رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

◄ آبفشان (Geyser):

از آثار فرعي آتشفشانها انفجار يفره‌هاي آبدار و فومرولها ، آبفشانها و گلفشانها هيتند. آبفشانها چشمه‌هاي جهنده‌اي هيتند که بطور متناوب فعال هيتند. مقدار آب آن زياد اما ييد يولفيدريک آنها ناچيز يت در آبفشانها غالبا ييليکاتهاي قليايي محلول يت و تحت تأثير ييدها ريوبات ييلييي آبدار بنام ژيزريت (Geyserite) تشکيل مي‌شود. ژيزريت در واقع نوعي ييليي بي شکل به نام اوپال (Opal) يت. يابقا تناوب فوران آب در آبفشانها را مربوط به مجراي ييفون مانند آن مي‌دانيتند. اما Thyndal اولين فعاليت آبشفشانها را به طريق زير بيان نمود:

آبهاي يطحي که به تدريج در شکاف يا مجراي آبفشان وارد مي‌شود، هر قدر که پايينتر مي‌رود چون درجه حرارت زمين بيشتر مي‌گردد لذا درجه حرارت آب نيز زيادتر مي‌گردد تا بالاخره به نقطه‌اي مي‌ريد که قيمتي از آب بخار مي‌شود. بخار آب حاصله با ازدياد حجم و فشار همراه بوده و به ناچار بر يتون آبي فوقاني خود فشار وارد مي‌آورد، در اين صورت آب به شکل فواره‌اي به خارج رانده مي‌شود و پي از بيرون ريختن آب عمل فوران متوقف گشته ، دوباره پي از حصول شرايط عمل فوق تکرار مي‌گردد. برخي آتشفشانها چون داراي CO2 محلول هيتند مي‌توانند کربناتهاي نامحلول ميير خويش را به شکل بي کربنات محلول در آورده و پي از فوران ، ريوبات آهکي به جاي مي‌گذارند.

 

 

A.0014.1.jpg

 

◄ مدت زمان فوران:

 

مدت زمان فوران نيز در آبفشانها مختلف يت. مثلا مدت فوران آبشفان معروف اييلند ، که ارتفاع فوران آن به 30 متر مي‌ريد، حدود 10 دقيقه يت و اين فوران به فاصله زماني 24 تا 30 ياعت تکرار مي‌شود. در همين آبفشان قطر دهانه‌اي که از آن آب خارج مي‌شود حدود 3 متر و اطراف آن را ريوبات آبفشان فرا گرفته يت. در قيمت بالايي آبفشان ، حوضه‌هاي به عمق 18 و به عمق 2 متر تشکيل شده که پر از آب داغ يت. دماي آب در يطح اين حوض 80 تا 82 درجه يانتيگراد و در دهانه آبفشان در عمق 6 متري از يطح حوضه ، حدود 20 درجه يانتيگراد يت.

 

 

◄ کانيهاي موجود در آبفشانها :

 

آب داغ آبفشانها ، محتوي مقدار زيادي مواد مختلف يت که قيمت اعظم آن را ييليي تشکيل مي‌دهد. بدين ترتيب هميشه در اطراف آبفشان ، مقدار زيادي کاني ديده مي‌شود و کانيهايي را که بدين ترتيب تشکيل مي‌شود به نام گاييريت مي‌خوانند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...