رفتن به مطلب

مرگ فلش در سایه مایکروسافت


spow

ارسال های توصیه شده

مرگ فلش در سایه مایکروسافت

 

 

مایکروسافت در وب لاگ رسمی ویندوز 8 اعلام کرد که Internet Explorer 10 از Plug-ins پشتیبانی نخواهد کرد. این بدین معناست که حتی نمی توان Adobe Flash را برروی مرورگر نصب کرد. اما اگر کاربری بخواهد از Plug-ins ها استفاده کند مجبور است دستکتاپ کامپیوتر را به حالت سنتی (مانند ویندوز 7) باز گرداند. حال جایگزین Flash چیست؟ چطور می توان ویدیو آنلاین را مشاهده کرد؟ اگر از کاربران آیفون یا آی پد باشید می دانید که اپل از فلش روی سیستم عامل iOS پشتیبانی نمی کند و مدت ها پیش استیو جابز در نامه سرگشاده ای مخالفت خودش را در استفاده از این فناوری اعلام کرد و HTML5 را جایگزین آن دانست.

 

 

13712732205248109811526561194176235241225141.gif

 

 

اما به نظر میرسد که شرکت های دیگر هم با اپل در این مورد موافق هستند. چرا که ویندوز 8 هم در رابط کاربری مترو اش از فلش پشتیبانی نمی کند و حتی در اینترنت اکسپلورر 10 هم از فلش در حالت مترو پشتیبانی نمی شود. در این وضعیت اگر کاربران بخواهند محتوای فلش را ببینند باید به رابط کاربری قدیمی برگردند. ضمن اینکه بقیه پلاگین ها هم در این رابط کاربری کار نمی کنند و اینجا هم قرار است HTML5 جایگزین آنها بشود.

مایکروسافت هم مانند اپل معتقد است که این کار بازدهی باطری را بیشتر کرده و به پایداری و امنیت سیستم عامل جدید اش کمک می کند

 

از طرف دیگر شرکت Adobe یک وضعیت دفاعی در برابر این حملات به خود گرفته است و در یک بیانه اعلام کرده " ما انتظار داریم که سیستم عامل دسکتاپ ویندوز تا سال ها مشهور باقی بماند و به خوبی از فلش شامل بازی های تحت وب و ویدیوها پشتیبانی کند. "

اگر از سیستم عامل اندروید استفاده می کنید می دانید که روی بسیاری از این دستگاه ها از فلش پشتیبانی می شود. اما آنجا هم کارشناسان از وضعیت فلش راضی نیستند و برخی می گویند گوگل هم باید به پشتیبانی اش از فلش پایان بدهد و تاکید بیشتری روی HTML5 داشته باشد. از طرف دیگر به نظر میرسد Adobe هم به این نکته پی برده که آینده روشنی در مقابل فناوری فلش قرار ندارد و از همین حالا به فکر معرفی جایگزین هایی است تا بازار خودش را از دست ندهد. معرفی ادوبی Adge هم حرکتی در همین راستا تلقی میشود. به هر حال بسیاری از کاربران برایشان تفاوتی نمی کنند که اپلیکیشن های از چه فناوری استفاده می کنند و این یک دعوا بین شرکت های سازنده سیستم عامل و سخت افزار است تا از پلتفرمی استفاده کنند که بیشترین بازدهی را داشته باشد.

مایکروسافت تنها شرکتی نیست که از HTML5 پشتیبانی می کند و سعی در گسترش آن دارد. Google نیز علاقه زیادی به این فناوری نشان داده است و حتی برای تشویق کاربران به استفاده از آن ابزاری به نام Swiffy را تولید کرده است که فایل های Flash با پسوند .swf را به JSON تبدیل می کند.

 

 

262623951191858193712317217125528254121.gif

 

 

خوشبختانه از آنجایی که اپل همواره مخالف Adobe Flash بوده و iPad و iPhone از Plug-ins فلش پشتیبانی نمی کنند بسیاری از وب سایت برای وسایلی که Flash ندارند از HTML5 استفاده می کنند. یعنی اگر مرورگر فلش نداشته باشد از HTML5 برای پخش ویدیو استفاده می شود.

مایکروسافت اعلام کرده که 97,000 وب سایت دنیا را بررسی کرده و دریافته است که 62 درصد از وب سایت ها در صورتی که کاربر با ابزاری که Flash نداشته باشد متصل شود از HTML5 استفاده می کنند. پس اکثر وب سایت های دنیا می توانند سرویس خود را بدون استفاده از Flash نیز ارائه دهند.

حال اگر کاربر بخواهد در Internet Explorer 10 ویندوز 8 و در رابطه کاربری Metro، وب سایتی که نیاز به کنترل های ActiveX دارد را مشاهده کند مرورگرو به او پیشنهاد می دهد تا از دسکتاپ سنتی استفاده کند

 

چه به سر Silverlight خواهد آمد؟

 

مایکروسافت به این نکته اشاره ایی نکرده است که چه به سر رقیب فلش یعنی Silverlight خواهد آمد. مایکروسافت Silverlight را برای مقابله با Flash تولید کرده بود و از آنجایی که رفتار Silverlight نیز شبیه Flash است آیا مایکروسافت با Silverlight نیز خداحافظی خواهد کرد؟ یا Internet explorer 10 از Silverlight پشتیبانی خواهد کرد؟ هنوز جواب این سئوال ها اعلام نشده است ولی اگر گفته های مایکروسافت در مورد عدم پشتیبانی از Plug-ins ها را بسط دهیم به نظر می رسد که Silverlight نیز به انتهای خط رسیده است.

 

 

17951119776247154253431821152061672016109.gif

چه اتفاقی برای Add-Ons های دیگر می افتد؟

 

مایکروسافت بصورت شفاف به این موضوع اشاره نکرده است و تنها اعلام کرده که در دسکتاپ سنتی از تمام Plug-ins و Toolbar ها پشتیبانی می شود اما اشاره نکرده که Internet Explorer 10 در رابط کاربری جدید ویندوز 8، Metro نیز از Plug-ins ها پشتیبانی خواهد کرد یا خیر.

اما در حقیقت Internet Explorer هیچ وقت به اندازه Firefox یا Chrome تول بار یا AddOns نداشته است ولی به هر حال جای خالی برخی از Add-Ons ها مانند آنهایی که رمز های عبور را ذخیره می کنند احساس خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...