رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

عنوان موتورهای دیزل که به نام موتورهای اشتعال بر اثر فشار بالا نیز شناخته میشوند، از نام دکتر رودلف دیزل اقتباس گشته که در حدود سال 1893 در آلمان اختراع آن را به ثبت رسانید. این موتورها از نوع موتورهای احتراق داخلی محسوب میشوند زیرا اشتعال در داخل موتور انجام میشود. اساس این نوع موتور از نظر ساختمان و طراحی مشابه موتورهای بنزینی میباشد که آن هم نوعی موتور احتراق داخلی بوده ولی اختلاف آنها در طریقه ورود سوخت به سیلندرهای موتور و شیوه وقوع احتراق میباشد.

در موتورهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر میشود و اشتعال بر اثر یک جرقه الکتریکی توسط شمع ایجاد میگردد. در موتورهای دیزل، سوخت به شکل پودر شده و به درون سیلندر تزریق شده و اشتعال در اثر درجه حرارت بالای داخل سیلندرها حاصل میشود.

نام اشتعال بر اثر فشار بالا بر اساس عملکرد موتور انتخاب شده است. موتورهای دیزل بر مبنای نسبت فشار بالا طراحی شده اند که در نتیجه فشار بالا، درجه حرارت هوای فشرده شده داخل محفظه احتراق، بالا میرود. درجه حرارت به قدر کافی بالا بوده تا پس از تزریق سوخت به داخل محفظه احتراق، اشتعال رخ دهد. بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که فشار سبب اشتعال خواهد شد. به همین دلیل این نوع موتورها را اشتعال بر اثر فشار بالا نامیده اند.

سیستم سوخت رسانی در موتور دیزل به این ترتیب عمل می کند که ابتدا گازوییل از باک توسط پمپ برقی گرفته شده و پس از عبور از ***** وارد پمپ فشار بالا می شود. این پمپ که نیروی خود را ازمیل سوپاپ میگیرد فشار سوخت را بسیار بالا می برد و به درون ریل سوخت رسانی فشرده میکند. این ریل مشترک بین تمام سیلندرها است و تمام انژکتورها به این ریل انشعاب دارند. انژکتورها مکانیکی الکترومغناطیسی بوده و به فرمان واحد کنترل موتور عمل می کنند. در زمانی که باید تزریق سوخت صورت گیرد با گردش میل سوپاپ و رسیدن بادامک میل سوپاپ به روی نشیمنگاه انژکتور و فشرده کردن، این نشیمنگاه با ادامه گردش سوپاپ ؛ سوخت وارد شیر کنترل انژکتور شده و با تنظیم دقیق فشار و زمان تزریق در ابتدا و انتها و در طول تزریق بهترین شرایط را برای یک احتراق عالی نسبت به شرایط موتور ، خودرو و محیط فراهم می¬کند . واحد کنترل موتور اطلاعات مورد نیاز خود را با استفاده از حسگرهای مختلف دریافت کرده و ابزاهای مختلفی از جمله انژکتور را کنترل می کند .زمان مکش: در این زمان سوپاپ گاز باز بوده و پیستون از نقطه مرگ بالا به طرف نقطه مرگ پایین حرکت میکند.در این لحظه خلاء نسبی ایجاد شده که باعث میشود هوا وارد سیلندر شود.

زمان تراکم: با حرکت پیستون به طرف نقطه مرگ بالا و فشرده شدن هوای وارد شده، فشاری بین 30 تا60 اتمسفر و درجه حرارت به 500تا700 درجه سانتی گراد برسد. هر دو سوپاپ در این مرحله بسته هسنند.

زمان قدرت: با حرکت پیستون به طرف نقطه مرگ پایین سوخت اتمیزه از انژکتور به سیلندر تزریق میگردد. در این مرحله ازکار موتور فشار به 60تا100اتمسفر و احتراق خود به خودی انجام میگیرد. در مرحله سوم از کار موتور دیزل نیز هر دو سوپاپ بسته هستند.

زمان تخلیه :که با حرکت پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف نقطه مرگ بالا دود و پسماندهای احتراق به دو دلیل عمده سیلندر را ترک میکنند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مراحل احتراق سوخت در موتورهای دیزل به نحوی طراحی می شود که افزایش فشار به طور ناگهانی جلوگیری شود در ضمن عملیات شیمیایی احتراق باید کامل و به سرعت پیشرفت کند

 

به این منظور طرح های مختلفی برای اتاق احتراق موتور دیزل در نظر گرفته شده است

۱

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موتور دیزل با اتاق احتراق باز یا تزریق مستقیم

۲-موتور دیزل با اتاق احتراق تقسیم شده یا تزریق غیر مستقیم

 

موتور دیزل با اتاق احتراق باز

در این نوع محفظه احتراق در یک جا بوده , انقدر کوچک است که در موقع تراکم فشار نسبی زیادی همراه با درجه حرارت بالا تولید کرده , سوخت تزریق شده را به سرعت محترق می کند

 

در این اتاق ها هوا با چرخش زیاد که از طریق مجراهای مارپیچی و یا سوپاپ های لبه دار می گذرد

وارد شده حرکت گرد بادی را به وجود می اورد

موتور دیزل با اتاق احتراق باز یا تزریق مستقیم که در موتورهای سنگین و صنعتی مصرف

گسترده ای دارد و کیفیت احتراق در این روش به موارد زیر بستگی دارد

۱- حرکت چرخشی هوا در زمان تراکم

۲- نحوی پاشیدن سوخت از نظر شکل , ذرات و فشار

۳- اختلاط سوخت , هوا و سرعت تبخیر سوخت

در موتور دیزل سوخت با تزریق مستقیم روی پیستون پاشیده می شود لذا حساسیت احتراق نسبت به نحوی پودر شدن بسیار شدید است بنابراین لازم است از سوخت پاش هایی استفاده شود که سوخت را به صورت کاملا پودری شکل تزریق می کنند به علاوه چون حرکت چرخشی

 

هوا برای سرعت اختلاط ان با سوخت الزامی است برای انجام این کار طرح های مختلفی به کار می برند

 

روش مان

روش مان طرح جدیدتری در نوع اتاق احتراق باز محسوب می شود که از سال ۱۹۲۴ در کشور المان برای موتورهای کوچک که سرعت نسبتا زیادی دارند ساخته شده است این طرح با انواع دیگر تفاوت های بسیاری دارد یعنی سوخت به طور مماسی در سطح کروی پیستون پاشیده

 

شده , بلافاصله پخش می شود در این طرح تاخیر احتراق عادی است و مصرف سوخت کم و بازده حرارتی نسبتا زیاد است سوخت به طور مماسی به سطح کروی پیستون پاشیده شده با هوای چرخشی به وسیله ی سوپاپ لبه دار به موتور هدایت شده مخلوط می گردد

 

 

موتور دیزل با اتاق احتراق تقسیم شده

موتوری است که محفظه ی احتراق ان به چند قسمت تقسیم شده است و بین هر قسمت گلوگاه محدود کننده به وجود امده است به طوری که در مرحله ی احتراق بین قسمت ها اختلاف فشار به وجود می اید در این طرح ها احتراق از محفظه ی فرعی یا قبلی شروع شده به علت کوچکی محفظه اولیه با سرعت زیاد از گلوگاه به محفظه ی اصلی در روی پیستون دمیده می شود

 

موتور دیزل با محفظه ی احتراق تقسیم شده در موتورهای کوچک با دور زیاد کاربرد دارد

خصوصیات این اتاقها به این صورت می باشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

۱- افزایش سرعت چرخشی هوا در زمان تراکم به دلیل داشتن گلوگاه بین محفظه های احتراق

۲- مرحله ی اول و دوم احتراق به سرعت انجام گرفته , فشار احتراق به شدت بالا می رود

۳- اختلاط سوخت و هوا در دو مرحله انجام می گیرد

الف احتراق مقدماتی و ناقص , سوخت چند درجه قبل از نقطه ی مرگ بالا به محفظه قبلی

تزریق گردیده عمل احتراق شروع می شود به این دلیل که حجم محفظه ی قبلی کوچک است

فشار به سرعت و تا حدودpsi 1000 یا ۷۰ اتمسفر بالا می رود

ب در اثر بالا رفتن فشار محفظه ی اولیه سوخت ناقص همراه گازها با سرعت زیاد از گلوگاه

وارد محفظه ی اصلی می شود به علت سرعت زیاد هوای چرخشی عملیات شیمیایی احتراق

به سرعت تحقق پذیرفته احتراق اصلی تکمیل می شود

۴-به دیل گرم بودن قسمتی از محفظه اولیه شروع احتراق به سرعت انجام پذیرفته تاخیر احتراق

کاهش می یابد قطعات بکار برده شده معمولا از فولاد سخت و مقاوم در برابر حرارت و ضد زنگ

در مقابل عناصر شیمیایی ساخته شده اند و به نحوی در سرسیلندر جا سازی می شوند که

انتقال حرارت کم تری با انها انجام گیرد در نتیجه قسمت داخلی محفظه ی اولیه گرم مانده سرعت

شروع احتراق افزایش می یابد در شروع کار به علت سرد بودن دیواره محفظه ی اولیه موتور

روشن نمی شود که با طرح شمع گرم کن می توان این مشکل را برطرف نمود شمع گرم کن در

موقع استارتر زدن برای مدت کوتاهی روشن شده موضع سرخی را در مقابل مسیر پاشیده شدن

به وجود می اورد و باعث روشن شدن سریع موتور می گردد

انواع محفظه احتراق تقسیم شده یا غیر مستقیم

الف موتور با محفظه احتراق قبلی

در زمان تراکم قسمتی از هوا از گلوگاه وارد محفظه اولیه می شود کمی قبل از پایان زمان تراکم

سوخت در محفظه ی اولیه تزریق می گردد اما به علت کمی هوا تمام سوخت نمی تواند با اکسیژن

مورد نیاز مخلوط شده احتراق کامل به وجود اورد بنابراین قسمتی از سوخت های اولیه که به

دیواره داغ برخورد کرده اکسیژن کسب نموده , می سوزد و به علت کوچکی محفظه ی اولیه

فشار ان بالا می رود در نتیجه محتویات محفظه از گلوگاه کوچک با سرعت زیاد وارد محفظه ی

اصلی گردیده باعث اختلاط سریع و احتراق کامل کلیه ی ذرات سوخت می شود

معایب

۱- به علت بزرگی ساختمان محفظه ها مقدار انرژی تبادل شده زیاد است و در نتیجه بازده حرارتی کاهش یافته و مصرف سوخت بالا می رود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

۲- در زمان کار به علت فشار هوا به محفظه ی اولیه از قدرت موثر کاسته می شود

۳- نسبت تراکم موتور باید خیلی بیشتر از تزریق مستقیم باشد تا فشار لازم در انتهای زمان تراکم

به وجود اید

۴- در ابتدای کار به علت گرم نبودن محفظه اولیه حرارت اشتعال کافی نیست و به گرمکن نیاز

است

ب موتور با محفظه احتراق گرد بادی

محفظه ی احتراق گرد بادی برای برطرف نمودن معایب روش تزریق مستقیم و موتور با محفظه

قبلی طراحی و ساخته شده است محفظه ی گردبادی ممکن است در سرسیلندر و یا در بلوکه ی

سیلندر باشد این محفظه در زمان تراکم هوا در جهت مماس با محفظه کروی چرخیده با بالا امدن

پیستون به سرعت چرخش ان افزایش می یابد کمی قبل از رسیدن پیستون به نقطه ی مرگ بالا

سوخت در هوای متلاطم تزریق شده و به سرعت عملیات اختلاط و تبخیر تکمیل شده , اشتغال

سوخت اغاز می شود تفاوت این قسمت با محفظه ی احتراق قبلی عبارت است از

۱- سرعت اشتعال بیشتر

۲- شروع تزریق دیرتر است یعنی اوانس کمتری لازم دارد

ج موتور با محفظه ذخیره هوا

در این طرح هنگام تراکم مانند دو روش قبلی در محفظه کوچک ذخیره هوا نفوذ کرده کمی قبل از

نقطه ی مرگ بالا , انژکتور سوخت را به دیواره داغ ان می پاشد بقیه عملیات مانند اتاق احتراق

قبلی تکمیل می شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در موتور با محفظه مرکب مانند پرکینز

 

محفظه ی احتراق این موتور ترکیبی از دو روش گردبادی و مستقیم است قسمت سرسیلندر قابل جدا شدن می باشد و مشخصه ی مخصوص ان پاشیده شدن سوخت در دو جهت است

 

یکی در محفظه گردبادی و دیگری روی پیستون بنابراین مزایای روش تزریق گردبادی یعنی کار ارام و اختلاط کامل و دیگری تزریق مستقیم یعنی زود روشن شدن موتور را دارا است

 

سرعت این موتور را می توان به ۳۰۰۰RPMو یا بیشتر رساند و بیش ترین گشتاور موتور را در

۲۵۰۰ دور بر دقیقه به دست اورد از مزایای این موتور ان است که به علت سرعت زیاد می توان در موتورهای سواری از ان استفاده نمود خاصیت دیگر موتور ان است که گشتاور ان بین ۸۰۰ تا2500 دور بر دقیقه نسبتا ثابت می ماند و حداکثر فشار موتور کم تر از ۳۵ اتمسفر است

لینک به دیدگاه

دستورالعمل نگهداری و تعميرات سيستم ميكرو ژنراتور

 

 

در كاركرد مناسب و بهينه يك سيستم، علاوه بر بحث طراحي و نصب آن، بهره برداري و نگهداري از تجهيزات، نقش مهمي را ايفا مي كند. انجام اين حفاظت و كنترل دوره اي، در عملكرد با كيفيت و قابل اطمينان تجهيزات، جلوگيري از ايجاد نقص و خاموشي هاي ناخواسته در سيستم و ترميم و رفع مشكل ايجاد شده در تجهيزات، نقشي اساسي دارد.

به طور كلي، كنترل و بازرسي يك سيستم ميكرو ژنراتور چهار دسته روزانه، هفتگي، ماهيانه و ساليانه را شامل مي شود كه در ادامه هر كدام به تفكيك تشريح مي گردد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مطالب ارائه شده، دستورالعمل عمومي استفاده از سيستم هستند. چنانچه سيستم داراي شرايط خاصي باشد، دستورالعمل اختصاصي به پيوست تحويل مي گردد.

1- كنترل و بازرسي روزانه

1-1- توربين، اتصالات و لوله هاي رابط

كنترل كردن نشتي آب در لوله هاي رابط، اتصالات سيستم و توربين

1-2- تجهيزات آب بندي

كنترل كردن نشتي كاسه نمدها

1-3- ياتاقان ها

الف- كنترل كردن ميزان روغن در گردش درون ياتاقان ها

ب- كنترل كردن دماي ياتاقان ها و دماي روغن داخل آن ها. درگير بودن ياتاقان ها باعث بالا رفتن دماي آن ها مي شود

ج- كنترل كردن عدم نشتي روغن از محفظه ياتاقان ها

1-4- ژنراتور

كنترل كردن خروجي ژنراتور شامل ولتاژ، جريان و فركانس در هنگام روشن و خاموش كردن سيستم

1-5- شبکه سیم کشی

کنترل عدم قطعی سیم ها

2- كنترل و بازرسي هفتگي

2-1- شفت و كوپلينگ

كنترل كردن عدم لنگي و تاب در شفت و كوپلينگ

2-2- استخرها

الف- كنترل كردن نشتي آب در استخرها

ب- زدودن رسوبات. ورود رسوبات و آشغال به توربین موجب کارکرد نامناسب آن می شود

2-3- ژنراتور، كنترلر و تابلو برق ها

كنترل كردن سيم هاي ژنراتور، كنترلر و تابلو برق ها

2-4- سيستم تسمه- پولي (در صورت وجود در سيستم)

كنترل كردن تسمه و ميزان كشيدگي آن

3- كنترل و بازرسي ماهيانه

در بررسي ماهيانه سيستم، تمامي موارد مطرح شده در سركشي روزانه و هفتگي به صورت كلي كنترل مي شوند. اين امر به منظور افزايش ضريب اطمينان از عملكرد مناسب تجهيزات توصيه مي شود.

4- كنترل و بازرسي ساليانه

4-1- قسمت هاي اصلي سيستم شامل توربين، بسترهاي عبور جريان و اتصالات

الف- تمامي اتصالات و بسترهاي عبور جريان شامل لوله ها، استخرها و آشغال گيرها مي بايست كنترل شوند. اين وارسي مي تواند شامل رسوب زدايي و نشتي باشد.

ب- آثار سوء احتمالي ناشي از كاويتاسيون و فرسودگي تجهيزات بررسي و رفع گردند.

ج- کنترل پیچ های اتصال دهنده شاسی به فنداسیون

4-2- رانر (چرخ توربين)

الف- بررسي شرايط سطح رانر. هر گونه فرسودگي و سايش در سطح رانر، موجب كاركرد نامناسب سيستم خواهد شد.

ب- چنانچه رانر داراي پره هاي قابل تنظيم باشد، موقعيت پره ها مي بايست به طور دقيق چك شود تا در زاويه مناسب قرار داشته باشند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

4-3- ياتاقان ها

موقعيت ياتاقان ها، ميزان روغن و دماي آن ها با دقت چك شوند. محفظه ياتاقان ها نبايد داراي نشتي روغن باشد.

4-4- تجهيزات آب بندي

تمامي تجهيزات آب بندي سيستم مي بايست با دقت وارسي شوند و از سلامت كار آن ها اطمينان حاصل گردد.

كنترل ساليانه به منظور بررسي كلي طرز كار كليه اجزاء سيستم، انجام مي شود تا در صورت لزوم، تعميرات و يا تعويض در تجهيزات انجام پذيرد. هم چنين ضرورت دارد كه هر پنج سال يك بار، ناهنجاري هايي كه ممكن است بنا به دلايل مختلف نظير فرسودگي، در سيستم رخ دهند، مورد بررسي دقيق قرار گيرند و رفع شوند.

پس از هر بار بررسي سيستم، لازم است تا شرايط آن كاملاً مشخص گردند و توضيح داده شوند. در دسترس بودن اين اطلاعات براي مقايسه با شرايط تازه اي كه در آينده اتفاق مي افتد، ضروري است.

 

دستورالعمل بهره برداري از ميكرو ژنراتور

 

1- دستگاه مي بايست پس از هر 12 ساعت كاركرد، به مدت 1 ساعت خاموش گردد.

2- براي روشن كردن سيستم، مي بايست پس از حصول اطمينان كامل از سلامت تمامي تجهيزات، شير به آرامي باز شود. گشودن ناگهاني شير موجب ايجاد ضربه شديد به تجهيزات خواهد شد. پس از رسيدن سيستم به دور كاري، مصرف كننده ها يكي يكي وارد مدار مي شوند.

3- براي خاموش كردن سيستم، نخست مصرف كننده ها يكي يكي از مدار خارج مي شوند، سپس شير به آرامي بسته مي شود. بستن ناگهاني شير نيز ممكن است به تجهيزات خسارت هاي سنگيني را وارد آورد.

4- همواره مي بايست شرايط جريان و مصرف تحت نظارت و كنترل باشد.

5- اگر در زمان كار سيستم، بنا به هر دليلي جريان آب قطع شد، مي بايست بلافاصله مصرف كننده ها از مدار خارج شوند.

6

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چنانچه در زمان کارکرد سیستم، به ناگاه بار از روی سیستم برداشته شود، می بایست شیر ورودی جریان بسته شود.

7- در صورت بروز ارتعاش و یا سر و صدای غیر معمول، بلافاصله سیستم خاموش گردد.

8- لازمه انجام هر گونه تغييرات و يا تعميرات اين است كه سيستم خاموش باشد.

9- اگر تحت شرایطی رسوبات جریان ورودی افزایش یافت و یا بنابه دلایلی نظیر ریزش کوه، سنگ و صخره وارد جریان شد، می بایست بلافاصله جریان از روی سیستم قطع گردد.

10- چنان چه در منطقه زلزله رخ داد، پس از وقوع آن و پیش از روشن کردن سیستم، می بایست صدمات وارد آمده احتمالی نظیر آسیب به حوضچه ها، جدا شدن اتصالات و یا شکستن کوپلینگ رفع گردند.

11- تجهيزات الكتريكي سيستم نظير ژنراتور، كابل ها و تابلو هاي برق مي بايست در محلي كاملاً خشك و به دور از هر گونه رطوبت قرار داشته باشند.

12- در طول مدت سال، سيستم نبايد در فصول كم آبي كار كند. بديهي است قدرت توليدي مورد نظر، تحت شرايط ارتفاع و دبي طراحي، در دسترس خواهد بود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

13- متصدي امور مربوط به ژنراتور ميكرو مي بايست داراي مسئوليت پذيري بالايي باشد و تمامي موارد ذكر شده در ارتباط با كنترل و بازرسي دوره اي و نيز راه اندازي سيستم را با دقت و حوصله فراوان انجام دهد.

لینک به دیدگاه

سلامبا توجه به کاربرد واستفاده گسترده دیزل ژنراتورها درصنایع مختلف از قبیل تامین موقتی انرژی الکتریکی،نیروگاههای دیزلی،تولید پراکنده یا DG وکاربردهای مختلف دیگر اشنایی با این تجهیزات کاربردی میباشند

دراین پست به معرفی وبررسی دیزل ژنراتورهای خانواده کاترپیلار Caterpillar از مارکهای مشهور دیزل ها میپردازیم.

 

 

تمامی خانواده کاترپیلار دو رقم آخر نشان دهنده تعداد سیلندر است بجز دو خانواده 3000 و 3100 رقم آخرشان نشانگر سیلندر است.

 

Arrangement Number هر دستگاه بیانگر این است که موتور این دستگاه مختص چه محصولی می باشد.

 

 

در طراحی موتور سه مورد زیر اساسی است:

 

1-Bore

Stroke -2

Displacement -3

Rate -4

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...