رفتن به مطلب

زیباترین تصاویر نجومی هفته/ چشم انداز طلوع آفتاب از فضا و حفره های تیتان


ارسال های توصیه شده

زیباترین تصاویر نجومی هفته/ چشم انداز طلوع آفتاب از فضا و حفره های تیتان مجله نشنال جغرافی این هفته نیز گزیده ای از زیباترین تصاویر نجومی مربوط به 7 روز گذشته را منتشر کرده است که از جمله آنها می توان به چشم انداز طلوع آفتاب زمین از ایستگاه فضایی و حفره های تیتان، بزرگترین قمر زحل اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، ستاره ای که به دنیا می آید، تصاویری از کهکشانهای جدید و کوههای مریخی در میان زیباترین عکسهای نجومی هفته از دید مجله نشنال جغرافی هستند.

نورهای کالیفرنیایی

 

در زیر ابرها نورهای شهرهای کالیفرنیای جنوبی می درخشند. این عکس را یکی از فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین المللی گرفته است.

 

691206_orig.jpg

 

تولد یک ستاره

 

ستاره هایی که به تازگی شکل گرفته اند در میان بعضی از توده های گازهای مولکولی متراکم می درخشند. در صورت فلکی جبار و در منطقه ای هستیم که در آن خورشیدهای مختلفی درحال تولد هستند. این عکس را تلسکوپ مایال با طول آینه چهار متر واقع در رصدخانه ملی کیت پیک در آریزونا گرفته است. این توده گاز با عنوان "جبار- آ" نیز شناخته می شود.

 

691204_orig.jpg

 

کوههای مریخی

 

این تصویر را کاوشگر Mars Reconnaissance ناسا از عمق حفره ای گرفته است که اطراف آن را رشته ای از صخره های به رنگ روشن احاطه کرده است. در این عکس می توان شن و ماسه تاریکی را دید که در مناطق پایین تر جمع شده است.

 

691205_orig.jpg

 

هاله خورشیدی

 

به خاطر یک درخت، یک عکاس خوش ذوق توانسته است از نور خورشید به گونه عکسبرداری کند که شبیه به یک هاله به نظر برسد. این هاله خورشیدی در آسمان "گانگتوک" در هند گرفته شده است.

 

این حلقه های پیرامون خورشید چیزی جز یک اثر نوری نیستند و زمانی به وجود می آیند که نور خورشید از میان بلورهای یخ در ابرهای بالاتر عبور کند.

 

691207_orig.jpg

یک جفت مزاحم

 

برای اولین بار ستاره شناسان یک کهکشان مارپیچ را کشف کردند که شبیه به راه شیری است. این کهکشان که NGC 3993 نام دارد در فاصله حدود 160 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است که در مرکز آن دو جفت سیاه چاله غول پیکر قرار گرفته اند.

 

این عکس که در طیف پرتوهای ایکس گرفته شده است دو سیاه چاله را نشان می دهد که در فاصله حدود 490 سال نوری از یکدیگر می چرخند.

 

به احتمال زیاد این دو سیاه چاله نتیجه همجوشی دو کهکشان با جرمهای متفاوت هستند که در بیش از یک میلیارد سال قبل به هم برخورد کرده اند.

 

691202_orig.jpg

 

حفره تیتانی

 

این تصویر، حفره ای را به قطر 40 کیلومتر بر روی تیتان نشان می دهد. تیتان بزرگترین قمر زحل است و این حفره، هشتیمن گودالی است که در سطح این قمر کشف شده است.

 

691203_orig.jpg

 

طلوع جنوبی

 

خورشید به آهستگی از میان لایه های اتمسفر زمین بالا می آید. این عکس را "ران گاران" فضانورد ساکن ایستگاه فضایی بین المللی درحالی که این لابراتوار مدارگرد درحال عبور از آسمان ریو دو ژانریو و بوینس آیرس بود گرفته است.

 

ایستگاه فضایی بین المللی هر 90 دقیقه یکبار یک دور در اطراف زمین می چرخد و بنابراین فضانوردان ساکن این ایستگاه می تواند در هر 24 ساعت از تماشای 16 طلوع خورشید لذت ببرند.

 

691200_orig.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...