saminta 347 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 مهر، ۱۳۹۰ من که یک کارشناس در زمینه ساخت موتور سیکلت نیستم ولی به نظرم اگر موتور سیکلت ها رو طوری می ساختن که نسبت به نزدیک شدن به تقاطع ها و یا نقاط دیگری که خطر بالا تره یا با در نظر گرفتن عبور عابر،مجهز به سنسور هایی بودند که سر عتشون رو کاهش می داد البته بعد از زدن چراغ راهنما....شاید می تونست کمک شایان توجهی کنه ...قوانین شون هم خیلی جدی تر از اتومبیل ها اجرا بشه.... 11 لینک به دیدگاه
anvil 5769 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 مهر، ۱۳۹۰ اگه میشد سیستم صندلی طوری میساختن که کمربند داشت(پشتی هم داشت) و موقع ترمز ناگهانی راننده پرت نکنه به نظرم موثر باشه 9 لینک به دیدگاه
amirzahedi 956 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 مهر، ۱۳۹۰ سلام به همگی اول این که وسیله ای که 2 تا چرخ داره بدون خطر نمیشه- دوم این که مطئن باشین هر چیزی که واسه امنیت موتور سوار درست میشه استفاده نمیشه چون تو مملکت ما موتور وسیله ای برای فرار از ترافیک و استفاده بیشتر از زمان هسش به نظرم بهترین کار باطل کردن کارت سوخته ( این طرح 2 هقته ای هست داره در اصفهان اجرا میشه و تقریبا تا حدودی جواب داده، چون به نتیجه رسیدن که گرفتن موتورسیکلت دردی دوا نمیکنه فقط فضای پارکینگارو اشغال میکنه) 9 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 مهر، ۱۳۹۰ سلام به همگیاول این که وسیله ای که 2 تا چرخ داره بدون خطر نمیشه- دوم این که مطئن باشین هر چیزی که واسه امنیت موتور سوار درست میشه استفاده نمیشه چون تو مملکت ما موتور وسیله ای برای فرار از ترافیک و استفاده بیشتر از زمان هسش به نظرم بهترین کار باطل کردن کارت سوخته ( این طرح 2 هقته ای هست داره در اصفهان اجرا میشه و تقریبا تا حدودی جواب داده، چون به نتیجه رسیدن که گرفتن موتورسیکلت دردی دوا نمیکنه فقط فضای پارکینگارو اشغال میکنه) دوست عزیز فرض مسئله میگه شما باید فقط در مورد خود موتور سیکلت نظر بدید. یعنی طراحی خود موتورسیکلت برای بالا بردن ایمنی. که البته فکر میکنم خیلی هم ربطی به شهرسازی نداشته باشه. ولی نمیدونم چرا اینجا مطرح شد. 6 لینک به دیدگاه
Abolfazl_r 20780 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 مهر، ۱۳۹۰ اگه میشد سیستم صندلی طوری میساختن که کمربند داشت(پشتی هم داشت) و موقع ترمز ناگهانی راننده پرت نکنه به نظرم موثر باشه در اکثر مواقع بهتره که راننده در تصادفات شدید پرت بشه. چون موندن با یک وسیله آهنی و واژگون شدن به همراه اون یا رفتن با اون زیر وسایل نقلیه سنگین خیلی خطرناک تره. 7 لینک به دیدگاه
bpcom 10070 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 مهر، ۱۳۹۰ بهتره قبل از اینکه به فکر طراحی های خاص واسه وسیله نقلیه ای به اسم موتور باشیم به تاریخچه ساخت اون توجه کنیم موتور سیکلت یک وسیله دو چرخ است که با یک پیشرانه تامین کننده نیروی محرکه بعنوان یک وسیله نقلیه ارزان قیمت وبسیار پر کاربرد در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرارمیگیرد. شاید بتوان آن را دو چرخه ای نامید که تنها درمکانیسم حرکتی توسعه یافته است. اولین ایده ساخت یک وسیله موتوری دوچرخ واحتمالا اولین موتور سیکلت توسط دوسازنده آلمانی ” گاتلیب دایملر ” و” ویلهلم میباخ ” در شهر بدکانسات ( شهری که از سال ۱۹۰۵ بخشی از اشتوتگارت شد ) در سال ۱۸۸۵ عملی واجرا شد. البته وسیله ای که ساخته شد درواقع همان دوچرخه موتور دار بود که بامواد نفتی تغذیه می شد. بدنه آن ازچوب بود و چرخهایی که در آن استفاده شده بود ترکیبی از اسپوکهای چوبی با تسمه های فلزی وشخصاً یک شاسی ” بون کرشر” بود که درکنار پیشرانه تک سیلندر اتوسیکل و یک کاربراتور تلمبه ای این وسیله نقلیه ابتدایی موتوری را ارائه می کرد. سازندگان این اختراع خود را ” Reitwagen ” ( یعنی خودروی سواری ) نام نهادند.هدف اولیه آنها طراحی یک فرم رسمی نقلیه نبود بلکه تمام کار و تلاش آنها بر طراحی یک حمل کننده موتور متمرکز بود.البته اگر کسی موتور سیکلت را بعنوان دو چرخ که با نیروی بخار کار می کند تعریف کند. اولین موتور سیکلت آمریکایی بوده است. این وسیله در نمایشگاه ها و سیرکهای آمریکای شرقی در سال ۱۸۶۷ توسط “سیلوستر هاروارد روپر” از روکسری ماساچوست به معرض دید همگان قرارداده شد. یک نمونه از ماشین روپر ساخت ۱۸۶۹ موجود است. این دستگاه از یک پیشرانه دو سیلندر زغال سوزساخته شده ویک میله اتصال بطور مستقیم چرخ عقب را به حرکت در می آورد.دراوایل گسترش صنعت تولید موتورسیکلت، سازندگان دوچرخه بسیاری وجود داشتند که تولیدات خودرابه وسایلی با پیشرانه های درونسوز توسعه دادند.البته درابتدای راه، کارتمامی تولید کنندگان، طراحی مدلهای سه یا چهار چرخه بود واین حالت امنیت واطمینان کافی را برای کنترل وسیله وزمین نخوردن راننده تضمین می کرد.راه با قویتر شدن پیشرانه ها وتوسعه طراحی بدنه دوچرخه ها سازندگان موتور سیکلت کم کم افزایش یافتند. یک مدل دوچرخ بسیار جالب که بعدها در سال ۱۸۹۲ طراحی شد. مدل ” میلت” بود.میلت از یک پیشرانه ۵ سیلندر استفاده میکرد که به عنوان توپی چرخ عقب نیز بکار می رفت. سیلندرها همراه چرخ دور میخوردند ومیل لنگ آن نیز محور عقب را تشکیل می داد. اولین تولید واقعا موفق مدل دوچرخ، “هیلد براند وولفهولر ” بود که درسال ۱۹۸۴ در مونیخ عرضه شد. یک پیشرانه دو تایی موازی درپایین بدنه نصب می شد که که سیلندرهای آن جلو و عقب می رفت.میله اتصال مستقیما به محور چرخ عقب متصل می شد. بجای استفاده از چرخ سنگین برای ذخیره انرژی در بین احتراق سیلندر در این موتور یک جفت تسمه محکم ارتجاعی مورد استفاده بود که هر کدام در قسمت خارجی برد سیلندر نصب می شد. سیستم خنک کننده پیشرانه استفاده از یک تانکی آب ( رادیاتور ) در بالای گلگیر عقب بود.در سال ۱۸۹۵ شرکت فرانسوی ” دودیون باتن” پیشرانه ای ساخت که امکان تولید انبوه وعمومی موتور سیکلت را فراهم می کرد . این پیشرانه سبک، کوچک وبا دور موتور بالا بود که از باتری و احتراق ذغال استفاده میکرد. دودیون ـ باتن این پیشرانه ۲.۱اسب بخاری را برای استفاده درموتورهای شهری ارائه کرد.پیشرانه فوق توسط شرکت های متعددی همچون ” ایندین ” و هارلی دیویدسن در آمریکا کپی شد. اگر چه یک آمریکایی به نام ” پنینگتون ” تعدادی ماشین از این دست را در سال ۱۸۹۵ ساخت ( البته صحبت عملکرد ساخت های وی معلوم نیست ) اولین تولید آمریکایی موتور سیکلت ” ارینت ـ آستره ” بود که کمپانی “هتز ” در و “اتهام ماساچوست” ساخته شد.سال ها پس از آن تا قبل از جنگ جهانی اول، بزرگ ترین تولید کننده موتور سیکلت شرکت “ایندین” بود.پس از آن ” هارلی دیویدسن ” این جایگاه را در دست داشت. در سال ۱۹۲۸ این DkW بود که به بزرگ ترین سازنده تبدیل شد. موتور سیکلت های ب ام و در سال ۱۹۲۳ با موتور دو قلو یا ” بوکسر ” خود وارد عرصه شد. پس از جنگ جهانی دوم گروه BSA ، موتور سیکلت های “ترایامف” را در سال ۱۹۵۱ خریداری کردند تا بدین ترتیب ادعای تولید یکی از هر چهار موتور سیکلت را داشته و به بزرگ ترین تولید کننده وقت تبدیل شوند. شرکت آلمانی NSU از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۰ به بزرگ ترین سازنده موتور سیکلت بدل شد.صاخ۱۹۷۰ سالی بود که هوندا این عنوان را بدست آورد وتا امروز نیز در اختیار دارد. تولید کنندگان انگلیسی ( ترایامف ـ BSAـ نورتون ) تا قبل از به عرصه آمدن ژاپنی ها ( و در راس شان هوندا ) جایگاه غالبی در تولید موتور سیکلت در برخی بازارها داشتند. اما تولیدات سریع، ارزان، متنوع و با کیفیت برتر ژاپنی ها در اواخر ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰ بازار را از دست دیگران خارج کرد و شرکت های انگلیسی را کم کم از بین برد. امروز شرکت های ژاپنی سازنده موتور سیکلت هوندا، کاوازکی و سوزوکی صنعت موتور سیکلت را تحت نفوذ گرفته اند. اگرچه هارلی ـ دیویدسن هنوز از محبوبیت بالایی درایالات متحده برخوردار است، البته درسال های اخیر برخی از مارک های دیگر نیز توانسته اند باز هم محبوبیت خود را بدست آورند و دراین میان شرکت هایی همچون ب ام و، ترایامف ودوکاتی وهمچنین ویکتوری به عنوان دومین تولید کننده موفق موتور سیکلت در آمریکا وجود دارند. 6 لینک به دیدگاه
bpcom 10070 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 مهر، ۱۳۹۰ در مرحله بعد باید فلسفه طراحی و در نهایت کاربرد این وسیله نقلیه رو تعریف کنیم یعنی در نظر بگیریم این وسیله نقلیه برای چه منظوری طراحی و ساخته شده و چه انتظاراتی از آن میرود و پس از آن به بحث ایمنی و سایر جنبه های آن بپردازیم ... به نظر من با توسعه صنعت خودرو و گسترش تردد خودروها در شهرها و همچنین بالا بودن قیمت خودرو نیاز به وسیله ای نقلیه تک یا در نهایت دو سرنشین که در عین حال که از قیمت پایین تری نسبت به خودرو برخوردار باشد بتواند از سرعت و مانور پذیری در سطح آن و یا حتی بیشتر از آن برخوردار باشد احساس شد و به همین دلیل بوده که طراحان اولیه موتور سیکلت به سوی طراحی آن گرایش پیدا کردند. گذشته از موتور سیکلت های خاص که برای مسابقات و در واقع سرعت زیاد طراحی شده اند اکثریت موتور سیکلت ها برای تردد در سطح شهر و تحت ضوابط قانونمند و مقررات شهری کاربرد دارند. وسیله ای که هرچند برای سرنشینان خود امنیت مناسبی را ایجاد نمی کند ولی به علت چابکی و کوچک بودن از قابلیت های بسیار مناسبی در سیستم حمل و نقل شهری برخوردار هست.البته این نکته رو در مورد موتورهای ساخت داخل نباید چندان در نظر گرفت زیرا این وسیله نقلیه ساخت داخل همچون صنعت خودرو سازی از کیفیت بسیار پایین تری نسبت به مدل های مشابه ژاپنی خود برخوردار است ولی با این وجود عامل بسیاری از مرگ و میرها برای سرنشینان موتور نه خود وسیله با وجود تمام ایرادات و اشکالات فنی و طراحی بلکه در فرهنگ غلط و بی توجهی اول راکبان موتور و دوم رانندگان خودروهاست. لذا به نظر من اینکه بخواهیم موتورسیکلت های ایمن تری طراحی کنیم با توجه به اینکه هنوز در زمینه طراحی بسیار عقب تر از کشورهای صاحب تکنولوژی هستیم کاری بیهوده است و بی تعارف باید قبول کنیم که صنعت موتور سازی ما کاملا وابسته به مونتاژ است. لذا بهترین کار بالا بردن فرهنگ استفاده از آن ، سخت تر کردن قوانین مربوط به اخذ گواهینامه برای موتور سیکلت و نظارت بیشتر بر تولید کنندگان و در نهایت بالا بردن سطح آگاهی رانندگان خودروها نسبت به قوانین و حق تقدم ها در مورد اینگونه وسایل حمل و نقل دوچرخ است. 9 لینک به دیدگاه
s.ramandi 71 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مهر، ۱۳۹۰ در مرحله بعد باید فلسفه طراحی و در نهایت کاربرد این وسیله نقلیه رو تعریف کنیم یعنی در نظر بگیریم این وسیله نقلیه برای چه منظوری طراحی و ساخته شده و چه انتظاراتی از آن میرود و پس از آن به بحث ایمنی و سایر جنبه های آن بپردازیم ... به نظر من با توسعه صنعت خودرو و گسترش تردد خودروها در شهرها و همچنین بالا بودن قیمت خودرو نیاز به وسیله ای نقلیه تک یا در نهایت دو سرنشین که در عین حال که از قیمت پایین تری نسبت به خودرو برخوردار باشد بتواند از سرعت و مانور پذیری در سطح آن و یا حتی بیشتر از آن برخوردار باشد احساس شد و به همین دلیل بوده که طراحان اولیه موتور سیکلت به سوی طراحی آن گرایش پیدا کردند. گذشته از موتور سیکلت های خاص که برای مسابقات و در واقع سرعت زیاد طراحی شده اند اکثریت موتور سیکلت ها برای تردد در سطح شهر و تحت ضوابط قانونمند و مقررات شهری کاربرد دارند. وسیله ای که هرچند برای سرنشینان خود امنیت مناسبی را ایجاد نمی کند ولی به علت چابکی و کوچک بودن از قابلیت های بسیار مناسبی در سیستم حمل و نقل شهری برخوردار هست.البته این نکته رو در مورد موتورهای ساخت داخل نباید چندان در نظر گرفت زیرا این وسیله نقلیه ساخت داخل همچون صنعت خودرو سازی از کیفیت بسیار پایین تری نسبت به مدل های مشابه ژاپنی خود برخوردار است ولی با این وجود عامل بسیاری از مرگ و میرها برای سرنشینان موتور نه خود وسیله با وجود تمام ایرادات و اشکالات فنی و طراحی بلکه در فرهنگ غلط و بی توجهی اول راکبان موتور و دوم رانندگان خودروهاست. لذا به نظر من اینکه بخواهیم موتورسیکلت های ایمن تری طراحی کنیم با توجه به اینکه هنوز در زمینه طراحی بسیار عقب تر از کشورهای صاحب تکنولوژی هستیم کاری بیهوده است و بی تعارف باید قبول کنیم که صنعت موتور سازی ما کاملا وابسته به مونتاژ است. لذا بهترین کار بالا بردن فرهنگ استفاده از آن ، سخت تر کردن قوانین مربوط به اخذ گواهینامه برای موتور سیکلت و نظارت بیشتر بر تولید کنندگان و در نهایت بالا بردن سطح آگاهی رانندگان خودروها نسبت به قوانین و حق تقدم ها در مورد اینگونه وسایل حمل و نقل دوچرخ است. منم بعد از خوندن نظرات دوستان در مورد طراحی و ایمن سازی موتور که بسیار جالب هم بودند، به همین نکته فکر کردم که در کشور ما این ایده ها یا عملی نیست و اگه عملی هم باشه، بسیاری از موتورسواران حاضر نیستند برای بالا بردن ایمنی موتور خودشون هزینه کنند. تازه خیلی هاشون هم از استفاده از وسایل ایمنی مثل کلاه و جلیقه ی ایمنی فرارین، چون تیپشون به هم می خوره و موهاشون خراب میشه!!! به نظر من عملی ترین راه حل در حال حاضر سخت گیری در مورد اجرای قوانینه. یادمه که چن سال پیش که کلاه ایمنی اجباری شده بود (یعنی با متخلفین برخورد جدی میشد) توی خیابونا موتورسوار بدون کلاه ایمنی نمی دیدیم. اما الآن طوری شده که پلیس انگار اصلا کاری به موتورسوارها نداره و با تخلفاتشون برخورد نمی کنه. به نظرم حداقلش اینه که پلیس محترم با تخلفاتی مث سرعت زیاد، ویراژ دادن، عدم استفاده از کلاه ایمنی، رد کردن چراغ قرمز و ورود ممنوع رفتن به شدت برخورد کنه:icon_pf (10): 4 لینک به دیدگاه
سنجاب کوچولو 40 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۰ به نظر من این فکر خوبیه طراحی طوری باشه که حداکثر سرعت موتور همون حد مجاز سرعت باشه هر کی خواست بخاطر کمی سرعتش خریداری نکنه همون بهتر که نکنه! اینطوری لااقل جون بقیه ام به خطر انداخته نمیشه! اما در کل حذف موتور از وسایل نقلیه فکر بهتریه، اینطوری فرهنگ دوچرخه سواریم بیشتر جا میفته 6 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 بهمن، ۱۳۹۰ پس از بررسی پاسخ ها، پاسخ های زیر واجد شرایط نظرسنجی کاربران و مطابق با فرضیات مسئله قرار گرفتند: اما اگر به طراحی باشه،به نظرم ارتفاع موتور کمتر بشه و پاها کشیده تر قرار بگیره،تا در صورت برخورد به چیزی، فرد با مغز پایین نیاد. همچنین اگر میشد جنس بدنه موتور در برابر ضربه حالت ارتجاعی داشته باشه خوب میشه. :JC_thinking: راه حل پشنهادی من اینه که در هنگام ساخت موتور، حداکثر سرعت آن را بر اساس حداکثر سرعت مجاز جاده ها و راه های موجود تنظیم کنیم..... مثلا جوری بسازیم که بیشتر از 100 km/h راه نره، وقتی نیازی به سرعت های بالاتر از این مقدار در راه های کشور نداریم ، چرا باید با سرعت بیشتر بسازیم ؟؟؟؟ عامل دیگری که باعث تصادفات میشه تک چرخ زدن با موتور هست که به نظر من این مشکل را هم میشه با زیاد کردن وزن کل وسیله نقلیه و جوری دو چرخ آن در ارتفاع ،جابحایی نسبی نداشته باشند ، حل کرد . به نظر من موتور سیکلت ها باید جوری طراحی بشن که اولا یک سرنشین بیشتر نتونه سوارش بشه دوما جوری باشن که سرعتش از 40 یا 50 کیلومتر بالاتر نره بستن گارد اطراف پای راننده هم یکی از فکرای خوبه. البته به خاطر سنگین شدن، حجیم شدن بی مورد و بی ریخت شدن باز هم مسئله فروش پیش میاد. پهن تر شدن لاستیک ها به لحاظ افزایش پایداری فکر خوبیه ولی از چالاکی موتور سیکلت کم میکنه. موتور سیکلت های هوشمندی تولید بشه که وقتی سرنشینش کلاه ایمنی نداره روشن نشه. یا اینکه علائم حیاطی سرنشین رو چک کنه. اگر خواب آلوده صندلیش ویبره بزنه. اگر خیلی مسته استارت نخوره. تایرهای پهن تر (به قدری که موتور به سختی واژگون بشه)شتاب کمتر ( برای جلوگیری از تکچرخ) (با استفاده از تایر های چسبنده تر هم میشه تا حدودی جلوش رو گرفت) کلاه ایمنی با تکنلوژی های جدید (سبک و خنک) (یه چیزی مثل کلاه پیتر چک) (یه جور کلاه هم میشه طراحی کرد که موقع احساس خطر سریع دور سر رو بگیره و ازش محافظت کنه ؛ مثل کاری که کیسه هوا میکنه) سیستم ترمز پیش رفته کلاه ایمنی ساخته شده از کیسه هوا ساخت دو کمپانی سازنده ی وسائل ایمنی سوئدی. باید سیستم ترمز موتور مناسب با میزان سرعت موتور طراحی بشه 2 نوع لاستیک باید طوری باشه که بهترین اصطکاک رو از لحاظ در گیر بودن با جاده داشته باشه تاپیک نظرسنجی به اطلاع شما خواهد رسید. 9 لینک به دیدگاه
Neutron 60966 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 بهمن، ۱۳۹۰ درسته نظرسنجی این بحث ایجاد شده اما، بحثش میتونه ادامه داشته باشه 5 لینک به دیدگاه
محمد2014 1323 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 اسفند، ۱۳۹۲ به نظر من اگه میخوان که موتور بیاد توخیابون درون شهری وبرون شهری ترددکنه موتوری طراحی کنن که 50کیلومتر حداکثر سرعتش باشه در هرشهری یه پیس موتور سواری بذارن وتوش همین موتورای الان باهمون سرعتی که ساخته شدن باتجهیزات ایمنی وهرهفته مسابقه بذارن تا هم براجوونا اوقات فراغت باشه وهم امنیت بیشتری باشه توخیابونا 2 لینک به دیدگاه
serafina 432 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اردیبهشت، ۱۳۹۳ اگه من طراح موتور سیکلت بودم اونو یکم سنگینتر و متعادلتر می ساختم، جوری که بتونه در حالاتی که در حال افتادن خودشو متعادل کنه! که این هم باعث میشه که سرعتش کاسته شه، هم با عبور یه ماشن از کنارش تعادلش از بین نره و نیفته! همینقدر به ذهنم رسید خو!:5c6ipag2mnshmsf5ju3 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده