رفتن به مطلب

تست حافظه و پردازنده در لینوکس


Fahim

ارسال های توصیه شده

تشخیص مشکلات حافظه رم کار دشواری است. این مشکلات می‌توانند از هنگ كردن مداوم یک برنامه تا ریست‌های پی‌درپی ادامه داشته باشند. حتی اگر هم این مشکلات را ندارید، در زمان خرید یک ماژول رم اضافه این برنامه‌ می‌تواند ایده خوبی برای تست آن باشد.

اجرای برنامه تست حافظه

دیسک زنده توزیع‌هایی مانند فدورا، اوبونتو و مینت شامل ابزاری به نام +Memtest86 است كه مستقل از محیط گرافیکی سیستم‌عامل و فقط طی چند ثانیه بالا می‌آید. اگر سیستم خود را با دیسک زنده توزیع‌های نام برده شده در بالا بوت کنید، به منوی آنها بر می‌خورید که باید به کمک کلیدهای جهت نمای صفحه‌کلید گزینه Test Memory را انتخاب و Enter بزنید تا بلافاصله کار تست حافظه رم شروع شود. در نسخه‌های اخیر منوهای بوت اغلب توزیع‌ها مخفی شده و به جای آن یک زمان‌سنج نمایش داده می‌شود. اگر پیش از به پایان رسیدن این زمان‌سنج یکی از کلیدهای صفحه کلید را بزنید منوی بوت نمایش داده خواهد شد.

memtest1.jpg

محیط برنامه +Memtest86

اگر به بخش خاصی از حافظه اصلی خود مشکوک هستید، می‌توانید از کلید C برای تغییر گزینه‌ تست استفاده یا حتی می‌توانید تست مشخصی را برای بررسی حافظه انتخاب كنيد.چون تنظیمات پیش‌فرض این برنامه، حافظه را به دقت تست خواهد کرد، پیشنهاد می‌شود که تنظیمات را به حال خود بگذارید! +Memtest86 تست‌های متفاوتی روی حافظه انجام می‌دهد که برخی از آن‌ها زمان‌بر هستند. بنابراین پیش از اجرای این برنامه مطمئن شوید که می‌توانید وقت کافی را در اختیار این برنامه قرار دهید.

memtest2.jpg

تست پردازنده با cpuburn

خاموش‌ یا ریست‌ شدن‌های اتفاقی مخصوصاً هنگامی که در حال کار با یک برنامه سنگین با مصرف پردازشی بالا هستید، می‌تواند نشانه‌ای از معیوب بودن پردازنده، منبع تغذیه یا سیستم خنک کننده پردازنده باشد. یک برنامه کاربردی به نام cpuburn می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید کدامیک از سخت‌افزارهای ذکر شده شما مشکل دارد.

cpuburn به این منظور طراحی شده تا یک تست فشار بر کامپیوتر شما تحمیل کند. این کار به سرعت انجام و سبب افزایش دمای پردازنده می‌شود که ممکن است مشکلات کوچک شما را بدتر کند اما می‌توانند نادیده گرفته شوند. cpuburn یک برنامه تست قدرتمند است اما برای استفاده از آن باید احتیاط نمود.

این برنامه مانند هر برنامه دیگری در توزیع‌های گنو/لینوکسی در مخازن این توزیع‌ها وجود دارد اما دارای حجم بسیار کمی است و به راحتی از اینترنت قابل دریافت است. در هنگام نصب cpuburn پیام هشداری مبنی بر دقت کامل در استفاده از این برنامه و احتمال آسیب رساندن به سخت‌افزار نمایش داده می‌شود.

cpuburn3.jpg

اجرای cpuburn

فرض می‌کنیم شما می‌خواهید ریسک کنید یا واقعاً سیستم شما مشکل ریستارت‌های پیاپی و اتفاقی در هنگام کار با برنامه‌های مختلف دارد. برای اجرای cpuburn نیاز است تا یک پنجره ترمینال باز کنید. اين برنامه شامل تعدادی ابزار مفید برای انواع تست‌ها روی پردازنده‌هایی از خانواده‌های مختلف است. برای دیدن فهرست کامل خانواده‌های پردازنده پشتیبانی شده و چگونگی استفاده از این برنامه می‌توانید راهنمای این برنامه را با اجرای دستور man cpuburn بخوانید.

اگر از پردازنده AMD نسل جدید که تولید آن‌ها از چند سال پیش آغاز شده است استفاده می‌کنید، دستور burnK7 را در ترمینال تایپ کنید تا پردازنده شما به آتش کشیده شود! برای آتش کشیدن پردازنده‌های اینتل نیز از دستور burnP6 استفاده کنید. بلافاصله پس از اجرای دستور فشار زيادي روی پردازنده سيستم اعمال می‌شود. تصویر زير برنامه top را نشان می‌دهد که بارهای موجود روی پردازنده را نشان می‌دهد.

cpuburn4.jpg

عیب‌یابی

اگر پردازنده، منبع تغذیه یا سیستم خنک کننده کامپیوتر شما مشکل داشته باشد، طی ده تا پانزده ثانیه کامپیوتر شما ریستارت خواهد شد. به دلیل فشار زیادی که این برنامه روی پردازنده اعمال می‌کند، پیشنهاد می‌شود که پس از اجرای دستور سیستم خود را ترک نکنید و پس از اینکه از سالم بودن سخت‌افزار خود مطمئن شدید (در حد چند ثانیه صبر کافی است!) با زدن کلیدهای Ctrl+C این بار سنگین را از روی پردازنده بردارید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...