رفتن به مطلب

نوسان بازار جهاني و دشواري تصميم ‌‌گيري


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

نوسان بازار جهاني و دشواري تصميم ‌‌گيري

ا

گروه بورس- همايون دارابي: بازار داد و ستد سهام در شرايطي امروز فعاليت خود را از سر مي‌گيرد كه نوسان‌هاي دائمي در بازارهاي جهاني و برخي مسائل داخلي تصميم‌گيري را مشكل كرده است.

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD] 10-01.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

در حوزه بازارهاي بين‌الملل، به‌‌رغم مصوبه پارلمان آلمان در مورد افزايش ميزان سقف صندوق كمك اتحاديه اروپا همچنان نگراني‌ها در مورد شرايط اقتصادي چهار عضو اين اتحاديه يعني يونان، ايرلند، اسپانيا و ايتاليا به چشم مي‌خورد. پارلمان آلمان روز پنج‌شنبه با 523راي موافق در برابر 85راي مخالف به افزايش سقف صندوق خريد اوراق منطقه يورو به 440ميليارد يورو راي مثبت داد. در اين صندوق سهم آلمان از 123ميليارد يورو به 211ميليارد يورو افزايش يافت.اين موضوع، افزايش ارزش يورو و كاهش ارزش دلار را در پي داشت كه روز پنج‌شنبه رشد بهاي مواد خام و فلزات را به همراه آورد؛ اما دوام چنداني نداشت و بهاي فلزات بار ديگر رو به كاهش گذاشت. به گونه‌اي كه مس تلاش سختي را براي حفظ كف 7 هزار دلار صورت داد و دامنه نوسان 7هزار دلار تا 7هزار و 200دلار را تجربه كرد. اما در همين حال بهاي نفت باثبات تر ظاهر شد و نفت وست تگزاس در بيشتر اوقات در دامنه 82دلاري شاهد نوسان بود. بهاي فلزات آلومنيوم، سرب و روي نيز به ترتيب 2هزار و 186دلار، 2هزار و 6دلار و يك هزار و 870دلار در هر تن رقم خورده است. بهاي بيلت فولادي در بورس فلزات لندن نيز 580دلار در هر تن ثبت شد. در صحنه اقتصادي، نگراني از وضعيت اقتصادي چين نيز به نگراني‌هاي كارشناسان افزوده شده است. آمار صادرات و توليدات صنعتي چين از سوي برخي منابع اقتصادي، «در حال كاهش» توصيف شده است.

در همين حال در مسائل كلان موثر بر بازار، موضوع اختلاس سه هزار ميلياردي، استعفاها و بركناري بخشي از مديران بانكي از اهميت برخوردار است. تغيير مديران عامل سه بانك ملي، صادرات و سامان شايعاتي را در مورد افزايش شمار بركناري‌ها و استعفا‌ها ايجاد كرده است. در همين حال نگاه‌ها به دو حوزه بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي است؛ جايي كه احتمالا دامنه تغييرات در مراحل بعدي به آنجا خواهد رسيد. در همين رابطه ديروز يك نماينده مجلس با بيان اينكه به دست آمدن اسناد جديدي در ارتباط با دستور مساعدت در واگذاري شركت فولاد اهواز موجب مصمم شدن نمايندگان به استيضاح وزير اقتصاد شد، گفت: باوجود تاكيد وزير بر صادر نكردن دستور براي واگذاري شركت فولاد اهواز، اسناد جديدي در اين ارتباط به دست آمده است.

موسي‌الرضا ثروتي در گفت‌وگو با فارس در خصوص طرح استيضاح وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: بركناري و استعفاي سه تن از مديران عامل بانك‌ها بر نظر نمايندگان تاثيرگذار خواهد بود، اما علاوه بر اين سه بانك، بانك مركزي و وزارت اقتصاد با اين ماجرا مرتبط هستند.

وي افزود: آقاي حسيني وقتي در مجلس حاضر شد، تاكيد كرد كه هيچ دستوري براي واگذاري مجموعه فولاد اهواز به گروه امير منصور آريا نداده اما اسنادي به دست نمايندگان رسيد كه حاكي از دستور وزير براي مساعدت در واگذاري شركت فولاد اهواز به اين گروه است و زماني كه اين سند به مجلس آمد، نمايندگان مصمم شدند موضوع استيضاح را دنبال كنند.

اين در حالي است كه نتايج اين اختلاس براي بانك صادرات فوري‌ترين موضوع براي معامله‌گران بازار سرمايه است.

به نظر مي‌رسد بانك صادرات حداقل در كوتاه‌مدت با فشار سنگيني به لحاظ تعهدات صورت گرفته، مواجه شود.

در تحولات موثر بر بازار سهام، معامله‌گران در مسائل سياسي شاهد قرائت گزارش كميسيون اصل 90 مجلس در مورد عملكرد رييس جمهوري بودند كه پس از 8ماه سرانجام در صحن مجلس قرائت شد. اين گزارش كه اظهار نظر روشني در مورد تخلفات نداشت، اظهار نظر صريح در بسياري از موارد را به آينده موكول كرد و بدون راي‌گيري مختومه شد.

در مسائل اقتصادي باوجود اعلام بانك مركزي براي دخالت در بازار ارز، بهاي هر دلار آمريكا روز پنج‌شنبه به بيش از 13هزار ريال رسيد. كلاف سردرگم سياست‌هاي ارزي بانك مركزي روز پنج‌شنبه بار ديگر تحول جديدي را شاهد بود تا علاوه بر سه بانك صادرات، ملي و ملت و صرافي‌هاي مستقر در فرودگاه، شعب مركزي بانك‌هاي دولتي و خصوصي مجاز به فروش ارز مسافرتي باشند. رييس كل بانك مركزي روز چهارشنبه از تلاش اين بانك براي كنترل نرخ دلار خبر داده بود.

وي با اعلام اينكه مردم در چند روز آينده به طور قطع شاهد كاهش قيمت دلار خواهند بود، گفت: ما تا حدودي مي‌توانيم ارز را در بازار كنترل كنيم و همين كار را هم در چند روز آينده انجام خواهيم داد.

محمود بهمني در جمع خبرنگاران افزود: نوسانات قيمت ارز ناشي از مسائل اقتصادي جهان است اما ما در داخل حتما براي كنترل نرخ دلار برنامه ريزي خواهيم كرد.

وي خاطرنشان كرد: ما تعيين كننده قيمت دلار نيستيم بلكه كار ما تنظيم قيمت بر اساس عرضه و تقاضا است.

افزايش بهاي ارز سبب شده است تا برخي از شركت‌هاي داراي صادرات بتوانند مقاومت بهتري در برابر كاهش بهاي مواد خام از خود نشان بدهند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه پس از دو روز منفي روزهاي يكشنبه و دوشنبه و يك روز متعادل در روز سه شنبه شاهد روزي مثبت بود كه ناشي از رشد ارزش سهام شركت‌هاي بانك اقتصاد نوين، ملي مس، سرمايه‌گذاري غدير و صندوق بازنشستگي بود كه توانستند در مجموع شاخص را نزديك به يكصد واحد به پيش هدايت كنند. معامله‌گران روز چهارشنبه باوجود بلاتكليفي مساله قيمت‌هاي جهاني به روند كوتاه‌مدت اصلاح قيمت فلزات پيوستند و بهاي مس با افزايش خود رشد ارزش سهام ملي مس را به همراه آورد.

در معاملات روز چهارشنبه در گروه فلزي، معامله‌گران شاهد انتشار اطلاعيه فولاد خوزستان در مورد نرخ فروش محصولات اين شركت در سه ماهه دوم سال جاري بودند. براساس اعلام فولاد خوزستان، اين شركت در سه ماهه دوم سال 90 نرخ فروش متوسط 6هزار و 504ريال را در هر كيلو شاهد بوده است كه نسبت به قيمت پايه 6هزار و 379 ريالي تنها دو درصد بالاتر گزارش شده است. در همين حال، اين مبنا نقش مهمي نيز در محاسبه سود شركت‌هاي سنگ آهني دارد كه با انتشار اين گزارش احتمال تعديل شركت فولاد خوزستان و سنگ‌آهني‌ها در گزارش‌هاي شش ماهه دور از دسترس مي‌كند.

در گروه فلزي، مصاحبه اخير مديرعامل فولاد مباركه در مورد احتمال تحقق يك هزار و 400ميليارد تومان سود در اين شركت كه 700ميليارد تومان آن در شش ماهه پوشش داده شده، انتظارات از مباركه را افزايش داده است. سود يك هزار و 400 ميلياردي حتي در صورتي كه بر مبناي سود قبل از ماليات نيز باشد به معناي سود بيش از 500ريال به ازاي هر سهم «فولاد» خواهد بود.

در اين گروه، معامله‌گران در انتظار عرضه سهام ذوب‌آهن اصفهان هستند.

شركت ذوب‌آهن اصفهان با سرمايه بالغ بر 786 ميليارد تومان در بازار دوم فرابورس درج شده و به نظر مي‌رسد پس از برگزاري جلسه معارفه، طي هفته آتي، عرضه 10 درصدي سهام آن در فرابورس انجام شود.

در گروه فلزي، رييس انجمن سرب و روي از قطع برق برخي واحدها خبر داد.

رييس هيات مديره انجمن توليدكنندگان سرب و روي با بيان اينكه برخي واحدهاي توليدي با تهديد قطع برق روبه‌رو هستند، گفت: در شرايط فعلي امكان استفاده از يارانه براي اين واحدها وجود ندارد.

يوسف مرادلو با بيان اينكه طي سه ماه اخير روند استفاده از خط اعتباري انرژي با مشكل جدي روبه‌رو شده است، افزود: برخي واحدهاي صنعتي به دليل نبود هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نيرو با تهديد قطع برق روبه‌رو هستند و شركت‌هايي كه سقف اعتبار آنها پر شده با مراجعه مكرر به سازمان‌هاي مختلف موفق به دريافت متمم قرارداد نشده‌اند.

مرادلو تاكيد كرد: با روند فعلي، در عمل امكان استفاده از يارانه براي اين واحدها وجود ندارد و در حال حاضر اين مساله بزرگ‌ترين مشكل توليدكنندگان براي دريافت يارانه است.

وي تصريح كرد: طي دوره‌هايي كه امكان استفاده از يارانه وجود داشت در مجموع مبلغ 15 ميليارد تومان تسهيلات يارانه‌اي به صورت وام به واحدها پرداخت شده كه از اين رقم، 400 ميليون تومان مربوط به هزينه گاز، 8 ميليارد تومان مربوط به هزينه برق و 6 ميليارد و 700 ميليون تومان نيز مربوط به هزينه سوخت واحدهاست.

در گروه بانكي، رقابت‌هاي سهامداري در بانك اقتصاد نوين سبب شده ارزش بازار اين بانك روز چهارشنبه به 3هزار و 543ميليارد تومان افزايش يابد كه اين رقم تنها نزديك به 300ميليارد تومان كمتر از ارزش بازار بانك ملت و 200ميليارد تومان از بانك تجارت بيشتر بوده است.

افزايش ارزش بانك اقتصاد نوين، تاثير مثبتي بر سهامداران اين بانك از جمله دو گروه سرمايه‌گذاري ساختمان و توسعه صنايع بهشهر گذاشته است.

در گروه بانكي، مديرعامل بانك سينا از رشد 15 درصدي عملكرد بانك سينا در 6 ماهه اول امسال خبر داد و تصريح كرد: با سياست‌هايي كه طي سال‌هاي اخير در بانك سينا به اجرا گذاشته شد، اكنون ديدگاه جامعه نسبت به اين بانك بهبود يافته و انتظارات از آن بالا رفته است و بنابراين ضروري است، اين روند با پاسخگويي مناسب به انتظارات تداوم يابد.

در گروه انفورماتيك، گزارش شش ماهه شركت فن آوا حكايت از بروز تغييراتي در اين شركت دارد. هر چند حسابرس اين گزارش را مشروط اعلام كرده است، اما اعلام نصب 30هزار پايانه فروشگاهي براي بانك كشاورزي و افزايش 80درصدي فروش گروه فن آوا نكات جديدي در اين گزارش به شمار مي‌رود. در گروه تجهيزات، بانك سامان از طريق زير‌مجموعه خود بازارگرداني پمپ سازي ايران و شيشه همدان را بر عهده گرفته است.

در گروه مخابرات، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد رد مساله تحقيق و تفحص از ايرانسل در كميسيون صنايع و معادن بودند. اين طرح بايد در صحن مجلس نيز به راي گذاشته شود. بررسي كميسيون صنايع مجلس نشان از آن دارد كه برخلاف اپراتور همراه اول، پروانه بهره برداري ايرانسل فاقد سقف تعداد شماره قابل واگذاري اين اپراتوراست. هر چند تا به حال همراه اول با محدوديتي به واسطه سقف نامبرينگ مواجه نشده است.

در اين گروه، رييس شوراي رقابت گفت: اميدواريم موضوع تعرفه مكالمات تلفن ثابت در جلسه‌ روز يكشنبه شوراي رقابت كه هفته آينده برگزار مي‌شود، مشخص و نهايي شود.

پژويان در گفت‌وگو با ايسنا، ابراز كرد: ظرف اين هفته مخابرات فرصت دارد كه پيشنهاد قيمت خود را ارائه بدهد و با توجه به آماده بودن دستورالعمل پيشنهاد مخابرات بعد از بررسي در روز يكشنبه هفته آينده، اميدواريم مصوب و نهايي شود.

پژويان تاكيد كرد: رگولاتوري بايد براي قيمت‌گذاري‌هاي خود براساس دستورالعمل شوراي رقابت عمل كند و قيمت‌هاي حوزه زيرساخت نيز بايد بر اساس دستورالعمل شوراي رقابت باشد.

در گروه تصفيه نفت، بلوك 10 درصدي پالايش نفت اصفهان معادل 416 ميليون و 225 هزار و 800 سهم، روز 11 مهرماه جاري در بورس عرضه مي‌شود. ارزش پايه اين سهم به قيمت تابلو در روز عرضه به اضافه 15 درصد به شرط آنكه از مبلغ 4661 ريال كمتر نباشد، تعيين شده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتي بود كه در آن 1/43ميليارد تومان سهام معامله شد كه 24درصد آن را معاملات سهام بيمه پارسيان تشكيل داد. از 259نمادي كه روز چهارشنبه در بازار سهام تهران معامله شدند 132نماد با رشد قيمت و 122نماد با افت همراه شدند. باوجود كارنامه رشد 100واحدي شاخص در روز چهارشنبه اولين هفته مهرماه در كل شاهد كاهش 5/169واحدي شاخص كل و 690واحدي شاخص قيمت و بازده نقدي بود.

 

دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...