رفتن به مطلب

فرضيه تشکل ها >>> اکتسابی بودن عقاید


Himmler

ارسال های توصیه شده

«دو كندياك Etienne Bonnot de Condillac » فيلسوف فرانسوي معتقد به جدايي روح و جسم از يكديگر و مادر زادي نبودن «تمايل به عقايد» است. وي که در 1715 به دنيا آمده بود 30 سپتامبر سال 1780 و در 65 سالگي درگدشت. کندوياک که در علم منطق، روانشناسي و اقتصاد هم صاحب نظر بود به آموزش و پروش مردم و کسب معلومات و اطلاعات توجه ويژه داشت و از فلاسفه Sensationalism بود و عقيده داشت که عقايد؛ اکتسابي و نتيجه عقل و شعور و مجموعه حواس يک فرد هستند و ذاتي نيستند.

کندياک در چند تاليف مهم خود ثابت كرده است كه مجموعه معلومات و اطلاعات يك فرد كه عقل و شعور او را شكل مي دهد؛ و تجربه وي از زندگي روزمره و وضعيت اداره جامعه (حكومت) كه بر حواس او تاثير مي گذارد باعث ايجاد عقيده و يا تمايل به عقايد در آن فرد مي شود كه افراد متشابه العقيده هماهنگ هستند و به سوي يكديگر جذب و نزديك مي شوند و از همين جاست كه تشكّل (حزب ـ گروه ـ جنبش) به وجود مي آيد. بنابراين؛ «عقيده» ذاتي نيست و اكتسابي است، و با چگونگي آموزش و پرورش و وضعيت محيط رشد فرد نسبت مستقيم دارد. انديشمندان تاكنون از اصولي كه «كندياك» به دست داده است استفاده فراوان برده و به آنها استناد كرده اند. برپايه نظريه كندياگ در باره تشكيل حزب و گروه، اين فرضيه به وجود آمده كه ورود فرد و يا افراد كه تشابه واقعي عقيدتي ندارند ـ با هر انگيزه از جمله فرصت طلبي ـ به يك حزب و جمعيت باعث انحراف و شكست اين حزب مي شوند. اخيرا ثابت شده است كه شكست احزاب كمونيست اروپاي شرقي (و حتي شوروي) به همين دليل بوده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...