپریر تکنیکال اسکول بر گزیده شد. در سال 1993 ماریا رزا سرورا و خاویر پیوز کارگاه آموزشی بین المللی بیونیک و معماری را در کوئنکا(اسپانیا) پایه گذاری کردند که از آن زمان تا به حال پیشرفت های بسیاری در زمینه آموزشی و پژوهشی در راستای آموختن از طبیعت و تاثیر گذاری آن بر تفکرات هنرها و معماری معاصر کرده است.از سال 1998 این گروه فعالیت های حرفه ای خود را به بسط معماری،تجدیدو نظریات طراحی شهری که از شناخت عمیق منطق قوانین مربوط به انعطاف پذیری،قابلیت سازگار شدن با محیط و صرفه جویی در انرژی موجود در تمام اجزای طبیعت ناشی می شود،اختصاص داده است. در سال 1985 شرکت شروع به اولین تجربه طراحی و ساخت سازه های پیچیده و پویا complex and dynamic کرد. در سال 1992 سرورا و پیوز فعالیت های پژوهشی خود را به سازه های بیولوژیکی در طبیعت و تاثیر آن بر مهندسی سازه های مدرن و معماری اختصاص دادند.نتیجه این تجربیات،کشف یک سازه جدید و مفهومی نوین برای ساخت و ساز بود:بیواستراکچر (bio_structure )ثمره این پژوهش ها دستیابی به یک مدل جدید و خارق العاده از فضاهای عمومی بود که رکورد ارتفاعی راتا 1228 متر افزایش می داد.پس از ممکن شدن چنین ارتفاعی،بسط و گسترش مدل شهری جدید برای کلانشهرها بر اساس اهداف پایدار و ارزش های انسانی قرار گرفت. ریچارد کربی در کتاب خود به نام شهرنشینی در چین نوشته است:(شهرهای چینی اغلب به طرزی گسترده تعداد چشمگیری از بخش های همجوار را ضمیمه نواحی اداری خود می سازند تا کنترل نیازهای ذخیره حیاتی شهری همچون مخازن آب و کارخانه های تولید نیروی برق را تامین کنند. در نتیجه بسیاری از شهرهای چین نواحی وسیع روستایی را در بر می گیرند که مردم ساکن در آنها چندین مایل دور از شهر زندگی می کنند در عین حال که رقم رسمی جمعیت شهر راافزایش می دهند. جمعیت جهان در سال 1990 حدود یک میلیارد و 250 میلیون نفر محاسبه شده بود.در سال 2000 این جمعیت به شش میلیارد نفر رشد پیدا کرد.خوشبینانه ترین احتمال برای سال 2050 بالغ بر دوازده میلیارد نفر است.در طول صد سال اخیر:شهرها برنامه ریزی و استراتژی های شهری خود را بر اساس متمرکزسازی های با اهمیت آسمانخراش هاو گستردگی مناطق مسکونی با جمعیتی متمرکز تغییر داده اند.مرسوم شدن این روند باعث از بین رفتن تصاعدی لایه های نباتی زمین و اتلاف نامعقول انرژی و تاراج محیط زیست شده بود. ده میلیون نفر نمی توانند در جامعه ای که بر اساس قوانین و ارتباطاتی که برای ده درصد همان مقدار جمعیت برنامه ریزی شده است زندگی کنند. ناتوانی مدل های شهری که در قرن بیستم استفاده می شدند برای شانگهای غیر قابل استفاده بودند و قادر به حل مشکلات ناشی از جمعیت زیاد و رشدسریع آن نبودند.هر چند همان جمعیت نیز نشانه هایی از ناکار آمدبودن مدل های سنتی شهری را نشان می دادند.به نظر می رسد فلسفه شهری موجود بر اساس تجزیه نگران کننده یک حقیقت نگاشته شده است: ما باید شعار کهنه اثرات حداقل محیط پیرامون را با شعار جدید نفوذ هر چه بیشتر محیط پیرامون جایگزین کنیم... 2 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آبان، ۱۳۹۱ شهر عمودی و برج بیونیک برج بیونیک اولین مدل موجود از سازه های شهری بیواکولوژیکال است که بر مبنای شرایط و قواعد محیط های شهری و اجتماعی شهرهایی که ساخته می شوند پایه ریزی شده بود.نگاهی به فرم بنا محدودیت های حداکثر را برای امکان رشد بنا با دانش امروزی نشان می دهد. هر شهری در دنیا صرف نظر از سطح پیشرفت اجتماعی و اقتصادی اش ساخت عمودی شهری را آغاز کرده است.ساخت و سازی که میزان رشد ارتفاع و گسترش آن با افق آینده شهر مورد نظر به شدت مربوط است. بلند و سبک وانعطاف پذیر شهر عمودی بر اساس مدل های طبیعی طراحی شده است:سبکی و استحکام استخوان های پرندگان انعطاف پذیری ساختار سبزیجات و رشد بر اساس مدل طبیعی ساختار یک درخت و ریشه های پراکنده آن. شهر عمودی بیونیک برای دو مجموعه شهری بیواکولوژیک در نظر گرفته شده است که یکی از آنها درون دیگری قرار دارد.مجموعه شهری اول رشد و گسترشی عمودی و دیگری افقی دارد.مورد اول یعنی برج بیونیک برای 12 همسایگی عمودی که ارتفاع هر یک به طور متوسط 89 متر است در نظر گرفته شده است.هر طبقه شامل دو گروه از ساختمان ها می شود:داخلی و خارجی.هر دو نوع این ساختمان ها گرد یک باغ عمودی بسیار وسیع قرار گرفته اند.مورد دوم یا پایه جزیره محدودهای به قطر یک هزار متر است که بناهایی با ارتفاع های متفاوت باغ های وسیع دریاچه ها و فضاهای ارتباطی در آن پراکنده شده اند.آینده نگری برای کاربری های آتی هر دو مجموعه بسیار متنوع و متعدد است:هتل ها شرکت ها و ادارات مجموعه های مسکونی تجاری ورزشی موقوفات فرهنگی فضاهای بازی پژوهش در خصوص برج بیونیک از سال 92 توسط تیم علمی سرورا و پیوز آغاز شد که نتیجه آن نشر یک نظریه جدید بیونیک بر مبنای قواعد ساختاری قطعات بیولوژیک قابل انعطاف و مستحکم بود.مدل ساختاری عمدتا از تجلیل علمی تغییرات ساختاری که در سبزیجات به وجود می آیند الهام گرفته شده بود که حد و مرز ارتفاعی معمول را به طرز قابل توجهی افزایش می داد. طبیعت با تیر و ستون ساخته نشده بلکه با قوانین رشد بر پا شده است. منطق ساخت طبیعت باعث صرفه جویی در انرژی قابلیت سازگار شدن و انعطاف پذیر بودن می شود. 3 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 آبان، ۱۳۹۱ سازه بیونیکی فرکتال با انتشار نام سازه بیونیکی فرکتال،یک انقلابدر رشد سازه و تکنولوژی مربوط به آن در دنیای علم ایجاد شد که همچنان در حال گسترش و توسعه است و بر مبنای یک ایده ساده و معمولی قرار دارد:تقسیم کردن پیوسته سیستم های پیچیده فرکتال به ریزترین اجزای آن.ساخت و سازه های رایج معمولا بر مبنای یک سیستم ساده قرار دارد:ستون، تیر، کانال های تاسیساتی و... اما طبیعت بر اساس توسعه پایداری از سیستم های پیچیده بنا شده است:سیستمهای پویا و قوانین رشد. سه هزار سال پیش جنگجویان و کارگران چینی آجرها و سنگها را در مسیرهای پر فراز و نشیب بر روی هم گذاشتند تا با ساخت سمبلی شکوهمند از اقتدار و درایت خود،طولانی ترین بنای افقی جهان را به نام خود ثبت کنند. بیونیک انسان از ابتدای آفرینش به نوعی از محیط زیست اطراف خود الهام گرفته است و در ساخت و طراحی وسایل مورد نیاز خود از آن ها استفاده نموده است. "بیونیک"در لغات نامه به معنای "زیستار شناختی"یا به کارگیری اندام های ساختگی طبیعت است که برای اولین بار این واژه توسط دانشمند آمریکایی به نام "جک ای.استیل"در سال 1959 به کار برده شد، وی بیونیک را علم سیستم هایی که شالوده و پایه تمامی آن ها سیستم های زنده اند، می داند. بیونیک دانان هم چون رابطی اند که پدیده های گوناگون را با الگوهای زنده مقایسه مب کنند.به عبارتی دیگر برای هر پدیده، الگوی زنده می یابند. امروزه هر جا سخن از تکنولوژی به میان می آید، انواع ماشین ها، کامپیوترها، ساختمان های بزرگ، وسایل ارتباط جمعی و دیگر ابزار و آلات موجود در صنایع و نقش موثر آن ها در اقتصاد و فرهنگ جامعه، در ذهن انسان تصویر می شود.طبیعی است که این وسایل همان دستاوردهای تکنولوژی است که پاسخگوی نیازهای اساسی برای انسان معاصر می باشند، اما چنان چه به مسیر تکنولوژی بنگریم، کم و بیش به منشا برخی پدیده ها پی می بریم، به این که هر پدیده صنعتی یا ساختمانی از کدام الگوی زنده طبیعت الهام گرفته است، شاید در آن صورت تکنولوژی جلوتر از زمان گام بردارد. بنابراین لازم است ارتباطی با اصول منطقی و علمی بین سیستم های ماشینی و سیستم های زنده پایدار شود.سال هاست که محققان در پی یافتن چنین ارتباطی هستند تا از طریق آن چگونگی شکل گرفتن سیستم های مختلف زندگی را ارزیابی کنند. این محققان با تلفیق دو واژه "بیولوژی"و"تکنیک"، علم "بیونیک" را بنا نهاده اند. 2 لینک به دیدگاه
pouya4 12 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 خرداد، ۱۳۹۷ سبک معماری بیونیک - کلیسای کازامیلا، گائودی روبر مایار» معمار سویسی نیز که با مشاهده پدیدههای طبیعی کارهای جالبی را خلق می کرد. مثلاً از دیدن « قارچ»، طرح سقف ساختمان یک انبار در زوریخ « ۱۹۱۰» را طرح ریزی کرد. همچنین او با ایده گرفت از طرح موجود بر روی گلدان یونانی به نام « Dipylon» از ساختههای قرن هفتم قبل از میلاد و هندسی تر نمودن آن پایههای پل « آرو » ( ۱۹۳۷ – ۱۹۳۶ ) را طرح کرد. در حدود سال ۱۹۳۰ ، توجه معماران غربی به فرمهای «آزاد» و« ارگانیک» معطوف گشته بود که راهی تازه بر معماری میگشود. از این پس معماران توانستند از فرمهای منطقی هندسی به فرمهای طبیعی روی آورند. میتوان گفت که در فرمهای هندسی، که کار نهضت جدید با آن آغاز شد، امکانی نهفته بود که راه به فرمهای طبیعی برد. به عنوان مثال پوشش «آلتو» برای ایجاد طرحهای غیر هندسی اورگانیک، از جنگلهای و دریاچههای فنلاند و شکلهای طبیعی آن مایه میگیرد. منبع : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
pouya4 12 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 خرداد، ۱۳۹۷ [h=3]معماری بیونیک - کلیسای زیارتی نوتردام[/h] در فرم سقف کلیسای زیارتی نوتردام نیز،لوکوربوزیه از فرم پرواز ایده میگیرد و این خود به عملکرد کلیسا پاسخ میدهد، چرا که حرکت به سوی آسمان سمبل تقرب آسمان به خداست. البته به گفته برخی لکربوزیه هنگام طراحی از پوسته خرچنگ ایده گرفته است. منبع : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده