رفتن به مطلب

نكته هاي مفيد معماری


ارسال های توصیه شده

* v e n o o s * مهمان
یه نکته:آیا میدونستید معروفیت تابلوی مونالیزا به خاطر تصویری که پشت سر این بانو بوده نه صرفا به خاطر داوینچی.در اصل این تصویر بیانگر اولین پرسپکتیوها در معماری بوده.......تصاویر بنای انیشتین-برج نیوتن-بنای یادبود جفرسون-کلیسای2000(مه یر)-بیمه لویدز لندن راجرز-بانگ شانگهای نورمن فاستر وتمامی عکسهای کتاب معاصرغرب قبادیان نیز از جمله بخشی از مهمترینها را در آزمون ارشد به خود اختصاص داده..........................................................................برا ارشد حتما برندگان جایزه پرینتزکر معماریو از google سرچ کنیدتصاویر وسازه بناها را از کتابهای گلابچی و همچنین سرچ اینترنتی

مرسیییی؛ خیلییی خوب بود،:a030:

 

ممنون بابت راهنمااایی :w16:

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
  • پاسخ 48
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

* v e n o o s * مهمان

ویژه معماری دوره اسلامی ایران

 

 

برخی از محققان نظیر پروفسور ویلبر معتقدند كه اجرای هر طرح معماری به سه عنصر اجتماعی بستگی دارد. آیا می‎دانید این سه عنصر كدامند؟

þ 1. جامعه‎ای كه به آن طرح نیازمند است.

 

2. شخص یا اشخاصی كه از اجرای طرح حمایت می‎كنند و هزینه مالی آن را متعهد می‎شوند.

 

3. معمار یا استادكارانی كه طرح را اجرا می‎كنند.

 

 

 

o آیا می‎دانید نام كهن‎ترین مسجد ایران چیست و معماری آن از چه عناصر و ویژگی‌هایی برخوردار است؟

þ مسجد جامع فهرج (روستایی در دوازده كیلومتری شرق جاده یزد ـ كرمان) كه قدمت آن به قرن اول هجری می‎رسد، كهن‎ترین مسجد ایران است. شكل عمومی بنای این مسجد ساده می‌باشد و تنها نقوش ساده و زیبایی از هنر گچ‎بری زینت‎بخش دیوار شرقی آن است. عناصر اصلی معماری این مسجد عبارتند از: حیاط، شبستان، راهرو و مناره. میانسرای مسجد از جنوب به سه دهانه شبستان، از شرق و غرب هریك به دو دهانه ایوان و از سمت شمال به چهار صفه محدود می‎شود. پوشش صفه‎ها ساده و به شكل نیم‎گنبد است. مناره مسجد را در قرون بعد، احتمالاً قرن چهارم هجری ساخته‎اند. همچنین ورودی اصلی مسجد در كنار مناره، بعدها به مسجد اضافه شده است. ویژگی‎های خاص معماری این مسجد از قبیل شكل طاق‎ها و قوس‎ها، نوع جزییات تزیینی و نیز مصالح بكاررفته در آن كه خشت‎هایی به ابعاد 5×32×32 سانتی‎متر هستند، ثابت می‎كند كه معماری ساسانی و تزیینات آن، منبع الهام‎ معماران ایرانی قرون اولیه هجری در مسجدسازی بوده است.

 

 

 

 

o آیا می‎دانید طراحی و معماری بدیع‎ترین و زیباترین بناهای قدیمی نیمه دوم قرن سیزدهم هجری كاشان كه از ظرایف و دقایق چشم‎نوازی برخوردار هستند، بناهایی همچون خانه طباطبایی‎ها، خانه بروجردی‎ها، خانه و كاروانسرای امین‎الدوله، توسط چه كسی انجام گرفته است؟

þ استاد علی مریم كاشانی

 

 

 

 

o آیا می‎دانید تزیینات چهارگانه معماری دوره اسلامی ایران كدامند؟

þ سنگ‎كاری، آجركاری، گچ‎بری و كاشیكاری

 

 

 

 

o در معماری دوره اسلامی ایران، قرن پنجم هجری به بعد یادآور روی آوردن هنرمندان كاشیكار به شیوه‎های مختلف تزیینی كاشی در بنا بصورتی بسیار متنوع است. كاشی یكرنگ یكی از این شیوه‎هاست كه در اوایل دوره اسلامی زینت‎بخش بسیاری از بناها بوده است. آیا می‎دانید معماران ایرانی به چه صورت از كاشی یكرنگ در معماری این دوره استفاده كرده‎اند؟

þ معماران ایرانی از اوایل دوره اسلامی در پوشش آجر با لعاب یكرنگ پیشقدم و مبتكر بوده‎اند و در رنگ‎آمیزی، كاشی آبی‎رنگ فیروزه‎ای را بیش از سایر رنگ‎ها مورد توجه قرار داده و همراه با آجر از كاشی فیروزه‌رنگ استفاده كرده‎اند و به نحوی مانند نشانیدن نگین انگشتری، تكه‎های رنگین كاشی را به اشكال هندسی در اندازه‎های مختلف میان آجرهای قالب‌زده و یا در بین آجرهای تزیینی به صورت كتیبه‎های كوفی قرار داده‎اند. از نمونه‎های اولیه كاشی لعابدار یكرنگ می‎توان از دو قطعه كاشی باقیمانده از یك كتیبه یاد كرد كه از یكی از شهرهای معروف دوره اسلامی به نام «جرجان» به دست آمده و تاریخ آن اواخر قرن چهارم هجری است.

لینک به دیدگاه

رومانسک : واژه ای فرانسوی به معنی رومی وار ، به تحولات معماری اروپای غربی در بین قرن یازدهم و دوازدهم میلادی گفته میشه

 

معماری این دوره به دلیل استفاده از قوس های نیم دایره و دیوارهای سنگین با مصالح بنایی شبیه به روم باستان است .

 

به دلیل امپاطوری پادشاهان آلمانی بر اروپا در این دو قرن رابطه تنگاتنگ با دوران پیش رومانسک داشته است.

 

شکل ظاهری کلیساها در این دوره فرم باسیلیکاهای صدر مسیحیت و کلیت آن تغییرات زیادی داشته است.

 

هنر رومانسک پیکر تراشی و نقش برجسته سازی

 

در این دوران مجسمه سازی به صورت منفرد رونق نداشته و پیکره های این دوران برای تعریف بنا در سر ستون ها ، بالای درها ، اطراف سردرها و حاشیه قالب بندی های تزئینی بوده و جنبه قدیس سازی داشته تا واقع گرایی ، مضامین نقش برجسته ها عموما دینی و شامل روایات انجیل

معروف ترین نقش برجسته های این دوره : نقش ارمیای نبی ، نقش مسیح

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...
  • 3 ماه بعد...
  • 2 هفته بعد...
  • 1 سال بعد...

×
×
  • اضافه کردن...